Gå til innhold

Orkide


La Papesse

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan det å omplante en Orkide?

Jeg fikk en nydelig, stor og flott. Men etter den avblomstret, klippet jeg stilkene blomstene satt på (det som tørket inn/døde).

Nå har det plutselig kommet 3blader ut av stilken. Hva gjør jeg nå?

Som dere skjønner er ikke blomster mitt fag.. Men jeg håper på å få liv i Orkideen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dream89

Vår orkie står bare der og vi gir den litt vann når vi husker det:P Ellers gjør vi ikke noe med den:P Den blomstrer for 3. gang nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får visst ikke dette helt med meg. Skal du omplante en orkidè fordi du har fått tre blader på stilken? :klo:

Så vidt meg bekjent vokser det ikke blader på orkidèstilkene. De vokser ut fra rotklumpen i bunnen.

Nye luftrøtter vokser ut fra klumpen i bunnen, og noen ganger er det til forveksling nye stilker som kommer ut derfra også. I starten ser de ganske like ut, men er enkle å se forskjell på fordi stilken blir raskt lengre enn luftrøttene og vokser rettere opp i luften.

Da mine stengler hadde avblomstret lot jeg blomstene sitte på til de falt av ved egen hjelp.

Den grønne blomsterstilken kan få blomster om igjen uten at du gjør noe med denne og når den har gjort sitt etter noen gangers blomstring, gulner den av seg selv og da klipper jeg den til sist bort, men ikke før hele stilken er visnet ned.

På min plante merker jeg det at et nytt grønt blad kommer etter at blomstringen er ferdig. Holder på å få et slikt nå, så jeg regner med at det blir ny blomsterstilk igjen i løpet av våren. Og bare så det er sagt, jeg er ingen ekspert. Har kun hatt denne orkidèen her (i tre-fire års tid) og den har sin egen "rytme". Det tar bare litt tid å finne ut av det om en er nybegynner.

Når det gjelder vanning, så er det mange råd. Jeg gjennomvanner godt slik at barken blir mørkere brun og lar den stå slik en ukes tid nå i den mørke årstiden, men om sommeren vanner jeg "når det trengs"...altså litt oftere. Min står ikke i direkte sol, men i godt lys om sommeren.

Vanner ikke i potta, men tar den ut på kjøkkenet, vanner igjennom og lar det renne av seg over vasken. Røttene må ikke stå i vann. Jo, forresten, jeg dusjer også røttene over jorda med en slik spruteflaske som "forstøver", regelmessig. Og jeg tørker støv av bladene (forsiktig) med en myk, tørr bomullsklut. Ikke en slik spesialklut som en bruker for å gjøre rent på kjøkken og bad etc. De skraper lett opp bladene og gjør dem mere vondt enn godt.

Når det gjelder ompotting så har jeg forsøkt, men ikke gjort det med min ennå. Røttene sitter veldig fast i potta og jeg har vært litt redd for å skade dem når de må trekkes ut. Det enkleste er vel å finne en sterk saks eller noe og klippe i stykker potta, slik at røttene skånes mest mulig.

En kan nemlig potte om og sette orkidèen i f.eks. en stor og fin gjennomsiktig (røttene trenger lys) blomstervase også, om man heller vil det. Det litt plundrete blir da å fylle på bark innimellom alle steder så planten står støtt. En kan også bruke lecakuler (det fordeler seg sikkert litt lettere siden det har en egenvekt som faller ned enklere enn bark) og sikkert andre ting også som trekker til seg vann og samtidig er sterkt nok til å holde planten oppreist og på plass. Gamle terrakotta- potteskår kanskje?

Hehe..dette ble et litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt gitt. Jeg er nok litt mere enn gjennomsnitts opptatt av min Orkidè....og det er nok helt sant; jeg syns de er overjordisk vakre - alle sammen! :jepp:

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Gratulerer med Keiki! Også tre stykk! Fikk nettopp selv på en av mine orkideer. Disse kan du plante som normalt når de har fått 10 cm røtter tilsammen. Klipp stilken av på hver side av keikien, ikke prøv å brekk den av. Kjøp deg orkideejord og potter og sett i gang! Også er det viktig å ikke gjødsle den første mnd etter omplanting. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får visst ikke dette helt med meg. Skal du omplante en orkidè fordi du har fått tre blader på stilken? :klo:

Så vidt meg bekjent vokser det ikke blader på orkidèstilkene. De vokser ut fra rotklumpen i bunnen.

Nye luftrøtter vokser ut fra klumpen i bunnen, og noen ganger er det til forveksling nye stilker som kommer ut derfra også. I starten ser de ganske like ut, men er enkle å se forskjell på fordi stilken blir raskt lengre enn luftrøttene og vokser rettere opp i luften.

Da mine stengler hadde avblomstret lot jeg blomstene sitte på til de falt av ved egen hjelp.

Den grønne blomsterstilken kan få blomster om igjen uten at du gjør noe med denne og når den har gjort sitt etter noen gangers blomstring, gulner den av seg selv og da klipper jeg den til sist bort, men ikke før hele stilken er visnet ned.

På min plante merker jeg det at et nytt grønt blad kommer etter at blomstringen er ferdig. Holder på å få et slikt nå, så jeg regner med at det blir ny blomsterstilk igjen i løpet av våren. Og bare så det er sagt, jeg er ingen ekspert. Har kun hatt denne orkidèen her (i tre-fire års tid) og den har sin egen "rytme". Det tar bare litt tid å finne ut av det om en er nybegynner.

Når det gjelder vanning, så er det mange råd. Jeg gjennomvanner godt slik at barken blir mørkere brun og lar den stå slik en ukes tid nå i den mørke årstiden, men om sommeren vanner jeg "når det trengs"...altså litt oftere. Min står ikke i direkte sol, men i godt lys om sommeren.

Vanner ikke i potta, men tar den ut på kjøkkenet, vanner igjennom og lar det renne av seg over vasken. Røttene må ikke stå i vann. Jo, forresten, jeg dusjer også røttene over jorda med en slik spruteflaske som "forstøver", regelmessig. Og jeg tørker støv av bladene (forsiktig) med en myk, tørr bomullsklut. Ikke en slik spesialklut som en bruker for å gjøre rent på kjøkken og bad etc. De skraper lett opp bladene og gjør dem mere vondt enn godt.

Når det gjelder ompotting så har jeg forsøkt, men ikke gjort det med min ennå. Røttene sitter veldig fast i potta og jeg har vært litt redd for å skade dem når de må trekkes ut. Det enkleste er vel å finne en sterk saks eller noe og klippe i stykker potta, slik at røttene skånes mest mulig.

En kan nemlig potte om og sette orkidèen i f.eks. en stor og fin gjennomsiktig (røttene trenger lys) blomstervase også, om man heller vil det. Det litt plundrete blir da å fylle på bark innimellom alle steder så planten står støtt. En kan også bruke lecakuler (det fordeler seg sikkert litt lettere siden det har en egenvekt som faller ned enklere enn bark) og sikkert andre ting også som trekker til seg vann og samtidig er sterkt nok til å holde planten oppreist og på plass. Gamle terrakotta- potteskår kanskje?

Hehe..dette ble et litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt gitt. Jeg er nok litt mere enn gjennomsnitts opptatt av min Orkidè....og det er nok helt sant; jeg syns de er overjordisk vakre - alle sammen! :jepp:

Tusen takk for laaangt svar ;) Heldigvis gjør jeg noe riktig :)

Gratulerer med Keiki! Også tre stykk! Fikk nettopp selv på en av mine orkideer. Disse kan du plante som normalt når de har fått 10 cm røtter tilsammen. Klipp stilken av på hver side av keikien, ikke prøv å brekk den av. Kjøp deg orkideejord og potter og sett i gang! Også er det viktig å ikke gjødsle den første mnd etter omplanting. Lykke til! :-)

Der var svaret! :) Tusen takk.. Jeg hadde egentlig tenkt å "knipe"av bladene, men skal nå vente tålmodig til det kommer røtter!

Men jeg har ikke fått 3stykker, der er en, med 3 blader, snart 4 :D Men ingen røtter.. Jeg lar den være jeg, til røttene kommer. Forhåpentlig vis gjør de det :)

Endret av La Papesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...."Keiki" - kan dette forklares litt ekstra? Er det en avlegger som kan løsnes fra morplanten? Det har jeg ikke opplevd med min plante og har i såfall noe å glede meg til. Forsøkte å finne bilde men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Hmm...."Keiki" - kan dette forklares litt ekstra? Er det en avlegger som kan løsnes fra morplanten? Det har jeg ikke opplevd med min plante og har i såfall noe å glede meg til. Forsøkte å finne bilde men....

Her er litt info:

http://www.orchidplantcare.info/archives/what-to-do-when-you-have-a-keiki-on-your-orchid

Cirka sånn som dette ble min som står på badet seende ut...

keiki2wv8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, oijjjj...wow, så stilig! :biggrin: Det må da være et kjempetegn på at planten stortrives?

-----

Upps....leste nå at:

"Although the keiki look neat, they are usually a good indication that your orchid plant is under some kind of stress".

Jeg har tydeligvis ikke stresset den nok i løpet av årene hos meg.

...men jeg hadde nok måttet kutte den av når den ble stor nok og forsøke å få den lille til å trives. Er veldig glad i å ha planter fra babystadier jeg. :)

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Jeg har gjort et lite ekspriment med en av mine - den er rett og slett satt oppi en høy vase uten potte, eneste jeg passer på er at den har litt luft og ikke står i vann. Fungerer som bare det! Den har blomstret 3-4 ganger og nyter livet ser det ut som.

Holder på å kose og dille med min store Orkide nå - drømmen er å kunne dyrke frem nok grener til å bruke den som brudebukett neste sommer. Synes det er kjempestas å få til at de blomstrer igjen og igjen. *husmorpoeng*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Næmmen, oijjjj...wow, så stilig! :biggrin: Det må da være et kjempetegn på at planten stortrives?

-----

Upps....leste nå at:

"Although the keiki look neat, they are usually a good indication that your orchid plant is under some kind of stress".

Jeg har tydeligvis ikke stresset den nok i løpet av årene hos meg.

...men jeg hadde nok måttet kutte den av når den ble stor nok og forsøke å få den lille til å trives. Er veldig glad i å ha planter fra babystadier jeg. :)

Ja, det skal visstnok være ett tegn på at planten mistrives. Men tror nok det varierer litt. Min fikk masse filtrert lys, fuktig luft, gjødsel en gang i mnd og vann, så jeg vet ikke... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...jeg velger herved, i full offentlighet, å mene at formering er et sikkert tegn på stor trivsel.

Basta! lol

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Hmm...jeg velger herved, i full offentlighet, å mene at formering er et sikkert tegn på stor trivsel.

Basta! lol

Helt enig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her må man ut og kjøpe bark og prøve en omplantning. Har hatt orkideer konstant i kanskje 10 år og de blomstrer jevnlig, men slike 'avkom' har jeg aldri sett. Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

...og bare for å holde liv i tråden; min eneste orkidè har nå fått en ny utvokst stilk som det

om ikke så lenge vil komme knopper og blomster på. Jeg gleder meg i ventetiden

og er glad for å få bevis på at den fremdeles trives godt med mitt stell. :jepp:

Fin julehilsen til alle orkidè-fans:

stilleben-3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er litt variasjon fra plate til plante hvorvidt de er ivrige til å produsere keikier.

Av mine er det bare to som produserer, og de har begge samme oppdretter som utgangspunkt, - Gilje).

Ingen av de andre har sett noen vits i å formere seg, og de lever alle under nøyaktig de samme forholdene.

Med andre ord har jeg utgangsplanten som antatte største og vikitgste faktor for keikier.

Bare å følge oppskriften til delirious for planting. Funker gull, og med den produksjosmengden mine har så har det blitt en 5-6 plantinger av keikier de siste 2 årene :)

Jeg tror de må ha det ganske bra for å produsere, for min ene zygopetaleum blomstrer hvert eneste år i juni (til min store glede og forbauselse) :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel legge til en liten oppdatering her inne jeg også :-)

Etter i høst hvor jeg fikk tre keikier, har moderplanten grodd to nye blader og satt to skudd, så nå står den i full blomst igjen :-) To av de tre keikiene jeg plantet om har kommet med blomster, en av dem stoppet opp i vekst, den står lik enda men en 5 cm blomsterstilk, muligens for lite dagslys? Men det må da variere enormt i fra blomst til blomst? Har hatt orkideer i snart ti år og har ikke hatt en som er så ekstrem som denne... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...