Gå til innhold

Kjøpe, kjøpe, kjøpe!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger vi å kjøpe så innmari mye hele tiden?

Jeg må si jeg blir skremt av forbruket vårt her i landet. Vi kjøper og kjøper. Meg selv inkludert. Vi "går tur" på kjøpesentrene med familien vår hver lørdag (i stedet for en tur i skogen eller til fjells). Når vi går innom butikkene kommer vi over ting vi ikke visste at vi trengte. Men så trengte vi dem visst noe innmari likevel plutselig.

De fleste av oss ar allerede nok klær og nok dingser. Hvorfor fortsetter vi?



Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Bare dilldall og duppeditter. Og kommer det en ny trend så må det gamle hives og byttes ut, både av interiør og klær. Vi kommer til å ta livet av kloden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme i Norge ble jeg vant til dumpster diving for ekstra mat, men her jeg bor nå så leverer matbutikkene mat til kirker og andre samlingssteder så alle kan gå å hente grønnsaker og annet gratis. Det er også helt vanlig å både sette møbler og klær på gata så folk kan hente, og de fleste jeg kjenner har ting i leilighetene sine som er funnet på gata. Savner virkelig denne mentaliteten hjemme...!



Anonymous poster hash: ad5d2...18f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå går vi inn i en tid hvor kjøpingen tar av for alvor. Julehandelen. Det virkelig store kjøpefesten.

Hvert år får jeg fysisk vondt i magen av hvor mye penger jeg svir av mot jul. Ikke fordi jeg lider noen økonomisk nød, men fordi jeg mener det MÅ være mulig å lage en hyggelig jul uten å svi av tusener på tusener. Av prinsipp. Folk klarte det jo før i tiden. Mine barndoms-juler husker jeg som fine og stemningsfulle. Uten at mine foreldre sved av i nærheten av så mye penger som vi gjør nå.

Selv har jeg skjemt bort ungene mine med dyre pakkekalendere. De blir dyrere og dyrere for hvert år, og ungenes krav til innhold blir høyere og høyere. Kan se deres litt skuffede blikk når de åpner og det bare er et lite viskelær eller et fornuftig par votter. Hva er det vi gjør med ungene våre? I år blir det bare småting i kalenderne. Jeg nekter å bli med på dette racet lenger. Ikke har jeg klart å lære tenåringen min noe om økonomi og forbruk heller. (Hun later til å tro at vi har et pengetre i hagen.)

Kanskje kan det være et bra nyttårsforsett å prøve å leve godt med mindre? Er helt sikker på at det kommer til å gå bra, at vi kommer til å overleve og være akkurat like lykkelige. Jeg kommer stadig hjem fra kjøpesenteret med en ny genser som er omtrent akkurat lik et par andre jeg har i skapet. Og hvor mange par vintersko og støvletter trenger man egentlig? Og trenger jeg egentlig både MacBook Air, iPad og den nyeste iPhone 6? Her i huset har vi samlet sett et stort antall skjermer. Flere flatskjerm-TV-er, alle familiemedlemmer har hver sin bærbare Mac, vi har stasjonær iMac og iPader av ulik størrelse og modell, alle har iPhone. Alle bruker ettermiddagene til å sitte å glo inn i hver sin skjerm. Apple må være særdeles dyktige på markedsføring..



Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg kjøper julegaver (dog ikke ekstreme mengder, og ofte drikke/mat), men så shopper jeg bortimot ingenting resten av året, så totalt sett ligger jeg langt under gjennomsnittet. Jeg blir ikke lykkeligere av å eie flere ting.

Anonymous poster hash: ae5c9...6ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg kjøper julegaver (dog ikke ekstreme mengder, og ofte drikke/mat), men så shopper jeg bortimot ingenting resten av året, så totalt sett ligger jeg langt under gjennomsnittet. Jeg blir ikke lykkeligere av å eie flere ting.

Anonymous poster hash: ae5c9...6ad

Du er flink! Har du noen tips til oss som egentlig ønsker å kjøpe mindre? Unngå kjøpesentre? Sky reklame som pesten? Øve opp selvkontrollen? Jeg ønsker virkelig å bli god på dette. Om det hadde blitt en "trend" å klare seg med mindre, å gjenbruke, så hadde det kanskje vært lettere for oss alle. Selv tok jeg meg i å synes det var litt flaut å gå rundt med min iPhone 3GS som fortsatt fungerte utmerket. Så da måtte den jo selvsagt byttes ut. Det er jo trist, egentlig.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fælt liv du har, føler for å tørke en tåre.

Anonymous poster hash: 2fb61...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt liv du har, føler for å tørke en tåre.

Anonymous poster hash: 2fb61...c34

Saklig kommentar.. Handler ikke om mitt liv, dette, men det skjønte du tydeligvis ikke. Jeg bruker eksempler fra mitt eget liv for å belyse et tema jeg synes er viktig å ta opp til debatt. Regner med dette temaet er noe flere er opptatt av og kan kjenne seg igjen i. Hold deg for god til slike kommentarer om du ikke har noe fornuftig å komme med. Det tar seg best ut.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn, og forstår meg overhodet ikke på de som er det.
Gå TUR på handlesenter en lørdag? Jeg vil heller begraves levende enn å gå på senter en lørdag.



Anonymous poster hash: f2547...2f9
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn, og forstår meg overhodet ikke på de som er det.

Gå TUR på handlesenter en lørdag? Jeg vil heller begraves levende enn å gå på senter en lørdag.

Anonymous poster hash: f2547...2f9

Samme her. Lørdag er verste dagen. Men du må være enig i at oppsiktsvekkende mange slår i hjel en lørdag på denne måten?

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Lørdag er verste dagen. Men du må være enig i at oppsiktsvekkende mange slår i hjel en lørdag på denne måten?

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Ja, det er jo nettopp derfor lørdager er helt umulig dag å gå på senter på. Går jo faen ikke an å ta seg en matbit heller fordi alle som er på shopping kupper restaurantene. Syk verden.

Anonymous poster hash: f2547...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng i starten her var at det å legge helgeturen med barna til kjøpesenteret opplagt må føre til mye unødvendig shopping. Og så lærer vi ungene at shopping = kos.

Ja, syk verden.



Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi å kjøpe så innmari mye hele tiden?

Jeg må si jeg blir skremt av forbruket vårt her i landet. Vi kjøper og kjøper. Meg selv inkludert. Vi "går tur" på kjøpesentrene med familien vår hver lørdag (i stedet for en tur i skogen eller til fjells). Når vi går innom butikkene kommer vi over ting vi ikke visste at vi trengte. Men så trengte vi dem visst noe innmari likevel plutselig.

De fleste av oss ar allerede nok klær og nok dingser. Hvorfor fortsetter vi?

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Denne trenden er godt drevet av norske kvinner.

Anonymous poster hash: 9ab70...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne trenden er godt drevet av norske kvinner.

Anonymous poster hash: 9ab70...479

Mulig at kvinner er i forsetet her. Men samtidig tror jeg menn også shopper en god del unødvendig - f.eks dyre nye dingser de "må ha" - det siste av alt. Kvinner er kanskje verst på småting, klær og annet de strengt tatt ikke trenger. Så tror begge kjønn bidrar godt her, på hver sin måte.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja. Spesiellt jula er kvalmt materialistisk.

Var i Oslo her en dag. Hadde tenkt å gå og se i butikker kun for å ha noe å gjøre, men siden jeg så så mange tiggere, uteliggere, narkomane, gatemusikanter, "folk er folk" selgere og "= Oslo" selgere så mistet jeg rett og slett lysten til å kjøpe kjøpe.

Kanskje like greit, for jeg ender stort sett bare opp med tull uansett.

Jeg kunne trengt nye klær da, for det kjøper jeg sjeldent til meg selv (jeg er kvinne, og de gangene jeg har hatt mannlig kjæreste har han hatt mer klær enn meg...).

Men andre ting trenger jeg ikke. Har alt jeg trenger. Greit at mobilen min ikke er den nyeste (jeg har en gammel nokia, en sånn "dum" en. Og folk "mobber" meg litt for det.), et gammelt kamera, låner pc sånn midlertidig, og et ødelagt nettbrett (skjermen er litt knust, men den funker jo fint).

De mest materialistiske av oss bryr seg uansett ikke og fortsetter overflodssamfunnet vårt, bruk og kast er helt normalt for mange mennesker. De som tror de er mer verdt og får mer status kun av å eie et dyrt maleri, en dyr veske, jakke til flere tusen o.s.v. . De kommer aldri til å forandre seg, så hva skal man gjøre?



Anonymous poster hash: a098d...cdc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg er enig. Det er et skikkelig kvalmt kjøpepress og spesielt i november og desember.

Har bestemt meg for å styre unna, jeg har nok klær, nok møbler og interiør .. det eneste jeg trenger til jul er påfyll av stearinlys og juletre. Skal kun bruke julepynten jeg har i bokser i boden .. det er jo så mye mer tilfredsstillende å bruke hva man har fra før.

Vi har kuttet ut gaver til voksne søsken og venner .. gir kun gaver til våre barn, barnebarn og svigerbarn .. samt nieser og nevøer under 18 år. Barna våre får gaver de virkelig trenger og ønsker seg - så derfor gir jeg heller noe skikkelig til dem.

Jeg nekter å bli med på det vanvittige kjøperacet som florerer i disse dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skikkelige gaver til barna prioriterer vi også. Men det blir gjerne ting de uansett trenger, som nye ski eller slalomutstyr. Og vi kjøper ennå til voksne søsken. Litt hyggelige for oss voksne også å få noen gaver. Men det trenger ikke være noe dyrt. I fjor fikk jeg et hjemmeheklet ullskjerf av min svigerinne. Tenk, det har hun sittet og heklet spesielt til meg. Jeg ble kjempeglad for det, det var en av de beste julegavene i fjor, og jeg har brukt det masse.

Det er jo ikke til å unngå at det blir noe shopping før jul. Det ligger jo i kortene. Men resten av året synes jeg er nesten verre. Denne meningløse kjøpingen vi gjør på impuls uten å tenke. Vi blir ikke lykkeligere av det.

I hvertfall ikke jeg. Men i år skal jeg prøve å ikke gå bananas i julegaverundene. Hvert år lager jeg et budsjett for julegaveinnkjøpene. Men det sprekker hver gang. Og utover i desember føler jeg mer og mer kvalme når jeg drar Visa-kortet.



Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er blitt ille, rett og slett sykt hele dette jaget...

De få gangene (før jul og 3-4 ganger ellers i året) jeg/vi er på kjøpesenter, er det kun for å oppsøke den/de aktuelle butikkene, kjøpe det vi skal, og ut.... jo raskere jo bedre. For jeg klarer rett og slett ikke å oppholde meg blant alle tullingene som fyker rundt, innom alt av butikker, med 10 svære handleposer på slep, og gjerne i gjenger på 10-12 stykker sammen, hele storfamilien... Og jeg registrerer spesielt pur unge jenter og gutter, helt nedi 10-årsalderen, ofte en hel gjeng sammen som flyr rundt og tilbringer fritida si på kjøpesenterne. Litt av et tidsfordriv gitt...

Nei, det er på høy tid at dette fokuset snus, før hele livet, tilfredsheten og lykken forderves fullstendig av materialismen som har tatt grep i befolkningen. Det går snart ikke an å finne folk hjemme, stikke innom på en kaffe eller invitere de på et formiddagsbesøk lenger, for selvfølgelig er jo "alle" på shopping på et eller annet føkkings kjøpesenter hver bidige lørdag, og ofte flere dager i uka.

Det er absolutt et høyaktuelt tema i bringe opp til debatt ja, og godt å se at flere reagerer på denne ukulturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink! Har du noen tips til oss som egentlig ønsker å kjøpe mindre? Unngå kjøpesentre? Sky reklame som pesten? Øve opp selvkontrollen? Jeg ønsker virkelig å bli god på dette. Om det hadde blitt en "trend" å klare seg med mindre, å gjenbruke, så hadde det kanskje vært lettere for oss alle. Selv tok jeg meg i å synes det var litt flaut å gå rundt med min iPhone 3GS som fortsatt fungerte utmerket. Så da måtte den jo selvsagt byttes ut. Det er jo trist, egentlig.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Legg igjen kredittkort/bankkort hjemme. Bare ha en 200-lapp med deg, i tilfelle kafebesøk eller lignende.

Anonymous poster hash: 35bd3...aec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...