Gå til innhold

Å studere utenbys


Gjest Thessie!

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!

Nå har jeg begynt å tenke på studier nest år. Bor og kommer fra Bergen, men jeg leker med tanken om å flytte til en annen by for å studere. Det er nå jeg har sjansen. Etter at man er ferdig med studiene, blir det jo vanskeligere å flytte på seg. Jeg vurderer Kristiansand fordi jeg har en venninne som studerer der, men ingenting er bestemt. En av ulempene da er at jeg har gode jobbforbindelser her. Jeg vet at om jeg studerer her, så vil jeg med 100% sikkerhet ha mulighet til å ha en deltidsjobb og jobbe så mye jeg ønsker/har tid til.

Men samtidig vil jeg oppleve noe nytt.

Hva er deres erfaringer med dette? Hva tenker dere? Skal studere barnehagelærer om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Oslo og studerer i Trondheim, og trives veldig godt med studiene og en ny by! Syns det var deilig å komme seg litt vekk, og nå setter jeg så mye mer pris på alt jeg har hjemme når jeg reiser hjem i ferier og lignende. Det eneste dumme er at jeg har slitt veldig med å få meg deltidsjobb. Mange vil ha fastboende som kan jobbe i alle ferier og gjerne på julaften og nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 3b3f1...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg å komme seg litt vekk! Jeg har gått på skole i 3 forskjellige byer. Like morro hver gang!

En deltidsjobb kan du få flere steder, så kan du jo kanskje avtale med den du har i Bergen at du kan jobbe der når du er hjemme til jul osv

Anonymous poster hash: 77bbe...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å komme seg vekk litt, men Bergen har jo en av landets beste studentmiljø da, det har ikke Kristiansand....



Anonymous poster hash: 592d0...97c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim har jo landets beste brnehagelærerutdanning da 😉 Og er flott studentmiljø.

Anonymous poster hash: 1b82d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagelærer-jobb får man vel overalt?

Jeg studerte i Bergen i sin tid, og har inntrykk av at det er Bergen og Trondheim som har de beste studentmiljøene i Norge. Men det er jo forskjell på folk hvor aktiv man har lyst til å være i studentmiljøet... Da jeg studerte i Bergen var jeg VELDIG aktiv, og hadde det helt topp, men studiene fikk lide for det. Nå studerer jeg i en mindre by på Østlandet, og det er ikke noe studentliv å snakke om her (greit for meg, da jeg virkelig trrenger å konsentrere meg om studiet, som er mer krevende :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagelærer-jobb får man vel overalt?

Myte! I Trondheim er det kjempevanskelig! Og i Bergen er det mye vikariat. Inntrykk av at det er enklere på Østlandet (les: flere ledige stillinger)

Anonymous poster hash: 1b82d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte! I Trondheim er det kjempevanskelig! Og i Bergen er det mye vikariat. Inntrykk av at det er enklere på Østlandet (les: flere ledige stillinger)

Anonymous poster hash: 1b82d...d73

Men jobb får hun jo uansett ikke før hun er ferdig å studere? Da er det jo bare å flytte dit jobben er. Deltisdsjobber er vanligvis lettere å få tak i i de store byene

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Barnehagelærer-jobb får man vel )

Er ikke jobb som barnehagelærer jeg tenkte på under studiene. Men jobber i Bergen i to ulike butikker og på skole, så kjedelig å gå fra disse jobbene om det er vanskelig å skaffe seg deltidsjobbene andre steder. Men vet ikke om det er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i en ganske liten by, nå studerer jeg i en mye større.

Jeg syns at studentmiljøet var best i den lille, det er bra der jeg studerer nå og altså, men det er ikke det samme i det hele tatt. Fks klassa jeg er i nå, er sånn 5 ganger større enn den jeg hadde i fjor. Og i fjor kjente jeg jo ALLE i klassa, og de fleste andre som gikk 3. året bachelor/fordypning. Nå kjenner jeg bare en gjeng i klassa, og noen få på andre studier.

Jeg har opplevd det sånn at ting blir som man gjør det til selv. Jeg kjenner folk som knapt har hatt venner både i den lille byen og der jeg studerer nå. Det er deres helt egne feil, ikke studentmiljøet.

Men i små byer blir de som ellers hadde vært "usynlige" mer synlige:)

Så du får det nok bra uansett hvor du ender opp, sålenge du innstiller deg på å ha en fin studietid:)

Jeg tviler ikke på at det er fett å være student i Oslo, Bergen, Trondheim og alt sånt (og jeg kjenner også folk som har studert i Kristiansand og har hatt det supert der), men tenk litt på de små stedene og. Mange undervurderer de noe fryktelig, og skolene trenger studenter :)



Anonymous poster hash: 77bbe...59c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jobb som barnehagelærer jeg tenkte på under studiene. Men jobber i Bergen i to ulike butikker og på skole, så kjedelig å gå fra disse jobbene om det er vanskelig å skaffe seg deltidsjobbene andre steder. Men vet ikke om det er det?

Da jeg studerte bachelor hadde jeg jobb i hjembyen (5 timer unna). Jeg jobba der om sommeren, påske, høst, jul og sånt. Og jeg tjente mer en nok til å klare meg! Får du også en sånn avtale med jobben du har nå har du ingenting å bekymre deg for ang penger.

Så kan du evt søke etter en liten jobb hvis du flytter. Tilkallingsvikar i skole/barnehage er jo ganske enkelt å få de fleste steder, spesielt siden du har erfaring fra sånt fra før. Og spesielt om du skal studere noe innen lærer:)

Anonymous poster hash: 77bbe...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe i barnehage er det jo lett å flytte på seg etter endt studiet.



Anonymous poster hash: aef66...ab9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Skal du jobbe i barnehage er det jo lett å flytte på seg etter endt studiet. Anonymous poster hash: aef66...ab9

Joda, forsåvidt. Men flytter jeg etter studiene så blir jeg mer bundet i forhold til jobb tenker jeg. I tillegg vil jeg kjøpe bolig når jeg er ferdigstudert og da må jeg være sikker på hvor jeg ønsker å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som har erfaring med å flytte fra egen by for å studere?

Flyttet til Bergen for å ta opp fag som privatist før jeg kom inn på studiet jeg ønsket. Angrer ikke! Man lærer utrolig mye om seg selv og blir mer selvstendig enn om man er hjemme i sin egen "trygge" by. Jeg har og bodd i Nord-trøndelag på en liten plass, det var en opplevelse i seg selv, men jeg trivdes ikke da det ble for lite for meg. Men alt i alt synes jeg at jeg hadde godt av å komme bort fra hjembyen og få utvidet horisonten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...