Gå til innhold

Baneheia-saken, usensurert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke en aktuell sak lengre, men lurer på om det er noen her som vet om man får lest hele hendelsesforløpet i baneheia-saken et sted? Som vanlig borger altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dommen da, den usensurerte dommen i sin helhet. Det var jo mye pressen ikke skrev om pga etiske hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Lovdata. Men hvorfor i all verden vil du lese dette? Det må jo være helt grusomme beskrivelser. Har selv vært nødt til å lese endel dommer i forbindelse med fag, og det er rett og slett hjerteskjærende å lese detaljerte beskrivelser av overgrep om det er i aldri så nøytralt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over gjennomsnittet nyskjerrig psykologi-student. Dommen som skal finnes på lovdata er visstnok redigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle straffedommer som ligger på lovdata (og som er publisert i Rt og RG) er sensurert med hensyn til navn og steder. Nå er denne dommen så gammel at den ikke ligger på gratisversjonen av lovdata lenger, men biblioteket og evt. tingretten skal kunne hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi diskuterte Viggo Kristiansens evindelige ankesaker for en tid tilbake, så fant jeg en link til dommen, og det dokumentet var ganske detaljert.

Skulle gjerne forsynt deg med en link eller selve dokumentet, men jeg kan dessverre ikke finne det. Men jeg tipper at du kan få tak i det hvis du legger sjela litt i det og ikke gir deg etter å ha sjekket bare de første treffene på Baneheia-saken. Mulig du finner noen linker under wikipedia-artiklene om drapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke en aktuell sak lengre, men lurer på om det er noen her som vet om man får lest hele hendelsesforløpet i baneheia-saken et sted? Som vanlig borger altså.

Link til dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til dommen.

Å, fytti, den var rimelig detaljert. Klarte ikke å lese, jeg :tristbla: Var selv 10 år da det skjedde, husker det veldig godt. Forferdelig, forferdelig sak.

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan da ikke være hele dommen? Den er jo så

Kort? En dom er jo vanligvis på iallefall 25 sider? Jeg mener og ha hørt at jentene blir funnet ganske ille tilredt også, uten å gå i detaljer,men det stod det ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttefanken-De skulle vært låst inne og aldri slippe ut igjen.Hva søtten skal samfunnet med slike mennesker?

Jeg ble kvalm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette kan da ikke være hele dommen? Den er jo så

Kort? En dom er jo vanligvis på iallefall 25 sider? Jeg mener og ha hørt at jentene blir funnet ganske ille tilredt også, uten å gå i detaljer,men det stod det ikke noe om.

Det finnes avhørsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fyttefanken-De skulle vært låst inne og aldri slippe ut igjen.Hva søtten skal samfunnet med slike mennesker?

Jeg ble kvalm

Nå er det faktisk slik at det er mulig at Viggo er uskyldig, så du skal være jævlig forsiktig med hva du sier.

Endret av Iah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Breivik nå har sittet og forklart er så grusomt at det er over min og de fleste fatteevne.

Men la oss ikke glemme at for enkeltindividet, overgår ikke Utøyas grusomheter Baneheias grusomheter. De to uskyldige jentebarna ble også jaktet på som dyr, forskjellen her er at de først ble brutalt voldtatt før de ble stukket med kniv.....

Jeg frykter dessverre at Utøya-tragedien vil overskygge alle andre grusomheter, og bli en slags standard på hva grusomheter blir målt på fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du tror at han er skyldig, men du kan ikke si at han ER SKYLDIG, som blir en faktasetning.

Alt er basert på Jan helge andersen sine ord om hva som skjedde, etter at han ble bustet pga. dna bevis. Det har ikke slått deg at han gjorde dette for å slippe billigere unna? Det er mye i tvil, og var det ikke FBI, eller et eller annet som også hadde uttalt seg om saken, at det var mye som skurret?

Han fortjener en sjanse i retten, for det er faktisk ikke første gangen man er blitt uskyldig dømt her i Norge, og sikkert ikke siste gangen heller.

Endret av Iah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du tror at han er skyldig, men du kan ikke si at han ER SKYLDIG, som blir en faktasetning.

Alt er basert på Jan helge andersen sine ord om hva som skjedde, etter at han ble bustet pga. dna bevis. Det har ikke slått deg at han gjorde dette for å slippe billigere unna? Det er mye i tvil, og var det ikke FBI, eller et eller annet som også hadde uttalt seg om saken, at det var mye som skurret?

Han fortjener en sjanse i retten, for det er faktisk ikke første gangen man er blitt uskyldig dømt her i Norge, og sikkert ikke siste gangen heller.

Det stemmer at to uavhengige utenlandske laboratorier har i de senere årene konkludert med at det ikke er sikkert at det var to gjerningsmenn. Det er ingen bevis for at Viggo sitt DNA var på ofrene, halvparten av den mannlige befolkningen har denne DNA-typen.

Det er flere bevis for at Viggo ikke var på stedet engang. Jan-Helge kunne godt ha gjort det forferdelige helt alene. Grusom sak er det ihvertfall. Men det var kanskje litt off-topic.

Endret av Iah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...