Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Gøy å lese om hvordan dere andre har det, og hvor forskjellige de små er! :jepp:

Her er R straks 7 måneder. Hun fikk to tenner for flere måneder siden, men har fortsatt ikke tegn til flere. Veldig glad i grøt og frukt, liker ikke barnematglass, men noe hjemmelaget middag går ned. Klumper i maten vil hun helst ikke ha. Hun åler seg rundt i vill fart, og står stadig i krabbestilling og gynger. Hun har blitt mer oppmerksom på at det finnes ting oppover i høyden, og prøver å få tak i duker, åpne skuffer, dra ut bøker fra bokhyller osv.. Travle dager, med andre ord! Hun har heldigvis ikke oppdaget trappa foreløpig.. :rolleyes: Veldig blid og fornøyd frøken, ikke redd for fremmede. Storesøster på 3 1/2 er den store helten, og trenger noen ganger bare å vise seg for at minstefrøken skal skratt-le. Nettene er et kapittel for seg selv. Hun vil også gjerne ha mat et par ganger i løpet av hver natt. Gleder meg til det er overstått ;)

Jeg skal sannsynligvis være hjemme med henne til august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er førstemann :) Utrolig spennende og ubeskrivelig.. :D

Om du ønsker så hadde det vært koselig om du fortalte litt om deg selv og om hvordan ting har gått^_^

Det er spennende dager her i heimen siden jeg har begynt å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne. Dagene går så fort.

Jenta vår er nå 7 mnd, og er en rakker på å rulle rundt og krype bortover gulvet. Er vel ikke lenge til hun setter seg opp og begynner å krabbe ordentlig.

Synes det er en herlig, men også litt slitsom tid. Hun våkner fortsatt ofte om natten for å spise ( ca annenhver time), så det er lenge siden jeg har hatt god sammenhengende søvn. Jeg har brukt opp/ned-metode for å få henne til å sovne uten byssing på kveldstid og det har fungert ganske bra. På dagtid sover hun litt bedre enn tidligere. Det betyr at hun godt kan sove strekk som er lengre enn 30-40 minutter, men det er ikke noen automatikk i dette enda. Hun sover ca 3 lurer i løpet av en dag, og legges i 19-20-tiden. I senere tid har hun hatt 1 våkenperiode på opptil 2 timer i løpet av natten, og det har vært ganske slitsomt, men jeg tror jeg begynner å få en teori på hvorfor, så forhåpentligvis går det seg til. Dagen starter som oftest i 06-tiden og det synes jeg går ganske greit.

Hun spiser fast føde flere ganger og dagen, frukt, grøt og noe middagsmat.

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vært på 7-månederskontroll i dag. Lillemann er 8 måneder om 6 dager da, så litt seint ute med den. Var gruppetime, og er glad det ikke er flere av dem. Skjønner ikke poenget. Lillemann er hvertfall 72,6 cm lang og veier 9065 gram, så mor er fornøyd med det :)

Ellers ammer jeg fortsatt i søvn, men tror jeg skal begynne å bysse i stedet bare for at mannen også skal kunne legge han. Kanskje det går litt fortere da også :) Ellers så våkner han ca hver 2,5 time på natta, bortsett fra i natt da han våkna hver 1,5 time. Litt slitsomt, men jeg våkner og slenger ut puppen før jeg sovner igjen så det går fint. Lillemann har kommet seg opp i krabbestilling, men kommer seg verken framover eller bakover derfra. Han dytter seg bakover på magen ellers og snurrer rundt, så litt mobil er han blitt. Får nyte det mens jeg kan, snart er han overalt og jeg kan ikke slappe av i sofaen mens han ligger på gulvet og leker.

Men jeg koser meg da, og ting ordner seg etter hvert så jeg har finfine dager. Hvis vi bare kunne fått tilbake det fine været nå så hadde alt vært perfekt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lenge siden:-) Mitt tidligere nick var Maman, for de som husker meg...:) har hatt en pause fra KG i høst, har hatt mye å gjøre. Har feks flyttet, fra Oslo til Bærum. Rekkehus med verdens minste hageflekk;-)

Her er snuppa blitt 7,5 mnd, 72 cm og 8,5 kilo. Hun sover natta gjennom (1830-....0530), og får fire flasker i døgnet i tillegg til tre måltider fast føde. Virker som hun trives med det. Hun har fått to tenner nede, og jobber for tiden hardt med å komme seg bortover gulvet. Har dog ennå ikke klart det, mye fordi det blir litt lite tid på gulvet. Hun er nemlig litt engstelig av seg, og syns bl.a. familiehunden vår er kjempeskummel. Hun vil derfor helst være på fanget heeeele dagen! Er nødt til å få endret på det der.

Hvordan er utviklingen hos dere andre med marsbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er Eiril passert 7 måneder og jeg har vært tilbake i jobb 50% en måneds tid. Er stas å få være hjemme med pappa, men maten er ikke like god;) Mandag er jeg tilbake i 100% og min mann skal ha henne 100% til i slutten av Mars.

På 6 måneders kontrollen var hun 66cm lang og 7,160 kilo.

Hun liker å ligge på gulvet, åler seg rundt og kikker på ting. Kommer seg lenger og lenger opp og kan ligge lenger og lenger uten å begynne å sutre. Liker og å sitte i stolen som kan brettes ned og ha bord foran. Da er det kjekt å kaste lekene sine på gulvet en etter en. Var litt ekkelt den dagen den gamle limen i stolen ikke klarte mer og hele stolen datt sammen. Med vesla i... Heldigvis var den nedslått så hun falt ikke langt, men herre så lenge jeg holdt henne.... Leeeenge etter hun hadde sluttet å gråte. Kledde av henne og for å se etter merker.

Hun vil enda ha pupp 2-3 ganger på natta, men det går ganske greit. Vi våkner rundt 6 som jeg synes absolutt er tålelig. På dagen spiser hun grøt av havremel og mos av forskjellige sorter frukt og grønt. Det meste går ned. Bortsett fra avokado. Det kommer i retur...

Edit: Kan og nevne at hun nå har 3 tenner, to nede og en oppe. Den oppe har vokst ganske raskt så det ser ganske luddigt ut. Ser at det er en til på vei, men foreløpig er hun litt "snaggle tooth";)

Endret av Amens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla her ble 7 mnd i dag :) Hun begynte å krype forrige uke. Hun ELSKER kattene våre og stråler opp i et stort smil hver gang hun ser dem. Og hun skjønner ordet "pus", ser seg forventningsfullt rundt hver gang hun hører det. Det hender også at hun lager "pss"-lyder med munnen også når hun ser dem, men det kan jo være tilfeldig da. Er lett å legge litt for mye betydning i tilfeldigheter når man er stolt mamma.

Ellers elsker hun alt av mat. Har enda ikke funnet noe hun ikke liker. Jeg har jobbet 60% i over en måned nå, og det går helt fint at pappa er hjemme og gir henne tre måltider med fast føde pr dag. Jeg ammer 4-5 ganger i døgnet. En gang i løpet av natta, i senga på morgenen (orker ikke å stå opp 5.30/6.00), ettermiddag og på sengekanten.

Også elsker hun å bade, både sammen med oss og i balja si. I går satt hun og plaska og lo. Tror halvparten av vannet ble sølt ut over badegulvet :) De første fem månedene var sinnsykt slitsomme med refluks-plager, mye gråt, amming så og si 24/7 og lite søvn, men nå begynner det å bli morsomt å være forelder.

Soving har vi gitt opp å få rutiner på. Noen dager kan hun sove 3x30min, andre ganger 2x2t, umulig å forutsi. Som regel et sted i mellom. Men det går seg vel til det også en eller annen gang.

Edit: På seksmånederskontrollen var hun 65cm og 7,8 kg. Har skikkelig dobbelthake og herlige valker nedover lårene <3

Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trivelig med oppdateringer!

Snuppa her er straks 7 mnd nå, på 6 mnd kontrollen var hun 69 cm og 7450 g :)

Hun har akkurat knekt koden når det kommer til "krabbing" hun krabber jo ikke på knærne enda, men åler seg fram i full fart!

Hun spiser grøt, frukt og gulrotmos, men er litt skeptisk til 6mnds middagsglassene enda.. Mulig det er konsistensen hun ikke liker? Middagstips??

Hun sover to dupper på dagen, og legger seg rundt 19-19.30. Sovner fint, men har i det siste våknet endel om natten.. Sovner om hun får komme oppi senga vår da, så det blir ofte løsningen, selv om jeg helst vil ha henne i sin egen seng... Når tenker dere å flytte de på eget rom? Noen som har gjort det?

Ellers er hunder å katter kjempe gøy her også :) vil helst dra de i pelsen da...

Permisjonen min er snart ferdig... Litt blandete følelser der, selv om pappa selvfølgelig også klarer å passe henne helt fint! Neste gang vil jeg ha 80%..

Å du Amens, Eiril var ett utrolig fint navn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere andre? Har dere harmoniske og rolige babyer eller er de litt mer krevende? Vesla her er 7,5 mnd nå. Fra hun var 6 uker til nå har hun hatt to (!) dager hvor hun har vært blid hele dagen. Hun er stort sett grei med en gang hun har sovet eller spist, men det varer jo ikke så lenge. Blir sint og skriker hver gang det er noe hun ikke klarer eller får lov til, og det er stort sett hele tiden. (Eks: Vil spise kattemat, vil inn i vedhylla og spise bark, vil spise papir, vil opp og gå, vil ha tak i alt som står uoppnåelig høyt fordi lekene på gulvet ikke er spennende lenger). I tillegg våkner hun fortsatt mange ganger om natta. Jeg tror jeg blir gal snart!

Jeg er dessverre dritt lei hele ungen av og til. Ikke misforstå, jeg elsker henne og vil gjøre alt for henne, men det er så SLITSOMT! Hadde det ikke vært for at jeg jobber tre ganger i uka og får litt avveksling der så tror jeg at jeg hadde klikka.

Sånn. Måtte bare få ut litt frustrasjon. Det er jo positivt at hun vil opp og fram og utforske, og jeg forstår at det er frustrerende å ikke klare det man vil ennå, men jeg gleder meg noe helt utrolig til hun blir større. Babytid er 100 ganger mer stress enn kos.

Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir drittlei, og det er helt lov :jepp:

Her var lillemann ganske sutrete frem til han var rundt 6 måneder, men nå er han ganske blid. Blir sur om det er noe han ikke får lov til (spiste på ledninger f.eks), men avledning fungerer heldigvis bra her. Lillemann er også våken mange ganger om natta, så i kveld skal jeg prøve å legge meg på et annet rom for å se om han våkner så ofte fordi jeg ligger der. Om det er tilfelle er det vel på tide å flytte inn på eget rom. Men det ender nok med at han våkner like ofte og at både han og jeg ender opp i dobbeltsenga. Han var flink til å sove i egen seng før, men etter at vi var to uker på ferie har han sovet i dobbeltsenga så å si hele natta. Våkner etter tre minutter om jeg flytter han, og jeg er ikke interessert i å ikke få sove før etter midnatt hver eneste natt.

Sånn, da fikk jeg ut litt frustrasjon også :fnise:

Men sånn ellers så driver lillemann og drar seg rundt, og det er rett før han begynner å krabbe. Han sitter forholdsvis stødig, men kan ikke sette seg opp selv ennå. Og så kommer det mange flere lyder enn før, og han spiser masse fast føde. Nesten to brødskiver til frokost i dag, og så får han litt sviskemos for han blir ganske hard i magen av all den faste føden. Spiser jo nesten ikke morsmelk på dagen omtrent, tar det igjen på natta i stedet..... Men etter at han lærte seg å spise mat selv godtar han også nå at vi gir han mat med skje :danse: Så ting ordner seg, det bare tar litt tid. Jo, og så sover han bare i vogn om dagen. Prøver jeg å legge han oppe i senga blir det bare tull og så gir jeg opp. Så her er vi ute på tur to ganger om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini er snart 8 måneder og hun vil IKKE sove i egen seng. Skal sove med mamma i den store sengen. Og ha pupp. Noen netter 2 ganger, andre netter 5 ganger. Det kan være litt slitsomt. Det hender og at hun ikke sovner igjen etter pupp, da vil hun opp, gjerne ha ny bleie, leke litt, pludre litt, før hun sovner igjen, enten på puppen min, eller på brystet til pappa.

Ellers går det ganske greit. Hun er veldig sosial så hun vil ikke sitte eller være på gulvet for lenge om gangen. Å få være med å hilse på andre mennesker, spesielt andre babyer, det er kjempe stas, så åpen barnehage med pappa blir nok stas.

Hun liker grøt, skiver, maispops, boller, epler og ganske mye annet. Virker som hun er veldig lite kresen. Bortsett fra siste uka da, da er det bare pupp som duger. Hun har nemlig vært syk. Vi tror det har vært det RS viruset. Hun er heldigvis bedre nå, men det har ikke vært noe gøy. Også ble jeg sjuk igår...

Det er virkelig lov å bli frustrert i denne tiden. Disse småtassene klarer jo ikke å fortelle hva som er galt. Og det er så masse som kan være galt. Vondt i magen, sulten, tørst, vil ha ny bleie, vil se ut av vinduet, vil sove, får ikke til å sove, mamma lukter rart osv.

Vi får trøste oss med at denne perioden går over. I en annen periode. Som har andre utfordringer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er jenta snart 9 mnd. Dagene er morsomme og hun har akkurat begynt å heise seg opp i stående. Hun er i godt humør og smiler masse og gjør seg til.

Søvnen er et annet kapittel. Hun har jo hele veien våknet hyppig for å spise, men det har avtatt litt. Hun spiser stort sett 2 (noen ganger 3) ganger fra hun legger seg i 19-20-tiden til vi starter dagen rundt kl 07. Men hun vil også gjerne ligge helt klint oppi mammaen sin om natten, og hun har våkenperioder på 1-2 timer stort sett hver natt nå. Hun er trøtt, og virker ofte frustert over å ikke få sove. I motsetning til tidligere kan jeg ha henne liggende ved siden av meg i sengen i den tiden hun er våken. Men kjenner jeg tidvis blir ganske frustrert og må ta meg sammen for å beholde roen. Siden jenta ble født har jeg sovet maks 3 timer i strekk på det meste og jeg skulle så gjerne ha sovet litt lenger innimellom. Hun sluttet også å ta flaske når hun var ca 6 mnd gammel så det er jo heller ikke så lett for andre å overta mating om natten sånn at jeg kan sove.

Vi hadde tenkt til å forsøke på litt nattavvenning rundt disse tider, eller ihvertfall begrense litt på spisingen mellom kl 24 og 06, men så har omgangssyken herjet. Og da orket vi ikke sette i gang med det. Heldigvis har jenta holdt seg frisk.

Noen andre som har lyst til å oppdatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppsumering fra oss også. Snuppa er blitt 9.5 månder og er meget aktiv å tili ute med milepelene. Hun rullet fra rygg til mage når hun var tre månder, å nå har hun tatt de første små skrittene på egenhånd. Er sannelig kort den babytiden! Det er full fart med leking, fanging av katta og ikke minst er ball utrolig morro. Hun har så å si sluttet med puppen, å nå har vi tatt avenning på natta også. Så endelig sover hun natta igjennom! Jeg skal være hjemme med henne til iallefall neste høst, så vi skal kose oss masse frem til da :) håper alt står bra til med alle dere andre også :) Godt nyttår foresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan komme med en oppdatering herfra også:

Lille blir øyeblikkelig 9 mnd. Hun satte seg opp på egenhånd på 8mnd-dagen, og rett etterpå begynte hun å krabbe ordentlig (fram til nå har hun dratt seg framover) og å dra seg opp etter møbler. Deretter fulgte en periode på tre uker hvor hun var i godt humør hele tiden. Det var fantastisk! Da var det jo plutselig gøy, og ikke bare uendelig slitsomt, å ha en baby.

I jula begynte hun å tulle til søvnen noe helt forferdelig igjen. Våkna i hytt og pine og var helt umulig å legge, og skulle ha pupp HELE tiden. Men jeg har fått ordentlige sår på puppene etter at hun fikk fortenner oppe og orket nesten ikke å amme mer. Derfor måtte vi bare begynne med avvenning. Fra tirsdag har hun bare fått pupp morgen og kveld. Det har vært noen grusomme netter med lite søvn, men det begynner å hjelpe nå.

Har noen av dere noen gode tips til hvordan man skal få ungen til å sove lenger? Vi har prøvd å forsyve leggetiden både til kl 20 og 21 for å få henne til å sove lenger på morgenen, men ingen ting hjelper. Hun våkner kl 05 samme hva. Hun er fortsatt stup trøtt, men klarer ikke å finne søvnen igjen. Så frustrerende!

Nå er hun i ganske greit humør så lenge hun ikke er trøtt. Blir en del knall og fall siden hun hele tiden skal opp og stå, men det må en vel regne med? Lurer på når hun kommer til å gå. Hun klarer å stå ca 2 sek hvis vi ikke holder i hånda hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere noen gode tips til hvordan man skal få ungen til å sove lenger? Vi har prøvd å forsyve leggetiden både til kl 20 og 21 for å få henne til å sove lenger på morgenen, men ingen ting hjelper. Hun våkner kl 05 samme hva. Hun er fortsatt stup trøtt, men klarer ikke å finne søvnen igjen. Så frustrerende!

Eiril våkner og da. Men da super hun pupp en stund til også ligger vi i senga og chiller til klokka er 6 og vi står opp.

I natt ble det litt forandring i planene. Da skulle hun sove i egen seng på eget rom med pappa i gjestesenga. Så i natt har jeg sovet ALENE i den stor senga. Jeg har våknet 2 ganger fordi hun har våknet, men vi har stort sett sovnet igjen. Klokka 5 kom min mann inn på soverommet med henne, da var hun puppesulten gitt! Og det passet bra siden jeg hadde melkespreng;) Nå sover mannen og Eiril og jeg nyter en kopp kaffe^_^ Håper hun lærer å sovne av seg selv snart, blir veldig slitsomt for gubben om han må bysse henne i søvn hver kveld.

Jeg begynte på jobb igjen i slutten av Oktober og trives godt med det. Mannen synes det er kjekt å få være hjemme med Eiril, han tar henne med ut til mine besteforeldre en gang i uka, og har begynt å gå i åpen barnehage. Bare ett par timer om ganger. Synes det er veldig fint at hun får kjent litt på konseptet. Er veldig spent på hvordan det blir med barnehage, hvor hun kommer inn og hvordan det blir for henne.

Hun klarer ikke å krabbe helt enda, ligger på magen og skubber seg rundt, helst bakover med noen ganger fremover og. Også vil hun ikke sitte i stolen når hun skal leke. Vil helst sitte på gulvet. Da kan hun sitte og leke uavbrutt i 20-30 min. Det er helt herlig.

Hun er ganske flink å spise, gafler nedpå med det meste. Igår var det grøt, riskjeks (usaltede), vafferl (ett lite hjerte), kokt gulerot og eple som var på menyen. Hun elsker eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere noen gode tips til hvordan man skal få ungen til å sove lenger? Vi har prøvd å forsyve leggetiden både til kl 20 og 21 for å få henne til å sove lenger på morgenen, men ingen ting hjelper. Hun våkner kl 05 samme hva. Hun er fortsatt stup trøtt, men klarer ikke å finne søvnen igjen. Så frustrerende!

Vi har det på samme måte her hos oss. Hun begynte med det i midten av desember tror jeg. Våknet og våkner hver morgen ca kl 05. Forsøkte å kutte en av lurene på dagtid, men det gjorde kveldene og nettene verre. Gikk tilbake til samme antall lurer som før og den siste er ganske sent på ettermiddagen. Da sovner hun relativt raskt (ammer henne til hun nesten sovner og legger henne i sengen). Men jeg har innsett at jeg nok bare må finne meg i å stå opp kl 05 inntil videre. I forgårs sov hun i sin egen seng hele natten for første gang siden hun ble født! Og gjorde det samme natt til i dag.

For min del har det nå vært viktig å stå opp med henne når hun våkner kl 05. Blir jeg liggende i sengen med henne merker jeg at jeg begynner å kjenne på irritasjon for at hun ikke sovner igjen og det er ingen god følelse. Står jeg opp med henne aksepterer jeg liksom mer at hun er våken. Stort sett kan vi legge oss etter en times tid igjen. Flere jeg kjenner forteller at de har vært gjennom lignende perioder selv, så det er mulig det ikke er så mye annet å gjøre enn å komme seg gjennom det og håpe at det ikke er så lenge til...

Nattavvenningen endte jeg opp med å ta selv av ulike grunner. Var helt uproblematisk i vårt tilfelle (heldigvis). Hun slo seg til ro med å ikke få tilbud om mat uten å skrike av den grunn, og nå spiser hun stort sett ikke mellom kl 23 og kl 06. Men hun våkner likevel 1-2 ganger før kl 05 og må bysses i søvn. Går heldigvis stort sett relativt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår klarte ikke min mann å få henne til å sove i egen seng og ville at jeg skulle ta over. Jeg tok over. Forsøkte å synge, lese bok, gave henne pupp på senge kanten, gave henne pupp mens hun lå i senga med meg hengende over (det var ganske tungt). Prøvde faktisk og varm melk på flaske. Ikke pokker. Hun skrek. Og når hun først begynner å skrike så blir det fort hysterisk grining og det vil jeg ikke at hun skal gjøre. Så så da kapitulerte jeg og hun fikk sove med meg. Igjen. Våknet ett par ganger og fikk pupp, men da sov vi til vekkeklokka mi ringte 06:15. Ikke helt enkelt dette, forsøker nå å ha ett kosedyr med når hun puppes i søvn inntil meg, også synger jeg en sang.

Noen andre som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...