Gå til innhold

Hvorfor har du ikke sertifikat på bil?


slutt

Anbefalte innlegg

 

Først og fremst har jeg veldig dårlig råd (arbeidsavklaringspenger) og for det andre har jeg angst som blir mye verre når/hvis jeg må forholde meg til kjøring, andre biler, trafikk, regler osv - noe som man nesten må om man skal klare å kjøre bil.

 

Har gjennomført trafikalt grunnkurs og har kjørt litt rundt på vår egen eiendom, men i og med at naboen også bruker vår vei blir tanken på å møte på en annen bil veldig skummel for meg. Målet er en dag å få førerkort, da jeg bor på landet og er egentlig avhengig av å få dèt, men det må bare vente. Jeg er iallefall ikke trygg om jeg skulle kjørt på en trafikert vei sånn som jeg er nå, for møter jeg en annen bil får jeg nok panikk, bremser sikkert ned og i verste fall kjører av vegen.

 

For meg er en bil en slags metall-dødsmaskin som man veldig lett kan miste kontrollen over, med mindre man har tunga rett i munnen hele tiden og husker på hva alle pedalene og knapper og dingsebomser gjør. Hvordan folk får det til å se så lett ut kommer jeg aldri til å skjønne.  :vetikke:

 

Hilsen en som er evig takknemlig som har en kjæreste og nær familie som kan kjøre meg når det trengs.

Anonymous poster hash: a6aa4...fa0

 

Eller hvis du skulle treffe en nabo som har ranet deg, så ville man kanskje fått en reaksjon.

Anonymous poster hash: 9e3ce...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid bodd midt i by, aldri hatt behovet for bil. 

 

Har jo absolutt tenkt å ta denne lappen uansett, men når det ikke akkurat er noe som haster så ender man jo opp med å prioritere andre ting. Det er liksom litt morsommere å kjøpe en flybillett til Tokyo enn å bruke pengene på noe som jeg strengt tatt aldri har hatt noe behov for, og heller ikke vil ha behov for i overskuelig fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg ser både her på KG og ute i samfunnet at det er overraskende mange som ikke har tatt lappen selv om de er langt over aldersgrensen for det. Jeg skjønner jo at hvis man bor i en by der man ikke har behovet for det, så er det nok lett for å utsette / droppe det, men det kan da ikke gjelde flesteparten?

Jeg skjønner ikke at noen velger å belage seg på at andre skal kjøre/hente en når det trengs.. Spesielt ikke når man har barn! Når kun den ene forelderen kan hente/levere i barnehage, aktiviteter, bursdager osv. Hadde følt meg helt hjelpeløs uten lappen!

Dere som ikke har sertifikat; hvorfor?

Jeg har ikke lappen men jeg krever aldri at folk skal kjøre meg til plasser, det klarer jeg fint selv ved å enten ta buss eller sykle :) Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vinglepetra

Jeg har ikke tatt lappen enda fordi jeg har bodd sentralt hele livet, prøvde i en periode å ta lappen, men var ikke motivert nok, studier og annet kom i veien. Jeg synes bilkjøring er ordentlig pyton, så det hjelper ikke på motivasjonen.

Nå bor jeg ikke like sentralt og merker behovet nå. Jeg skal komme i gang med dette så fort jeg får tid til dette. For min del har jeg alltid hatt økonomi til å ta lappen, men aldri motivert ettersom behovet ikke er der. Nå ønsker jeg å få gjort dette raskest mulig. Jeg har kjøpt bolig utenfor sentrum og det kollektive tilbudet her er elendig. Angrer veldig på at jeg ikke tok dette tidligere.

Jeg er 24 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bodd midt i by, aldri hatt behovet for bil. 

 

Har jo absolutt tenkt å ta denne lappen uansett, men når det ikke akkurat er noe som haster så ender man jo opp med å prioritere andre ting. Det er liksom litt morsommere å kjøpe en flybillett til Tokyo enn å bruke pengene på noe som jeg strengt tatt aldri har hatt noe behov for, og heller ikke vil ha behov for i overskuelig fremtid. 

Jeg trodde du trodde på kvinnefrigjøringen? Hvorfor være avhengig av at menn kjører deg rundt når du kan gjøre deg uavhengig av menn ved å kjøre deg selv hit og dit hvor du skal?

Anonymous poster hash: d39c8...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lappen og bor alene med barna mine på et mindre sted. Jeg henter og leverer i barnehagen, handler, følger på fritidsaktiviteter, i bursdager osv. 

Med det sagt, så er det ikke selvvalgt at jeg ikke har lappen. Jeg kan aldri få den. 



Anonymous poster hash: 7f254...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trodde du trodde på kvinnefrigjøringen? Hvorfor være avhengig av at menn kjører deg rundt når du kan gjøre deg uavhengig av menn ved å kjøre deg selv hit og dit hvor du skal?

Anonymous poster hash: d39c8...62f

 

 

Hørt om kollektivtrafikk?

 

Bor som sagt midt i Oslo og har null behov for bil eller å bli kjørt rundt av menn.

Visste du forøvrig at også jenter har lappen? Kvinnefrigjøring ;) Har venninner med bil som hadde stilt opp om jeg mot formodning plutselig hadde hatt et voldsomt behov for å bli kjørt rundt en dag. 

 

Men som sagt, har tenkt å ta lappen bare for å ha den. Hvem vet, kanskje jeg ender opp i den nedsnødde bygda di uten kollektivtrafikk, hvor man må ha lappen eller aller helst en mann for å komme seg til nærmeste butikk. Men sertifikatet koster, det er først nå jeg begynner å tjene litt penger å snakke om etter flere år som fattig student og så fattig førstehjemseier. Handler som sagt om prioriteringer, ikke alle som får lappen av mamma og pappa ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...