Gå til innhold

De fleste vet hvem Anne Frank er


Gjest Horatio Hornblower

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å velge hva man skal ha på, salami eller servelat er som Sophies valg, helt umulig. :(



Anonymous poster hash: e5892...5be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av dere har kjenskap til Sophie Scholl ?

Jeg har!

Anonymous poster hash: 90896...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge hva man skal ha på, salami eller servelat er som Sophies valg, helt umulig. :(

Anonymous poster hash: e5892...5be

Feil Sophie da

Anonymous poster hash: aa922...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha ha godt jobba å lande filmen Sophies Choice (en gamme film med Meryl Streep) og Sophie Scholl.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiihi vet om både Sophie Scholl og

M.Streeps rollefigur i sofies valg.

Begge forøvrig fine filmer..Boka om Sofies valg leste jeg som ung og satt et kraftig inntrykk igjen på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett begge filmer. Hvis jeg husker riktig, hadde hun også en bror.

Men det er flere som har hørt om Anne Frank enn om Sophie vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av dere har kjenskap til Sophie Scholl ?

Jeg leste en bok om henne for et par år siden. Anne Franks dagbok har jeg derimot ikke lest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Har sett begge filmer. Hvis jeg husker riktig, hadde hun også en bror.

Men det er flere som har hørt om Anne Frank enn om Sophie vil jeg tro.

Ja Sophie Scholl hadde en bror Hans Scholl som ble henrettet sammtidig som henne.

Jeg tror nok om Sophie Scholl hadde vært fra et land som var okkupert av Tyskland så hadde hun vært mer kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Bare for å nevne det så heter hun i Sophie`s Choice "Sophie Zawistowski" ikke Sophie Scholl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som tenåring leste jeg en bok om henne og de andre i "Den hvite rosen". En gripende historie. Og så har jeg også sett den filmen som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok om Sophie Scholl hadde vært fra et land som var okkupert av Tyskland så hadde hun vært mer kjent.

Det er godt mulig. Det er svært viktig å være klar over at en mengde tyskere var motstandere av nazismen. Markus Zusak skriver om det i Boktyven, og Thomas Manns Doktor Faustus er ikke bare en fantastisk bok, men i tillegg et vitnesbyrd om at også ikke-jødiske tyskere så denne menneskefientlige ideologien som en forbrytelse det ikke fantes noen tilgivelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde boka i tysktimene, så kjenner godt til henne.



Anonymous poster hash: 37594...6cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er godt mulig. Det er svært viktig å være klar over at en mengde tyskere var motstandere av nazismen. Markus Zusak skriver om det i Boktyven, og Thomas Manns Doktor Faustus er ikke bare en fantastisk bok, men i tillegg et vitnesbyrd om at også ikke-jødiske tyskere så denne menneskefientlige ideologien som en forbrytelse det ikke fantes noen tilgivelse for.

Selv om jeg ikke hadde hørt om henne er jeg klar over at det ikke var alle tyskere som var for nazismen. (eller klar over hva som skjedde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke hadde hørt om henne er jeg klar over at det ikke var alle tyskere som var for nazismen. (eller klar over hva som skjedde)

Selvfølgelig var alle tyskere nazister. Det er den dag i dag også.

Anonymous poster hash: d367b...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Jeg har sett den nyeste filmen om Sophie Scholl. :) Var ogsá godt fornóyd med valget av skuespillere som ogsá lignet mye pá personene fra virkeligheten, ville vaert litt dumt á se for eksempel Kate Winslet eller Penelope Cruz spille som Sophie Scholl, utseendesmessig ville de ikke ha lignet pá den ekte Sophie Scholl.

Har ogsá lest om det gjennom nettet. Det er en skikkelig rórendes historie, men ogsá trist. Alle medlemmene fra Den Hvite Rose var modige og villige til á stá for det de mente var rett. Men synes ogsá at Anne Frank's historie er like rórendes pá sin máte, og samme med flere andre lignende historier rundt omkring fra 2. verdens krig. Det er sá mange forskjellige historier av modige mennesker som ikke stóttet nazistene eller som mátte gjómme seg bort fra dem, ble satt i "concentration camps", o.s.v..., men ikke alle disse historiene er like kjente.

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...