Gå til innhold

Dere som prepper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tar tid å omstille seg til å bli selvforsynt for de aller fleste. Og i tilfelle en stor krise må man ha mat, vann og varmekilde for hele den tiden det tar og omstille seg, pluss for eventuelle perioder med lite utbytte av eventuell jakt fiske eller manuelt jordbruk.

Så realistisk vil en byboer trenge forsyninger for en god stund etter krisens utbrudd pluss for ihvertfall de første to vinterene for å kunne omstille seg til å bli selvforsynt. I de første vinterene vil man ikke ha hatt tid og resurser til å legge seg opp et lager fra sommerens utbytte og lagret det på en god måte.

Også kommer problemet med at du som byboer (altså har du ikke noe dyrket mark) langt ifra vil være alene om å tenke på å dra ut på jakt eller fiske. Det er masse folk med jaktvåpen her i landet og enda flere med fiskestenger og skauen, vann og havet vil kry av folk i samme ærend. Og snarejakt kan man vel bare glemme da de garantert vil bli stjålet av andre folk når det er kommet dyr i dem før du kommer frem.

Jakt tror jeg vil være ganske så fånyttes pga alle de andre i skauen i samme ærend, mens fiske i havet nok er et bedre valg. Jakt er dessuten ikke bærekraftig da du er begrenset av ammunisjonen du har og de dyrene som er i skauen vil ganske fort bli utryddet av alle de ekstra jegerne som er ute på jakt.

Bønder med dyrket mark stiller bedre, men de er avhengig av å byttehandle med andre bønder siden det fungerer dårlig å overleve på bare mais, eller bare korn, eller bare jordbær, eller bare poteter, eller hva du måtte dyrke. Bøndene vil også være et stort mål for folk som sliter med å skaffe mat selv, og de må dermed være forberedt på å forsvare seg.

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Vel, jeg elsker apokalyptiske scenarioer, gjerne av zombietypen. Men jeg har ikke noe større tro på noe som helst som skal medføre samfunnets totale kollaps.

Så dette er temmelig irrelevante greier.

Et fullstendig kollaps vil bare kunne skje dersom en svært stor andel av menneskene blir syke eller dør omtrent samtidig. De som overlever etter det, vil ikke ha store problemer med å finne ressurser de første månedene.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg elsker apokalyptiske scenarioer, gjerne av zombietypen. Men jeg har ikke noe større tro på noe som helst som skal medføre samfunnets totale kollaps.

Så dette er temmelig irrelevante greier.

Et fullstendig kollaps vil bare kunne skje dersom en svært stor andel av menneskene blir syke eller dør omtrent samtidig. De som overlever etter det, vil ikke ha store problemer med å finne ressurser de første månedene.

Ikke nødvendigvis nei, en solstorm vil f. eks kunne slå ut alt av elektronikk bare den er kraftig nok, så det er ikke så vanskelig å tenke seg et scenario der mange nok overlever til at det blir veldig stor kamp om ressursene i etterkant. Men jeg tror heller ikke det skulle skje med det første, i så fall vil man trenge alt man kan for å overleve. Man vil trenge tilgang til jord, jaktmarker og fiskefelter. Man må ha våpen. Man må ha eller kunne lage materialer for å lage gjerder og andre hindre. Man må ha lagret proviant og mye vann. Man må ha landminer for å forsvare seg etc. Det hadde nok ikke blitt så hyggelig.

Anonymous poster hash: 63661...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis nei, en solstorm vil f. eks kunne slå ut alt av elektronikk bare den er kraftig nok, så det er ikke så vanskelig å tenke seg et scenario der mange nok overlever til at det blir veldig stor kamp om ressursene i etterkant. Men jeg tror heller ikke det skulle skje med det første, i så fall vil man trenge alt man kan for å overleve. Man vil trenge tilgang til jord, jaktmarker og fiskefelter. Man må ha våpen. Man må ha eller kunne lage materialer for å lage gjerder og andre hindre. Man må ha lagret proviant og mye vann. Man må ha landminer for å forsvare seg etc. Det hadde nok ikke blitt så hyggelig.

Anonymous poster hash: 63661...325

Tro på det, du. Du kommer til å leve i en paranoid drøm der dine omgivelser blir dine fiender mentalt. De fleste survivalister er ikke rett navla for fem øre, og skulle visjonene deres bli virkelighet noen gang , så tror jeg at alles verste mareritt er en survivalist som er innstilt på å drepe for fote for å berge sitt eget dyrebare skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg elsker apokalyptiske scenarioer, gjerne av zombietypen. Men jeg har ikke noe større tro på noe som helst som skal medføre samfunnets totale kollaps.

Så dette er temmelig irrelevante greier.

Et fullstendig kollaps vil bare kunne skje dersom en svært stor andel av menneskene blir syke eller dør omtrent samtidig. De som overlever etter det, vil ikke ha store problemer med å finne ressurser de første månedene.

Man trenger ikke å komme med noe far out zombie senarioer for å se en kollaps av dagens moderne samfunn. Som jeg skrev så er strømnettet ryggraden som holder hele det moderne samfunnet vi lever i oppe. Og strømnettet er faktisk ganske sårbart.

Hvis strømnettet i et stort område eller globalt går ned for en hvilken som helst grunn så vil faktisk hele samfunnet falle sammen og kollapse rimelig fort, og det vil ta lang tid å bygge opp igjen samfunnsstrukturer.

De mest sannsynlige scenariene for at strømnettet går ned i stor skala er enten en solstorm eller et hacker anngrep/virus i stor skala. Og ved en solstorm vil det bli permanente skader på nettet og kraftverk som må fikses. begge disse senarioene har ganske stor sannsynelighet. Solstormer som er kraftige nok til å ta ned store deler eller hele strømnettet har vi hatt flere ganger gjennom menneskets historie, og kraftverk sluntrer en god del med sin datasikkerhet (dagbladet fannt jo f.eks flere kraftverk her i landet som hadde operatørpaneler med web interface uten noe som helst passord på helt usikrede nettverk).

Ellers så vil jo en atomkrig ha samme effekt på strømnettet, men da har vi også en del andre problemer, og dette er et mye mindre sannsynelig senario.

Pandemier er heller ikke noe veldig usannsynelig senario, og med dagens transportteknologi sprer en slik seg veldig raskt globalt og kommer fullstndig ut av kontroll.

Også vil og omfattende angrep på nettet få store konsekvenser. Går Internet ned vil fort hele det økonomiske systemet følge etter. Alt fra børs til banker til butikker og handel vil alt falle med Internet. Og med det vil man få dommino effekter videre utover resten av samfunnet (hvem vil jobbe når man ikke kan få lønn og butikkene ikke lenger kan ta imot penger f.eks?)

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å komme med noe far out zombie senarioer for å se en kollaps av dagens moderne samfunn. Som jeg skrev så er strømnettet ryggraden som holder hele det moderne samfunnet vi lever i oppe. Og strømnettet er faktisk ganske sårbart.

Hvis strømnettet i et stort område eller globalt går ned for en hvilken som helst grunn så vil faktisk hele samfunnet falle sammen og kollapse rimelig fort, og det vil ta lang tid å bygge opp igjen samfunnsstrukturer.

De mest sannsynlige scenariene for at strømnettet går ned i stor skala er enten en solstorm eller et hacker anngrep/virus i stor skala. Og ved en solstorm vil det bli permanente skader på nettet og kraftverk som må fikses. begge disse senarioene har ganske stor sannsynelighet. Solstormer som er kraftige nok til å ta ned store deler eller hele strømnettet har vi hatt flere ganger gjennom menneskets historie, og kraftverk sluntrer en god del med sin datasikkerhet (dagbladet fannt jo f.eks flere kraftverk her i landet som hadde operatørpaneler med web interface uten noe som helst passord på helt usikrede nettverk).

Ellers så vil jo en atomkrig ha samme effekt på strømnettet, men da har vi også en del andre problemer, og dette er et mye mindre sannsynelig senario.

Pandemier er heller ikke noe veldig usannsynelig senario, og med dagens transportteknologi sprer en slik seg veldig raskt globalt og kommer fullstndig ut av kontroll.

Også vil og omfattende angrep på nettet få store konsekvenser. Går Internet ned vil fort hele det økonomiske systemet følge etter. Alt fra børs til banker til butikker og handel vil alt falle med Internet. Og med det vil man få dommino effekter videre utover resten av samfunnet (hvem vil jobbe når man ikke kan få lønn og butikkene ikke lenger kan ta imot penger f.eks?)

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Ikke noe av dette er tilstrekkekig for å få samfunnet som sådan til å bryte sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hadde jeg hatt ekstra penger hadde jeg gjerne kjøpt meg en generator i tilfelle langvarig strømbrudd, men ikke noe mye mer enn det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe av dette er tilstrekkekig for å få samfunnet som sådan til å bryte sammen.

..... Sa han uten et eneste argument.......

Anonymous poster hash: 7ae71...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt ekstra penger hadde jeg gjerne kjøpt meg en generator i tilfelle langvarig strømbrudd, men ikke noe mye mer enn det :)

Det er ikke ditt eget behov for strøm det går på. Det er først og fremst diverse områder i samfunnet sin avhengighet det først og fremst går på.

Sykehus, banker, butikker, transport, industrien, kommunikasjon, osv. er alle direkte avhengig av strømnettet. Og indirekte er enda fler avhengig av strømnettet gjennom blant annet de områdene som er nevnt.

Anonymous poster hash: 7ae71...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det er ikke ditt eget behov for strøm det går på. Det er først og fremst diverse områder i samfunnet sin avhengighet det først og fremst går på.Sykehus, banker, butikker, transport, industrien, kommunikasjon, osv. er alle direkte avhengig av strømnettet. Og indirekte er enda fler avhengig av strømnettet gjennom blant annet de områdene som er nevnt. Anonymous poster hash: 7ae71...940

Sykehus har generatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehus har generatorer.

Som har drivstoff for et par dager....

Anonymous poster hash: 7ae71...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Som har drivstoff for et par dager....

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Mhm. Du prepper selv eller? Høres litt sånn ut :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Du prepper selv eller? Høres litt sånn ut :P

Egentlig ikke. Har ikke giddet å sette av penger og tid til f.eks matreserver, ol. da jeg heller prioriterer å bruke penger på morsomme ting istedenfor.

Men litt frilufts utstyr har jeg da, og vedovn med en god del ved på lager. Men kan vel ikke i nærheten en gang kalle meg en prepper. Men jeg har dog vurdert å gå til innkjøp av en vanntank slik som er beregnet til båt, eller noe slikt som jeg kan ha i beredskap i en av mine boder. Vann er essensielt og en ganske stor tank er ikke så veldig dyrt. Og litt boksemat og tørrmat til et par måneders forsyning eller noe slikt kan det vel sikkert kanskje bli etterhvert (men jeg har som sagt ikke prioritert det frem til nå så det er ikke blitt noe av).

Og til slike som Mann 42 som ser på noen som er litt forberedt som noen gærne tullinger. Siden du nok er veldig autoritetstro så kan det vel kanskje interessere deg at myndighetene i de aller fleste land (inkludert i Norge) faktisk anbefaler folk å ha en beredskap for ihvertfall et par uker uten mat, vann, strøm, helsetjeneser, ol.

Ta deg en telefon eller send en e-post til f.eks DSB så vil du nok få noen råd som sikkert overasker deg...

Anonymous poster hash: 7ae71...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Egentlig ikke. Har ikke giddet å sette av penger og tid til f.eks matreserver, ol. da jeg heller prioriterer å bruke penger på morsomme ting istedenfor. Men litt frilufts utstyr har jeg da, og vedovn med en god del ved på lager. Men kan vel ikke i nærheten en gang kalle meg en prepper. Men jeg har dog vurdert å gå til innkjøp av en vanntank slik som er beregnet til båt, eller noe slikt som jeg kan ha i beredskap i en av mine boder. Vann er essensielt og en ganske stor tank er ikke så veldig dyrt. Og litt boksemat og tørrmat til et par måneders forsyning eller noe slikt kan det vel sikkert kanskje bli etterhvert (men jeg har som sagt ikke prioritert det frem til nå så det er ikke blitt noe av). Og til slike som Mann 42 som ser på noen som er litt forberedt som noen gærne tullinger. Siden du nok er veldig autoritetstro så kan det vel kanskje interessere deg at myndighetene i de aller fleste land (inkludert i Norge) faktisk anbefaler folk å ha en beredskap for ihvertfall et par uker uten mat, vann, strøm, helsetjeneser, ol.Ta deg en telefon eller send en e-post til f.eks DSB så vil du nok få noen råd som sikkert overasker deg... Anonymous poster hash: 7ae71...940

Hvorfor skriver du om hvordan du tror jeg er? Det blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du om hvordan du tror jeg er? Det blir for dumt.

Ehh hvor har jeg skrevet det? Jeg har ikke skrevet et eneste ord om deg i denne tråden.

Ja avokadoen. Det blir for dumt...

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Sa han uten et eneste argument.......

Anonymous poster hash: 7ae71...940

Du tror at samfunnet kommer til å rakne i sømmene hvis strømmen forsvinner i noen måneder? Vel, det tror ikke jeg noe særlig på. Det blir ikke lovløse tilstander av at telefonnettet går ned, og folk flest hjelper hverandre eller gjør det som trengs for å få ting til å gå rundt.

Det er ikke for ingenting at man trenger noe skikkelig solid i katastrofefilmer for å beskrive samfunnets undergang. Da er det zombier, dødsvirus eller aliens. Muligens asteroider. Noe mindre vil ganske enkelt ikke duge.

Ved jordskjelv og etter orkaner så har man fått lommer av kaos i begrenset omfang. Enkelte steder.

Det man stort sett ser, er at folk foretrekker samfunn, og hjelper hverandre. Så den dog eat dog-verden som survivalister ser for seg, skjer ikke med mindre ting går fullstendig av skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle dere å se filmen "Take Shelter", den handler om en mann som forbereder seg til en storm, og blir besatt av å bygge om kjelleren til tilfluktsrom:)

Anonymous poster hash: 867d3...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg prepper bare skiløypene jeg.

Anonymous poster hash: 90bfe...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke langt til nærmeste atomkraftverk..

Kanskje det er smart med litt "prepping"..?

Det er ikke langt til Russland, heller, med et krigsmaskineri Norge ikke har noe å stille opp med overfor. Så kanskje det er smart å ha en bunker. Med litt te og sukker, knekkebrød, potetmospulver, fenalår, og noen hånklær i bakhånd. Et lite dieselaggregat og noe vann.

Idunno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prepper bare skiløypene jeg.

Anonymous poster hash: 90bfe...d4d

For å være helt ærlig, så trodde jeg tråden handlet om akkurat det...

Snø og ski og sånt.

Så feil kan man ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4qgKm6/foerste-tilfelle-av-coronavirus-registrert-i-finland

Hva sier dere nå? Epidemien står nå på dørstokken vår.

Jeg kan i alle fall slå fast allerede nå at ingen av dere som har hånet oss preppere i årevis kan forvente noe som helst hjelp.

😎

giphy.gif

Anonymkode: 2d7d4...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...