Gå til innhold

Trolling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe å si om dette? Noen tanker rundt hvorfor mennesker gjør det og hvorfor det er mye enklere å være stygg mot andre på Internett?

Kan det være at noen troller fordi de kanskje har falt utenfor samfunnet og føler at de skal ta hevn på et forum? Eller et annet sted på internett?



Anonymous poster hash: c859f...8a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være mange grunner til det, vansklig å spekulere i hva motivet til trollene er.

Men denne artikkelen om temaet du tar opp syntes jeg er litt grell (og kanskje litt opplysende) :

http://www.teknofil.no/artikler/internett-trollene-er-psykopater/157172

Plageåndene på Internett scorer nemlig skyhøyt i målinger av karaktertrekk som kan knyttes til både machiavellisme, narsissisme, psykopati og direkte sadisme, ifølge Slate.com. Med andre ord, trollene er manipulerende, egosentriske, mangler empati og opplever glede over å påføre andre mennesker skade, konkluderer psykolog Erin Buckels ved University of Manitoba, som står bak studien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige problemer som kommer til uttrykk når de slipper å stå til ansvar.

Men tror du også at det bor et lite troll i oss alle? At vi alle kan finne glede i å provosere andre? Jeg føler personlig at jeg ikke finner glede i å skade, men det kan være jeg kan føle glede i det om det er en person som har vært stygg mot meg tidligere. Jeg tror også som du sier at det er enklere på internet fordi man slipper å stå til ansvar.

Anonymous poster hash: c859f...8a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kjeder seg kan også være en årsak til trolling.



Anonymous poster hash: 3cf22...03b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tror du også at det bor et lite troll i oss alle? At vi alle kan finne glede i å provosere andre? Jeg føler personlig at jeg ikke finner glede i å skade, men det kan være jeg kan føle glede i det om det er en person som har vært stygg mot meg tidligere. Jeg tror også som du sier at det er enklere på internet fordi man slipper å stå til ansvar.

Anonymous poster hash: c859f...8a3

Jeg tror at alle kan bli provosert til å skrive noe vi ikke ville turt å sagt i levende live. Men det er forskjell på det og på å forfølge noen for å sjikanere.

Eller gå verbalt løs på noen som er helpeløse i den situasjonen de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En følelse av makt når man provoserer andre og manipulerer stemning i diskusjoner uten å kunne bli identifisert eller stilt til ansvar på noe som helst vis.



Anonymous poster hash: d5325...be5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymitet, kjedsomhet, usikkerhet, behov for å hevde seg selv ved å tråkke på andre, manglende sosialt liv slik at forum blir eneste stedet de har kontakt med folk mm. Det er sikkert mange årsaker til at folk driver med dette.

I tillegg så er det garantert KGs veldig høye aksept for trolling som slår inn også. Det er stort rom for å drive på slik her, og da vil enkelte mennesker gjøre det. Har vært litt rundt om på forum både innenlands og utenlands, og aldri vært borti et forum som har høyere aksept for trolling eller like høyt nivå av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er at mennesket oftere viser sitt "sanne jeg" når det slipper å forholde seg til de fysiske effektene som er til stede under nærhet av andre individer, i form av øyekontakt, mimikk, uttrykk osv...

Man kan til en viss grad bruke det gamle uttrykket - "sannheten får man fra barn og fulle folk", fordi barn enda ikke har utviklet hemningene vi (heldigvis) benytter oss av når vi som voksne omgås andre, og enkelte alkoholpåvirkede mennesker blir også som kjent vesentlig mer direkte enn de er i edru tilstand.

Dette er altså hva som ofte fremkommer på nett, der man i fred og ro og helt uten konsekvenser, følbare reaksjoner eller fare for direkte fysisk motangrep kan slenge ut akkurat hva man tenker der og da (eller rettere sagt IKKE tenker over, som man jo gjør under fysisk nærvær med andre).

Det hele dreier seg nok om at man ikke har den meget viktige barrieren for å passe kjeften sin tilstede på nett, som hindrer oss i å være ufine i RL... Mennesket er tilsynelatende ikke bedre i bunn og grunn, så skummelt og destruktivt det enn kan høres ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må prøve å skille "trollene". De som skriver tøysete innlegg og provoserer tror jeg først og fremst gjør det fordi de synes det er gøy. De som virkelig hetser og plager folk kan nok fort være syke mennesker, men også frustrerte mennesker som ikke blir hørt og opplever seg urettferdig behandlet eller holdt utenfor. Mange av de "sinte mennene" som det er så mye snakk om for tiden tror jeg havner i sistnevnte kategori, uten at det forsvarer oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mer interessant er hvorfor folk så lett lar seg bli provosert. Av ting som blir skrevet på et forum lizzm.



Anonymous poster hash: f659d...e30
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rhaegar Targaryen

Jeg reagerer egentlig like mye på brukere (ABer) som roper troll bare fordi de er uenig med noe som blir skrevet.

Endret av Rhaegar Targaryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning viser at det stort sett er psykopater som står bak slike tråder og jeg debatterer aldri i samme tråd som et par av brukere her inne debatterer i eller oppretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At man kjeder seg kan også være en årsak til trolling.

Anonymous poster hash: 3cf22...03b

...og til at man i det hele tatt befinner seg på KG...

Anonymous poster hash: d9d70...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...