Gå til innhold

Antibiotika og p-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk en go periode på tetralysal for å minske kvisene mine som fungerte kjempebra, men for ca. 2 måneder siden begynte jeg på p-piller (loette 28), og da sa helsesøster at jeg skulle prøve å bare bruke p-pillene fordi antibiotikan i hudtablettene kunna reduserte funksjonen til prevansjonen, men nå har huden min blitt verre og ønsker å begynne igjen.

Så jeg lurer på hvor mye det utgjør om jeg går på begge dele, liksom hva som skjer når p piller og antibiotika blandes? Og hva som eventulet kan skje om jeg går på begge dele?

Anonymous poster hash: 6027b...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På felleskatalogen står dette: Antibiotika kan i meget sjeldne tilfeller redusere absorpsjonen og derav effekten av p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetracycliner (som tetralysal) kan føre til diaré noe som kan føre til dårligere absorbsjon av p-piller. De kan i teorien også virke inn på samme enzymgruppe (p450) som kroppen bruker for å bryte ned hormoner. På tross av dette er det etter det jeg kan se ganske sjeldent at denne reduserte effekten fører til graviditet.

Det er viktig å vite at tetracycliner kan føre til skader på fosterets beinbygning og tenner. Derfor ville jeg ikke anbefalt denne kombinasjonen selv om sannsynligheten for at noe skal skje er liten.

Jeg ville tatt dette opp med fastlegen din eller evt. legen som har skrevet ut tetralysalen, da h*n har mer kunnskap om hvilke medisiner som kan kombineres enn helsesøster.

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerene! Jeg vet jeg ikke skal ta hudtablettene når jeg er gravid fordi det står på pakkningen, men det kan vell ikke gjør noe skade om jeg går på begge dele og stopper på hudtablettene om jeg finner ut at jeg har blitt gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerene! Jeg vet jeg ikke skal ta hudtablettene når jeg er gravid fordi det står på pakkningen, men det kan vell ikke gjør noe skade om jeg går på begge dele og stopper på hudtablettene om jeg finner ut at jeg har blitt gravid?

Det er for sent å stoppe på Tetracykliner når dunhar blitt gravid, da kan fosteret alt være påført skader. Det går jo en stund fra befruktning til en positiv test. Jeg har selv brukt tetracykliner. Jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din, og få vurdert om du kan bytte til Diane, den er først og fremst bl.a. et kvisemiddel, men også prevensjon. Helsesøster/jordmor kan ikke skrive ut Diane, mener jeg, så det må lege gjøre.

Du kan og bytte til et annet antibiotikum, som ikke virker inn på p piller eller har negativ innvirkning på fosteret. Jeg brukte Ery-Max.

Anonymous poster hash: 56d33...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...