Gå til innhold

Noen som kan matte og kan hjelpe meg litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke ligninger. Du bruker ikke disse til å finne en ukjent. Du bruker de til å finne en verdi som kan gi deg informasjon om dataen du har funnet. Altså plotter du inn verdier på høyre siden for å få ut en verdi på venstre siden. Det vil aldri være en ukjent x, fordi det vil gjøre disse formlene totalt meningsløse. X og z er jo variablene dine, det du allerede har fra før! Vil til slutt påpeke at summetegnene og det som står bak, er formler i seg selv, som består av andre variabler igjen. Du vil dermed aldri kunne løse dette for x og z.

PS. Det står til og med ligninger ved siden av (ligning 1 osv og dette er tydeligvis ikke noe TS har skrevet) Du kan vri og vende på dette så mye du vil, men jeg kan grunnleggende matte.

Anonymous poster hash: 22b91...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er ikke ligninger. Du bruker ikke disse til å finne en ukjent. Du bruker de til å finne en verdi som kan gi deg informasjon om dataen du har funnet.

Her motsier du deg selv. Denne verdien du skal finne er jo en ukjent. Det spiller ingen rolle hva man kaller variblene. Om det er rk eller x spiller ingen rolle. Man må ikke ha en x for at det skal kalles en ligning, vet du. Og som sagt så trenger man ikke en gang en ukjent for å ha en ligning. Alt man trenger er to sider og et likhetstegn.

Dag T.

Anonymous poster hash: 22b91...a55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette likner statistikk på universitetsnivå. Jeg tviler på at dette stammer fra 5-klasse pensum.

Før øvrig trenger vi mer informasjon for å bruke formlene på noe. Vi trenger vi en slags beskrivelse av hva bokstavene representerer. Det kan være så mangt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helt du har skjønt hva en ligning er. En ligning er et matematisk utsagn som sier at to størrelser er like. Så lenge man har et likhetstegn har man en ligning. 1+1=2 er en ligning.

Anonymous poster hash: 22b91...a55

Å kalle disse ligninger blir omtrent det samme som å sette opp et integral med gitte verdier for så å sette det = svaret. Ja, du har en høyre og venstre side som er lik, og på en måte en "ligning" i så forstand. Men egentlig har du bare en definisjon der du setter inn verdier og den gir deg svaret ditt. Selvfølgelig vil svaret ditt bli likt seg selv… Detter er altså først og fremst formler, men ja ok, jeg kan være enig at dette er formler som er uttrykt som ligninger.

PS, mattekonkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å spørre KG om slikt. for lav IQ her. Bortsett fra "ludo123", som virker å ha en skarp hjerne.

Anonymous poster hash: 1daa1...25c

Er du ludo123? :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei Wonderbitch, jeg skrev ikke det der om meg selv.

?



Anonymous poster hash: 22b91...a55

Ja, siden du snakker så nedsettende om min mattekompetanse. Lurer på hvor god du er:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Wonderbitch, jeg skrev ikke det der om meg selv.

Ja, siden du snakker så nedsettende om min mattekompetanse. Lurer på hvor god du er:p

Jeg ville bare påpeke at noe du mente var feil, ikke var feil likevel... Og hvordan tenkte du denne konkurransen skulle gå for seg?

Anonymous poster hash: 22b91...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sleeping:

:overrasket: Hhvah? Hva!?

Nei! Jeg sov ikke!

Jeg tenkte bare litt hardt!

(Faen, det der skjer alltid når noen begynner å stille matematiske spørsmål samtidig som de skriver eviglange formler på ei tavle... :klaske: Hvorfor klarer jeg aldri å holde meg våken?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Du må nesten gi oss tallene vi skal putte inn i formlene. Xene her betyr ikke noe så lenge vi ikke vet hva de står for (som f.eks en gjennomsnittsverdi som xen med strek over). Da må vi vite gjennomsnittet er for å kunne regne det ut.

Dette er dessuten grunnleggende statistikk på universitetsnivå.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med en enkel ligning. Akkurat nå står jeg fast på rk. Noen som kan hjelpe meg litt eller forklare litt for meg? Det er fra leksene til sønnen min som går i femte klasse.

10945585_1536331419950471_26359381560826

Anonymous poster hash: 63a93...d10

Veldig enkelt svar på det der:

rk er lik det som står på andre siden av likhetstegnet.

Du kan regne ut rk på ulike måter.

Framgangsmåtene står forklart.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal altså finne tendenser og se hvilken retning uitviklingen har.

Og så kan du tegne opp dette som et diagram eller en linje i et koordinatsystem, da.

Og sammelingne. Med andre ord korrelasjonen. Eller helningen. På grafen, da.

:) Klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker, du kan vise femteklassingen din dette her, så blir det sikkert mye enklere for sønnen din å forstå hva det er han skal regne ut. :)

Lykke til.

post-64832-0-05424300-1424129178_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU?

Det der er vel pensum på lavere nivå enn 5. klasse NTNU? I tillegg er det jo litt rart å hjelpe sønnen sin med leksene om sønnen går siste året på NTNU. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der er vel pensum på lavere nivå enn 5. klasse NTNU? I tillegg er det jo litt rart å hjelpe sønnen sin med leksene om sønnen går siste året på NTNU. :laugh:

Jeg tror ikke de har en femteklasse på NTNU... ;)

Kanskje det er en femteklassing som er så brilliant at de lar han gå og ta matte på universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de har en femteklasse på NTNU... ;)

Kanskje det er en femteklassing som er så brilliant at de lar han gå og ta matte på universitetet?

Eh, jo? Både siv.ing. og medisinstudier varer da såpass lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo? Både siv.ing. og medisinstudier varer da såpass lenge ;)

My bad.

Jeg trodde de tok fag og emner og sånt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...