Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Risikoen for å få barn med blant annet kromosomfeil øker jo etter fylte 30... Anonymous poster hash: dbaca...4df

Det der er bullshit. Følg med litt mer i verden a!

"Looking for documented research, Twenge found that the scant studies about fertility decline rooted in modern realities paint a more optimistic picture, with evidence that for women who have sex at least twice a week, 82% of 35- to 39-year-old women conceive within a year, compared with 86% of 27- to 34-year-olds."

http://nypost.com/2013/09/28/outdated-studies-feed-false-panic-about-older-moms-to-be/

Anonymous poster hash: 327bd...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stopper seg jo selv. Utover det, er det virkelig meningsløst å ha en mening om det. Det eneste som har mening, er å mene noe om når det passer for en selv å få barn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel aldri for sent. Selv vil jeg helst ikke vente til jeg er over 30. Så er sannsynligheten for at kidden er frisk større og jeg kan se barnet mitt vokse opp før jeg selv dør. Økonomien vil være grei nok i løpet av den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må folk få barn når de vil, men jeg for min del vil være ferdig med barn før jeg er 35.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sent å begynne å få barn da man er 40, hvis man planlegger to-tre barn.

Men samtidig så er det ikke alle som møter den rette før den tid.

Men jeg reagerer mindr på de som får en åttpåklatt da de er 40 år enn de som får førstemann da de er 40 år. Selv om jeg faktisk ikke vet helt selv hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er en dame for gammel til å få barn synes dere?

Håper på seriøse svar :)

Anonymous poster hash: 445a6...33c

Det er vanskelig å svare på, fordi helsen til en kvinne varierer veldig fra person til person.

En kvinne kan føle seg ferdig med barn når hun er 40, mens en annen kvinne kan godt få barn når hun er 50.

Om jeg må si en alder, så tenker jeg rundt 45 et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er sent å begynne å få barn da man er 40, hvis man planlegger to-tre barn.

Men samtidig så er det ikke alle som møter den rette før den tid.

Men jeg reagerer mindr på de som får en åttpåklatt da de er 40 år enn de som får førstemann da de er 40 år. Selv om jeg faktisk ikke vet helt selv hvorfor...

Jeg kommer nok ikke til å få min første før jeg er 40, om jeg i det hele tatt kommer dit. Mest fordi jeg ikke har møtt noen enda, men også mye pga hvordan livet mitt er for tiden. Ting tar tid, :)

Anonymous poster hash: 699cc...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at man liksom er "for gammel" ved en eller annen alder? Jeg synes det er et vesentlig tilleggsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for sent å få barn når en ikke blir gravid av vanlig puling lenger.

Hos noen skjer det tidlig, mens andre bevarer fruktbarheten lenge.

Fordi mange utsetter det for lenge, er det stadig flere som ikke blir gravid uten avansert og kostbar medisinsk behandling.



Anonymous poster hash: c3ebf...7aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for å få barn med blant annet kromosomfeil øker jo etter fylte 30... Anonymous poster hash: dbaca...4df

Men det er yngre mødre som føder flest barn med f.eks Downs Syndrom. Årsaken er at eldre kvinner oftere er mer opplyst og benytter seg av tidlig UL, enten privat eller i Danmark. Dessuten har man rett til fostervannsprøve og tidlig UL på offentlig sykehus etter fylte 38 år.

Anonymous poster hash: faf61...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Man er vel for gammel når kroppen sier stopp, eller?

Synes folk mangler litt argumenter her. Man skal ikke få barn etter 35 "just because I said so"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del synes jeg 35 er siste sjanse, men så begynte jeg med første da jeg var 19... Vil ikke ha småbarn hele livet. Er 28 og venter nr 3, mest sannsynlig blir dette siste.

Sånn generelt er det vanskelig å svare på, man må jo ha noen å få barnet med. Synes det er mer riktig å vente på en far og få barn når man er 40 enn å få et barn alene i Danmark når man er 30. Bedre med to foreldre som er "gamle", enn å være alene om det. Er så mange gleder ved å få og oppdra barn at det er godt å være to hvis man får til det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på når man planlegger å få barn og når man synes det er "for sent". Man kan f.eks. planlegge å få alle sine barn før 35, men er man 36 og har lyst på flere barn og kan, så tror jeg de færreste hadde tenkt at de var for gamle.

Vil ha alle mine barn før 38, og tror neppe jeg vil prøve etter 40.



Anonymous poster hash: 0744b...b23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv barn da jeg var 27 og 34. Aldri for sent. resultatet av at vi får barn senere enn tidligere genrasjoner er at vi får et 2 genrasjons samfunn. Det blir færre barn om får oppleve besteforeldre.

får å få barn må du jo helst ha funnet han du vil ha barn sammen med, det kan jo ta litt tid..... og så skal du jo bli gravid, det kan jo også ta tid. Livet går jo ikke alltid helt som en har planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man har flylt 40 mener jeg det er for sent.

Man skal ha overskudd til å følge opp tenåringene sine også, og etter 50+ har de færreste samme energi og tankegang som man hadde da man var 30/40+.

Men det er yngre mødre som føder flest barn med f.eks Downs Syndrom. Årsaken er at eldre kvinner oftere er mer opplyst og benytter seg av tidlig UL, enten privat eller i Danmark. Dessuten har man rett til fostervannsprøve og tidlig UL på offentlig sykehus etter fylte 38 år.

Anonymous poster hash: faf61...356

Det var jo en rimelig nedlatende måte å skrive det på: "mer opplyst".....

Årsaken til at det fødes flest barn med Downs blandt yngre mødre er fordi de ikke tilbys gratis tidlig ultralyd, og fordi det er ulovlig å se etter dette på tidlige ultralyder. Jeg vet at noen klinikker likevel gjør det og har selv benyttet meg av tilbudet, men det finnes mange som nekter å sjekke pga lovverket. Sannsynligheten for at fosteret har kromosonfeil er likevel størst blant kvinner over 38.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man ikke kan få barn lenger. ellers er det opp til hver enkelt når de får barn. det er jo ikke alle som kan få barn og i hvertfall ikke med en gang de ønsker det? det kan ta lang tid og jeg unner alle å få barn selv om de er over 40… selv vil jeg helst få barn før jeg er 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Når hun kommer i overgangsalderen.

Anonymous poster hash: e112c...4d6

Da var jeg for gammel da jeg var 29. Så i mitt tilfelle har du egentlig rett, for da satte naturen stopp for min del.

Jeg synes man burde ha fått de barna man ønsker seg før man fyller 40. Kjenner noen damer som har fått barn godt inn i 40-åra, og ser at det ikke er optimalt for verken mor eller barn, men så lenge de selv ønsker det slik, er det i grunnen ikke min business.

Utviklingen har gått feil vei hvis man skal se biologisk på det. Da jeg var ung, var det vanlig å få barn tidlig i 20-åra. Da er man jo mest fruktbar, har mest overskudd og energi, og bekymrer seg generelt mindre. Selv fikk jeg barn på den alderen, og nå som jeg er midt i 40-årene, er det deilig å ha voksne barn. Jeg hadde aldri i livet orket å ha små barn nå. Blir sliten bare av å tenke på det, men så jobber jeg i barnehage også, så det hadde blitt dobbel dose for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...