Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Se her ja, for en fin tråd :) jeg søkte og kom inn på PPU i år, men utsatte det pga jobb.. skal søke meg inn igjen neste år og håper jeg kommer inn igjen. Jeg ønsker helst å jobbe på VGS (tror jeg :) ), og vil da kunne undervise i engelsk, historie og samf. Adjunkt med tillegg da altså. Tør noen å synse om mine muligheter om jobb på en VGS skole som "kun" adjunkt med tillegg?

Utelukkende synsing, veldig avhengig av hvor du søker og selvfølgelig de andre søkerne. Fordel å ha engelsk, som er et stort fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål til dere lærere, hvordan ser det ut om en elev går til en annen lærer innen samme fag og hører om karakteren som er fått er rettferdig? Gjelder matematikk. Jeg føler en karakter er veldig urettferdig, men har ikke lyst og gå til faglærer å klage uten å vite om det faktisk er noe å klage på.

Anonymous poster hash: d1732...5eb

Jeg er mattelærer (blant annet). Dersom en elev hadde kommet til meg, så ville jeg kikket på prøven. Men jeg ville ha snakket med elevens faglærer før eleven evt hadde fått en tilbakemelding.

Men som Vampen sier, så er vi temmelig samkjørte ang karakteren.

Og som jeg stadig presiserer overfor elevene mine: Vis utregningen, uten den vil du ikke få maxpoeng på en oppgave! Utregningen viser hvordan du har tenkt og hva du har forstått. Med utregning + riktig svar= max poeng.

Kun riktig svar: 50% av maxpoeng.

Anonymous poster hash: 0c6ef...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var flott! Ser det har vært lite aktivitet de siste to årene da, men det kan gjøres noe med. Jeg er masterstudent i matematikkdidaktikk, skal være ferdig sommeren 2016, men blir nok ett år utsatt da jeg har barn i magen(rekker kanskje akkurat å ta eksamen før jeg føder). Jeg har altså matematikk og naturfag som undervisningsfag. Er vikarlærer, men lite aktiv da det er et stykke/dyrt å kjøre etter at jeg flyttet og det ble satt opp endel bommer. Også får jeg gjerne bare en eller to timer av gangen. Blir lektor med opprykk når jeg blir ferdig. Ser frem til å begynne å jobbe på "ordentlig" :D Likevel om det enda er en stund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig utdannet GLU 5-10 nå til sommeren. Har norsk,RLE og spes.ped. Jeg er veldig spent på hvor jeg havner, og om jeg får disse fagene. Krysser fingrene for ungdomsskolen.



Anonymous poster hash: 4141a...a62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de fleste her jobber på ungdomsskolen eller vgs. Skjønner at dere har mye å rette gjennom hele året som tar ekstremt mye tid. Hva med barneskolelærerne? Er det andre ting som tar mest tid der? Rettebunken er jo ikke like stor, i alle fall ikke på småtrinnet. Karakterer skal jo heller ikke settes. Skjønner at det gjøres mye for-og etterarbeid med de små også, men der er det kanskje mer praktiske gjøremål som tar tid?

Anonymous poster hash: adf21...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på barneskolen øverst i småskolen. Det som definitivt tar mest tid er utfordringer med adferd, nøste opp i krangler og problemer, skrive henvisninger, utrede, samarbeid med barnevernet, oppdragelse, møter/telefoner til foreldre osv. Men nå er jeg på et veldig belastet trinn, og når skolen heller ikke har penger til flere assistenter og de "verste" foreldrene heller ikke er interessert i å samarbeide, så må vi klare oss med det vi har.

Alikevel trives jeg stort sett meg jobben min, og jeg er veldig glad i alle elevene i klassen min, selv de som virkelig gjør håret mitt grått med jevne mellomrom (jeg er 27 år).

Selv om jeg trives, er jeg jammen ikke sikker på om jeg fortsatt er lærer om 5 år. Vil tro jeg er utbrent i god tid før det, på samme måte som flere lærere på skolen jeg jobber på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som de fleste her jobber på ungdomsskolen eller vgs. Skjønner at dere har mye å rette gjennom hele året som tar ekstremt mye tid. Hva med barneskolelærerne? Er det andre ting som tar mest tid der? Rettebunken er jo ikke like stor, i alle fall ikke på småtrinnet. Karakterer skal jo heller ikke settes. Skjønner at det gjøres mye for-og etterarbeid med de små også, men der er det kanskje mer praktiske gjøremål som tar tid?

Anonymous poster hash: adf21...be0

Selv om det ikke skal settes karakterer, så må de jo rette. Det de retter er nok mindre tidkrevende, men til gjengjeld er det mer. De barneskolelærerne jeg kjenner har f.eks. rettet lekser, i tillegg til prøver. Det gjør nok de færreste på ungdomsskolen og VGS. Det vil si, jeg ser igjennom, men jeg har ikke tid til å rette det. Mange føler også klassene sine hele dagen eller nesten hele dagen, i motsetning til på ungdomsskolen hvor man er mer faglærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det virker som de fleste her jobber på ungdomsskolen eller vgs. Skjønner at dere har mye å rette gjennom hele året som tar ekstremt mye tid. Hva med barneskolelærerne? Er det andre ting som tar mest tid der? Rettebunken er jo ikke like stor, i alle fall ikke på småtrinnet. Karakterer skal jo heller ikke settes. Skjønner at det gjøres mye for-og etterarbeid med de små også, men der er det kanskje mer praktiske gjøremål som tar tid? Anonymous poster hash: adf21...be0

Jeg er lærer i barneskolen, og har jobbet på mellomtrinnet i 10 år. Tidligere var det som tok tid å lage kreative opplegg, rette lekser og ta tak i sosiale problemer. Nå har kravet til skriftlige vurderinger økt, det samme har kravet til rapporteringer i diverse systemer økt. I og med at jeg primært underviser i norsk og engelsk, må jeg jevnlig ta inn skriftlige arbeider som må rettes og kommenteres. Jeg bruker stadig mer tid på dette, samt skole-hjem-samarbeid i det være seg faglige eller sosiale situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Baaaaaaaah! Jeg trenger sommerferie. :gape: #rettehævlette

...snart! Teller ned ukene:) 3-4 uker igjen nå, så er det endelig ferie:)

Er nettopp ferdig med "rettehelvete"-perioden, og jeg ser ekstra frem til ferie nå og ha et normalt liv igjen i et par måneder.

selv om jeg gleder meg til ferie nå, og faktisk kunne leve som et normalt menneske (ha tid til å være sosial og se venner jeg ikke har sett på nesten 3 mnd nå), så gleder jeg meg også veldig til neste skoleår; har mange planer om hva jeg skal gjøre med de nye klassene som jeg skal få :) pluss at jeg skal halvere arbeidet (skal bruke mye av det samme jeg har brukt i år på de nye klassene).

Anonymous poster hash: d6e44...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle flotte lærere!
Jeg går jus akkurat nå, men vurderer sterkt å bytte til lektor. Har søkt lektor i kultur- og samfunnsfag til høsten, og har lyst til å ta historie eller samfunnsfag, og engelsk som andrefag :) Har vært mest interessert i historie, og likte det veldig godt selv på vgs. Derimot er jeg veldig redd for at det fort kan bli veldig utmattende siden "ingen" liker historie, og jeg er utrolig redd for å bli en dårlig lærer... Men håper virkelig at jeg tørr å ta steget!

Har også skikkelig lyst til å ta biologi, siden det er favorittfaget mitt, men det er ikke noen andre realfag jeg har lyst til å kombinere det med. Er dette mulig?



Anonymous poster hash: 2d84b...e5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

...snart! Teller ned ukene:) 3-4 uker igjen nå, så er det endelig ferie:)

Er nettopp ferdig med "rettehelvete"-perioden, og jeg ser ekstra frem til ferie nå og ha et normalt liv igjen i et par måneder.

selv om jeg gleder meg til ferie nå, og faktisk kunne leve som et normalt menneske (ha tid til å være sosial og se venner jeg ikke har sett på nesten 3 mnd nå), så gleder jeg meg også veldig til neste skoleår; har mange planer om hva jeg skal gjøre med de nye klassene som jeg skal få :) pluss at jeg skal halvere arbeidet (skal bruke mye av det samme jeg har brukt i år på de nye klassene).

Anonymous poster hash: d6e44...144

Jeg veksler mellom å telle ned og få angst av tanken på hvor kort tid det er igjen. :ler: Bah! Neste år skal mye gjøres annerledes, det er helt sikkert. Litt misunnelig på deg som er ferdig.;) Hvilket trinn jobber du på?

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hei alle flotte lærere! Jeg går jus akkurat nå, men vurderer sterkt å bytte til lektor. Har søkt lektor i kultur- og samfunnsfag til høsten, og har lyst til å ta historie eller samfunnsfag, og engelsk som andrefag :) Har vært mest interessert i historie, og likte det veldig godt selv på vgs. Derimot er jeg veldig redd for at det fort kan bli veldig utmattende siden "ingen" liker historie, og jeg er utrolig redd for å bli en dårlig lærer... Men håper virkelig at jeg tørr å ta steget!Har også skikkelig lyst til å ta biologi, siden det er favorittfaget mitt, men det er ikke noen andre realfag jeg har lyst til å kombinere det med. Er dette mulig? Anonymous poster hash: 2d84b...e5f

Jeg skal ikke uttale meg om kombinasjoner i lektorløpet, men jeg har på ingen måte inntrykk av at "ingen" liker historie. Snarere tvert i mot. De gangene vi kommer innom historiske hendelser i mine fag, så må jeg nesten tvinge elevene videre. Og verdenskrigene er også blant de mest takknemlige temaene å undervise i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rossin

Slenger meg på her. Jeg er snart ferdig med andreåret mitt som lærer på en ungdomsskole. Trodde som mange andre at vgs. var tingen for meg, men er nå helt sikker på at det er på ungdomstrinnet jeg trives best. Her er ungdommene veldig påvirkelige, og vi lærerne føler at vi kan utgjøre en forskjell. Skolen ligger på et historisk veldig belasta område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Slenger meg på her. Jeg er snart ferdig med andreåret mitt som lærer på en ungdomsskole. Trodde som mange andre at vgs. var tingen for meg, men er nå helt sikker på at det er på ungdomstrinnet jeg trives best. Her er ungdommene veldig påvirkelige, og vi lærerne føler at vi kan utgjøre en forskjell. Skolen ligger på et historisk veldig belasta område.

Hyggelig å se deg igjen. :) Og ja, ungdomstrinnet er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Jeg er snart ferdig med andreåret mitt som lærer på en ungdomsskole. Trodde som mange andre at vgs. var tingen for meg, men er nå helt sikker på at det er på ungdomstrinnet jeg trives best. Her er ungdommene veldig påvirkelige, og vi lærerne føler at vi kan utgjøre en forskjell. Skolen ligger på et historisk veldig belasta område.

Jeg tenker mye på å bli lærer, og håper det er greit at jeg kommer innom tråden her med et spørsmål. Jeg er mest interessert i det faglige, og tror jeg kan trives godt med å lære bort. Jeg har derfor tenkt vgs, ettersom jeg er usikker på så mye av ekstraarbeidet man får med mye yngre elever, konfliktløsning osv. Kan du fortelle litt om årsaken til at du foretrekker ungdomstrinnet, spesielt i et belastet område? Jeg tenker at du må være veldig tøff og ha mye lederegenskaper for å trives slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rossin

Hyggelig å se deg igjen. :) Og ja, ungdomstrinnet er fint.

Hyggelig med gjensyn :)

Jeg tenker mye på å bli lærer, og håper det er greit at jeg kommer innom tråden her med et spørsmål. Jeg er mest interessert i det faglige, og tror jeg kan trives godt med å lære bort. Jeg har derfor tenkt vgs, ettersom jeg er usikker på så mye av ekstraarbeidet man får med mye yngre elever, konfliktløsning osv. Kan du fortelle litt om årsaken til at du foretrekker ungdomstrinnet, spesielt i et belastet område? Jeg tenker at du må være veldig tøff og ha mye lederegenskaper for å trives slik?

Det er bare å spørre :)

Hos oss er det nettopp sånn at de lærerne som bare ønsker å "undervise fag", ikke passer inn. Det vil si at de antakeligvis er tjent med jobb på en skole på vestkanten eller vgs framfor hos oss. Ja, man bruker mye tid på konflikter og "brannslukking", men man blir bedre og bedre til det etter hvert. F.eks handler det mye om å være pro-aktiv. Man kommer langt med gode relasjoner og klare rutiner. Ja, noen dager er det utrolig slitsomt. Man kommer i konfrontasjon med elever, man må kanske smelle hånda hardt i bordet, kanskje kommer det noen frustrasjonstårer oppe på lærerværelset, men i lengden er det veldig givende. Særlig når du ser resultater. Veldig få av elevene (ingen?) er "slemme". For mange av disse barna er vi lærene de mest stabile voksenpersonene i livene deres. De har utrolig høy tillit til oss.

Når alt dette er sagt, vet jeg at mye av dette også gjelder vgs. Det handler kanskje mer om område og studieretning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg kan skyte inn at jeg også begynte som "mest opptatt av fag". Jeg er en fag-geek, det var derfor jeg ville bli lærer. Nå er jeg vel av den oppfatning at de beste lærerne, uansett trinn, er de som er gode på både relasjon og fag. Jeg tror faktisk man må ha begge deler på plass, om det skal fungere godt. Det er på grensa til livsnødvendig på ungdomstrinnet, men jeg tror man trenger det på VGS også. Det er som i arbeidslivet, ansatte yter mer og bedre for en leder de liker, føler seg sett av og har en god relasjon til. Elever er på samme måte. Det kan bli en del konfliktløsing og brannslukking, men den største delen av den ikke-faglige jobben er å bygge relasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg ser isåfall for meg å sikte meg inn mot realfag på vgs, og antar at dette ikke vil være blant de mest utfordrende elevgruppene. Jeg synes utdanning er veldig viktig, og ser for meg at jeg vil trives med å lære bort, å følge elever og bidra til deres utdannelse over tid, og mulighet til å hjelpe de med å oppnå drømmer og mål. Jeg er også veldig interessert i fag (historie og samfunnsfag kunne også vært aktuelt), og ser på det å være lærer som et yrke hvor jeg hele tiden må holde meg oppdatert, og hvor man aldri blir ferdig utlært, både på fagsiden og på det pedagogiske. Er dette realistiske forventninger og forhåpninger til en eventuell fremtid som lærer?

Settinger som den over er sånt som kan skremme meg litt bort fra læreryrket, jeg vet ikke om jeg er tøff nok, og har gode nok lederegenskaper til å kunne lykkes i en slik setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Du har nok rett i at du da antakelig ikke vil møte på de mest utfordrende elevene rent adferdsmessig. Det er jo hver sin smak. Men jeg må "advare" deg: Du kan komme til å endre mening. Jeg hadde praksis på vgs. på en "flinkislinje", der jeg så å si ble tilbudt jobb ett år fram i tid. Det var i påvente av den at jeg begynte der jeg er nå. Jeg har aldri sett meg tilbake. Så hvem veit hvor du kanskje ender opp?

Angående hva som kreves, er jeg enig med Vampen.

Et område der jeg har utvikla meg veldig, men som jeg fortsatt veit jeg har lang vei å gå, er vurderinger. Jeg tror dessverre at mange lærere henger igjen på dette området. Også hos oss. Vi bruker for lang tid på å "rette" og å skrive tilbakemeldinger som elever ikke tar i bruk. Jeg kommer til å vektlegge samtaler med elevene, mappearbeid, egenvurdering, osv. Mindre "retting". Begynner med norsk på 8.trinn neste år, og ser på det som en gylden mulighet til å slutte med karakterer, ev. så få som mulig (f.eks. bare ved terminslutt). Fordelen med å være her jeg er, er at ledelsen er faglig veldig oppdatert og ellers positiv til endring, så de vil tillate dette. Og sist men ikke minst slipper vi foreldre med advokater som tror de kan jobben bedre enn oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...