Gå til innhold

Hvorfor lar så mange være å registrere seg om bord i kollektivtrafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 365-dagersbillett - og bortsett fra å sette igang billetten ved første gangs bruk registrerer jeg den aldri.

@Ruter (Oslo) ønsket for noen år siden å tvinge alle reisende til å registrere sitt reisekort ved hver påstigning, men ble nektet dette av sine eiere og Forbrukerrådet. En gyldig billett er gyldig og kan ikke kreves registrert i gyldighetstiden.

Ønsker Ruter å vite hvor mange som stiger av og på buss, trikk, osv. kan dette løses med automatiske tellere i dørene. Historien viser også at en stor vekst i antall reisende ikke fører til økt tilbud. Trikkene i Oslo er fyllt til langt over randen i 7-8 timer hver dag, men kapasiteten økes ikke i samme takt... Det samme gjelder en rekke bussruter - f.eks. linje 23 og 34.

Man kan også undres på hvilke forsinkelser vi ville fått dersom hver eneste påstigende skal fiklet med kortet foran kortleseren i døren før de stiger inn. Påstigningen tar for lang tid allerede i dag.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som faktisk har et fysisk månedskort lenger, "alle" har jo etter hvert billett på appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som faktisk har et fysisk månedskort lenger, "alle" har jo etter hvert billett på appen.

hehe nei

Anonymous poster hash: 236b9...536

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man i det hele tatt registrere det på noen måte ombord hvis man har månedskort på app?



Anonymous poster hash: bb98f...6d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som faktisk har et fysisk månedskort lenger, "alle" har jo etter hvert billett på appen.

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 365-dagersbillett - og bortsett fra å sette igang billetten ved første gangs bruk registrerer jeg den aldri.

@Ruter (Oslo) ønsket for noen år siden å tvinge alle reisende til å registrere sitt reisekort ved hver påstigning, men ble nektet dette av sine eiere og Forbrukerrådet. En gyldig billett er gyldig og kan ikke kreves registrert i gyldighetstiden.

Ønsker Ruter å vite hvor mange som stiger av og på buss, trikk, osv. kan dette løses med automatiske tellere i dørene. Historien viser også at en stor vekst i antall reisende ikke fører til økt tilbud. Trikkene i Oslo er fyllt til langt over randen i 7-8 timer hver dag, men kapasiteten økes ikke i samme takt... Det samme gjelder en rekke bussruter - f.eks. linje 23 og 34.

Man kan også undres på hvilke forsinkelser vi ville fått dersom hver eneste påstigende skal fiklet med kortet foran kortleseren i døren før de stiger inn. Påstigningen tar for lang tid allerede i dag.

Det er mulig at dette gjelder f.eks. særlig traffikerte ruter i f.eks sentrumsgryta i Oslo, men jeg tilfellene jeg snakker om er også utenom rushtid i Bergen der alle fint hadde hatt tid å registrere seg om bord og det da ikke er påstigningen som er noe problem.

Så lenge det ikke er sensortellere på bussen og man har tid og tydelig ikke hindrer trafikk, bør man registrere seg. Mange lar være fordi.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

For min del er det mindre sjanse for å gå tom for strøm på mobilen, enn å glemme et fysisk månedskort. Men man får jo velge hva som passer en selv best. I Oslo er det 2 min "nedtelling" før billetten er virksom, så det med å kjøpe billett når du ser kontrollørene fungerer ofte dårlig.

Anonymous poster hash: bb98f...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Ja, det har vært mulig i nærmere et år, og som sagt kjenner jeg ingen som har månedskort som ikke har det på mobilen. Og man er selvfølgelig avhengig av at man har strøm på mobilen, men det har da de aller fleste mobilbrukere stålkontroll på. For min egen del er det mye enklere å passe på at jeg har nok batteri på telefonen (som alltid er med) enn å huske på å flytte et Flexus-kort mellom vesker, jakker og treningsbager.

Det er ikke spesielt lett å komme seg av bussen når kontrollørene gjør seg til kjenne, og man har heller ingen tid til å kjøpe billett på den korte tiden det tar før du blir kontrollert. Billetten blir ikke gyldig før to minutter etter kjøp, så kontrolløren ser at du kjøpte for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært mulig i nærmere et år, og som sagt kjenner jeg ingen som har månedskort som ikke har det på mobilen. Og man er selvfølgelig avhengig av at man har strøm på mobilen, men det har da de aller fleste mobilbrukere stålkontroll på. For min egen del er det mye enklere å passe på at jeg har nok batteri på telefonen (som alltid er med) enn å huske på å flytte et Flexus-kort mellom vesker, jakker og treningsbager.

Det er ikke spesielt lett å komme seg av bussen når kontrollørene gjør seg til kjenne, og man har heller ingen tid til å kjøpe billett på den korte tiden det tar før du blir kontrollert. Billetten blir ikke gyldig før to minutter etter kjøp, så kontrolløren ser at du kjøpte for sent.

Mulig det er slik i Oslo, men i Bergen kan det ofte ta mer en 5 minutt før securitas rekker å sjekke deg, avhengig av hvor i bussen en sitter.

Dersom det fungerer slik med deg er det jo fint. Jeg stoler alt for lite på teknologi til å gjøre dette. For meg er det så enkelt at jeg alltid passer på at jeg har med busskortet før jeg går på bussen, ellers gjør jeg det ikke. Passer man på det skal men egnetlig ikke havne i problemet, imens mobilen kan finne på å plutselig fuske/lade ut på bussen. Men man velger det vel selv :)

Anonymous poster hash: 8d36e...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gyldig billett og trenger ikke vise noen i Ruter mine reiserutiner.

Jeg har app med gyldig billett på mobilen om jeg blir stoppet for kontroll. Eller månedskort som jeg gjør gyldig en gang i måneden.

Og sitteplass er rett og slett førstemann til mølla.

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at dette gjelder f.eks. særlig traffikerte ruter i f.eks sentrumsgryta i Oslo, men jeg tilfellene jeg snakker om er også utenom rushtid i Bergen der alle fint hadde hatt tid å registrere seg om bord og det da ikke er påstigningen som er noe problem.

Så lenge det ikke er sensortellere på bussen og man har tid og tydelig ikke hindrer trafikk, bør man registrere seg. Mange lar være fordi.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Men det er jo ikke noe poeng i å se på kapasiteten utenom rushtiden i de aller fleste tilfeller, da er det nesten aldri noe trengsel om plassen. Skal man få en grei nok oversikt over behovet for eventuelle kapasitet er det ikke noe rakettforskning å sende ned en ansatt som tar et greit overslag over behovet for f. eks en buss til. Det spiller ingen rolle om det er 5 eller 20 som ofte står igjen på plattformen, man behøver ikke flisespikke. Man må uansett ha en buss til på samme avgang eller en ekstra avgang for å løse det.

Anonymous poster hash: 0d4a6...f34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg validerer kortet mitt en gang i måneden. Om det går.

Disse kortleserene er jo stort sett alltid ute av funksjon. Og innimellom er bussen så stappa full at du ikke kommer i nærheten av kortleseren, selv om den er plassert rett ved døra. Du er faktisk heldig om du får puste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg mndskort på mobilen. Vekterne kan sjekke mobilnr ditt dersom du er tom for strøm og har billett på TLF. (Bor i Bergen)

Tidligere registrerte jeg meg aldri fordi det er veldig kjedelig å stå i kø i regnvær kun for å registrere meg. For det første risikerer jeg å gå glipp av en sitteplass, for det andre må jeg stå unødvendig i kø, for det tredje så registrerte jeg meg 1 gang i mnd ved fornyelse og det får være nok!

Endret av HenLu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Dette må jo hver enkelt vurdere. Men jeg går aldri tom for strøm, da jeg alltid har med lader, og har standbytid på flere døgn, så det er lett å kontrollere. Mobilen er også noe folk er vant til å ha med seg, månedskortet kan lett glemmes i feil jakke osv.

Likevel har jeg valgt fysisk månedskort selv, men dette er fordi vi er to som deler på det i husstanden, hadde det ikke vært for det hadde jeg også brukt appen, og jeg bruker den til enkeltbiletter ved behov.

Anonymous poster hash: f90da...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, her i Tromsø scanner alle kortene sine når de går på. Har ikke sett noen bare gå å sette seg uten å dra kortet borti den scanne-dingsen.



Anonymous poster hash: 6af14...08e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

[...]

Man kan også undres på hvilke forsinkelser vi ville fått dersom hver eneste påstigende skal fiklet med kortet foran kortleseren i døren før de stiger inn. Påstigningen tar for lang tid allerede i dag.

Det fungerer helt fint her i Trondheim. Er jo bare å ha kortet klart når man går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

I Oslo trenger man å registrere månedskortet sitt en gang i måneden. That's it.

Det er ikke passasjerene sin feil at busselskapet feilberegner, TS. Tror du er litt i overkant pliktoppfyllende og flink pike.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er "her"? Man får det i alle fall ikke i Oslo.

Anonymous poster hash: a8247...86e

Da er det ikke Ruter du kjører med hvertfall. Og om det skulle være det, så kan du be vekterne om å tilkalle politiet først som sist neste gang du blir stoppet, for da har ikke vekterne oversikt over Ruters reglement.

Anonymous poster hash: 0d4a6...f34

Sånn det bør være alle plasser da! Da blir folk regelrett tvunget til å registrere seg. Kanskje det er tiltak som nettopp er gjort for at selskapene for å få mest mulig riktige passasjertal? Hvor er dette? Jeg tror ikke dette gjelder hos Skyss i Bergen.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Det er i Bodø.

Det har alltid vært sånn. Jeg synes det er helt greit, og kunne ikke brydd meg mindre om det blir registrert hvor og når jeg reiser. Det blir det vel for de som kjører bil gjennom bomstasjoner også. Skal de sitte og syte og nekte å kjøre gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bussene er fulle her, så går det helt fint å registrere/betale når man går på.

Det nye er at man også kan gå inn bak mellom kl 06 og 18 og da betale når man går inn der -og der er det mange som sniker.

Når securitas kommer på, da får ingen gå av uten å bli sjekket. Så den funker ikke her. Og vi har ikke mulighet for å kjøpe billett via noen app. Det er busskort, bankkort eller cash.

Og det er alle de som ikke har busskort som gjør at påstigningen går tregt. Nå er det jo så mange som ikke gidder å ha busskort siden de kan betale med bankkort (også rimelig nytt), og det tar tiiiiid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...