Gå til innhold

Hva er din favorittkrig?


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

Nå måtte jeg tenke litt, det er mange interessante kriger opp gjennom historien. Personlig er jeg veldig glad i de fra antikken eller middelalderen, men den danske krigen mot hanseatene på 1300tallet fascinerer meg noe vanvittig. Og ikke minst krigen om Gotland med dronning Margrethe i hovedrollen.

Enig med deg i at krigene i middelalderen var spennende. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Horatio Hornblower

Her er de 10 Kriger jeg synes er mest interessante

1. Napoleonskrigene ( ca 1800-1815 )

2.Den Store Nordiske Krigen ( 1700-1721 )

3.Syvårskrigen ( 1756-1763 )

4.Første Verdenskrig ( 1914-1918 )

5.Den spanske arvefølgekrigen ( 1701-1714 )

6.Rosekrigene ( 1455–1487 )

7.Tredveårskrigen ( 1618-1648 )

8.Andre Verdenskrig ( 1937\1939-1945 ) " Jeg skriver 1937\39 siden Japan var allerede i krig med Kina fra 1937

9.Krimkrigen ( 1853-1856 )

10. Den fransk-prøyssiske krig ( 1870-1871 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Her er de 10 Kriger jeg synes er mest interessante

1. Napoleonskrigene ( ca 1800-1815 )

2.Den Store Nordiske Krigen ( 1700-1721 )

3.Syvårskrigen ( 1756-1763 )

4.Første Verdenskrig ( 1914-1918 )

5.Den spanske arvefølgekrigen ( 1701-1714 )

6.Rosekrigene ( 1455–1487 )

7.Tredveårskrigen ( 1618-1648 )

8.Andre Verdenskrig ( 1937\1939-1945 ) " Jeg skriver 1937\39 siden Japan var allerede i krig med Kina fra 1937

9.Krimkrigen ( 1853-1856 )

10. Den fransk-prøyssiske krig ( 1870-1871 )

"Rosekrigene" var en slags borgerkrig i England, var det ikke? Men hvorfor kaller vi den (de?) "rosekrigene" egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rosekrigene" var en slags borgerkrig i England, var det ikke? Men hvorfor kaller vi den (de?) "rosekrigene" egentlig?

Fordi roser var symbolene på Lancashire og Yorkshire.
De to kongelige husene som var involvert i krigen ble kaldt : The White Rose of York og The Red Rose of Lancaster.
Under krigene ble brukte også soldater merker på uniformene som symboliserte sin tilhørighet - Da med fargen på rosen. Hvit eller rød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

"Rosekrigene" var en slags borgerkrig i England, var det ikke? Men hvorfor kaller vi den (de?) "rosekrigene" egentlig?

Fordi de ulike familiene hadde roser som symboler for sitt hus. Den hvite rosen symboliserte huset York mens den røde rosen stod for Lancaster :)

:fnise: WubWub kom meg i forkjøpet der

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Horatio Hornblower

"Rosekrigene" var en slags borgerkrig i England, var det ikke? Men hvorfor kaller vi den (de?) "rosekrigene" egentlig?

Ja det var en borgerkrig. Den kalles det fordi det i bunn å grunn var en krig mellom Huset York og Huset Lancaster som har roser som sine symboler York har en hvit rose mens Lancaster har en rød rose., Men det skal sies at det ikke ble kalt rosekrigen i sin samtid. Det har sitt opphav i symbolene som ble brukt av partene, en hvit rose for York og en rød for Lancaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så informative dere er da!

Takk for oppklaring. :)

Bare hyggelig. Informasjon er mitt mellomnavn. Wub Informasjon Wub, over og ut.

My job here is done

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakekrigen.



Anonymous poster hash: 0c134...c7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å titulere en krig som min "favoritt" klinger litt feil i mine ører, da krig er så forferdelig, men skjønner hva du spør etter.

Den krigen jeg finner mest interessant er nok 2.verdenskrig, da min morfar og mormor har fortalt meg mye om hvordan det var å være barn i et krigsherjet land. Opplevelsen og inntrykket blir noe helt annet når noen som har opplevd det kan fortelle om det.

De levde to forskjellige liv under krigen. Min mormor bodde på gård og levde nesten uberørt under krigen. De var selvforsynte med nok av mat og hadde det bra. Morfaren min bodde i en by som ble bombet sønder og sammen. Alle lærerne ble byttet ut eller tvunget til å melde seg inn i NS.

Som sagt, veldig spennende å få høre to så forskjellige opplevelser av en og samme krig i samme land.

Endret av veraa94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det også er lov å nevne revolusjoner må jeg si revolusjonen på Haiti i 1791, da slavene ble inspirert av den franske revolusjon og rett og slett slaktet alle bleikfiskene. Napoleon sendte en hær for å ta tilbake landet, men alle fikk gulfeber og døde. På toppen av det hele sies det at krigen ble utløst etter en voodoo-sermoni, som fortsatt er statsreligionen på Haiti.

Kul krig, hvis det er lov å si. :P

Endret av sukkerspinnn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tittelere en krig som min favoritt klinger litt feil i mine ører, da krig er så forferdelig, men skjønner hva du spør etter.

Fra et humanistisk synspunkt så er nok krig forferdelig. Men det er et udiskutabelt faktum at krig har ført til at menneskeheten har utviklet grensesprengende teknologi som har ført oss høyere opp på den evolusjonsmessige skalaen - Teknologi som gavner oss alle. Som medisiner , rakett forskning som har ført oss til månen , radar, kirurgi, kjemiske medisiner, fly, røntgen for å nevne noen.

Under WW 1 ble det også lagd cellulose bandasjer som har sterkt bidratt til kvinners helse.

Men ja jeg er enig med deg i at krig er forferdelig for individene som opplever det - Men mennesker tjener som helhet på krig ettersom nasjoner som kriger mot andre vil bruke betydlig mer penger på forskning for å få et teknologisk overtak på motstandere. Og i kjølvannet av dette får vi teknologi som kanskje bedrer til at livskvaliteten vår økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal innrømme at jeg ikke stiller så sterkt når det kommer til kunnskap om kriger. Ikke de før min tid, i hvert fall.

2. verdenskrig har mange spennende historier. Får nesten frysninger på ryggen når jeg leser/hører om leirene. Det er veldig spennende lesning, og opplevelsen blir ekstra sterk når man vet at det faktisk har skjedd. Bare tanken på måten de slaktet folk på, og av grunnlagene.

Og Hitler er en svært interessant mann.

Ellers må jeg si at konflikten mellom Israel og Palestina har engasjert meg MASSE. Har jobbet mye frivillig i forbindelse med den krigen. Snakk om langvarig tragedie! Og ikke minst mange nordmenns manglende interesse i å hjelpe flyktninger. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Å titulere en krig som min "favoritt" klinger litt feil i mine ører, da krig er så forferdelig, men skjønner hva du spør etter.

Se innlegg #78.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg #78.

Det var på ingen måte ment som kritikk, bare min måte å tolke det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Ja det var en borgerkrig. Den kalles det fordi det i bunn å grunn var en krig mellom Huset York og Huset Lancaster som har roser som sine symboler York har en hvit rose mens Lancaster har en rød rose., Men det skal sies at det ikke ble kalt rosekrigen i sin samtid. Det har sitt opphav i symbolene som ble brukt av partene, en hvit rose for York og en rød for Lancaster.

Rosene var heller ikke like "store" under krigen som senere. Mange symboler ble brukt, og først etter krigen ble rosene brukt som symboler, mye tyder på at en av sidene(husker ikke hvilken) egentlig favoriserte et annet symbol lenge, og rosen kom bare på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Revolusjonskrigene/Napoleonskrigene

Første Verdenskrig

Syvårskrigen

Peloponneskrigen

Tredveårskrigen 

Punerkrigene

 

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Andre verdenskrig. Rett og slett pga størrelsen. Man kan nærmest alltid lære noe nytt og spennende om Andre verdenskrig. Liker også Napoleon svært godt, livet hans virker nærmest for spennende og innflytelsesrikt til å være sant.  Samme gjelder Julius Cæsar, liker veldig godt å lese om han. 

Hvor ble det forresten av Salvesen og Incognita?

Anonymkode: b6a70...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...