Gå til innhold

ringe eller sende melding når man er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan ikke huske å ha fått noen instruks om det, men jeg ringer. Hvis jeg ikke får tak i noen på telefonen, sender jeg mail eller SMS. Det blir ikke satt inn noen vikar dersom jeg skulle bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ringe. SMS tillates ikke lengre. Merkelig nok gikk antall dager borte fra jobb ned hos flere etter det blir innført. Sikkert lettere å bare slenge inn en melding enn å ringe når man er skulkesyk.

Anonymous poster hash: d9ff2...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender melding eller mail til sjefen og eventuelle kolleger som har behov for å vite at jeg ikke kommer på jobb. Hos oss er dette greit. Har jeg ikke mottatt beskjed tilbake innen rimelig tid, ringer jeg sjefen, men dette har det sjelden vært behov for.

I personalhåndboken vår så står det at man skal melde ifra til nærmeste leder. Det står ingenting om at man må ringe, og da ser jeg ikke poenget med å ringe og vekke sjefen om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender melding eller mail til sjefen og eventuelle kolleger som har behov for å vite at jeg ikke kommer på jobb. Hos oss er dette greit. Har jeg ikke mottatt beskjed tilbake innen rimelig tid, ringer jeg sjefen, men dette har det sjelden vært behov for.

I personalhåndboken vår så står det at man skal melde ifra til nærmeste leder. Det står ingenting om at man må ringe, og da ser jeg ikke poenget med å ringe og vekke sjefen om morgenen.

Har samme praksis her. Nå er vi et lite firma med lett tilgjengelig sjef, så oftest går det greit kun med SMS eller mail. Eneste er at vi selv må passe på antall EM vi bruker og når vi må ha sykemelding. Jeg har dessverre brukt opp mine, så heretter kan jeg ikke bli borte uten legeerklæring. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Kommer jo helt ann på. Vi kan sende mail, men helst ringe sjef eller nestleder. Evt. kan vi varsle via kollegaer. Står i arbeidsreglementet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder på den avdelingen jeg jobber, og på de jeg har personalansvar til, så har vi en klar regel om at man skal ringe. Dersom jeg ikke besvarer telefonen, så skal det legges igjen en melding på mobilsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva som står i kontrakt/håndbok etc. mener jeg det er et minimum av folkeskikk å ringe, og da i så god tid som man får til før vakten starter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå jobber ikke jeg på vakt, og ingen må erstatte meg om jeg er borte. Ved få dager fravær må jeg egentlig bare ta igjen det tapte ved en senere anledning.

Jeg syntes det vitner om manglende tillit at man må ringe og ikke bare kan si ifra med en melding.

Jeg irriterer meg over det, siden jeg jobber i en type fri stilling hvor det er ganske vanlig å bare sende meldinger eller eposter.



Anonymous poster hash: f3566...6ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver synes jeg det er greit at ansatte sender SMS om fravær dagen i forveien. Gjelder det samme dag, vil jeg ha en telefonsamtale (fordi jeg sjelden ser på mobilen i løpet av arbeidsdagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Dette er ulovlig og ikke regler du på noen måte plikter å forholde deg til. Hva slags etablissement er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal ringe så tidlig som mulig, men senest 10 minutter før vakten starter. Om vi er dårlige på kvelden f.eks, og mistenker at vi kan bli borte dagen etter, blir sjefen glad for å få beskjed, da er det greit med melding. Men vi må uansett ringe og bekrefte. Om man ikke kommer gjennom til leder skal man legge igjen beskjed på svarer. Ved forsovinger/forsinkelser er det greit å sende melding.



Anonymous poster hash: a0a80...6aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Dette kan han da ikke kreve? Dersom du våkner midt på natta med omgangssyke, så må du da kunne ringe inn og gi beskjed om dette klokka åtte kvelden før? Høres ut som en tullete regel. Isåfall hadde jeg ringt inn så fort jeg hadde følt med pjusk, for å være på den sikre siden.. Fremfor å måtte gå til legen, betale 250kr i egenandel og sitte på venterom flere timer.. No thanks.

Anonymous poster hash: f63f4...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sender vi kun sms - en til sjefen, og en til en kollega som vi vet er inne den dagen. Vi har veldig lite fravær i bedriften, og fravær går kun utover oss selv, da det ikke er noen som gjør jobben vår hvis vi ikke er tilstede.

Kommer det svar på sendt melding, vet vi at den er mottatt. Hvis ikke, sender vi en til.

Er ingenting sagt om temaet på forhånd, ville jeg ha ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan han da ikke kreve? Dersom du våkner midt på natta med omgangssyke, så må du da kunne ringe inn og gi beskjed om dette klokka åtte kvelden før? Høres ut som en tullete regel. Isåfall hadde jeg ringt inn så fort jeg hadde følt med pjusk, for å være på den sikre siden.. Fremfor å måtte gå til legen, betale 250kr i egenandel og sitte på venterom flere timer.. No thanks.

Anonymous poster hash: f63f4...fb0

Er det vanlig å våkne midt på natten med omgangssyke? De fleste jeg kjenner føler seg pjusk og dårlig en stund før de blir så syk at de ikke kan gå på jobb. Med det sagt synes jeg regelen om å måtte ringe inn innen kl. 20.00 dagen før er dårlig, da det selvsagt finnes mange tilfeller hvor en blir mer akutt syk.

Men hos oss er likevel den uskrevne hovedregelen at sykdom sier du fra om så tidlig som mulig. Om jeg dagen før jobb merker at jeg føler meg litt halvpjusk ringer jeg heller en gang for mye enn en gang for lite til arbeidsgiver og sier fra. Da forsøker arbeidsgiver å finne en erstatning, men dersom jeg faktisk blir frisk får både jeg og erstatteren min likevel komme på jobb. Det blir litt "dobbelt opp", men fungerer for oss siden vi er en ganske stor bedrift. Ofte velger heller erstatteren å si i fra om at han/hun ikke trenger den vakten uansett, slik at da ordner alt seg.

Vi har en del vgs-elever som ikke har skjønt dette. Å ringe en halvtime før vakten starter er sjeldent OK.

Anonymous poster hash: c2af4...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...