Gå til innhold

Alle sier statistikk er et helt grusomt fag, gruer meg veldig nå!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg skal ha BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk og alle jeg kjenner som enten tar statistikk nå eller som skal ta statistikk sier det er et grusomt fag og at mange stryker eller slutter på studiet pga. det faget.

Er det bare en myte eller er et helt grusomt fag, og hvorfor er det så grusomt, hva gjør det så grusomt? Når jeg spurte to av venninnene mine som går året over meg på økonomi- og administrasjon, sier de "vel det er bare helt grusomt, kan ikke plukke ut spesielt hva som er fælt, alt er fælt, du får se selv"...



Anonymous poster hash: 8fcc3...f7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er med statistikk er at du må løse masse oppgaver gjennom hele året for å skjønne det. Det er et jevnt-og-trutt-fag, som man sakte men sikkert får mange aha-opplevelser i. Kom inn i timene med friskt sinn og positiv holdning, og gjør øvinger underveis. Se på gamle eksamener allerede første måneden.

Du kan skippertake i lesefag, men ha respekt for statistikken så går det bra!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke la andre skremme deg. Om man forventer at et fag skal være skikkelig vanskelig, så blir det ofte det. Jeg synes ikke statistikk var spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes statistikk var dritgøy, helt ærlig. Ja, det var vanskelig, men det var utfordrende og veldig gøy å mestre det! Bare løs masse oppgaver, så ser du en sammenheng til slutt.



Anonymous poster hash: c508d...b83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grua meg til statistikk. Hadde hatt metode og statistikk tidligere, som jeg egentlig aldri fikk taket på. Så på økonomistudiet var jeg da ganske nervøs. Men det gikk veldig bra! Sier som noen over her, jobb jevnt og trutt. Hvis det er en oppgave du ikke forstod, og du senere får svaret, ikke fall til ro med det. Gjør oppgaven på nytt, helt til du faktisk har forstått det (dette gjelder jo for alle regnefag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grua meg, og var redd for formler og alt slikt fordi jeg er såmdårlig i matte.

Jeg fikk A i statistikk 1 og statistikk 2 og fikk helt sjokk. Jeg syntes faktisk det var gøy! Men det krever mye tid, du må sitte med oppgaver og skjønner hvorfor og hva du gjør, og huske formlene. Statistikk kan brukes til mye og jeg haddealdri trodd at det skulle bli et sv mine favorittfag. De fleste syntes det var no drit, men jo flere oppgaver jeg gjorde og repeterte, jo bedre ble det!

Anonymous poster hash: 633c9...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statistikk er jo veldig gøy! Men så har jeg master i statistikk, da. Er kanskje ikke for alle, men min erfaring basert på de jeg har hjulpet med matematikk/statistikk er at de fleste etter hvert skjønner det ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk for samfunnsvitere er jo ikke gøy nei. De færreste av oss velger å studere samfunnsvitenskap fordi vi er glad i matte. Men alle kommer seg da igjennom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grusomt. Det er ikke gøy heller, men det er et overkommelig fag hvis du jobber med det. Hvis foreleser anbefaler dere å lese i boka så er det ofte en grunn til at han sier det.



Anonymous poster hash: 1fcc7...cf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er trivielt i forhold til matematikk synes jeg. Jeg synes statistikk er for jenter/damer/gutter mens tng matematikk er for menn.



Anonymous poster hash: 81cfb...164
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er trivielt i forhold til matematikk synes jeg. Jeg synes statistikk er for jenter/damer/gutter mens tng matematikk er for menn.

Anonymous poster hash: 81cfb...164

Lol, hva faen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Statistikk er trivielt i forhold til matematikk synes jeg. Jeg synes statistikk er for jenter/damer/gutter mens tng matematikk er for menn.

Anonymous poster hash: 81cfb...164

Utdyp gjerne :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statistikk for samfunnsvitere er jo ikke gøy nei. De færreste av oss velger å studere samfunnsvitenskap fordi vi er glad i matte. Men alle kommer seg da igjennom...

Dette var en av grunnene til at jeg gruet meg til statistikk, men jeg lærte fort at vanlig matte og statistikk er to forskjellige ting. Jeg hater vanlig matte - og jeg er skikkelig dårlig på det, jeg strøk nesten på videregående - matte gir ingen mening for meg - men jeg fikk A i statistikk på mastergraden min hvor vi hadde ganske tung statistikk. Jeg ELSKET det, og det var så gøy og engasjerende - jeg holdt på å ende opp med en jobb som statistiker. Hadde noen fortalt meg det i forkant, så hadde jeg ledd godt - men jeg syns det var et fantastisk fag. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg tar statistikk for tredje gang nå. Jeg elsker matte og har A i alle mattefag. Selve matten er ikke vanskelig, men jeg klarer ikke sette meg inn i tankegangen i statistikk. Jeg gjør ting vanskeligere enn de er, og når jeg ikke forstår logikken i fremgangsmåten 100% så er jeg jo aldri sikker på hvordan jeg skal løse ting. Det irriterer meg grønn, har A og B i alle andre fag. Men her har jeg sikkert satt opp ei sperre av noe slag. Dritthjerne.

Anonymous poster hash: fe736...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal ha BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk og alle jeg kjenner som enten tar statistikk nå eller som skal ta statistikk sier det er et grusomt fag og at mange stryker eller slutter på studiet pga. det faget.

Er det bare en myte eller er et helt grusomt fag, og hvorfor er det så grusomt, hva gjør det så grusomt? Når jeg spurte to av venninnene mine som går året over meg på økonomi- og administrasjon, sier de "vel det er bare helt grusomt, kan ikke plukke ut spesielt hva som er fælt, alt er fælt, du får se selv"...

Anonymous poster hash: 8fcc3...f7a

Jeg er skikkelig dårlig i tallfag! Strøk i statistikk første gangen, tok det opp et halvår senere og denne gangen jobbet jeg godt med stoffet i forkant av eksamen. Jeg tror det er alle symbolene, formlene og begrepene som skremmer folk. Men når disse sitter og du forstår hvordan du bruker dem så går det bra. Det endte med å være et av de morsomste fagene jeg har hatt, med mange aha-opplevelser som ble nevnt lenger opp her. Jeg klarte å få en C og sier meg ufattelig fornøyd med det siden jeg var en klassisk svak 2'er-elev på videregående. Lykke til, det går nok helt fint! :)

Anonymous poster hash: a28ab...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Dette var en av grunnene til at jeg gruet meg til statistikk, men jeg lærte fort at vanlig matte og statistikk er to forskjellige ting. Jeg hater vanlig matte - og jeg er skikkelig dårlig på det, jeg strøk nesten på videregående - matte gir ingen mening for meg - men jeg fikk A i statistikk på mastergraden min hvor vi hadde ganske tung statistikk. Jeg ELSKET det, og det var så gøy og engasjerende - jeg holdt på å ende opp med en jobb som statistiker. Hadde noen fortalt meg det i forkant, så hadde jeg ledd godt - men jeg syns det var et fantastisk fag. :)

Hehe.. Dette kunne nesten vært meg! Jeg mislikte matte noe voldsomt, men på master har jeg tatt 25 poeng i statistikk, og synes nå at det er veldig moro. De første ukene forstod jeg ingenting, men det kom seg etter hvert. Det føles mer relevant når man forstår hva man faktisk kan bruke det til, og den opplevelsen hadde jeg ikke av matte på videregående. For øyeblikket ser det jammen ut som jeg også ender opp som statistiker, og jeg pleide å hate matte.

Løs masse oppgaver, så kommer du deg fint igjennom statistikken. :) Det kan også være lurt å møtes i en kollokviegruppe for å se gjennom utregninger om det er enkelte ting man ikke får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv trodde jeg statistikk var veldig vanskelig, helt til noen viste meg tabellene bak i boken. Bare lær hvilken tabell du skal bruke når, så går det som en lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har statistikk til neste år, og er spent på nivået på matten. Er den vanskeligere enn r1/2?

Overhodet ikke, men det er en til tider ganske uvant måte å tenke på. Det finnes masse statistikkvideoer på Youtube som kan gi deg en forsmak.

Anonymous poster hash: 1fcc7...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg tar statistikk for tredje gang nå. Jeg elsker matte og har A i alle mattefag. Selve matten er ikke vanskelig, men jeg klarer ikke sette meg inn i tankegangen i statistikk. Jeg gjør ting vanskeligere enn de er, og når jeg ikke forstår logikken i fremgangsmåten 100% så er jeg jo aldri sikker på hvordan jeg skal løse ting. Det irriterer meg grønn, har A og B i alle andre fag. Men her har jeg sikkert satt opp ei sperre av noe slag. Dritthjerne.

Anonymous poster hash: fe736...53d

Har du sett statistikkvideoene på Khan Academy? Jeg fant dem veldig nyttige da jeg hadde statistikk.

Anonymous poster hash: 1fcc7...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...