Gå til innhold

Så lenge jeg kjøper helsyntetisk olje til bensinbil, har det noe å si hvilket nummer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en som er spesielt utviklet for VW og Audi. Jeg har en Volvo. Men det går vel fint likevel?

Anonymous poster hash: 18972...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på viskositeten på oljen du har på bilen nå, mot den du har kjøpt. Samme viskositet fra ulike merker kan brukes om hverandre, er det forskjell på den skal det IKKE brukes om hverandre.

Det er en regel som vært i alle år :)

Om du lurer på hva viskositet er, så finner du f.eks 5W30 på dunken, er de tallene like kan de blandes.

Står det 5W30 på den ene, og 0W30 på den andre, skal det ikke blandes.

 

Ble du noe klokere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på viskositeten på oljen du har på bilen nå, mot den du har kjøpt. Samme viskositet fra ulike merker kan brukes om hverandre, er det forskjell på den skal det IKKE brukes om hverandre.

Det er en regel som vært i alle år :)

Om du lurer på hva viskositet er, så finner du f.eks 5W30 på dunken, er de tallene like kan de blandes.

Står det 5W30 på den ene, og 0W30 på den andre, skal det ikke blandes.

Ble du noe klokere:)

Men hva skjer hvis de blandes da?

Anonymous poster hash: 18972...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går ikke godt sammen når de er av forskjellig viskositet. Men hva som skjer, det veit jeg ikke. For jeg har alltid fulgt den regelen med samme viskositet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å blande forskjellige viskositeter! Også mineral/syntetisk.

Det er bremsevæske man ikke skal blande.

Anonymous poster hash: c3241...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en som er spesielt utviklet for VW og Audi. Jeg har en Volvo. Men det går vel fint likevel?

Anonymous poster hash: 18972...787

 

Sjekk hva som står i manual`en til bilen og spør i kassen hvor du kjøper den så får du svar.

Anonymous poster hash: e139b...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å blande forskjellige viskositeter! Også mineral/syntetisk.

Det er bremsevæske man ikke skal blande.

Anonymous poster hash: c3241...203

Legg fram det til et verksted du, smarting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige bilfabrikantene tilsetter diverse midler i oljene sine, så derfor skal du ikke bruke en olje for VW/Audi når du har en Volvo. (Disse tilsetningstoffene har også f.eks Statoil/Shell osv tilgang på, derfor kan de merke med at det er olje for Volvo, VW osv.)

Dersom det skulle skje noe med motoren, så tester verkstedet oljen for å finne ut om du har fylt feil olje.

Dersom mer enn en viss prosentdel av oljen er 'feil' vil ikke garantien dekke evnt skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige bilfabrikantene tilsetter diverse midler i oljene sine, så derfor skal du ikke bruke en olje for VW/Audi når du har en Volvo. (Disse tilsetningstoffene har også f.eks Statoil/Shell osv tilgang på, derfor kan de merke med at det er olje for Volvo, VW osv.)

Dersom det skulle skje noe med motoren, så tester verkstedet oljen for å finne ut om du har fylt feil olje.

Dersom mer enn en viss prosentdel av oljen er 'feil' vil ikke garantien dekke evnt skade. 

Det er nok desverre ingen bilfabrikker som lager egen olje til sine biler. Men, Castrol har på sine etiketter på baksiden av kanna skrevet at de er laget for BMW, Audi, Vw etc.

Jeg har olje fra Castrol på min VW, BMW bruker det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...