Gå til innhold

Bilforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 30 år og skal kjøpe meg bil. Jeg har ikke hatt bil på 10 år og har ingen oppspart forsikringsbonus. På dnbnor sine sider, leste jeg at man får 75% bonus når man er over 25 år. Har jeg misforstått da? Eller er det sånn at jeg starter på skratsj og må betale en skyhøy sum for forsikring. Skal kjøpe en familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Er det de disse to priseksemplene på hjemmesiden til dnbnor du har sett på ?

Priseksempler:

Volvo V70 2.0, 2004 modell

Årspremie Kasko Best 6 897 kroner

Årspremie Kasko Basis 5 528 kroner

(Kunde 46 år med adresse Bergen, 12 000 km i kjørelengde,

egenandel 4 000 kroner, alle brukere over 25 år, 75% bonus)

Toyota Auris 1,6, 2008 modell

Årspremie Kasko Best 5 908 kroner

Årspremie Kasko Basis 4 539 kroner

(Kunde 33 år med adresse Fredrikstad, 16 000 km i kjørelengde,

egenandel 4 000 kroner, alle brukere over 25 år, 75% bonus)

Priser er eksklusiv samlerabatt

Hvis det er disse eksemplene du tenker på så er jeg nok redd for at jeg må skuffe deg når det gjelder bonus.

Disse eksemplene lister status for de to kundene i hvert sitt eksempel. - og siden skadefrekvensen er høyere for føere under 25 år så vil prisen selvsagt bli litt mmindre høy dersom ingen av dem som skal bruke bilen er under 25 år. Forsikringstager har allerede oppnådd 75% bonus ved inngåelse av forsikingen i hvert av eksemplene.

- dette strategisk valgt av selskapet, slik at prisen blir lavest mulig :fnise:

Jeg har aldri hørt om at noen får 75% bonus bare med basis i at de er over 25 år.

Normalen pleide være at man fikk noen % bonus som "start" ved førstegangstegning av bilforsikring, og så opparbeidet 10% bonus-økning for hvert år som gikk uten at man måtte bruke forsikringen.

Det kan lønne seg å innhente anbud på forsikringen, og å høre med merkeforhandleren du kjøper bilen av hvilke tilbud de kan by på mht. forsikring.

Mange av de større merkeforhandlerene har gunstige ordninger (i alle fall de første par årene)

Kjører selv Volvo, og får hver gang jeg bytter bil, et aldeles suupert tilbud på forsikring for 1ste året, og bra for det 2dre året, akseptabelt for det 3dje året... og så er det på tide å sjekke markedet og ringe til daværende forsikringsselskap :fnise:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det tar ikke lange tiden å opparbeide seg bonus. Etter en stund så ringer du et nytt selskap og sier at om du bytter til dem så vil du ha høyere bonus bare.

Her fikk jeg max bonus etter 2-3 år ved å bytte jevnlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å skru opp bonusen mer enn to ganger i året, og det er vanlig å begynne på 20%. Da har du 75% etter ca tre år. Trenger ikke bytte selskap for det, det er bare ringe dott selskap og true med at du bytter viss de ikke skrur opp bonusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...