Gå til innhold

ringe eller sende melding når man er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon gående på jobb.

Er det nok å sende melding når man er syk, eller kan det kreves at man skal ringe?

(på egenmeldingsdagene vel og merke)



Anonymous poster hash: f3566...6ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min jobb står det spesifikt i arbeidskontrakten at vi må ringe, hvis ikke får vi ikke lønn for den dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør ringe, da jeg har erfart at meldinger kan forsvinne og tikke inn på telefonen lenge etter de har blitt sendt.

En gang sendte jeg en melding til kjæresten som han fikk to uker etter. Var på reise og hadde akkurat ankommet Trondheim, da jeg sendte den. Gjett om han ble overrasket da han lenge etter at jeg hadde kommet hjem igjen, fikk en melding om at jeg var i Trondheim? Han lurte selvfølgelig på hvorfor i all verden jeg hadde dratt dit så plutselig ;) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en klokkeklar regel om at det skal ringes, i GOD tid før vakta begynner. Gjelder et sykehjem, og ved sykdom MÅ vi ha inn vikar, som vi ikke får tak i på 10 minutters varsel. Har hatt noen situasjoner der folk har sendt melding, som igjen ikke har blitt oppdaget før vaktskifte da vedkommede ikke dukket opp, og når man ringte fikk man til svar: "sendte mld om at jeg er syk..."

Det går ikke, kjipt for oss som skal hjem med dårlig samvittighet for de som kommer på jobb og som må jobbe for den som ikke kommer, fordi vikarene har andre planer når vakta skulle vært påbegynt. Sjefen tar dette opp med alle nyansatte, og det er i hovedsak unge ufaglærte som sender melding. Sjefen slpr hardt ned på slikt, og det gis muntlig advarsel til de som ikke ringer.

Anonymous poster hash: 2513b...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer butikkleder/personalansvarlig/etc. Man må forholde seg til det som er avtalt.

Med min sjef sender vi oftest meldinger, men er det litt kritisk at beskjeden kommer frem raskt (som det jo ofte er når man plutselig blir syk), så ringer man naturligvis. Man kan ikke forvente at sjef/leder/personalansvarlig sitter med nesa i mobilen hele tiden og passer på om det kommer meldinger. Det er enklere å få med seg om telefonen ringer (og da særlig om man ringer til jobbtelefon).



Anonymous poster hash: e1b97...c08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Den her må i alle fall være ulovlig. Dette innebærer jo i praksis å frata ansatte retten til å bruke egenmeldinger, og tja...en arbeidsgiver kan jo prøve seg på det, men velger den ansatte å gå rettens vei, er det arbeidsgiveren som taper her.

Anonymous poster hash: f3566...6ad

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre annet er avtale så bør man ringe, helst i god tid. Jobber også ett sted der det må skaffes vikar, så det er viktig å være sikker på at beskjed om sykdom er mottatt. Opplevde en gang at en ringte på jobb og ga beskjed om sykdom 10 min etter at vakten hennes begynte, hun pleier å være for sein så vi tenkte det var skjedd igjen, men neida. Den syns jeg var drøy.



Anonymous poster hash: 784f2...12d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ringe eller sende sms. Det velger vi selv.

Anonymous poster hash: 8d003...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg har alltid ringt for å være sikker på at de får beskjeden tidsnok. Men jeg har nylig fått meg en nattjobb i tillegg. Om jeg blir syk en dag, så er jeg våken ganske mange timer før jeg skal være på jobb. Så da kommer jeg til å sende melding og eventuelt ringe om de ikke svarer på meldingen. Men dette er avtalt med sjefen. Jeg hadde aldri sendt melding om jeg våknet kort tid før jeg skulle ha begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sms er svært sjeldent gyldig måte å si ifra om sykdom på. Man skal ringe.

Det står i de fleste personalhåndbøker eller kontrakter. De jobbene jeg har hatt har det også stått at man skal gi beskjed så fort som mulig på morningen.

Man kan aldri vite om sms er kommet frem osv, vet om flere sjefer som lar være å svare fordi regelen er at man ringer og det synes jeg er helt ok.

Personlig tror jeg det er "lettere å fake" på en sms også. Lett å sende en melding når man våkner fordi man er trøtt osv...



Anonymous poster hash: 5c081...9e2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her må i alle fall være ulovlig. Dette innebærer jo i praksis å frata ansatte retten til å bruke egenmeldinger, og tja...en arbeidsgiver kan jo prøve seg på det, men velger den ansatte å gå rettens vei, er det arbeidsgiveren som taper her. Anonymous poster hash: f3566...6ad

Regelen ble innført etter omfattende misbruk av egenmeldinger (shopping, jobbe som vikar andre steder o.l). Litt kjedelig at det går ut over oss som kanskje bruker en egenmelding hvert 3. år, men det er i hvertfall blitt slutt på å få telefon kl. 09.15 en dag man tror man har fri med spørsmål om man kan komme på jobb, helst for et kvarter siden... Alle var så irriterte på de personene det gjaldt at vi godtok regelen for å få slutt på det. Var jo umulig å planlegge noe på fridagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen ble innført etter omfattende misbruk av egenmeldinger (shopping, jobbe som vikar andre steder o.l). Litt kjedelig at det går ut over oss som kanskje bruker en egenmelding hvert 3. år, men det er i hvertfall blitt slutt på å få telefon kl. 09.15 en dag man tror man har fri med spørsmål om man kan komme på jobb, helst for et kvarter siden... Alle var så irriterte på de personene det gjaldt at vi godtok regelen for å få slutt på det. Var jo umulig å planlegge noe på fridagene.

Ja, men vet man virkelig egentlig om man er frist nok til å gå på jobb allerede kl 20 00 kvelden i forveien?

Jeg gjør som regel ikke det, men må se an formen på morgenen, tross alt man kan jo bli en del bedre over natta.

Anonymous poster hash: f3566...6ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en liten diskusjon gående på jobb.

Er det nok å sende melding når man er syk, eller kan det kreves at man skal ringe?

(på egenmeldingsdagene vel og merke)

Anonymous poster hash: f3566...6ad

Vi sender sms kvelden før eller tidlig morgen dagen det gjelder.

Anonymous poster hash: 6eec3...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen ble innført etter omfattende misbruk av egenmeldinger (shopping, jobbe som vikar andre steder o.l). Litt kjedelig at det går ut over oss som kanskje bruker en egenmelding hvert 3. år, men det er i hvertfall blitt slutt på å få telefon kl. 09.15 en dag man tror man har fri med spørsmål om man kan komme på jobb, helst for et kvarter siden... Alle var så irriterte på de personene det gjaldt at vi godtok regelen for å få slutt på det. Var jo umulig å planlegge noe på fridagene.

Man kan inndra egenmrldigsrett for enkelte ansatte pga misbruk, men man kan ikke gjøre som sjefen deres har gjort.

Jeg sender som regel sms. Trenger ikke vikar for meg, så ingen må tilkalles.

Anonymous poster hash: 95379...ca8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Det er jo helt latterlig, man kan ikke velge når på døgnet man blir syk. Får man f.eks omgangssyke på natten skal man ha like mye rett på egennmelding om man har vakt dagen etter.

Anonymous poster hash: e765c...f20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringer avdelingen, må ikke være sjefen. (jobber i helsevesenet). Vi setter pris på å vite det så raskt som mulig, men man kan fint våkne opp på morgenen og ha et sykt barn eller være syk selv. Det er lov ;) Men om man ringer kvelden/ettermiddagen før er vi veeeldig glade.



Anonymous poster hash: 499eb...2cf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe. Synes det er greit, terskelen ligger kanskje litt høyere for skulk og halvveis-sykdom da.



Anonymous poster hash: 647ba...f27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender melding til mine nærmeste kollegaer, ringer sjefen (måtte legge igjen beskjed sist gang på tlf. svarer) og varsler avdelingen via telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...