Gå til innhold

Hvor bevisst er du


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Bruker du i det hele tatt engangsprodukter?

Når man tenker over det blir det vanvittig mye;

- tørkerull

- våtservietter til baby

- papirbleier

- våtservietter til fjerning av sminke

- intimservietter

- bomullsdotter

- papirlommetørklær

- våtervietter til rengjøring

- tørrmopp

- våtmopp

- matpapir

- bakepapir

- plastfolie

- plastposer

- aluminiumsfolie

Jeg har sikkert glemt noen, men toalettpapir, bind og tamponger har jeg ikke tatt med, fordi det så vidt meg bekjent ikke finnes noen alternative produkter.

Jeg bruker tørkerull til enkelte ting, men prøver å bruke kjøkkenkluten mer.

Bomullsdotter bruker jeg minimalt av.

Matpapir har jeg bestemt meg for å kutte ut, og heller bruke matboks. Plastfolie og aluminiumsfolie mener jeg også det går an å kutte drastisk ned på. Jeg har f.eks gått over til å bruker mer plastbokser når jeg fryser ned ting, så sant det går mht størrelsen.

Bruker du mange av disse produktene? Kunne du tenkedeg å kutte ned på bruken? Kanskje du har forslag til gode, mer miljøvennlige alternativer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørkerull er veldig praktisk, men skaper også unødvendig avfall. Kjøkkenklut og håndstøvsuger er bedre alternativer!

Bruker sjelden våtservietter. Men kan være praktisk når man er på tur.

Er avhengig av papirlommetørklær nå om vinteren (kunne jo brukt lommetørkle, men det er litt ekkelt...)

Bruker bomullsdotter til å fjerne øyesminke, og ta av neglelakk med. Kunne kanskje brukt klut når jeg tenker meg om, hvorfor har jeg ikke prøvd det?

Har alltid brukt matboks, da sparer man masse avfall i forhold til matpapir, trenger evt. bare mellomleggspapir.

Plastposer ja...de blir det nok av. Er kjekt å ha som søppelposer. Men burde absolutt vært flinkere til å ta med poser hjemmefra eller bruke handlenett når man skal handle mat...men blir til at jeg glemmer det :sjenert:

Det andre bruker jeg aldri eller sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe, og må innrømme at det praktiske klart overgår det miljøvennlige.

Av det du nevner bruker vi:

- tørkerull (på kjøkkenet)

- våtservietter til fjerning av sminke

- bomullsdotter

- papirlommetørklær (bare når vi er forkjølet)

- tørrmopp

- bakepapir (noen ganger, men vi har slike i silikon (?) som kan brukes om igjen)

- plastfolie (bruker mindre av det nå etter at vi kjøpte ToppIts som er badehettelignende plasttrekk som tres over boller/tallerkener o.l. I pakken er det tre forskjellige størrelser, veldig hendig, men jeg må innrømme at det er et lite ork å vaske dem i motsetning til å bare krølle sammen plastfolie og kaste den.)

- plastposer (Ikke så mye, legger maten i plastbokser i stedet.)

- aluminiumsfolie

Forøvrig finnes det strengt tatt faktisk alternativer til både bind og tamponger. DivaCup o.l. er en liten silikon"kopp" som samler opp blodet og tømmes og skylles et par ganger om dagen. Og du kan få kjøpt tøybind, de må selvsagt vaskes da. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å bruke noe av dette da, samme hvor miljøvennlig det er. Jeg må bare innrømme at det praktiske ofte vinner over miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri våtservietter, og endel ting utgår fordi vi ikke har barn. Bruker nok litt tørkeruller, men ikke mye, bruker også klut (mikrofiber) og kjøkkenhåndklær mye. Bruker av og til engangstørrmopp (men ehm, er ikke så ofte vi gjør rent...), ellers mikrofibermopp og støvsuger. Synes det er synd med sånne lettvinte, praktiske engangsting - det er så fristende å kjøpe :forvirret:

Bruker også bomullsdotter til øyensminke o.l, men ikke så ofte. Å kjøpe myke kluter i stedet er jo en god idé, jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker på bomullsindustrien jeg støtter.

Poser er vi også litt dårlige til å bruke omigjen til annet enn søppel, men jeg prøver en gang i blant... Aluminiumsfolie bruker jeg sjelden til annet enn ting som bakes i ovn, men kunne kanskje bare brukt ildfaste former. Bakepapir pleier vi å bruke om igjen så lenge det ser ok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig finnes det strengt tatt faktisk alternativer til både bind og tamponger. DivaCup o.l. er en liten silikon"kopp" som samler opp blodet og tømmes og skylles et par ganger om dagen. Og du kan få kjøpt tøybind, de må selvsagt vaskes da. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å bruke noe av dette da, samme hvor miljøvennlig det er. Jeg må bare innrømme at det praktiske ofte vinner over miljøet.

Enig der :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Forøvrig finnes det strengt tatt faktisk alternativer til både bind og tamponger. DivaCup o.l. er en liten silikon"kopp" som samler opp blodet og tømmes og skylles et par ganger om dagen. Og du kan få kjøpt tøybind, de må selvsagt vaskes da. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å bruke noe av dette da, samme hvor miljøvennlig det er. Jeg må bare innrømme at det praktiske ofte vinner over miljøet.

:kvalm: Uff, det hørtes ekkelt ut.

Heldigvis slipper jeg problemet, siden hormonspiralen sørger for at jeg ikke har mensen i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen
Bruker aldri våtservietter, og endel ting utgår fordi vi ikke har barn. Bruker nok litt tørkeruller, men ikke mye, bruker også klut (mikrofiber) og kjøkkenhåndklær mye. Bruker av og til engangstørrmopp (men ehm, er ikke så ofte vi gjør rent...), ellers mikrofibermopp og støvsuger. Synes det er synd med sånne lettvinte, praktiske engangsting - det er så fristende å kjøpe :forvirret:

Ja, akkurat det har jeg også tenkt mye på. Jeg synes egentlig at engangsprodukter som mopper og våtservietter til rengjøring burde forbys. Altfor mange tenker på hvor lettvint det er, i stedenfor å tenke på hvilke negative konsekvenser all søppelet det genererer har for miljøet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze

Plastposer; Har en stor plastkasse baki bagasjerommet som jeg har matvarene oppi. Bare fyller oppi handlevogna og "laster om" ute ved bilen.

Kom på en ting til, har aldri hoppet på den der "swiffer bølgen", bruker skikkelig våtmopp med sånn "sammenleggbart stativ" ellerhvadetnåheter. Fort og effektivt ihvertfall. Og billi'..

Endret av Maxagaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

- tørkerull: går det en del av :sjenert:

- våtservietter til fjerning av sminke: Bruker, men deler dem ofte i to, så da er jeg halvflink ;) Alternativt Mesoft kompresser og sminkefjerner, men det vinner vel miljøet ikke mye på? Bomull og kluter suger opp mye renseprodukt, og kluter må vaskes (=strøm, forurensing med vaskemidler).

- intimservietter: Bruker lite, på reise.

- bomullsdotter: Bruker ikke.

- papirlommetørklær: I begravelse.

- våtservietter til rengjøring: Bruker noen ganger. Tror jeg tjener det inn fordi jeg bruker mindre vaskemidler enn når jeg sprayer vinduer, speil osv i stedet.

- tørrmopp: Bruker. Bruker noen ganger tørkerull på den i stedet, hvis det bare er for å ta opp hår o.l. Regner med det ikke er så ille i forhold til varmt vaskevann og såpe. Støvsugeren forurenser også i produksjon, den krever strøm, og den etterlater mer støv i inneklimaet enn moppen.

- våtmopp: Bruker, oftest med bare vann. Tror ikke det er så miljøvennlig å spraye vaskemidler direkte på gulvet, så det blir på skitne arealer og flekker.

- matpapir: Bruker hvis jeg har brødmat.

- bakepapir: Bruker, men det blir jo ikke så mange ruller på et år. Gjenbrukes oftest.

- plastfolie: Bruker, men legger ofte over et fat eller lokk i stedet. Folien er i hvertfall tynn, så det ryker mindre plast enn med f.eks poser.

- plastposer: Samler og gjenbruker handleposer til handling og søppelposer. Bruker også lite av typen brødposer.

- aluminiumsfolie: Moderat.

- våtservietter til baby Ikke aktuelt.

- papirbleier

DivaCup o.l. produkter har jeg bare lest om. Kanskje jeg kvinner meg opp til å prøve en gang, har jo noen år med diverse bind og tamponger foran meg, og synes ikke det er morsomt med alt det søplet som genereres og som skal ligge på fyllinger rundt omkring i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker:

- tørkerull

- papirlommetørklær - bare når jeg er forkjølet, ikke ofte

- bakepapir - bruker et ark mange ganger, dessuten bruker jeg ofte silikonark, litt avhengig av hva jeg baker, det holder til ca 1000 ganger

- plastfolie - ja, til matpakke, bør bruke boks

- plastposer - til handling, ja, og til restavfall

- aluminiumsfolie - veldig sjelden, men det skjer

Kunne sikkert bli flinkere, men jeg prøver ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg bruker tørkerull, av og til våtservietter av babytypen til støvtørking osv, bakepapir en sjelden gang, og det brukes ofte om igjen, også. Tørrmopper og våtmopper brukes ikke, i stedet går støvsugeren flittig, og vi bruker mikrofibermopp. Plastfolie bruker vi null og niks av, vi foretrekker bokser, og det samme med matpapir. Ellers bruker jeg gjerne ryggsekk når jeg handler, og plastposer brukes opp igjen flere ganger. Engangs sminkeservietter brukes kun i nødstilfeller, og aller helst økologiske babyservietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig lite engangsprodukter, men bomullsdotter og q-tips går det jo litt av. Har lurt på om det går an å lage vaskbare pads til sminkefjerning og slikt, synes kluten blir litt diger til det bruket. Er det noen som har testet ut noe slikt? Ser for meg å sy opp en del og bare slenge dem i en vaskepose etterhvert som de brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tørkerull har vi, men prøver å bruke den minst mulig, og bare til ting kjøkkenkluten ikke duger til.

- Våtservietter til sminke ser jeg ikke poenget med, vann, sminkefjerner og klut fungerer helt greit. Samme med intimservietter, vann og klut holder til det også.

- Engangsmopper bruker vi ikke, bruker enten vaskestav og fille, eller mopp som kan vaskes til gulvene.

- Bruker matboks istedet for matpapir til matpakka, men samboeren min vil gjerne ha mellomleggspapir.

- Plastfolie og plastposer bruker vi til å pakke inn mat, men bruker også glass eller tupperware, der det går an. Har også kjøpt sånne tøynett, til å bruke når vi handler, men må bli flinkere til å huske å ta dem med til butikken.

- Aluminiumsfolie bruker vi bare til å steke tacolefser og ribbe, så det føler jeg ikke at jeg overforbuker akkurat.

Bind finnes det jo alternativer til, både tøybind og slike plastkopper. Har planer om å prøve noe av det, men samtidig kan man kaste brukte bind (og bleier) i matavfallet her jeg bor, så da blir det jo resirkulert.

Toalettpapir finnes det jo også alternativer til, hvis man vil gjøre det "indian style" med vann og venstrehånda, men det blir uaktuelt for min del. Likevel er det greit å huske at det er ett privilegium at vi kan bruke toalettpapir, dersom feks ett land som India skulle gått over til vårt system ville det vært en miljømessig katastrofe. Både i forhold til at over 1 milliard mennesker ville forbrukt store skoger for å få nok papir, det ville blitt enda større avfallsproblemer, og kloakksystemet deres hadde sannsynligvis blitt sprengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker litt engangsprodukter, men ikks å mye.

- tørkerull -- kjøper jeg kanskje ett par ganger i året, maks. Bruker klut når jeg rengjør ellers.

- våtservietter til baby-- brukes ikke, har ikke barn

- papirbleier--brukes ikke, har ikke barn

- våtservietter til fjerning av sminke-- brukes ikke, bruker hender og håndkle til å få på og av sminkefjerner.

- intimservietter-- har jeg i veska, bruker meget sjelden, tror den begynner å bli litt gammel den jeg har også nå.. :sjenert:

- bomullsdotter-- brukes noe mer på sommer en på vinter, bruker det kun til fjerning av neglelakk

- papirlommetørklær--brukes mye når jeg er forkjøla, lommetørkle blir guffent synes jeg.

- våtervietter til rengjøring--brukes ikke, klut er bedre.

- tørrmopp-- har, men støvsuger og vasker over heller.

- våtmopp-- bruker ikke, prøvd men liker bedre gamle håndklær og vanlig vaskesåpe og vann.

- matpapir-- brukes ikke

- bakepapir--bruker jeg, men jeg bruker det mer en en gang jeg da.. :sjenert:

- plastfolie-- brukes veldig sjeldent

- plastposer--dette bruker jeg endel av, men jeg kan fint bruke en pose flere ganger.

- aluminiumsfolie--bruker jeg nesten aldri.

så, tørkepapir og plastposer er nok det jeg bruker mest av når det kommer til engangsprodukter, i tillegg til bind og toalettpapir da...

prøver å bruke fornuftig, så har igrunnen god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Må si som endel andre, det praktiske vinner ofte over miljøvennlighet...

- tørkerull

Bruker vanligvis ikke å kjøpe det inn, men nå mens vi pusser opp er det kjekt å ha.

(- papirbleier

Har ikke barn, men vil nok hvertfall bruke papirbleier, å skrape drit og vaske tøybleier midt på natta er ikke særlig aktuelt.)

- våtservietter til fjerning av sminke

Bruker dette ja, og bomullspinner.

- intimservietter

Nei

- bomullsdotter

Nei

- papirlommetørklær

Når jeg er forkjølet, lommetørkle takler jeg ikke.

- våtervietter til rengjøring

Nei

- tørrmopp

Ikke for øyeblikket nei, men synes det er praktisk, i tillegg til at parkettgulv ikke skal vaskes med vann... Hvilke andre alternativer er der, bortsett fra støvsuging (som igjen bruker strøm)?

- våtmopp

Ja, men det går mest i vaskefille og langkost enda siden vi ikke har lagt nygulvet (parkett).

- matpapir

En sjelden gang, lager ikke ofte matpakke da jeg har tilgang til kjøleskap på skolen.

- bakepapir

Det går det litt av, skal få kjøpt inn flere silikonark slik at vi ikke trenger å bruke bakepapir, har kun et slikt ark og det holder ikke når man skal bake flere brett.

- plastfolie

Bruker jeg aldri, kan ikke huske sist jeg kjøpte det.

- plastposer

Bruker småposer til nedfrysing av gammel vane, er vant til å ikke ha stor frysekapasitet, men siden vi har fryseboks så burde jeg jo gå over til å fryse ned i plastbokser. Hadde ikke tenkt på det engang før jeg leste det her... :sjenert:

I butikken så varierer vi mellom å bruke handlenett/sekk og plastposer, kommer an på hvor mange vi har hjemme. Må jo ha noe å kaste restavfallet i.

- aluminiumsfolie

brukes en sjelden gang ved matlaging.

Alternativene til bind&tamponger er ikke særlig aktuelle for min del.

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker:

- tørkerull

- bomullsdotter

- papirlommetørklær

- tørrmopp

- matpapir

- bakepapir

- plastfolie

- plastposer

- aluminiumsfolie

Jeg kjøper bomullspads, og deler de i to for sminkefjerning. Dvs for å fjerne øyensminke bruker jeg 1/2 pad pr dag. Ble opplært hjemmefra til å ikke bruke håndklær til sminkefjerning: Mamma ble fly forbanna, fordi sminkerestene visstnok satt så godt at håndklærne ikke ble rene. Nå bruker ikke jeg vannfast sminke, så kanskje det hadde vært en ide med klut...?

Papirlommetørklærne er bare til de få dagene i året jeg er forkjølet, og matpapiret brukes som mellomleggspapir i matboksen. Nå har vi lagt laminatgulv, og etter hva jeg forstår er det best for gulvet å bruke tørrmopp. Men liker ikke at de ikke er gjenbrukbare.

Plastposer til mat brukes om igjen, dersom innholdet har vært tørt.

Hadde silikonbakematte før, men finner ikke nye i butikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- tørkerull - kjøpes inn et par ganger i året, så er ingen storforbruker. Man kommer langt med en klut. Servietter derimot går det en del av... :sjenert:

- våtservietter til baby - har ikke barn, så har ikke bruk for hverken våtservietter eller bleier.

- papirbleier

- våtservietter til fjerning av sminke - bruker en sjelden gang (spesielt på ferie mv.) Prøver å unngå det.

- intimservietter - niks. Holder i massevis med vann og klut.

- bomullsdotter - bruker én pr. dag til fjerning av sminke.

- papirlommetørklær - bare når jeg er forkjøla eller i begravelse. Veldig lite forbruk av dette.

- våtervietter til rengjøring - nei.

- tørrmopp - nei, vi bruker støvsuger.

- våtmopp - nei

- matpapir- nei, det hverken har eller buker vi.

- bakepapir - Bruker stort sett et sånt vaskbart et. Evt. brukes vanlig bakepapir flere ganger før det kastes.

- plastfolie - vi har, men bruker det så godt som aldri. Jeg bruker heller vaskbare plastbokser.

- plastposer - akk, bruker alt for mye plastposer. Jeg prøver å skjerpe inn på det! Prøver også å takke nei til plastposer jeg ikke trenger i butikker (flere ting går fint i én pose). Har også tenkt å gå til innkjøp av en sånn gjenbrukbar handlepose, men frykter at den kommer til å bli glemt veldig ofte dessverre.

- aluminiumsfolie - kan jeg ikke huske sist jeg brukte.

Jeg bruker heller nesten aldri engangstallerkener/kopper. Satser heller på ting i plast som kan vaskes og brukes igjen og igjen.

Bind/tamponger tror jeg nok ikke jeg kommer til å gi slipp på. Alternativet virker ikke spesielt forlokkende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker:

- tørkerull

- bomullsdotter

- papirlommetørklær

- våtservietter til rengjøring (Disse bruker jeg bare til toalettet. Bruker vanlige kluter ellers)

- plastfolie (Bruker for det meste bokser med lokk)

- plastposer

- aluminiumsfolie (Brukes bare til ovnsbaking)

Jeg bruker også vanlige bind og tamponger, og kan ikke tenke meg å bruke mer miljøvennlige alternativer.

Vi forsøker å tenke på miljøet, så vi klidesorterer alt vi kan, og passer på å ikke bruke for mye vaskemidler.

Vi kjøper dessuten matvarer som ikke har reist for langt, og bruker derfor norske (hvis mulig) eller i det minste europeiske grønnsaker (med noen få unntak). Vi kjøper dessuten bare europeisk vin, samt norsk flaskevann. Jeg skjønner overhodet ikke poenget med å frakte vann rundt halve kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Ja, akkurat det har jeg også tenkt mye på. Jeg synes egentlig at engangsprodukter som mopper og våtservietter til rengjøring burde forbys. Altfor mange tenker på hvor lettvint det er, i stedenfor å tenke på hvilke negative konsekvenser all søppelet det genererer har for miljøet vårt.

Jeg bruker tørkepapir av praktiske årsaker, men har også mange kluter jeg kan bruke istedet.

Jeg bruker mopp men ikke engangsmopp.

Vi bruker matbokser i stedet for papir og plasposer.

Vi bruker isbokser til å oppbevare mat i fryseren, gjenbruk, men ser allikevel at jeg bruker en del plastposer.

Det er dessverre ikke kildesortering her, kun vanlig søppel og papir. Har lenge vært snakk om at det skal bli kildesortering men de kommer ikke lenger enn praten dessverre.

Det er nok mye jeg kan bli flinkere til å se alternativer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...
Gjest Bodillen skrev (På 11.2.2007 den 21.01):

Bruker du i det hele tatt engangsprodukter?

 

Når man tenker over det blir det vanvittig mye;

 

- tørkerull

- våtservietter til baby

- papirbleier

- våtservietter til fjerning av sminke

- intimservietter

- bomullsdotter

- papirlommetørklær

- våtervietter til rengjøring

- tørrmopp

- våtmopp

- matpapir

- bakepapir

- plastfolie

- plastposer

- aluminiumsfolie

 

Jeg har sikkert glemt noen, men toalettpapir, bind og tamponger har jeg ikke tatt med, fordi det så vidt meg bekjent ikke finnes noen alternative produkter.

 

Jeg bruker tørkerull til enkelte ting, men prøver å bruke kjøkkenkluten mer.

Bomullsdotter bruker jeg minimalt av.

Matpapir har jeg bestemt meg for å kutte ut, og heller bruke matboks. Plastfolie og aluminiumsfolie mener jeg også det går an å kutte drastisk ned på. Jeg har f.eks gått over til å bruker mer plastbokser når jeg fryser ned ting, så sant det går mht størrelsen.

 

Bruker du mange av disse produktene? Kunne du tenkedeg å kutte ned på bruken? Kanskje du har forslag til gode, mer miljøvennlige alternativer? :)

Jeg er opptatt av å bruke minst mulig engangsprodukter, og mindre plastpopdukter. Heldigvis blir det mer og mer bedre etstatninger på markedet. 

Jeg  har brukt flergangs kaffefilter i over 10 år. De finnes både i stoff  og i stål.

Jeg brukte tøybind og tøybleier da det var aktuelt. 

Nå bruker jeg: 

Handleveske 

Vaskbare Poser  til frukt og grønt.

Tørkerull i stoff 

Tøyservietter

Istedenfor alufolie: Silikonfolie 

Gjenbruks Bakepapir

Fryser ned mat i syltetøyglass, stoffposer, Silikonposer, beeswrap ark. 

 

 

Anonymkode: 7b834...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...