Gå til innhold

Hva er din favorittkrig?


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Jeg synes historie generelt er veldig interessant og spennende, og har vanskelig for å utnevne en spesiell krig som er mest interessant. Har begynt å lese mer om første verdenskrig nå i det siste, og synes det er mye spennende lesestoff å finne. Den kalde krigen finner jeg også meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Jeg synes historie generelt er veldig interessant og spennende, og har vanskelig for å utnevne en spesiell krig som er mest interessant. Har begynt å lese mer om første verdenskrig nå i det siste, og synes det er mye spennende lesestoff å finne. Den kalde krigen finner jeg også meget interessant.

Den kalde krigen er spesiell og spennende. Har du sett BBC:cold war? Det er en dokuserie i 24 deler. Den er utrolig fengende! Anbefales. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Gunfreak, du gjør ære på nicket ditt :)

Anonymous poster hash: 49761...10a

Takk :takke:

Kan også nevne at franskmenne brukte en muskett på .69 kaliber, som da skøyt en kule på ca. .65 kaliber, dette er store greier. Brittene derimot gikk enda større med sine .79 India Pattern Muskets, (AKA brown bess) som de skøyt en kule på .75 kaliber. dette er altså en blykule på nesten 2cm i diameter.

Waterloo var nok også det slaget med flest rifler, Mens napoleons hær ikke hadde en eneste rifle så hvit jeg vet. hadde Wellington ca. 4 000 av de. fordelt på ca. 60 000 infanteri. ca. 8% av infanteriet hans hadde rifler. De var fordelt på Rifle regimentene til storbritannia, samt jeger regimenter i nederland/beliga delen, og lett kompaniene i KGL(kings german legion) regimentene.

Pluss et ukjent antall rifler hos prøysserne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kalde krigen er spesiell og spennende. Har du sett BBC:cold war? Det er en dokuserie i 24 deler. Den er utrolig fengende! Anbefales. :blomst:

Nei, takk for tips, skal absolutt sjekke den ut. Er alt for dårlig til å se etter gode dokumentarer, leser stort sett bare i bøker og blader om historie.

Ang den kalde krigen anbefales dramaserien The Americans, som er på sim andre sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Dette kan du! :) Har du kanskje noen gode dokutips?

Det er nesten ingen dokumentarer der ute om Napoleons krigene, finnes flaust amerikanske borgerkrigen, men nesten ingen om Nappy wars.

De eneste jeg vet om er to gamle dårlige 40 minutters saker, en om borodino og en om waterloo, består av noen snakkende hoder, noen skuespillere som leser brev. samt masse klipp fra filmene til Sergei Bondarchuk som lagde en film om waterloo og en film versjon av war and peace, som inkluderer slaget ved borodino.

Så skal du se på tv, er det bare filmer og serier du kan se på. flere er helt sebare, men er ofte lette på historie, men du får muskett action og fine uniformer.

Skal du ha non fiction må du lese bøker, er en brukbar en http://www.amazon.com/The-Battle-New-History-Waterloo/dp/0802715001

Lett leselig bok, litt vel lett på fakta, blant annet driver han å snakker om at anglo alliert kavaleri slet mot de franke fordi de franske hadde rusting. noe som er ganske tullete. Så han gjør noen feil. men den er godt skrevet, lett forståelig, en av de lettere bøkene om den perioden, de andre jeg leser er en del tyngre. Men siden du liker det slaget best, er dette nok boka for deg om du skal lese skikkelig om perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Det er nesten ingen dokumentarer der ute om Napoleons krigene, finnes flaust amerikanske borgerkrigen, men nesten ingen om Nappy wars.

De eneste jeg vet om er to gamle dårlige 40 minutters saker, en om borodino og en om waterloo, består av noen snakkende hoder, noen skuespillere som leser brev. samt masse klipp fra filmene til Sergei Bondarchuk som lagde en film om waterloo og en film versjon av war and peace, som inkluderer slaget ved borodino.

Så skal du se på tv, er det bare filmer og serier du kan se på. flere er helt sebare, men er ofte lette på historie, men du får muskett action og fine uniformer.

Skal du ha non fiction må du lese bøker, er en brukbar en http://www.amazon.com/The-Battle-New-History-Waterloo/dp/0802715001

Lett leselig bok, litt vel lett på fakta, blant annet driver han å snakker om at anglo alliert kavaleri slet mot de franke fordi de franske hadde rusting. noe som er ganske tullete. Så han gjør noen feil. men den er godt skrevet, lett forståelig, en av de lettere bøkene om den perioden, de andre jeg leser er en del tyngre. Men siden du liker det slaget best, er dette nok boka for deg om du skal lese skikkelig om perioden.

Jeg tenkte mer generelt, det må ikke være napoleonskrigene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG i et nøtteskall det. Det er mange nitriste, PK, A4-mennesker her inne, som reagerer på den minste ting uten at de i det hele tatt tenker over det. Man skulle nesten tro de satt å lette etter noe de kan ta ille opp.

------

Takk for mange gode svar! :blomst: ..Jeg er litt på dokumentarkjøret om dagen, og har nå funnet en doku om:

(Red coat - black blood) som jeg skal ta fatt på litt senere i dag, for de vet jeg absolutt ingenting om. Så det blir spennende. Om det er noen andre som har gode dokumentarer å anbefale så sier jeg ja, takk! :popcorn:

Takk for tips.

Ikke akkurat dokumentar, men forsvaret av Rorke's Drift er filmatisert her: http://www.imdb.com/title/tt0058777/?ref_=nv_sr_2 med en meget ung Michael Caine :)

Settingen er Amfiteateret i Drakensberg som er en nydelig plass å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittkrig er vel ikke et ord jeg ville brukt da jeg, i likhet med flere andre her, synes at krig er noe dritt. Likevel må jeg innrømme at Trojanerkrigen forsynte Homer med kanskje det største episke stoffet i historien, og jeg ville ikke vært foruten Iliaden og Odysseen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anglo-Zanzibarske krig. Fordi den ikke varte i mer enn 45 minutter og ikke krevde noen liv.



Anonymous poster hash: ff113...4d5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen mellom meg og meg selv. Det må jo være den siden jeg tenker så mye på den hihihihihi :fnise::fnise::fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Jeg tenkte mer generelt, det må ikke være napoleonskrigene. :)

Det er en dokumentar veldig mange liker heter bare civil war av ken burns, er å få på både bluray og dvd, samme karen lagde også en dokumentar som heter the war, om WW2, begge ligger ute på amerikansk netflix også, om de ikke er fjerna.

Takk for tips.

Ikke akkurat dokumentar, men forsvaret av Rorke's Drift er filmatisert her: http://www.imdb.com/title/tt0058777/?ref_=nv_sr_2 med en meget ung Michael Caine :)

Settingen er Amfiteateret i Drakensberg som er en nydelig plass å besøke.

Veldig god film, ikke så realistisk av seg eller historisk korrekt, men flott film med flott musikk, bluray versjonen er veldig og anbefale fantastisk bilde, så klart og detaljert.

Det ble laget en oppføler/prequil, som laget ved i Isandlwana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

En annen festlig krig, er Spanske arvefølgekrigen.

Den så de største slagene i Europa siden antikken,

Ved slaget ved Ramillies ( om jeg husker riktig slag) var det 20 000 kavalerister fra begge sider som låss i nesten 2 timer, 20 000! sammenlign det med 6000 fra Return of the king.

Selv blendheim som var et noe mindre slag, hadde ca. 12 000 kavalerister kjempe det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...