Gå til innhold

tøft arbeidsliv for de unge og ambisiøse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket ikke utelukkende om å starte egen bedrift.

Jeg snakket om at mange legger inn mange timer når de må - som unge - og prioriterer annerledes etterhvert. F.eks. fordi de legger inn såpass mye arbeid at de kan hente inn bedre inntekt når de stiger i gradene med mindre arbeid (partner vs. advokatfullmektig f.eks.). Eller de kan legge inn pengene i investeringer (andres firma, bolig der de mottar leieinntekt) og får en passiv inntekt.

Jeg har aldri sagt at alle klarer seg supert eller at ting er risikofritt. Det jeg sier er at det er vanlig for mennesker som har ambisjoner å "jobbe livet av seg" i ung alder. Det betyr ikke at det er permanent.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Det samme gjelder gjerne for de som prøver å komme seg opp og frem innen næringslivet også. I f. eks konsulentselskapene så er det de færreste som greier å bli partner - selv om de legger så aldri så mye arbeid. Folk er forskjellig, og det er bare de dyktigste som greier å nå helt opp. Det jeg leste for et års tid tilbake var at det f. eks er under 10% av advokatene som overhodet greier å bli partner i flere av konsulentselskapene!

Den enorme arbeidsinnsatsen har dermed større sannsynlighet for å gi negativ avkastning når man ser timetallet opp mot det man tjener generelt sett. Det må man ta i betraktning før man gir seg i bekostning med en slik jobb, og mitt inntrykk er at det er mange med litt for stor tro på egne evner som ikke gjør nettopp det - de står dermed i fare for å legge inn massiv innsats i noe som ikke fører noen vei.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les "Rich Dad Poor Dad".

Folks prioriteringer er forskjellige. Noen klarer å tjene penger uten å jobbe livet av seg, noen må legge inn lange dager.

Men dersom jeg hadde valget ville jeg valgt lange og slitsomme dager med god inntekt fremfor middelmådig inntekt og moderate dager.

God råd er viktig for meg. Jeg vil ikke slite meg ut for det, men jeg vil jobbe smart for det. Det å ha dårlig råd er ikke gunstig overhodet, og de er ikke mer avslappet enn andre.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Nei, ingen trenger lese "rich dad poor dad". Det han kommer med er helt innlysende ting alle oppegående mennesker skjønner, og fra et et ståsted som fagperson i økonomi blir det hele bare helt tullete og farfetched. Kyosaki er imidlertidig en god forretningsmann fordi han med bøkene sine har klart å spille på drømmen til latsabber som ikke gidder ta seg utdannelse om at det er en lett vei til penger. At bare man er "smart" så kan man bli rik av å sitte på ræva. "the rich dont work for money". er hovedpostulatet. Nei, kapitalinntekt, har du hørt om noe sånt før? Renter å sånn? Jeg ler meg ihjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...