Gå til innhold

Kan du anbefale en god sci-fi eller fantasy bokserie?


Silfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, kan liste opp noen serier jeg likte:

- The Gentleman Bastard - Scott Lynch (ikke ferdig)
- Kingkiller Chronicle - Patrick Rothfuss (ikke ferdig)

- Space Trilogy - C. S. Lewis

- Dresden Files - Jim Butcher (ikke ferdig)

- The Riyria Revelations - Michael J. Sullivan

- Song for Eirabu - Kristine Tofte

- The Night Angel trilogy - Brent Weeks

- Evv Lushon-trilogien - B. Andreas Bull-Hansen

Og bøker av Neil Gaiman og Bringsværd.

(Ellers håper jeg å plukke opp noen gide tips her selv :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan likte du space trilogy? Jeg lurer på om jeg har lyst på noe sci fi neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampire Academe-serien av Richelle Mead
Trylle-serien av Amanda Hocking

Edit: Glemte å nevne The Immortals-serien av Alyson Noël :biggrin:
Og The Sookie Stackhouse - serien av Charlaine Harris!!

Endret av Necasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Gone bøkene av Michael Grant.

Seks bøker totalt, alle oversatt til norsk.

Tsk, leser da ikke på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan likte du space trilogy? Jeg lurer på om jeg har lyst på noe sci fi neste runde.

Bøkene er kanskje en smule rare eller spesielle, men jeg likte de veldig godt! Nå liker jeg jo også Narinia-bøkene, og jeg har ikke noe problem med den noe religiøse undertonen en finner i bøkene hans. Jeg har riktignok ikke lest så mye sci-fi selv, så har ikke så mye å sammenligne de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Silmarillion er den beste fantasy-boka osm finnes, så hvis du ike har lest den vil jeg anbefale det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silmarillion er den beste fantasy-boka osm finnes, så hvis du ike har lest den vil jeg anbefale det på det sterkeste.

I beg to differ. Jeg har begynt på den ikke mindre enn tre ganger. Den er så ufattelig kjip og kjedelig at jeg ikke hadde sjans til å komme halvveis engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ. Jeg har begynt på den ikke mindre enn tre ganger. Den er så ufattelig kjip og kjedelig at jeg ikke hadde sjans til å komme halvveis engang.

Hva med Heinlein? Masse bra. Puppet Masters, All You Zombies, The Red Planet, The Moon is a Harsh Mistress (som jeg håper har lastet seg ned på min Kindle :rodmer: i løpet av dagen) Starship Troopers og Space Cadet (som jeg leser på nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke si noe før man har lest noe, men eeehhhhh ... Jeg er en tittel/cover-feeler. Gir de ikke vibber så utgår de. Vibbene her er ikke gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ofte veldig bra lister på Goodreads, hvor det dukker opp litt mindre "mainstream" serier, altså ikke disse superkjente, bestselger seriene.

Noen serier som jeg har hørt mye bra om og som er på leselisten min, noen har jeg begynt på:

Daniel Abraham - Dagger & Coin

David Anthony Durham - Acacia

Steven Erikson - The Malazan book of the fallen

Mazarkis Williams - Tower & Knife

Mervyn Peake - Gormenghast

Peter V Brett - Demon cycle

C. S Friedman - Coldfire

Elizabeth Bear - Eternal Sky

Alison Croggon - Pellinor

Martha Wells - Ile Rien og Fall of Ile Rien

Ellers er jeg stor fan av bl.a Ursula K LeGuin, Arthur Clarke, Robin Hobb (Farseer-bøkene er blant min all-time favoritter!) og George RR Martin 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, Pellinor har jeg lest, den er fin. Demon cycle er helt rå. Jeg trodde det var en triologi, men så kommer det to til, aaaaaah! De andre må sjekkes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah, Pellinor har jeg lest, den er fin. Demon cycle er helt rå. Jeg trodde det var en triologi, men så kommer det to til, aaaaaah! De andre må sjekkes ut.

Jeg hadde ikke fått med meg at det kom flere i Demon Cycle :)

Kanskje Codex-serien av Jim Butcher kunne også vært noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynte på en ny en i dag; Andromeda's fall av William C Dietz. Space opera. Om en velstående pappajente som blir brutalt kastet ut i den harde virkeligheten når hun forsøkes drepes etter et komplott som myrder keiseren og alle hans følgere. Allerede halvveis og den føles BRA så langt. Ser frem til oppfølgerne allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...