Gå til innhold

Mensa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vurdert å melde meg inn i Mensa. Etter noen søk her inne på KG virker det som folk har veldig mye negativt å si om dem. Personlig kjenner jeg ingen som er medlem der, så har lite å forholde meg til. Lurer derfor på hvilket grunnlag folk har for å være så negative? Har dere selv vært med uten å trives? Kjenner dere folk som er/har vært med? Syntes dere det er rart med en egen organisasjon for folk med høy IQ? Isåfall, hvordan er det annerledes fra å måtte kvalifisere seg til andre ting som f.eks. fotballandslaget? Kunne gjerne tenke meg å høre erfaringer. Antagelser kan jeg fint ta selv, så de kan dere spare meg for.

Anonymous poster hash: 8f9e4...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste form for "erfaring" jeg har med Mensa er at en kompis er medlem og han er ironisk nok en av de minst smarte menneskene jeg kjenner, så jeg sitter igjen med et inntrykk at det å være Mensa-medlem ikke nødvendigvis er noe å skrive hjem om selv om det sikkert er en fin måte for de med veldig høy IQ å kunne komme i kontakt med andre som har høy IQ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem. Meldte meg på test i forbindelse med nasjonal testdag, mest for moro skyld, og meldte meg like gjerne inn da jeg fikk muligheten.

At folk er negative til en slik organisasjon er ikke så rart. Man har sine (mer eller mindre korrekte) bilder av hvordan folk med høy IQ er, altså en gjeng sosialt klønete datanerder, og i tillegg smaker det sikkert vondt for enkelte at det finnes en organisasjon der logisk-matematisk evnenivå er eneste fellesnevner. Det virker sikkert litt påtatt elitistisk, og det er jo tross alt en organisasjon som uten videre utelukker 98 % av befolkningen. Da blir man fort upopulær. Ellers enig i at det jo ikke er særlig annerledes enn en drøss med andre organisasjoner folk engasjerer seg i, diverse idrettslag er jo en miks der både medfødte evner og tillærte ferdigheter spiller en rolle for muligheten til å bli med, det bare høres mer fremmed ut når for mange det handler om hodet.

Jeg er ikke spesielt aktiv. Jeg har fått meg et par veldig gode venner gjennom Mensa, og det alene har vært verdt kontingenten. Det er litt av en sammensetning av folk: Noen passer perfekt inn i idéen om folk med høy IQ som desperat leter etter en sosial arena, mens andre overhodet ikke passer inn i det bildet. Det er litt av det morsomme med at det kun er en eneste fellesnevner: Du får litt av et spenn i interesser og personligheter blant medlemmene. Noen medlemmer er på hver eneste pubkveld og stortrives med det, men de fleste er relativt passive medlemmer. Det er klart det er en litt sær organisasjon, og det er bare en ørliten del av det sosiale livet mitt. Men det er litt morsomt å møte folk der, og både forum og Facebook-grupper inneholder en del interessant.

Ingenting å tape på å bli medlem, i hvert fall, i verste fall dropper du bare å fornye medlemskapet. Jeg er som sagt ikke noe aktivt medlem, men jeg har truffet hyggelige folk og er glad jeg meldte meg inn.



Anonymous poster hash: 8a551...15f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert hips om haps hvilke folk som er der, men jeg tenker at dersom du først treffer en som du passer med personlighetsmessig, så treffer dere "ekstra godt" og har lik forståelse av hvordan verden og folk fungerer. Så som AB sa over, så kan det være verdt det dersom man er så heldig.

Jeg har selv alltid vært litt sær og jeg merket en veldig stor endring i egen utvikling av innsikt, personlighet og kunnskap da jeg møtte andre sære personer på nettet i begynnelsen av 20-årene. Så dersom man føler at man ikke er helt på bølgelengde med de man møter i hverdagen, så er det ganske nyttig å møte disse via andre arenaer.

Jeg kjenner ikke noen jeg vet er mensamedlem, så jeg kan ikke si noe spesifikt om den organisasjonen.

Eneste form for "erfaring" jeg har med Mensa er at en kompis er medlem og han er ironisk nok en av de minst smarte menneskene jeg kjenner, så jeg sitter igjen med et inntrykk at det å være Mensa-medlem ikke nødvendigvis er noe å skrive hjem om selv om det sikkert er en fin måte for de med veldig høy IQ å kunne komme i kontakt med andre som har høy IQ.

På hvilken måte er han lite smart?



Anonymous poster hash: 4fddd...c04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som er mensamedlem, og ja han er smart på enkelte områder iallefall, men totalt ufornuftig og total mangel på rasjonell tenking og logikk på andre områder i livet, og diverse saker... Men generelt tror jeg de fleste er normalt oppegående mennesker med høyere IQ.



Anonymous poster hash: 1feb7...087
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i Mensa og har vært på noen uformelle samlinger og mitt inntrykk er at variasjonen blant medlemmene er vel så stor som variasjonen blant andre mennesker. Man har ressurssterke medlemmer som ivrer etter å legge ut om den fantastisk krevende jobben og de krevende prosjektene man er satt til å lede og man har de som er delvis sysselsatte web-designere som bor hjemme og har blitt medlem fordi de er gode til å løse iq-oppgaver av typen Mensa har som opptakskrav. Og så har man alle de i mellom, en veldig stor variasjon med andre ord. Jeg føler ikke at jeg har mer til felles med medlemmene der enn mennesker jeg treffer i andre sammenhenger.



Anonymous poster hash: b416b...d41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...