Gå til innhold

Orkide


La Papesse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle tro at planter er like forskjellige som oss mennesker når det gjelder å produsere "avkom". :)

Jeg har forresten kjøpt en slik gjennomsiktig glasspotte til min, så røttene alltid får lys.*illustrasjonsbilde*

IMG_1558.JPG

Jeg sprayvanner også luftrøttene over potta slik at alle holder seg friske og smidige.

---

Forresten; dere som har fått keikier: hvordan eller hva setter dere dem i? De er jo ganske små etter hva jeg forstår? Er det bare å sette dem nedi bark slik at de "ligger" pent dandert og håpe det beste? Hvor store bør de være før de skjæres forsiktig av?

På min orkidè er det slik at det veksler. Først er det stengler med knopper og blomster som får stå til de er visne og faller av selv. Deretter produserer den et nytt blad som vokser helt ut, før ny blomsterstilk kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her er litt info:

http://www.orchidplantcare.info/archives/what-to-do-when-you-have-a-keiki-on-your-orchid

Cirka sånn som dette ble min som står på badet seende ut...

keiki2wv8.jpg

Trives orkideer eksta godt på badet pga fuktigheten i luften?

Er det lettere å få keikier dersom orkideen står på badet? Får den nok lys dersom den står på badet dersom man ikke har vindu så dagslys slipper inn på badet?

Jeg legger ved en link i tilfelle flere har nytte av følgende om stell av orkideer m.m.

http://www.plantasjen.no/tips_og_rad/steg_for_steg_tips/slik_lykkes_du_med_dendrobium_orkide_tips/

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at skikkelig lys er en vesentlig del av å få dem til å trives.

Mine står i et lyst rom uten direkte sol og det ser ut til at de liker det veldig godt sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at planter er like forskjellige som oss mennesker når det gjelder å produsere "avkom". :)

Jeg har forresten kjøpt en slik gjennomsiktig glasspotte til min, så røttene alltid får lys.*illustrasjonsbilde*

IMG_1558.JPG

Jeg sprayvanner også luftrøttene over potta slik at alle holder seg friske og smidige.

---

Forresten; dere som har fått keikier: hvordan eller hva setter dere dem i? De er jo ganske små etter hva jeg forstår? Er det bare å sette dem nedi bark slik at de "ligger" pent dandert og håpe det beste? Hvor store bør de være før de skjæres forsiktig av?

På min orkidè er det slik at det veksler. Først er det stengler med knopper og blomster som får stå til de er visne og faller av selv. Deretter produserer den et nytt blad som vokser helt ut, før ny blomsterstilk kommer.

Jeg har lest at keikiene skal sammen med barken ha vitmose (på svensk, vet ikke hva den heter på norsk)

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at skikkelig lys er en vesentlig del av å få dem til å trives.

Mine står i et lyst rom uten direkte sol og det ser ut til at de liker det veldig godt sånn. :)

Ok. Takk! :blomst:

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Skulle tro at planter er like forskjellige som oss mennesker når det gjelder å produsere "avkom". :)

Jeg har forresten kjøpt en slik gjennomsiktig glasspotte til min, så røttene alltid får lys.*illustrasjonsbilde*

IMG_1558.JPG

Jeg sprayvanner også luftrøttene over potta slik at alle holder seg friske og smidige.

---

Forresten; dere som har fått keikier: hvordan eller hva setter dere dem i? De er jo ganske små etter hva jeg forstår? Er det bare å sette dem nedi bark slik at de "ligger" pent dandert og håpe det beste? Hvor store bør de være før de skjæres forsiktig av?

På min orkidè er det slik at det veksler. Først er det stengler med knopper og blomster som får stå til de er visne og faller av selv. Deretter produserer den et nytt blad som vokser helt ut, før ny blomsterstilk kommer.

Jeg lar dem 'bo' på morplanten inntil de har grodd sånn ca 4 luftrøtter.

Da løsner jeg dem (brutalt og bestemt ved å klippe av slik at hvert 'barn' har med seg en liten bit av stilken den grodde på).

Så er det frem med barkebilleboogie-blanding (orkide'jord') og grave den ned slik at bladene stikker opp.

- kanskje det ikke er helt riktig, men det ser ut til å fungere her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det visst det samme hva orkideene lever i, så lenge det er noe som kan vannes, holde på fuktigheten for dem og la dem vokse på en stabil måte. Bare de har nok røtter, lever de jo av lys, luft og vann/ evt. gjødsel for dem som vil gi dem det. Mine får bare romtemperert vann og litt vennlige trivselssanger når de trenger litt omsorg...og de trives som bare det. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det visst det samme hva orkideene lever i, så lenge det er noe som kan vannes, holde på fuktigheten for dem og la dem vokse på en stabil måte. Bare de har nok røtter, lever de jo av lys, luft og vann/ evt. gjødsel for dem som vil gi dem det. Mine får bare romtemperert vann og litt vennlige trivselssanger når de trenger litt omsorg...og de trives som bare det. :nigo:

Fint :) Du steller pent med orkideene dine, og det er fint å høre :)

Er det slik at orkideene og en type sopp (som finnes i barken?) er avhengige av hverandre?

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Livssyklus

Som alle plantar har orkidear generasjonsveksling mellom ein haploid gametofyttgenerasjon, og ein diploid sporofyttgenerasjon. Orkidear er karplantar, so det er sporofytten som er den synlege planten.

Alle artar lever i symbiose med sopp i minsto ein del av livssyklusen. Hjå alle artar treng frøet næring frå sopp". http://nn.wikipedia.org/wiki/Orkidear

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Livssyklus

Som alle plantar har orkidear generasjonsveksling mellom ein haploid gametofyttgenerasjon, og ein diploid sporofyttgenerasjon. Orkidear er karplantar, so det er sporofytten som er den synlege planten.

Alle artar lever i symbiose med sopp i minsto ein del av livssyklusen. Hjå alle artar treng frøet næring frå sopp". http://nn.wikipedia.org/wiki/Orkidear

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Det var bare frøene som trenger soppen, fant jeg ut.

Men ang. hva orkideene trives i:

"Levekår

Flestalle orkideartar er epifyttar (veks på andre plantar), og somme av desse er heilt eller delvis parasittiske. Somme artar driv ikkje fotosyntese. Desse er heilt parasittiske, anten på høgare plantar eller på sopp.

Somme artar veks i mose på steinar, og somme er terrale (veks på jord)." (fra samme link Wikipedia)

Det er spennende å lese og lære om :)

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røttene trenger lys altså? Dette var nyheter for meg!

Kanskje derfor mine aldri overlever i hvit potte!

Du får også kjøpt orkidepotter i farget glass, som skal slippe lys inn til røttene. Plantasjen bl.a selger disse

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også kjøpt orkidepotter i farget glass, som skal slippe lys inn til røttene. Plantasjen bl.a selger disse

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Denne i gjennomsiktig glass er veldig fin til orkideer http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_inne/innepotter/52a8629db6182231bb00220e/orkidepotte-i-glass

Slike skal også fungere til orkideer (denne er i hvitt farget glass, men jeg har sett de i svart + andre farger hos Plantasjen) : http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_inne/innepotter/52d4a2b6b61822ebd8000016/orkidepotte-lisa

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker at jeg ble så fascinert da jeg så blå orkideer til salgs, helt til jeg forsto at de bare var farget. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg ble så fascinert da jeg så blå orkideer til salgs, helt til jeg forsto at de bare var farget. *sukk*

Jeg også .

Forresten, keikiene til orkideene, er de i begynnelsen som små grønne "tupper" helt på enden av de grenene som blomstene sitter på? :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk til gode å få en liten orkidè-baby, så det lurer jeg også på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har faktisk til gode å få en liten orkidè-baby, så det lurer jeg også på. :)

Ok :)

Da ønsker jeg deg lykke til som orkidebaby-prøver :blomst::babysmokk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har faktisk til gode å få en liten orkidè-baby, så det lurer jeg også på. :)

Jeg har fått flere begynnende keikier nå, i enden av orkideblomst-grenene på flere av orkideene.

Jeg håper at du og andre ventere også får oppleve det samme snart :)

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at de kommer på stilken som nettopp er avblomstret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at de kommer på stilken som nettopp er avblomstret?

Hos meg har det kommet keikier mens det fremdeles er blomster på stilkene.

Jeg leste om at det ofte utvikles keikier dersom det er for liten forskjell mellom temperaturen på dag og natt (så det kan skyldes den varme sommeren).

For liten temperaturforskjell mellom dag og natt kan også forårsake at det kommer kun keikier og ikke blomster.

Anonymous poster hash: 2e600...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...