Gå til innhold

Hva er din favorittkrig?


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Liste over "Favoritt" kriger

Napoleons Krigene

Spanske arvefølgekrigene.

7 års krigen.

Amerikanske borgerkrigen

Pyhrric krigen.

30 års krigen

Sengoku perioden

Amerikanske revolusjons krigen.

Italienske kriger

Andre puner krigen.

WW2

Store Nordiske krigen.

WW1

1066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Jeg liker napoleonskrigene, men det var trist at Napoleon tapte ( bare så vidt! ).

Ellers liker jeg slaget om Thermopylene ( 300 filmen, kanskje fordi jeg synes filmen er kul da...

Men må si jeg lo godt da jeg så tittelen haha.

Hadde egentlig tenkt å starte en "Hvem er din favorittdiktator gjennom tidene?"-tråd også, men tror ikke jeg tør. :fnise:

Endret av incognita
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tyttebærkrigen gikk de norske og svenske offiserene på ball sammen, på kvelden etter at krigen var over for dagen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

I tyttebærkrigen gikk de norske og svenske offiserene på ball sammen, på kvelden etter at krigen var over for dagen:)

Men var ikke tyttebærkrigen bare en avledningsmanøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Om vi se bort fra begrepet 'favoritt' så er den Spanske borgerkrigen verd å lese seg opp på.

Og med hensyn til 2dre verdenskrig så anbefaler jeg tom mave og all dokumentar man klarer å graven frem relatert til slaget om Stalingrad. Både de tyske styrkenes og lokalbefolkningens sjebner.

Jeg garanterer at matlyst er et fremmedord i lang tid etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortrekker første verdenskrig, eller helst oppløpet til krigen. Man kan trekke tråder helt tilbake til Krimkrigen, og mellom de to var det Tysklands samling-krigene og den russiske revolusjon og borgerkrig og det hele. Utrolig komplekst og spennende.

(Min favorittdiktator er Mussolini.)

Anonymous poster hash: 86b37...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Jeg fortrekker første verdenskrig, eller helst oppløpet til krigen. Man kan trekke tråder helt tilbake til Krimkrigen, og mellom de to var det Tysklands samling-krigene og den russiske revolusjon og borgerkrig og det hele. Utrolig komplekst og spennende.

(Min favorittdiktator er Mussolini.)

Anonymous poster hash: 86b37...e33

:sjokkert::sjokkert::sjokkert: Min og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

I tyttebærkrigen gikk de norske og svenske offiserene på ball sammen, på kvelden etter at krigen var over for dagen:)

En "relativt" vanlig hendelse på 1700tallet, krig skulle være sivilisert.

Etter britene overga seg ved yorktown under den amerikanske revolusjonen, hadde de britiske fangene og de franske seirende en stor middag, slik var det når to gamle fiender var ferdig med kampen.

Amerikanerne syns dette var noe veldig rart, og de var heller ikke invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Den varme krigen.

Anonymous poster hash: 30fd9...8f2

Alle kriger noensinne har vel vært varme foruten den kalde krigen? :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vietnamkrigen

Min fascinasjon for den startet etter utallige timer med Battlefield Vietnam. Å siden har jeg lest om historien og sett en del filmer. Favorittfilmen min er uavgjort mellom Full Metal Jacket og Apocalypse Now.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre verdenskrig, ut fra en enkel "more is more"-tankegang.Variert krigføring i alle klimasoner, kommandoraids og sabotasjeaksjoner, enorme slag til lands og til havs og i lufta... noe for alle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Jeg lærte nettopp at Michiavelli foreslo i sin "håndbok" for statsledere å innføre verneplikt. Han mente den ville være viktig for å bygge nasjonalfølelse. Dette var altså allerede på 1400-tallet.

Jeg har alltid trodd at verneplikten hadde sitt utsprang fra den franske revolusjonen, jeg vet iallefall at den ble benyttet av Napoleon. Uten verneplikt ville det dessuten vært umulig å mobilisere de enorme hærene som kjempet i verdenskrigene, så den ble iallefall benyttet der, det er helt sikkert.

Lærte noe nytt i dag og. :danse:

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde egentlig tenkt å starte en "Hvem er din favorittdiktator gjennom tidene?"-tråd også, men tror ikke jeg tør. :fnise:

Åh, jo gjør det! Er så gøy å se at folk er så hårsåre! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å starte en "Hvem er din favorittdiktator gjennom tidene?"-tråd også, men tror ikke jeg tør. :fnise:

Personlig har jeg ingen diktator favoritter med mindre vi kan kalle Julius Cæsar en diktator, noe som han etter min mening absolutt var.

Jeg har dog alltid vært svak for fascistiske uniformer, fascistene var noen jævler men stil kan ingen nekte for at de hadde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Åh, jo gjør det! Er så gøy å se at folk er så hårsåre! :danse:

Hehe jeg tror jeg provoserer nok her inne allerede, men vi får se. Kanskje! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...