Gå til innhold

Arbeidsmarked Bergen


Gjest Ljhh

Anbefalte innlegg

Heisann dere,

Mistet nylig jobben i nordsjøen pga nedbemanning, og står igjen på bar bakke.
Har butikkerfaring -og har jobbet med kunderådgivning, samt andre "strøjobber" og synes det er utrolig vanskelig å få seg jobb i Bergen for øyeblikket.
-Åpenbart mange som er på jobbjakt nå, og har fått svar på mange av søknadene at det er 90-300 søker pr stilling, noe som er sinnsykt.

Flere enn meg som opplever dette?

Er på finn.no flere ganger daglig, samt samtlige bemanningsbyråer men ingen napp enda.

Har søkt aktivt siden slutten av september, og gir meg ikke!

Noen andre i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i Nord-Norge de siste 14 årene, og var litt lei. På trass søkte jeg på to interessante jobber i Bergen for å se om jeg fikk napp og ville flytte på meg. Dagen etter fikk jeg en telefon, to dager etterpå hadde jeg telefonintervju, deretter videointervju og så vanlig intervju med bemanningsfirma. Etterfulgt av to dager i Bergen med første- og andregangsintervju med signering av arbeidskontrakt :-) Jeg var da 18, rett ut av vgs uten egentlig ingen annen erfaring enn bensinstasjon, fotobutikk og generelt mye peil på markedsføring. Jeg opplevde ikke jobbmarkedet vanskelig, og nå sitter jeg med 35 000 i grunnlønn + billønn og muligheter for gode bonuser og provisjon hvis jeg gjør det bra - uten utdanning eller særlig erfaring. Jobber mot bedriftsmarkedet.

Typen min derimot har prøvd å søke jobber her i Bergen i en mnd nå. Han har ikke søkt på så grusomt mange, men nok til at han allerede er ganske demotivert. I tillegg er han veldig lite interessert i å stå bak en kasse. Han sjekker Finn og Nav daglig, og søker på alt av praktiske jobber. Dessverre har han ikke fagbrev, og får derfor avslag hos de fleste. Han sliter veldig med å få seg arbeid, og jeg vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo superbra for deg! :) :) :)

Jeg er ikke kresen på jobb heller, og kan ta det meste -men når det feks er 100 stk på en 50% stilling i butikk, så antar jeg jobbmarkedet er ganske presset.. (?) Utrolig frustrerende i allefall!

Ikke får jeg dagpenger av Nav heller fordi jeg er oppmeldt til en eksamen. Og pga denne eksamenen var på dagtid, så "fraskrev" jeg meg visstnok alle muligheter til å ta arbeid mellom 8-16, mente de.. Så er ikke mye hjelp fra det offentlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er også arbeidsledig i Bergen og markedet her er ekstremt dårlig, ingen jobber å søke på. Bergen er en filialby



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt selv, har søkt aktivt på jobber siden august, da mest butikkjobber ettersom jeg ikke har særlig med erfaring, og først nå har jeg begynt å få litt napp fra noen matbutikker. Satser på at jeg får jobb snart, hvis ikke vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.

Lykke til, TS! :hug:



Anonymous poster hash: f877b...be8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere i Bergen som sliter med å få jobb. De som tilslutt klarte det etter flere måneders søking fikk napp hos bensinstajoner og 7eleven..kjedelig at det skal være så vanskelig å få jobb her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor er det så vanskelig her? virker som det er et lite miljø her og at man må kjenne de rette folka



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har inntrykk av også, med mindre man jobber i helsesektoren.. Bergen er jo faktisk ikke en så veldig stor by når man tenker seg om da, så er gjerne ikke rart det er kamp om jobbene når det er så mange som bor her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen stor nei, det er veldig lite her,



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT har en artikkel om det i avisa i dag (ligger på nettavisa også, men den er kun for abonnenter): Elkjøp skal åpne ny butikk i Fyllingsdalen, og fikk over 900 søknader til 26 stillinger... Der står det også at ledigheten i Bergen har gått opp det siste året, så det er nok mange flere om beinet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min derimot har prøvd å søke jobber her i Bergen i en mnd nå. Han har ikke søkt på så grusomt mange, men nok til at han allerede er ganske demotivert. I tillegg er han veldig lite interessert i å stå bak en kasse. Han sjekker Finn og Nav daglig, og søker på alt av praktiske jobber. Dessverre har han ikke fagbrev, og får derfor avslag hos de fleste. Han sliter veldig med å få seg arbeid, og jeg vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe han.

Også om han hadde søkt seg til en kassejobb hadde han nok slitt med å få en. Jeg er en av de som ansetter i matbutikken jeg jobber i. Jobber i Bergen, i en av de største matbutikkene her. Vi får inn ekstremt mange søknader. Så mange at vi ikke har kapasitet til å gjennomgå alle. Da blir det fort slik at en sorterer søknadene raskt slikt at en får en over 20 år med tidligere erfaring som trolig vil bli hos oss en stund. Å ansette en med mastegrad i økonomi er ikke noe vi er så veldig glad i... rett og slett fordi den personen trolig vil komme seg videre til en annen jobb relativt raskt.

Rundt juletider ser derimot mange butikker etter julehjelper. Mange pleier ikke å annonsere at de trenger folk nå i disse kommende tidene, så kan være en mulighet å levere forsøke å få en av julehjelpjobbene. Av de vi hadde som julehjelper i fjor fikk halvparten av dem jobb etterpå - men selvsagt deltid.

Anonymous poster hash: 13db1...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Frustrerende at det skal være så vanskelig.. Om jeg ikke får napp i nær framtid så blir det nok å flytte til Oslo igjen om det er større muligheter for jobb der.. selvom jeg ikke har KJEMPE lyst. Klarer iallefall ikke å gå arbeidsledig så mye lengre, blir jo hue gærn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så vanskelig her? virker som det er et lite miljø her og at man må kjenne de rette folka

Anonymous poster hash: 6dec8...b7c

Lurer på det samme.. mye går nok internt og på nettverk vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pluss at bergensere aldri flytter på seg:) det blir liksom ikke noe utskiftning



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Nå har jeg ikke kjennskap til arbeidsmarkedet i Bergen, men et generelt råd: Ring alle sykehjem og barnehager i nærheten, spør om de trenger ekstravakter/ ringevikarer. Mitt inntrykk er at det er stort sett behov for ringevikarer på disse stedene. Det er selvsagt ingen fast jobb og gir lite stabilitet, må leve fra dag til dag og håpe på å bli ringt opp. Men det er i alle fall en inntekt, hvis man er på ringelisten flere steder kan man regne med å få jobbe ett par dager i uka minimum.

Ellers så er det rift om butikkmedarbeider jobbene, også her i Oslo. Det er ikke uvanlig med godt over 100 søknader, av og til opp mot 250 per stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre i Bergen enn andre steder, men det har vært en del oppsigelser i tilknytning til oljebransjen, og det betyr naturligvis at mange med samme kompetanse jakter på de jobbene som er. Deltidsstillinger som passer for studenter har naturligvis enda flere søkere, så det kan være greit å se etter jobber som ligger utenfor "studentrekkevidden" midt i sentrum og langs bybanen. Bor du i Bergen kan også jobber i nabokommunene (Fjell, Os, Askøy, Lindås, Meland osv) være akutelle, nytter ikke å begrense seg til kun Bergen kommune. Ved å klikke på nabokommuner på finn fikk jeg opp 503 flere jobber, absolutt verdt å sjekke, det går buss/tog/båt til de fleste steder. Ellers nytter det ikke bare å søke på det som er ledig, ring rundt og spør som folk trenger jobb, eller gå innom akutelle steder med cv og åpen søknad.



Anonymous poster hash: 4d489...663
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hva jeg skal gjøre...er snart 40. Har ingen relevant utd...store hull i cv pga mye syk har vært.

Kan nok karre til meg en uføretrygd og lurer faktisk på om det er like godt? Har null interesse for å jobbe og føler jeg er for gammel til å studere. Har ikke en gang videregående.

Når man hører om disse vanskelige arbeidsmarkedene, blir en ikke mindre frustrert heller...

Aner ikke hva jeg skal gjøre...



Anonymous poster hash: 6809a...3f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har interesse for å jobbe, så blir jo cv og søknaden der etter?! Aldri for gammal til å utdanne seg, få faglig tyngde og inspirasjon etter min mening.. når du er kun 40år og vurderer å melde deg ufør så sier det vel mer om deg? Etter min mening så kan alle bidra med noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Send ut haugevis av åpne søknader. Plutselig har du flaks og blir innkalt til intervju. Husk å skrive en personlig søknad til hver enkelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva jeg skal gjøre...er snart 40. Har ingen relevant utd...store hull i cv pga mye syk har vært.

Kan nok karre til meg en uføretrygd og lurer faktisk på om det er like godt? Har null interesse for å jobbe og føler jeg er for gammel til å studere. Har ikke en gang videregående.

Når man hører om disse vanskelige arbeidsmarkedene, blir en ikke mindre frustrert heller...

Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: 6809a...3f9

Her tror jeg innstillingen ødelegger mer enn selve cv'en med mange hull i. Tenk over om det er noe du kan gjøre for å bli mer motivert. Kanskje du trenger å snakke med noen om det og legge en slagplan.

40 er ingen alder,så her er det bare å kjøre på.Du kan ha kommet langt innen 2-3 år hvis du virkelig vil det.

Anonymous poster hash: 6516f...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...