Gå til innhold

De største kvinnene i historien


WubWub

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja. Dolly Dimples var vel kjent for å være den peneste store kvinnen. :fnise:



Anonymous poster hash: b3477...403
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nikee

I min liste ville jeg ha inkludrert Hatshepsut, Margrete Valdemarsdatter, Gina Krog, Mary Wollstonecraft. Det er flere men jeg kommer ikke på alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Horatio Hornblower

Qiu Jin og Nirmala Sundari er også to kvinner jeg ville ha inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Av kvinner med internasjonal politisk/historisk avgjørende betydning kan det være greit å huske å ta med Jeanne d'Arc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Curie er nevnt, men også hennes datter fikk en nobelpris. I 1935 fikk Irène Joliot-Curie nobelprisen i kjemi sammen med sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi hadde helt glemt jeg hadde tråden her. Beklager for manko på oppdateringer så da smeller jeg til med et litt lengre innlegg enn vanlig som kompensasjon !
Kleopatra 7 - (69-31) 3D rekonstruksjon av Kleopatra
I 69 f.kr ble det født en ny prinsesse i familien: Kleopatra Thea Filopator VII. Det er få kvinner i historien som er like ikonisk og mytifisert som denne kløktfulle og ambisjonsrike damen.
Historien om Kleopatra mytifisert i mange tusentalls romerske krønikeskriverier. Når vi leser om Kleopatra blir som ofest ord som "betangende vakker", "sensuell forførerske", "seksuell", "kynisk" og "lærd" brukt men hu var så mye mer enn bare ei eksotisk fristerinne, nyere studier viser til at hun var ei rå realpolitiker som visste å befeste sin makt.
Hun viste stor evne til bekjempe opprør, avhjelpe hungersnød, regulere sin egen valuta (Egypt på den tiden var et av verdens rikeste land), regjere over 7 millioner mennesker å bygge en mektig marine flåte.
I alder av 18 år ble hu kronet til dronning av Egypt og formelt på papiret og i teorin styrte hun landet med 3 brødre . Men i praksis var det noe helt annet, det var ingen tvil om hvem som var den dominante parten som styrte landet som hun selv ville. Senere fikk hun sine brødre og søstre myrdet.
Kleopatra Thea Filopator VII tilhørte den greske kongelige slekten som stammet fra Makedonia; ptolemeerdynastiet. Kleopatra var den siste i rekken av ptolemaiske herskere som regjerte Egypt etter Alexander den store's død.
Ettersom Egypt og Alexandria var et av verdens største kunnskapssenter så fikk Kleopatra seg en meget variert utdanning fra ledere innen sin fagfelt som - retorikk - språk - matte - kunst - musikk - litteratur - astronomi - medisin og geomotri. Hun beherket også 7 språk.
Etter 3 år på tronen ble Kleopatra fordrevet fra tronen av sin bror og mann.
Ca på samme tid som det bryter ut borgerkrig i Romerriket og den tapende parten (Pompeius) søker tilflukt i Egypt.
Cæsar følger etter Pompeius til Egypt men blir rasende når han innser at Kleopatras bror har myrdet Pompeius i misforstått forsøk på å vinne Cæsar's gunst.
Kleopatra øynet da sin sjanse å lot seg smugle inn på palasset til Cæsar for å fremme sin sak. Cæsar og Kleopatra ble raskt forbundsfeller og Kleopatra blir gjenninnsatt på tronen av Cæsar.
En borgerkrig bryter ut i Egypt med ved hjelp av Cæsar's legioner blir opprøret fullstendig knust. Borgerkrigen var mellom Kleopatra's bror Plotemaios 13 og den egyptiske hær som han hadde kontroll over og Cæsar's legioner samt noen egyptiske bataljoner lojale til Kleopatra.
Det endelige slaget stod rett utenfor Alexandria's murer året 47. De romerske legionene knust den egyptiske hær som om de var insekter og Kleopatra var nå Egypt's eneste hersker.
Alliansen Cæsar-Kleopatra var gunstig for begge parter. Cæsar var den mektigste mannen i verden og Kleopatra tilhørte den rikeste, eldste og mest respekterte kongehusene i verden.
Etterhvert føder Kleopatra Cæsar's barn Cæsarion. (Cæsar nekter sin sønn krav på tronen).
Det er mange fortellinger som seksualiserer forholdet mellom Kleopatra og Cæsar men utifra det jeg har forstått så var forholdet heller basert på politisk nytteverdi enn romantikk.
Cæsar fikk en alliert på Egypt's trone, noe som var veldig viktig for hele Romerrike. Roma var tross alt fullstendig avhengig av mat som ble importert fra Egypt til Roma.
Senere satt Cæsar igang utarbeiding av en ny kalender (julianske) - mer presis enn den egyptiske og romerske kalenderen med hjelp fra Kleopatra.
Etter mordet på Cæsar forførte Kleopatra den som ble ansett som romas nye sterke mann - hærføreren og generalen Marcus Antonius.
Under et toppmøte i Tarsos gikk Kleopatra inn for å imponere og ankom ifølge Plutark i et forgylt skip, der den 28 år gamle dronningen selv lå poserende på soltaket. Hun inviterte Antonius på en overdådig fest om bord. Antonius brukte resten av toppmøtet på å prøve å imponere dronningen, som fort skal ha skjønt at hun hadde et intellektuelt overtak. Hun forlangte, og fikk, en rekke tjenester mot å støtte Antonius militært. Blant annet overtalte hun ham til å la hennes fremdeles oppviglerske søster Arsinoe drepe.
Kleopatra's makt og Egypt som nasjon var nå på sin høyde takket være Marcus-Kleo alliansen, Egypt var nå et mektig imperium av enorme dimensjoner og gav seg selv tittelen : ”dronning over alle konger”
Marcus Antonius og Cæsars etterfølger, Octavian, kjempet om makten som Romerrikets keiser. Antonius var gift med Octavians søster, så forholdet mellom Antonius og Kleopatra var ikke akseptabelt, selv om de fikk tre barn sammen.
Snart erklærte Octavian krig mot Marcus og Kleopatra.
Kleopatra og Marcus tapte for Octavian i slaget ved Aktion. Antonius tok sitt eget liv, og Kleopatra forsøkte å forføre Octavian, men uten å lykkes. Da hun innså at slaget var tapt, tok også hun sitt eget liv ved å la seg bite av en slange (dette strides de lærde om).
Octavian var redd for å gjøre Kleopatra til martyr ved å henrette henne. Han fikk en tidligere venn av dronningen til å fortelle henne at hun ville bli vist fram i triumftoget som fange og trofe, og Kleopatra valgte da å ta sitt liv. Hun ble funnet med to små hull i armen, som kan ha vært laget av en slange eller en forgiftet hårnål. At hun skulle velge en slange, som var symbolet for den egyptiske guden Horus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cæsar troner Kleopatra (tar forbehold om at dette bildet ikke er nøyaktig. Kleopatra var ikke blond) :

kehitl.jpg

Og for dere som er interressert i Kleopatra, Cæsar , romerriket og Egypt så er det verdt å få med seg serien Rome sesong 2 som da har stor fokus på Kleopatra. Det er faktisk en av de beste seriene jeg noen gang har sett og selvom det er endel fiksjon så stemmer de historiske hendelsene stort sett veldig bra.

Trailer :

https://www.youtube.com/watch?v=599AzvrUqo0

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skjenne på deg siden du hadde glemt Rosalind Franklin i HI, men der kom hun jo. :) Hun og Marie Curie er mine kvinnelige forbilder. Mange navn jeg ikke har hørt om her, så skal definitivt lese meg opp, så kanskje jeg får fylt ut listen min!

Ellers vil jeg også foreslå Henrietta Lacks. Ikke akkurat kjent for noe hun aktivt har gjort, kort fortalt har cellene fra kreftsvulsten hennes vært del av enormt mange vitenskapelige funn de siste tiårene. Ikke så lenge siden det kom ut en bok, absolutt en historie som er svært fascinerende!

Rosalind Elsie Franklin 1920-1958 - Bilde
Det er få, om noen kvinnelige forskere som har hatt et like kontroversielt liv som Rosalind.
Rosalind var ei britisk kjemiker fra en jødisk familie som bodde i London. Allerede fra ung alder ble det klart for de fleste at dette var et usedvanlig intelligent menneske.
Hennes familie sendte hun først til St. Paul's Pike Skole, en privat skole spesielisert på fysikk og kjemi.
Senere fikk hun sin PhD fra Cambridge i 1945 og hun fikk seg jobb som forsker hos John Randall i King's College London sammen med James Watson , Francis Crick og Maurice Wilkins.
I begynnelse av 1951 tok hun røntgen av DNA og hennes arbeid førte til at vi fikk større forståelse for DNA sin struktur, hennes funn ble verifisert av sine 2 kollegaer James Watson og Francis Crick.
I en sårende erklæring hevdet James Watson dette om Rosalind : "helt uten tiltrekningskraft og kunne ha vært ganske vakker om hun bare hadde vist et minimum av interesse for klær. Han kommenterer at hun ikke engang brukte leppestift, videre at hennes antrekk viste like mye fantasi som en engelsk blåstrømpeungdom", Francis Crick la senere til at : de alltid benyttet seg av enhver anledning til å være nedlatende ovenfor Rosalind. Med andre ord, hu ble bare møtt av respektløshet fra sine kollegaer.
Noe år senere fikk hun eggstokkkreft å led en altfor tidlig død i 1958, som noen hevder er forårsaket av overeksponering fra røntgenstråler som hun benyttet seg av ofte i sitt arbeid.
I 1962 3 år etter hennes død vant hennes 3 kollegaer nobelsprisen i fysiologi takket være hennes oppdagelse, men de unnlot nevne Rosalind i det hele tatt, istedet tok de all kreditt for oppdagelsen til Rosalind om DNA's struktur.
I et brev til Rosaland's enkemann skrev de at de hadde brukt Rosalind's data men hennes navn ble ikke nevnt noensteder offentlig.
Heldigvis har noe historikere avdekket hvem som egentlig var ansvarlig for oppdagelsen av DNA sin struktur.
Til tross for at hu levde i en tid hvor kvinners arbeid og oppnåelser ble nærmest sett ned på eller latterliggjort så viser historien til at hun målbevisst jobbet hardt, var dedikert og at vitenskapsverden har mye å takke henne for.
Hun var ei forsker av det aller største kaliber, ei ekte gigant med stor respekt for vitenskap, et undrende og spørrende sinn, stor arbeidsmoral og dedikasjon til sitt yrke, en iver etter å forstå verden og et menneske som har inspirert andre kvinner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av kvinner med internasjonal politisk/historisk avgjørende betydning kan det være greit å huske å ta med Jeanne d'Arc.

Hun er jo i lista mi i første innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som en smule angofil, vil jeg nok nevne et par engelske dronninger. Utrolig fasinerende med både Dronning Victoria og Eliabeth I og II synes jeg.

Thatcher og Merkel er også verdt å nevne synes jeg, samt Jeanne d'Arch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Gammel tråd, men aktuelt tema - flere forslag til viktige kvinner i historien? 

Hatsjepsut er min favoritt, siden jeg leste Solens datter som ung jente.

Men har jo kommet mange de siste årene, ofte med viktig innsats på grasrotplan (dvs ikke nødvendigvis som landsoverhode). Malala Yousafzai er et eksempel.

Anonymkode: 5ee40...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...