Gå til innhold

Er du for eller i mot pels?


PappaBetaler

Anbefalte innlegg

Jeg håper du innser det er en forskjell på dyr som er oppdratt i generasjoner i 150-200 år for pelsproduksjon og viltlevende dyr slik det også er forskjell på hunder og coyote eksempelvis?

Hva tror du skjer om man setter pelsdyr ut i naturen? Vel - de dør av sult. En mer smertefull måte å dø på kan du knapt finne.

Så om tanken din er at disse dyrene skal få et fantastisk flott liv ute i det fri kan jeg knuse den illusjonen med det samme. Om pelsdyrproduksjon blir forbudt vil disse tusenvis av dyr bli utryddet i Norge.

Basert på din retorikk bør en også forby hold av kjæledyr som hund - for jeg kan garantere deg at det ville være enkelt å finne masse eksempler på dårlig hundehold.

Hvorfor i all verden skulle vi satt dem ut? Hvorfor tror du vi har vill mink i Norge? Fra rømt oppdrettsmink. De er et problem i den norske faunaen fordi de ikke hører til her, og andre arter lider for det. Minken klarer seg utmerket godt om den kommer løs, nettopp fordi de fremdeles har sine naturlige instinkter.

Jeg har ingen illusjoner. Hvert og ett av de dyra burde avlives. Blåreven er nå 8 ganger større enn sine ville artsfrender, fordi de vil ha så stor pels som mulig. Noe som har resultert i bøyde føtter og at de går på knokene.

Ja, mange skulle ikke eid dyr i det hele tatt. Men å forby noe fordi noen ikke klarer å ta vara på dyra er idioti. Da burde man heller ha gjennomgått kurs for å få lov til å eie dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke påstå at minken klarer seg utmerket, når de aller fleste dör om de blir sluppet ut, og veldig mange kommer tilbake til farmen for der vet de at de får mat.

Et fåtall klarer seg ute.

En oppdretter jeg kjenner til hadde dyrevernere på gården og slapp lös minken hans. Ca 30% av all minken kom tilbake ilöpet av et par dögn. Og han fikk telefoner i ukesvis om mink som har blitt funnet döde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke påstå at minken klarer seg utmerket, når de aller fleste dör om de blir sluppet ut, og veldig mange kommer tilbake til farmen for der vet de at de får mat.

Et fåtall klarer seg ute.

En oppdretter jeg kjenner til hadde dyrevernere på gården og slapp lös minken hans. Ca 30% av all minken kom tilbake ilöpet av et par dögn. Og han fikk telefoner i ukesvis om mink som har blitt funnet döde

Derfor skal man ikke bare slippe minken ut. Man må slutte å avle fram flere, og la den ville minken få leve i fred!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å drive pelsdyropprett med overskudd om en samtidig skal sørge for at dyra har det bra dessverre. All pelsdyroppdrett er mishandling og tortur. Forstår en ikke det bør en lære seg litt mer om grunnleggende behov mink/rev har.

Har du erfaring på dette feltet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg både for og imot.

Jeg er for om hele dyret skal brukes.

Og jeg er for om dyret dør av naturlige årsaker.

Jeg er imot de fleste pelsdyroppdrettere der hvor dyret har det vondt.

Enig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du erfaring på dette feltet?

Ikke med pelsdyroppdrett, men med rovdyr, ja.

Jeg syntes det er direkte latterlig at folk kan tro at ville rovdyr (!) kan trives i et lite nettingbur. Veterinærforeningen sier det samme. Alle er enige om at hadde vi gjort det samme med en hund eller katt så hadde det vært dyremishandling. Men reven og minken, som i tillegg er livredd bøndene fordi de fremdeles er ville, dem er det greit å mishandle. Det er jo tilfeller hvor revene dreper ungene sine fordi de blir så stresset når bonden kommer inn.

Jeg forstår ikke logikken. Dyr er ikke maskiner, men kompliserte vesner som oss, med unike behov som må tilfredsstilles for at de skal trives.

Fjellreven har enorme teritorier ute i det fri. Bare hiet hos reven i Norge er over 360 kvadratmeter i snitt. I pelsdyrindustrien har de 0,8 kvadratmeter hvor de lever hele livet. Dette forårsaker tvangsadferd hos reven, fordi behovet for å streife og jakte forsvinner ikke selv om de får mat. De trenger stimulering, slik som hunder og katter gjør. Men siden de ikke får dem tamme nok, og dyrene ikke er flokkdyr slik som sauer, men teritoriale, blir de plassert i små nettingbur for å gjøre det enklere for bonden. Å slippe dem løs på et større område hadde ikke vært praktisk da bonden ikke ville fått tak i dem igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot.

Jeg synes det er motbydelig at andre folk går rundt med døde dyr på kroppen. Som attpåtil aldri har fått levd ett verdig liv, og har blitt pina til døde og behandla som en dritt!



Anonymous poster hash: 3ee2f...3ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot

hvorfor? fordi jeg ikke støtter mishandling av dyr

Jeg er i mot kjøttproduksjon. Det hjelper mye mer, da du kan tenke deg hvor mange flere dyr som blir slaktet for mat enn for pels.

Men selvfølgelig, det er jo lettere å la være å kjøpe en jakke for så å leke "frøken dyregod" enn å beherske seg nok til å ikke stikke mishandlede dyr i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for pels og håper FRP øker pelsdyrnæringen kraftig da det er kaldt ute og jeg vil vise hvor kul og fresh jeg ser ut i en deilig pels. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...