Gå til innhold

Koble fra komfyrvakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig flyttet inn i en splitter ny leilighet. Denne er bygd etter Tek10 og har derfor en såkalt komfyrvakt over kokeplatene. Jeg lurer på om jeg bare kan koble fra denne selv? Ser at det bare er en kontakt som står i veggen + to skruer å skru ut.. Synes ikke den er så veldig pen å se på + at jeg alltid passer på når jeg lager mat, så er ikke så bekymra for akkurat det.



Anonymous poster hash: 40fe7...889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok påbudt, så du kan ikke fjerne den nei



Anonymous poster hash: 3883f...4bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er bygd etter Tek10? Hadde ikke det i min forrige leilighet, og jeg har heller ikke sett det i venners leiligheter som er nye. Kan den settes en plass den ikke vises da? Stygt å ha den oppå flisene..

Anonymous poster hash: 40fe7...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk medstyret eller vaktmester evt boligbyggelaget før du kobler den i fra.

Anonymous poster hash: 7b842...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan godt være der så lenge jeg kan plassere den lenger opp/mindre synlig. Ser ut som om det er bare to skruer som må ut for å flytte den, er det også ulovlig? Leste at den skal være 40-50 cm over platene, min er 20 cm over.. Interiørfriken i meg gremmes..

Anonymous poster hash: 40fe7...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er like tåpelig som å male brannslokningsapparatet hvitt "fordi rødfargen er så stygg".

Har du ikke tenkt over at det er der av en grunn? Og selv om du passer godt på, er det ikke dermed sagt det aldri kan skje en glipp.

Da håper jeg du er fornøyd med at du koblet den ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette var rart. Vi har komfyrvakt, men den er gjemt bak stekeovnen, ved strøminntaket der. Har du ovnen på veggen, langt borte fra platetoppen, siden de har satt den over?

Vårt hus er bygget etter tek10, så jeg er nokså sikker på at plassseringen hos oss følger regelverket. Jeg ville derfor tro at du kan flytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var rart. Vi har komfyrvakt, men den er gjemt bak stekeovnen, ved strøminntaket der. Har du ovnen på veggen, langt borte fra platetoppen, siden de har satt den over?

Vårt hus er bygget etter tek10, så jeg er nokså sikker på at plassseringen hos oss følger regelverket. Jeg ville derfor tro at du kan flytte den.

Syns dette høres rart ut jeg. Har nettopp flyttet inn i nytt hus bygd etter Tek 10. Her er komfyrvakten plassert 40 cm over platetoppen, som jeg leser flere steder at den skal.

Den reagerer på varme ved å pipe og kobler ut platetoppen om det blir for mye varme på bakerste platene, f eks at noe står å fosskoker noen minutter. Litt irriterende akkurat det da, men skjønner poenget med den da.

Anonymous poster hash: 3883f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt individuelt fr ulike produsenter hva avstanden skal være. Den vi har kan plasseres på undersiden av ventilatoren, noe produsenten anbefaler (scandinavian electric). Det er selvsagt bare den "fyrstikkeske" delen. Den andre er plassert under komfyren og til kursen for induksjonstoppen. Dersom man flytter den, må den stilles inn på nytt ut fra avstanden.

Venninnen min som jobber i kjøkkenbransjen sa jeg måtte passe på at elektriker plasserte den pent, da hun ser mange late elektrikerere som plasserer den midt på veggen fordi de ikke tenker seg om. Undersøk om du kan få den flyttet litt :)

Skjønner det er fristende å bare ta den bort, men husk at den har to deler, og du må inn under kjøkkenet for å fjerne den. Det blir også en dyr affære dersom du skulle tørrkoke, starte brann og forsikringen ikke dekker det når du har fjernet noe ulovlig. Det blir også trøbbel med takst senere :(

Anonymous poster hash: 123ca...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var rart. Vi har komfyrvakt, men den er gjemt bak stekeovnen, ved strøminntaket der. Har du ovnen på veggen, langt borte fra platetoppen, siden de har satt den over?

Vårt hus er bygget etter tek10, så jeg er nokså sikker på at plassseringen hos oss følger regelverket. Jeg ville derfor tro at du kan flytte den.

Nå snakker du nok om selve varselboksen. Den er oftest gjemt i et skap og plager ingen. Det ts snakker om er selve sensoren som henger over platetoppen. Det er en infrarød sensor, så den må henge mer eller mindre der den henger i dag.

Om dere mangler sensoren så ville jeg fått den installert slik at huset er bygget etter norsk lov (Tek10) og forsikringsselskapet ikke gir dere problemer.

Anonymous poster hash: 0d63a...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunne plassert den lenger opp hadde det ikke vært noe problem nei. Men den er som sagt midt på veggen, godt mulig det har vært late elektrikere her, for det var mye annet å pirke på også.. Er snakk om bare selve sensoren ja.. Om jeg flytter den 10 cm opp kan jo umulig ha noe å si?



Anonymous poster hash: 40fe7...889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Har akkurat den samme stygge boksen! Folk kan si hva de vil, men de fleste kjøkken i dag har faktisk ikke den klossen plassert midt i kjøkkeninnredningen. Har ikke sett et eneste interiørbilde med kjøkkenvakt, så da er det jo ikke så rart at man syns den er skjemmende.

Den kan sikkert fjernes, men da ryker vel TEK10-standarden så da kan man vel kanskje ikke påberope seg å ha et hus bygget etter den standard. Er et valg man må ta..

Mulig man kan flytte boksen og at den fortsatt fungerer, men det vet jeg lite om...



Anonymous poster hash: 0b418...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har også den lille boksen i overkant. Den er ikke skrudd fast, tror den er magnetisk? Og den henger på undersiden av ventilatoren og plager ingen.

Jeg må ha misforstått problemet. Men hvis det er snakk om den lille pipedingsen, burde man i alle fall kunne plassere den enkelt på et mindre synlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er en bitteliten, livreddende boks!

Anonymous poster hash: 007cb...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er en bitteliten, livreddende boks!

Anonymous poster hash: 007cb...3f6

Hjelper ikke det skjønner du. Alt må være en fryd for øyet i den perfekte interiørverden

Anonymous poster hash: 3883f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelper ikke det skjønner du. Alt må være en fryd for øyet i den perfekte interiørverden

Anonymous poster hash: 3883f...4bb

Ja det må det tenk :nigo:

Anonymous poster hash: 0b418...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg har en komfyrvakt og det er virkelig en irriterende ting. Piper i ett sett, til og med en gang da alle plater var skrudd av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2014 at 10:34 PM, AnonymBruker said:

Hei!

 

Har nylig flyttet inn i en splitter ny leilighet. Denne er bygd etter Tek10 og har derfor en såkalt komfyrvakt over kokeplatene. Jeg lurer på om jeg bare kan koble fra denne selv? Ser at det bare er en kontakt som står i veggen + to skruer å skru ut.. Synes ikke den er så veldig pen å se på + at jeg alltid passer på når jeg lager mat, så er ikke så bekymra for akkurat det.

 

 

 


Anonymous poster hash: 40fe7...889

 

Det sa også de fleste før de opplevde brann. 

Anonymkode: 4691f...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...