Gå til innhold

Er du for eller i mot pels?


PappaBetaler

Anbefalte innlegg

Er mot dyrplageri, men ikke mot pels.

Dersom pelsen kommer fra dyr felt under jakt, eller fra en farm med gode forhold, så har jeg ingenting imot å bruke pels.

Det samme mener jeg. Alt er ikke sort/hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke imot pels, men jeg vet ikke om jeg er for eller imot pelsdyrfarmer, for jeg har ikke god nok greie på disse dyrene. Jeg må dog innrømme at det ser ikke gøy ut å leve hele livet i et lite bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle dyrene blir mishandlet..

Hva baserer du dette på da? Alle dyrene lider ihvertfall. Mink beveger seg over flere kilometer hver dag, og unngår andre mink. I fangenskap blir de plassert i små bur, sammen med eller ved siden av andre mink.mdette strider imot all dems natur. De som er i samme bur spiser på hverandre... Mange har åpne sår, har mistet ører og øyne osv. Sølvreven blir overvektig, for at pelsen skal være så stor som mulig. Disse revene får problemer med leddene sine, og selvfølgelig problemer som medfølges av fedme. I tillegg til at disse også har behov og instinkter som ikke kan tilfredsstilles når de plasseres i små bur.

Det er mishandling.

For, hvorfor? Fordi jeg støtter ikke misshandling av dyr. Dersom vi legger ned i norge økes det i utlandet, som er et dårligere alternativ. Alle de hysteriske "dyrevernerne" får ta seg en bolle. Anonymous poster hash: f4954...425

Så da mener du at vi bare skal gi faen, og ikke gjøre en dritt? Ånei du. Jeg vet at mange vil gjøre det samme som meg - jeg kommer ikke til å stoppe å kjempe for disse dyrene, om det blir helt slutt med det i norge. Jeg skal alltid kjempe for dem. Men vi må jo starte et sted.

Nå var jo spørsmålet "Er du for eller imot pels?", og jeg er helt klart FOR.

Men svaret mitt betyr jo ikke det samme som at jeg er for mishandling av dyr!!! Noe jeg helt klart ikke er. Til dere som er MOT å bruke pels/skinn/osv, hvorfor er ikke dere MOT å ha dyr i en dyrehage? Hva med å slippe disse dyrene løs, å gi dem friheten tilbake? Føre dem tilbake til sitt opprinnelige habitat?

Selvfølgelig er de fleste som er imot pels, imot all unødvendig unyttelse av dyr. Hvem tror du er skyld i at seaworld snart går under? Ikke de som ikke bryr seg ihvertfall. Og det er unødvendig å ha dyr i fangenskap for at mennesker skal kunne se dem. Men om dette blir stopp en dag, betyr ikke det at man hensynsløst skal slippe dem fri og satse på at de klarer seg. Mange av disse dyrene kan bli lært å leve i det fri igjen, mens de som ikke kan det, må man ta vare på og gjøre det beste for til de dør. Det viktigste er at man ikke tar inn flere dyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

For, hvorfor? Fordi jeg støtter ikke misshandling av dyr. Dersom vi legger ned i norge økes det i utlandet, som er et dårligere alternativ. Alle de hysteriske "dyrevernerne" får ta seg en bolle.

Anonymous poster hash: f4954...425

Er det fremdeles noen som tror på dette? Vi pusher pels som bare det og skaper et marked andre steder i verden.

Jeg er selvfølgelig i mot pelsdyrindustri. Kan ikke forstå at andre kan være for, så lenge de ikke er økonomisk avhengige av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er mot dyrplageri, men ikke mot pels.

Dersom pelsen kommer fra dyr felt under jakt, eller fra en farm med gode forhold, så har jeg ingenting imot å bruke pels.

Det er enorme forskjeller på et dyr som er skutt under jakt og et dyr som har levd livet sitt i oppdrett. Følger dere ikke med i media? Et dyr som vokser opp på en pelsdyrfarm har ikke gode forhold, uansett hvordan du vrir og vender på det. Det har heller ikke avlstispene som må leve flere år i et lite bur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels er helt ok, så lenge dyra blir behandlet skikkelig.

Har vært ute med min pels i dag.Gave fra mannen etter å ha født barn.

Anonymous poster hash: 2a0c7...fba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pels er helt ok, så lenge dyra blir behandlet skikkelig.

Har vært ute med min pels i dag.Gave fra mannen etter å ha født barn.Anonymous poster hash: 2a0c7...fba

Men det blir de jo ikke. Les det jeg skrev øverst i innlegget mitt lenger opp, passer som svar til deg og

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nå var jo spørsmålet "Er du for eller imot pels?", og jeg er helt klart FOR.

Men svaret mitt betyr jo ikke det samme som at jeg er for mishandling av dyr!!! Noe jeg helt klart ikke er. Til dere som er MOT å bruke pels/skinn/osv, hvorfor er ikke dere MOT å ha dyr i en dyrehage? Hva med å slippe disse dyrene løs, å gi dem friheten tilbake? Føre dem tilbake til sitt opprinnelige habitat?

Men hvorfor er du for? Driver du pelsdyrfarm selv? Dyrene lever liv hvor de ikke får levd ut naturlig atferd, og det bryter jo Lov om dyrevelferd. Hvordan kan det ikke være dyremishandling, når man bryter loven?

Hvordan vet du at jeg ikke er imot dyrehager? Jeg misliker dyrehager sterkt og besøker dem aldri. Når det er sagt finnes det enkelte dyrehager som har avlsprogrammer på rødlista dyr, og de er en nødvendighet. Målet er vel stort sett å sette dyrene tilbake i sitt habitat, og da synes jeg det blir noe helt annet enn pelsdyroppdrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For, hvorfor? Fordi jeg støtter ikke misshandling av dyr. Dersom vi legger ned i norge økes det i utlandet, som er et dårligere alternativ. Alle de hysteriske "dyrevernerne" får ta seg en bolle.

Anonymous poster hash: f4954...425

Pelsen fra Norge er en dråpe i havet i forhold til andre land. Pelsen man finner på markedet her i Norge stammer mest sansynlig fra Asia. Men hva med slavearbeid her i Norge bare arbeiderne får litt mer? Hva med tyrefekting bare oksen får smertestillende først? Snakk om ansvarsfraskrivelse. Det vil nok ikke øke i utlandet. Det eneste man gjør er å sette et eksempel slik som så mange andre land i Europa har gjort.

Dersom du er for pelsdyroppdrett så støtter du faktisk mishandling av dyr, lidelsene er ikke objektivt. Les litt om atferd og zoologi, så drar du til en pelsfarm og analyserer dyra og ser på kroppspråket til reven og minken. Rovdyr er komplekse dyr, og om man tror de bare sitter der fornøyd med å spise, drikke og sove så har man misforstått alt. Kunnskap er gull, og andre (mennesker eller dyr) bør ikke lide pga. ignoranse og synsing...

Anonymous poster hash: e2ac4...983

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg er pro pels, hvor man jakter på dyr hvor målet er å holde bestanden nede og på et akseptabelt nivå. Jeg har elgskinn og hjorteskinn som jeg bruker i lavvo.

Jeg er anti pels når det kommer til oppdrett, KUN for å selge pelsen, og hvor dyret ellers blir vraket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fremdeles noen som tror på dette? Vi pusher pels som bare det og skaper et marked andre steder i verden.

Er det ikke korrekt det hun sier da? Hvis vi stenger pelsfarmene i Norge så åpner vi for import fra andre land med dårligere vilkår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er det ikke korrekt det hun sier da? Hvis vi stenger pelsfarmene i Norge så åpner vi for import fra andre land med dårligere vilkår?

Nei, det er en myte. Hvilke land tenker du på da? Så du dokumnetaren? Pelsindustri i Kina er omtrent det samme som her (vanlig pelsindustri, ikke angora etc). Det som er målet er et importforbud som gjelder varer som ikke er tillatt å produsere her. Som jeg skrev har vi brukt mye på å pushe pels på andre land, og bygger slik opp et behov og marked. I Norge er det ikke et særlig stort marked for pels egentlig, og et forbud vil ha en stor signaleffekt. Så jeg forstår ikke hva dere mener vi kan komme til å importere som er mye verre? Angora kanskje, men det importeres allerede, vet ikke om vi har særlig mye produksjon av det i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du for? Driver du pelsdyrfarm selv? Dyrene lever liv hvor de ikke får levd ut naturlig atferd, og det bryter jo Lov om dyrevelferd. Hvordan kan det ikke være dyremishandling, når man bryter loven?

Hvordan vet du at jeg ikke er imot dyrehager? Jeg misliker dyrehager sterkt og besøker dem aldri. Når det er sagt finnes det enkelte dyrehager som har avlsprogrammer på rødlista dyr, og de er en nødvendighet. Målet er vel stort sett å sette dyrene tilbake i sitt habitat, og da synes jeg det blir noe helt annet enn pelsdyroppdrett.

Wow, du leser ting ut av svaret mitt som jeg verken mener eller står for. Og samtidig så kommer du trekkende med lover og regler i tillegg. Leste du i det hele tatt kommentaren min, eller?

Å være for pels betyr ikke det samme som at jeg ønsker å lukke eller låse pelskledde dyr inn i bur slik at jeg kan holde meg varm og god om vinteren etter å ha flådd dem levende for så å slenge resten av kadaveret i søpla. Nei, jeg foretrekker at hvert eneste dyr lever frie liv, ikke i dyrehager til forherligelse for oss mennesker.

Og at dyret blir jaktet på slik man gjorde det i riktig "gamle dager", hvis du klarer å forstå hva jeg mener :P Deretter at pelsen blir brukt til å lage varme plagg av, at kjøttet blir tilberedt og spist opp, og at benrester og lignende blir brukt til å lage utstyr av, type bruksutstyr. Eventuelt gravd ned slik at det blir til god næring for jorda. (og insektene).

At man følger mange av de samme prinsippene som det indianerne levde etter.

Håper du forstår nå? Eller skal du komme trekkende med lovboken din igjen? Men du, kjøper ikke du en del ullplagg som du bruker til å holde deg varm med om vinteren? Stakkars sauen, synes ikke du synd på den da? Den fryyyser, du forstår vel det? Når du setter deg ned med garnnøstene dine for å strikke deg et par sokker eller votter, sender du noengang noen fine tanker til det dyret som ofret "pelsen" sin for din skyld, eller tenker du bare på prisen på garnet, og hvor mye du endte med å betale for å få tak i et par nøster?

Og JA, jeg er fullstendig imot dyr i bur, og jeg er fullstendig imot dyr som lever livet sitt i fangenskap. At flere dyr bor sammen i et bittelite bur, synes jeg er horribelt. Men jeg synes også at det er forferdelig å se kuer som står i båser rundt om på gårdene her i Norges land uten ett eneste vindu å se ut av. Ikke at jeg har sjekket om de har vinduer eller ei, men det er ihvertfall min oppfatning da. De står i det jeg vil kalle for "lukkede rom", og av det jeg har forstått, så er ikke båsene spesielt bevegelsesvennlige heller. De får ikke bevegd spesielt mye på seg, annet enn å stå ganske trangt på et bittelite, inngjerdet område. Og der står de omtrent fra høstparten av og helt frem til maimåned. Kanskje til og med helt frem til den første junidagen, hvis de er riktig så uheldige.

Jeg driver ikke noen pelsdyrfarm, nei ;) Så du trenger ikke å sette meg på plass. Jeg er for frihet for både mennesker og dyr, og jeg er for at hvis man absolutt skal ha seg et par pelser, som faktisk er gode, varme og deilige å bruke, så bør dyrene jaktes på. Og at hele dyret utnyttes, ikke bare det som er utenpå dem. Og i tilfelle du har tenkt å komme trekkende med argumenter om at det er unaturlig å gå med dyrepels på seg fordi man har sin egen pels selv, - det er faktisk forskjell på dyrepels og menneske"pels".

Vi har forresten ikke pels, vi har hud. Eventuelt skinn, hvis du heller vil bruke det ordet. Og hvis man flår et menneske, så kan ikke skinnet deres brukes til så mye annet enn å mate grisene med allikevel... :P

(Jeg eier ingen pelser heller, bare så det er sagt).

Jeg liker tanken på at hvis man først skal være en kjøtteter, så bør man bruke hele dyret så langt det er mulig. Det kan godt være at jeg lever litt på en teit fantasi, men jeg håper at vi kan komme dit til slutt. Og om du ikke er en av disse strikkeentusiastene, så betyr det jo ikke dermed at du ikke tar i bruk andre deler av et dyr som lever fritt/i fangenskap! Du spiser vel egg? Du drikker kanskje melk? Enten kumelk, eller plantemelk? Betyr det at vi mennesker skal la være å spise plantemat også? For det er jo levende "vesener" vi snakker om her, stakkarslige planter som blir holdt som gissel i de tusener og millioner av hjem verden over. Har ikke du et par blomster eller planter stående rundt om et sted i stua di?

Har du lyst til å slippe dem løs da, sette dem tilbake til deres naturlige habitat-tilværelse, eller vil du gjerne ha dem innestengt og gjemt bak 4 vegger slik at du kan nyte synet av deres skjønnhet?

:rolleyes: Jeg sporer visst av nå, så jeg får avslutte. Men jeg er altså FULLSTENDIG IMOT dyr i fangenskap. Det vil jeg gjerne at du forstår. Og værsåsnill å ikke beskyld meg for å drive med pelsdyroppdretteri. Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan man driver med noe sånt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Wow, du leser ting ut av svaret mitt som jeg verken mener eller står for. Og samtidig så kommer du trekkende med lover og regler i tillegg. Leste du i det hele tatt kommentaren min, eller?

Å være for pels betyr ikke det samme som at jeg ønsker å lukke eller låse pelskledde dyr inn i bur slik at jeg kan holde meg varm og god om vinteren etter å ha flådd dem levende for så å slenge resten av kadaveret i søpla. Nei, jeg foretrekker at hvert eneste dyr lever frie liv, ikke i dyrehager til forherligelse for oss mennesker.

Beklager, jeg leste bare at du var for og i stedet begynte å angripe de som var imot pelsdyrbransjen fordi de sikkert brukte alt mulig annet og gikk i dyrehage. Det var litt lett å misforstå deg der.

Og at dyret blir jaktet på slik man gjorde det i riktig "gamle dager", hvis du klarer å forstå hva jeg mener :P Deretter at pelsen blir brukt til å lage varme plagg av, at kjøttet blir tilberedt og spist opp, og at benrester og lignende blir brukt til å lage utstyr av, type bruksutstyr. Eventuelt gravd ned slik at det blir til god næring for jorda. (og insektene).

At man følger mange av de samme prinsippene som det indianerne levde etter.

Håper du forstår nå? Eller skal du komme trekkende med lovboken din igjen? Men du, kjøper ikke du en del ullplagg som du bruker til å holde deg varm med om vinteren? Stakkars sauen, synes ikke du synd på den da? Den fryyyser, du forstår vel det? Når du setter deg ned med garnnøstene dine for å strikke deg et par sokker eller votter, sender du noengang noen fine tanker til det dyret som ofret "pelsen" sin for din skyld, eller tenker du bare på prisen på garnet, og hvor mye du endte med å betale for å få tak i et par nøster?

Nei, jeg kjøper ikke ull, og jeg strikker ikke. Men jeg kommer til å gjøre det den dagen ull blir ordentlig merket og man vet hvor den kommer fra, ikke nå som det er vanskelig å vite om den er fra sauer som har blitt klippet med vold. Inntil videre kjøper jeg bambus og brukt.

Og JA, jeg er fullstendig imot dyr i bur, og jeg er fullstendig imot dyr som lever livet sitt i fangenskap. At flere dyr bor sammen i et bittelite bur, synes jeg er horribelt. Men jeg synes også at det er forferdelig å se kuer som står i båser rundt om på gårdene her i Norges land uten ett eneste vindu å se ut av. Ikke at jeg har sjekket om de har vinduer eller ei, men det er ihvertfall min oppfatning da. De står i det jeg vil kalle for "lukkede rom", og av det jeg har forstått, så er ikke båsene spesielt bevegelsesvennlige heller. De får ikke bevegd spesielt mye på seg, annet enn å stå ganske trangt på et bittelite, inngjerdet område. Og der står de omtrent fra høstparten av og helt frem til maimåned. Kanskje til og med helt frem til den første junidagen, hvis de er riktig så uheldige.

Jeg er det selv, og drikker derfor mandelmelk, havremelk og soyamelk..

Jeg driver ikke noen pelsdyrfarm, nei ;) Så du trenger ikke å sette meg på plass. Jeg er for frihet for både mennesker og dyr, og jeg er for at hvis man absolutt skal ha seg et par pelser, som faktisk er gode, varme og deilige å bruke, så bør dyrene jaktes på. Og at hele dyret utnyttes, ikke bare det som er utenpå dem. Og i tilfelle du har tenkt å komme trekkende med argumenter om at det er unaturlig å gå med dyrepels på seg fordi man har sin egen pels selv, - det er faktisk forskjell på dyrepels og menneske"pels".

Jeg er ikke imot det å bruke pels i seg selv, annet enn nå som det finnes en uetisk pelsdyrbransje og import av pels fra dyr som har stått i

fotsakser. Så lenge det er det, bruker jeg ikke kunstpels heller pga signaleffekt. Når man først har drept et dyr synes jeg det er riktig å bruke hele dyret.

Vi har forresten ikke pels, vi har hud. Eventuelt skinn, hvis du heller vil bruke det ordet. Og hvis man flår et menneske, så kan ikke skinnet deres brukes til så mye annet enn å mate grisene med allikevel... :P

(Jeg eier ingen pelser heller, bare så det er sagt).

Jeg liker tanken på at hvis man først skal være en kjøtteter, så bør man bruke hele dyret så langt det er mulig. Det kan godt være at jeg lever litt på en teit fantasi, men jeg håper at vi kan komme dit til slutt. Og om du ikke er en av disse strikkeentusiastene, så betyr det jo ikke dermed at du ikke tar i bruk andre deler av et dyr som lever fritt/i fangenskap! Du spiser vel egg? Du drikker kanskje melk? Enten kumelk, eller plantemelk? Betyr det at vi mennesker skal la være å spise plantemat også? For det er jo levende "vesener" vi snakker om her, stakkarslige planter som blir holdt som gissel i de tusener og millioner av hjem verden over. Har ikke du et par blomster eller planter stående rundt om et sted i stua di?

Har du lyst til å slippe dem løs da, sette dem tilbake til deres naturlige habitat-tilværelse, eller vil du gjerne ha dem innestengt og gjemt bak 4 vegger slik at du kan nyte synet av deres skjønnhet?

Det er stor forskjell på planter og dyr. Men den dagen det kommer frem at planter har et nervesystem og et rikt følelsesliv, får jeg reflektere på nytt. Er man bekymret for planter, går det mye mer til dyremat. Jeg har i teorien ikke noe imot å spise egg, men så lenge dyreholdet er så industrialisert, velger jeg å ikke gjøre det.

:rolleyes: Jeg sporer visst av nå, så jeg får avslutte. Men jeg er altså FULLSTENDIG IMOT dyr i fangenskap. Det vil jeg gjerne at du forstår. Og værsåsnill å ikke beskyld meg for å drive med pelsdyroppdretteri. Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan man driver med noe sånt!

Misforstod nok innlegget ditt veldig, det ser egentlig ut til at vi er enige i ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot pels. Jeg er for å bruke hele dyret, og jeg er for at dyra skal ha det så godt som mulig -både når de er i live, og at avlivingen skal være så human som mulig. Derfor syns jeg ikke noe om pelsfarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg er imot pels fordi pelsdyr ikke trives i fangenskap, man trenger ikke pels og det er mye dyremishandling i pelsdyrindustrien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er pro pels, hvor man jakter på dyr hvor målet er å holde bestanden nede og på et akseptabelt nivå. Jeg har elgskinn og hjorteskinn som jeg bruker i lavvo.

Jeg er anti pels når det kommer til oppdrett, KUN for å selge pelsen, og hvor dyret ellers blir vraket.

Du er klar over at elg og hjort ikke kan sammenlignes med rev og mink? Pels fra ville gressetere er jo helt innafor. Det er bare bra man bruker skinn/pels fra disse når man først har skutt dyret. Alt for mange slike huder blir jo dessverre kassert. Vi burde bruke mer av dette fremfor fra rovdyr i bur.

Rovdyr har et helt annet behov enn gressetere, som lever i flokk. Det vil aldri finnes en god måte å holde disse rovdyrene på. Så da er det idioti fra ende til annen å misshandle dyr bare for at et eller annet nek har lyst på en lue med en jævla pelsdusk. En pelsdusk!! Det er jo ikke til nytte for noen ting.

Anonymous poster hash: 75c58...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for pels fra jakt, bedre er det når resten av dyret også brukes. Holder meg langt unna pels fra Asia-land da disse har null vern om dyr og behandling.



Anonymous poster hash: 51b5b...0bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Du er klar over at elg og hjort ikke kan sammenlignes med rev og mink? Pels fra ville gressetere er jo helt innafor. Det er bare bra man bruker skinn/pels fra disse når man først har skutt dyret. Alt for mange slike huder blir jo dessverre kassert. Vi burde bruke mer av dette fremfor fra rovdyr i bur.

Rovdyr har et helt annet behov enn gressetere, som lever i flokk. Det vil aldri finnes en god måte å holde disse rovdyrene på. Så da er det idioti fra ende til annen å misshandle dyr bare for at et eller annet nek har lyst på en lue med en jævla pelsdusk. En pelsdusk!! Det er jo ikke til nytte for noen ting.

Anonymous poster hash: 75c58...da0

Ja, jeg er selvfølgelig klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart mot.

Først og fremst pga dyrevelferd, men like mye pga vi lever i 2014 der det finnes massevis av andre måter å lage både finere, like varme og mer holdbare/mindre vedlikeholdstrengende klær på.

Kan ikke skjønne at det i det hele tatt fortsatt overlever på markedet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...