Gå til innhold

tøft arbeidsliv for de unge og ambisiøse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at de med fine titler og lange studier går hjem når kl.er 7 på kvelden. Dette sier de at er ganske vanlig. De jobber dermed 10 timer pr.dag i snitt. De har barn og noen har tom.barnepasser for å få kabalen til å gå opp. De er slitne og sure fordi at de ikke kan se barna så mye. En dame er snart 40 år og er single. Hun "valgte" karrieren. De forteller om dagene i studiene da de hadde lange dager på lesesalene i flere år. De vari fførstegangstjenesten og ser nå slitne ut. De tjener godt og har leiligheter som er verdt mye, men som de kun sover i for de er jo hjemme igjen så sent. Glad for at noen vil dette her, men jeg skjønner ikke hvorfor de vil seg selv så "vondt". Fint å ha god økonomi, det ser jeg poenget i, men den jobben hadde virkelig tatt livsgnisten fra meg. Det er ikke spennende jobber, men rutinearbeid på høyt nivå.

Anonymous poster hash: 74111...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thessie!

Jeg tenker at om man ikke har tid til å få brukt pengene engang så er det lite vits med de. Selvfølgelig sparing er lurt. Men jeg selv hadde ikke orket et sånt liv. For min del er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte 9-10 timers dager, men begynner kl 07 da, ikke kl 09 som du skisserer, så du kan ikke se på meg at jeg bruker hele dagen på jobb og ikke har ett liv. Eller vent litt, det har jeg jo. Jeg elsker jobben min, koser meg på jobb! Når jeg er ferdig har jeg mange timer igjen av dagen til familie, venner, trening og hobbyer. Kan reise på langweekend flere ganger i halvåret med inntekten min, spise ute, gå på konserter og kose meg med det verden har å by på. Det ser ikke du så klart, du tror vel jeg er på kontoret. Penger gir frihet, å ha en jobb man elsker og gleder seg til gjør at det ikke blir en tvangstrøye, på ingen måte "rutinearbeid på høyt nivå". Forstår at dette er vanskelig å fatte der du jobber full dag fem dager i uken med gulvvask og kassearbeid e.l, men for mange av oss andre gir jobb energi og glede. Du burde forsøke noe annet og se om ikke du også kan blir litt lykkeligere i livet, og litt mindre misunnelig på de du prøver å henge ut.



Anonymous poster hash: 3660c...739
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både innlegget rett over av AB..739, og det første innlegget, er ganske frekke.

Hva skjer med at folk på KG skal være så "snappy".

Nei, anonym, man trenger ikke se "sliten ut" etter en dag på lesesalen, eller ikke ha et liv.
Nei, anonym, du trenger ikke rakke ned på gulvvask/kassearbeid.



Anonymous poster hash: 46c7d...62f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les "Rich Dad Poor Dad".

Folks prioriteringer er forskjellige. Noen klarer å tjene penger uten å jobbe livet av seg, noen må legge inn lange dager.

Men dersom jeg hadde valget ville jeg valgt lange og slitsomme dager med god inntekt fremfor middelmådig inntekt og moderate dager.

God råd er viktig for meg. Jeg vil ikke slite meg ut for det, men jeg vil jobbe smart for det. Det å ha dårlig råd er ikke gunstig overhodet, og de er ikke mer avslappet enn andre.


Anonymous poster hash: 7b6ed...a27



Anonymous poster hash: 7b6ed...a27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte 9-10 timers dager, men begynner kl 07 da, ikke kl 09 som du skisserer, så du kan ikke se på meg at jeg bruker hele dagen på jobb og ikke har ett liv. Eller vent litt, det har jeg jo. Jeg elsker jobben min, koser meg på jobb! Når jeg er ferdig har jeg mange timer igjen av dagen til familie, venner, trening og hobbyer. Kan reise på langweekend flere ganger i halvåret med inntekten min, spise ute, gå på konserter og kose meg med det verden har å by på. Det ser ikke du så klart, du tror vel jeg er på kontoret. Penger gir frihet, å ha en jobb man elsker og gleder seg til gjør at det ikke blir en tvangstrøye, på ingen måte "rutinearbeid på høyt nivå". Forstår at dette er vanskelig å fatte der du jobber full dag fem dager i uken med gulvvask og kassearbeid e.l, men for mange av oss andre gir jobb energi og glede. Du burde forsøke noe annet og se om ikke du også kan blir litt lykkeligere i livet, og litt mindre misunnelig på de du prøver å henge ut.

Anonymous poster hash: 3660c...739

Slapp av nå da, det er jo ingen vits i å bli personlig fornærmet. Faktum er at mange med høy utdannelse og tilhørende stillinger jobber lange dager generelt. (9-10 timer om dagen er for øvrig heller ikke mye, det er mange med høye stillinger som jobber langt mer og som tjener godt men hverken har helgene eller ukedagene frie). Så er det jo heller ingen motsetning mellom å være sliten og direkte møkk lei iblant og det at man generelt liker jobben sin. Hos oss liker vi jobben vår generelt, men det er jo ikke til å stikke under en stol at man er ganske lei når man har jobbet 20 timer i strekk for å få på plass et nytt konsept for å rekke en deadline.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les "Rich Dad Poor Dad".

Folks prioriteringer er forskjellige. Noen klarer å tjene penger uten å jobbe livet av seg, noen må legge inn lange dager.

Men dersom jeg hadde valget ville jeg valgt lange og slitsomme dager med god inntekt fremfor middelmådig inntekt og moderate dager.

God råd er viktig for meg. Jeg vil ikke slite meg ut for det, men jeg vil jobbe smart for det. Det å ha dårlig råd er ikke gunstig overhodet, og de er ikke mer avslappet enn andre.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Nå er jo dette med å tenke "smart" rundt penger og investeringer heller ikke noe som er for de som ikke ønsker å legge inn en solid innsats. Å investere for å ha en passiv inntekt innebærer en stor risiko for mange og det å starte opp noe selv betyr ikke at du ikke må legge inn lange dager, snarere tvert imot. Prat med de som startet opp noe stort selv og sett det i perspektiv med de som er "vanlige" ansatte.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja TS, dette er virkeligheten for en del av de med høyere utdannelse. Men det gjelder ikke bare den gruppen, jeg legger merke til at arbeidslivet har blitt tøffere for mange i dag. 8-16 dagene er definitivt slutt og de fleste er nødt til å legge inn den innsatsen det er behov for. Det er i større grad resultatene som teller, ikke hvor lenge man jobber, men de fleste må nødvendigvis legge inn større innsats enn før for å oppnå dem. Men hva skal man egentlig gjøre? F. eks, mange av de jeg kjenner jobber i bransjer der konkurransen er internasjonal, og da må man stå på. Når man vet at konkurransen din består av høyt utdannede indere som gjerne jobber 100 timer i uka for å konkurrere mot deg så er det bare å legge inn ekstra innsats her på hjemmebane.

Men på sikt kommer det til å gjelde nesten alle arbeidstakere i Norge. Alternativet er nedleggelse og at virksomheten blir flagget ut og jeg tror det blir "verre" enn at man jobber 9-10 timers dager. I min egen bransje er det allerede utbredt med 12-15 timers dager og våre konkurrenter i andre land jobber ennå mer. Å innrette samfunnet annerledes blir nødvendig, f. eks med barnehager og barnepassere som kan trå til når som helst på døgnet. Oppdragerrollen vil i mye større grad gjøres utenfor hjemmet da foreldrene ikke har tid til å være hjemme før leggetid.



Anonymous poster hash: 08e86...9b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte 9-10 timers dager, men begynner kl 07 da, ikke kl 09 som du skisserer, så du kan ikke se på meg at jeg bruker hele dagen på jobb og ikke har ett liv. Eller vent litt, det har jeg jo. Jeg elsker jobben min, koser meg på jobb! Når jeg er ferdig har jeg mange timer igjen av dagen til familie, venner, trening og hobbyer. Kan reise på langweekend flere ganger i halvåret med inntekten min, spise ute, gå på konserter og kose meg med det verden har å by på. Det ser ikke du så klart, du tror vel jeg er på kontoret. Penger gir frihet, å ha en jobb man elsker og gleder seg til gjør at det ikke blir en tvangstrøye, på ingen måte "rutinearbeid på høyt nivå". Forstår at dette er vanskelig å fatte der du jobber full dag fem dager i uken med gulvvask og kassearbeid e.l, men for mange av oss andre gir jobb energi og glede. Du burde forsøke noe annet og se om ikke du også kan blir litt lykkeligere i livet, og litt mindre misunnelig på de du prøver å henge ut.

Anonymous poster hash: 3660c...739

Du kan altså gjøre det samme som alle andre kan. Hurra.

Likevel er det et faktum at du er låst til jobben din 10 timer hver dag. Når du i tillegg begynner kl 07, kan man jo bare tenke seg når du må stå opp. 10 timer på jobb er waste of time, uansett hva du måtte mene. Om man er så gjad i jobben sin at man heller er der 10 timer istedenfor 7,5, har du et problem ovenfor familie og venner uansett.

Men skjønner jo at den eneste måten du kan forsvare alle disse timene på, er å forherlige jobben din, fortelle om hvor goood tid du har etter jobb og hvor elendige de som vasker gulv er.

Dummeste jeg har lest noensinne.

Anonymous poster hash: f10fd...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan altså gjøre det samme som alle andre kan. Hurra.

Likevel er det et faktum at du er låst til jobben din 10 timer hver dag. Når du i tillegg begynner kl 07, kan man jo bare tenke seg når du må stå opp. 10 timer på jobb er waste of time, uansett hva du måtte mene. Om man er så gjad i jobben sin at man heller er der 10 timer istedenfor 7,5, har du et problem ovenfor familie og venner uansett.

Men skjønner jo at den eneste måten du kan forsvare alle disse timene på, er å forherlige jobben din, fortelle om hvor goood tid du har etter jobb og hvor elendige de som vasker gulv er.

Dummeste jeg har lest noensinne.

Anonymous poster hash: f10fd...2cc

Vel, det er vel bedre å være bundet opp 10 timer med noe man faktisk liker å gjøre enn noe man hater, så sånn sett er det en stor forskjell. Men ja, man har likevel bundet opp tiden uansett hva man jobber med. Men så er spørsmålet hva alternativet er. Når man konkurrerer mot andre bedrifter hvis arbeidstakere gjerne jobber 15 timers dager til en lavere lønn i tillegg så er alternativet konkurs.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette med å tenke "smart" rundt penger og investeringer heller ikke noe som er for de som ikke ønsker å legge inn en solid innsats. Å investere for å ha en passiv inntekt innebærer en stor risiko for mange og det å starte opp noe selv betyr ikke at du ikke må legge inn lange dager, snarere tvert imot. Prat med de som startet opp noe stort selv og sett det i perspektiv med de som er "vanlige" ansatte.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Alt krever innsats, ingenting kommer gratis. Alt har en risiko, men de fleste tar kalkulert risiko og satser ikke mer enn de kan tape.

Poenget er at de lange dagene du beskriver er for mange en midlertidig fase - du jobber mer enn alle andre en periode av livet, for å kunne leve bedre enn alle andre resten av livet.

Jeg kjenner mange entrepreneurer og de er semi-pensjonert i relativt ung alder men de ga jernet i 20 og 30årene.

Selvsagt er det de som har 12 timers dager opp i godt voksen alder, men alle jeg kjenner i denne situasjonen har jobber de genuint er glad i. De får et "rush" av suksess på jobb og velger å ikke trappe ned selv om de absolutt kan.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte 9-10 timers dager, men begynner kl 07 da, ikke kl 09 som du skisserer, så du kan ikke se på meg at jeg bruker hele dagen på jobb og ikke har ett liv. Eller vent litt, det har jeg jo. Jeg elsker jobben min, koser meg på jobb! Når jeg er ferdig har jeg mange timer igjen av dagen til familie, venner, trening og hobbyer. Kan reise på langweekend flere ganger i halvåret med inntekten min, spise ute, gå på konserter og kose meg med det verden har å by på. Det ser ikke du så klart, du tror vel jeg er på kontoret. Penger gir frihet, å ha en jobb man elsker og gleder seg til gjør at det ikke blir en tvangstrøye, på ingen måte "rutinearbeid på høyt nivå". Forstår at dette er vanskelig å fatte der du jobber full dag fem dager i uken med gulvvask og kassearbeid e.l, men for mange av oss andre gir jobb energi og glede. Du burde forsøke noe annet og se om ikke du også kan blir litt lykkeligere i livet, og litt mindre misunnelig på de du prøver å henge ut.

Anonymous poster hash: 3660c...739

Klart du kan, men her sikter hun til de som har barn. Tydelighvis har du lite kunnskap om hva det krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan, men her sikter hun til de som har barn. Tydelighvis har du lite kunnskap om hva det krever.

Helt feil, god kunnskap. men husk at i mange familier er det en som leverer og den andre som henter i barnehage/sfo. For øvrig må folk lære seg at vanlig A4 liv ikke er den beste løsningen for alle, og slutte å dømme folk etter hva de syns er best.

TS, du må lære deg forskjellen på å være frekk og å bruke språklige virkemidler.

Anonymous poster hash: 3660c...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle spydige;) Jeg, TS vasker ikke gulv. Jeg, TS er økonom. Jeg har studert i 7 år og stiller like mye spørsmål med valgene mine som ved andres valg. Jeg har heldigvis sluppet lange dager selv, og ikke tjener jeg fett. Jeg observerer og ser at både nyutdannede advokater," it-folk" og ikke minst revisorer har lange dager. De klager over dette selv, men kan ikke gi slipp og det forstår jeg godt. De jobber noen ganger til langt på natt og tjener godt like mye pga. Overtid. Dette er ikke et liv jeg ønsker, men noen synes sikkert at det er fint. Jeg tenker på at livet er veldig kort og at det for meg blir deprimerende å sitte inne i så mange timer hver dag mens årene raser forbi og barna, de vokser bare opp uten at man får mye tid med de..osv

Anonymous poster hash: 74111...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle spydige;) Jeg, TS vasker ikke gulv. Jeg, TS er økonom. Jeg har studert i 7 år og stiller like mye spørsmål med valgene mine som ved andres valg. Jeg har heldigvis sluppet lange dager selv, og ikke tjener jeg fett. Jeg observerer og ser at både nyutdannede advokater," it-folk" og ikke minst revisorer har lange dager. De klager over dette selv, men kan ikke gi slipp og det forstår jeg godt. De jobber noen ganger til langt på natt og tjener godt like mye pga. Overtid. Dette er ikke et liv jeg ønsker, men noen synes sikkert at det er fint. Jeg tenker på at livet er veldig kort og at det for meg blir deprimerende å sitte inne i så mange timer hver dag mens årene raser forbi og barna, de vokser bare opp uten at man får mye tid med de..osv

Anonymous poster hash: 74111...3de

Du virker likevel som du har lite forståelse for andres valg/liv. Du snakker om disse jobbene som "rutine". De fleste jobber har gitte arbeidstider og en viss rytme i jobbingen - men jobber som krever utdannelse og kompetanse er likevel noe annet enn å jobbe på fabrikk (som virkelig er ren rutine). Det er mulig du selv ikke har interesse for graden du har valgt men de fleste har likevel det og da er arbeidet man holder på med givende.

Jeg har selv bakgrunn innen finans men jobber med noe annet. For meg ville arbeidsdager innen ren business blitt drepen, men jeg kjenner andre som brenner for det.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt krever innsats, ingenting kommer gratis. Alt har en risiko, men de fleste tar kalkulert risiko og satser ikke mer enn de kan tape.

Poenget er at de lange dagene du beskriver er for mange en midlertidig fase - du jobber mer enn alle andre en periode av livet, for å kunne leve bedre enn alle andre resten av livet.

Jeg kjenner mange entrepreneurer og de er semi-pensjonert i relativt ung alder men de ga jernet i 20 og 30årene.

Selvsagt er det de som har 12 timers dager opp i godt voksen alder, men alle jeg kjenner i denne situasjonen har jobber de genuint er glad i. De får et "rush" av suksess på jobb og velger å ikke trappe ned selv om de absolutt kan.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

Det du ikke ser ut til å forstå er at for hver av de suksessfulle entreprenørene så er det flere som ikke greier seg og som går konkurs. Selv om du gir jernet og jobber aldri så mye har man aldri noen garanti for at en gjør det så bra at man kan bli "semi-pensjonert" i 40-50 årene. Om jeg ikke husker feil så er det bare noen får prosent av de som starter opp som vil ende opp med å gjøre det så bra at de kan leve slaraffenliv resten av sin levetid.

Du tar også feil når du nevner at entreprenører ikke satser mer enn de kan tape. Det er det flere som har gjort opp gjennom historien, og tjent ekstremt godt på det (type dynastirikdom) ,men nedsiden er jo da desto større.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan altså gjøre det samme som alle andre kan. Hurra.

Likevel er det et faktum at du er låst til jobben din 10 timer hver dag. Når du i tillegg begynner kl 07, kan man jo bare tenke seg når du må stå opp. 10 timer på jobb er waste of time, uansett hva du måtte mene. Om man er så gjad i jobben sin at man heller er der 10 timer istedenfor 7,5, har du et problem ovenfor familie og venner uansett.

Men skjønner jo at den eneste måten du kan forsvare alle disse timene på, er å forherlige jobben din, fortelle om hvor goood tid du har etter jobb og hvor elendige de som vasker gulv er.

Dummeste jeg har lest noensinne.

Anonymous poster hash: f10fd...2cc

Jeg er ikke den du siterer, men personlig er jeg ikke låst til noen ting 10 timer i døgnet. Jeg jobber ofte 10 timer og mer, ja, men i de aller fleste tilfellene kan jeg gå hjem akkurat når jeg vil, om det så er kl. 12. Jeg kan til og med velge å ikke møte på jobb en dag eller to akkurat når det passer meg, evt. jobbe hjemmefra.

Jeg ser på dette som frihet til å tilpasse jobben til mitt liv, ikke omvendt.

Anonymous poster hash: 7e295...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke forstår at disde frihetene, er alt annet enn frihet. Det ender opp med at det du gjør ikke er målbart og du kan lett bli utnytt. Arbeidstiden sklir ut og folk ringer og mailer til alle døgnets tider. Er fu dårlig, skal du helst være tilgjengelig da også. Bonuser får man ikke pensjon av og overtid blir ikkr utbetalt så enkelt. Man forholder seg til en årslønn som innebærer at man jobber mye mer.

Anonymous poster hash: 74111...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke ser ut til å forstå er at for hver av de suksessfulle entreprenørene så er det flere som ikke greier seg og som går konkurs. Selv om du gir jernet og jobber aldri så mye har man aldri noen garanti for at en gjør det så bra at man kan bli "semi-pensjonert" i 40-50 årene. Om jeg ikke husker feil så er det bare noen får prosent av de som starter opp som vil ende opp med å gjøre det så bra at de kan leve slaraffenliv resten av sin levetid.

Du tar også feil når du nevner at entreprenører ikke satser mer enn de kan tape. Det er det flere som har gjort opp gjennom historien, og tjent ekstremt godt på det (type dynastirikdom) ,men nedsiden er jo da desto større.

Anonymous poster hash: 08e86...9b0

Jeg snakket ikke utelukkende om å starte egen bedrift.

Jeg snakket om at mange legger inn mange timer når de må - som unge - og prioriterer annerledes etterhvert. F.eks. fordi de legger inn såpass mye arbeid at de kan hente inn bedre inntekt når de stiger i gradene med mindre arbeid (partner vs. advokatfullmektig f.eks.). Eller de kan legge inn pengene i investeringer (andres firma, bolig der de mottar leieinntekt) og får en passiv inntekt.

Jeg har aldri sagt at alle klarer seg supert eller at ting er risikofritt. Det jeg sier er at det er vanlig for mennesker som har ambisjoner å "jobbe livet av seg" i ung alder. Det betyr ikke at det er permanent.

Anonymous poster hash: 7b6ed...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo kun om prioriteringer, og folk må få lov til å prioritere slik de selv vil. Jeg elsker jobben min, og hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg nok jobbet lange dager (og korte dager de gangene det passet). Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle vært et problem. Dersom det er et så dårlig miljø på en arbeidsplass at flere rett og slett sliter seg ut er det selvfølgelig et problem, men da er det heller ikke lenger basert på frivillighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...