Gå til innhold

Er det frekt å spørre om barna vil bli invitert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vet at vi blir bedt i bryllup i sommer. Og vil på tidspunktet ha en ca 2mnd baby og en på drøyt 1,5, nærmere to.

Og bare for å pepeke: jeg er ivrig tilhenger av en smekk i bakhuet til de som inviterer med seg barna på eget initiativ, så det er ikke det det handler om!;)

Men bryllupet står i mine foreldres høysesong, og hvis det ikke blir invitert med barn, blir det litt logistikk som må til hvis man skal kombinere barnevakt, amming, og at jeg skulle fått med meg hele middagen, om ikke annet. Vi vil jo gjerne gjøre det vi kan for å dele mest mulig av brudeparets dag, samtidig som minstemanns mating er prioritert!:)

Så, da er spørsmålet:

Hadde du tatt det som et "hint", eller noe frekt, om man spør, og forklarer at man må booke barnevakt i god tid hvis det blir bedt uten?:) Jeg hadde ikke reagert selv, men vil bare sjekke hva andre synes.

Anonymous poster hash: b89cc...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest celine

Så lenge forklaringen på hvorfor spørsmålet kommer, er tilstede, ville jeg ikke ha tatt det ille opp :) Det er da naturlig at man må planlegge litt ekstra hvis man skal overlate små barn til andre. Jeg ville tatt det som et hint om at dere ønsket å dele den store dagen med paret :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er frekt å spørre, tvert imot!

Babyen synes jeg iallefall du bør få ta med, men nesten 2 åringen er vell svhengig av hvilket bryllup de har.

Er også imvitertt i bryllup i sommer. Usikkert om vi skal gå, men 3 åringen tar vi ikke med, men babyen på nesten 2 mnd hadde blitt med. Vi er invitert med barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarn må nesten være med, det sier seg selv - men det er ok å spørre bare for en bekreftelse. Når vi har invitert har vi ikke invitert med spedbarn, men antar at de som har spedbar selvfølgelig må ta de med.

2-åringen derimot ville jeg ha funnet barnevakt til, og ikke nevnt for brudeparet - med mindre dere ikke får barnevakt!



Anonymous poster hash: c29a8...bb6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har fått muntlig beskjed men ikke skriftlig invitasjon så ville jeg tatt en telefon og sagt at dere planlegger turen men lurer på om dere også skal planlegge barnevakt eller om de vil invitere barn også.

Med den formuleringen så viser du at du ikke pusher for at ungene skal få komme, men at du forsøker å innrette deg etter brudeparets ønsker og planer.

Som brud ville jeg ikke reagert negativt, tvert i mot. Uansett hva plan jeg hadde!



Anonymous poster hash: 94145...00f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarn må nesten være med, det sier seg selv - men det er ok å spørre bare for en bekreftelse. Når vi har invitert har vi ikke invitert med spedbarn, men antar at de som har spedbar selvfølgelig må ta de med.

2-åringen derimot ville jeg ha funnet barnevakt til, og ikke nevnt for brudeparet - med mindre dere ikke får barnevakt!

Anonymous poster hash: c29a8...bb6

Enig med denne!

Anonymous poster hash: 2bef3...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det til min søster. fikk bare muntlig invitasjon 8-9 mnd før, og så kom spørsmålet om hvem som trengte overnatting. Da måtte jeg sende mld om å høre om barna er invitert, siden vi ikke har fått invitajsonene ;)

Baby er uansett greit å ha med i bryllup om de er invitert eller ei ;)
Sover jo somregel i en vogn, men du må vere forberedt på å gå ut når babyen gråter, spesielt i kirken og under innslag/taler slik at det ikke forstyrrer :)



Anonymous poster hash: c140c...91a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIks barnevakt til 2 åringen, uaktuelt å ta han med dersom det han/hun ikke spesifikk er invitert. Kjempe irriterende for resten av gjestene og han/hun har ingen utbytte av det.

Spør om babyen, sikkert ikke noe problem ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok selv ikke dratt om jeg ikke hadde fått ta babyen min med. Barnet på 2 år skjønner jeg at kanskje ikke er ønsket, men så små spedbarn må nesten få være med sin mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at babyen helt sikkert får være med. Og da tar man selvsagt de hensyn som kreves ift gråt osv...:)

Men hvis brudeparet inviterer uten barn, står ikke bryllupet lenger unna huset vårt, enn at det kan løse seg med at vi har med babyen helt til selskapet starter, mett baby drar hjem med besteforeldre, og at de tar med baby til meg når det er mattid igjen. På den måten har jeg tenkt at jeg i hvertfall kan få med meg middagen, men at jeg sniker meg ut for en ammepause hvis det trengs..:)

Alt dette fordrer selvsagt at vi får en frisk og rolig baby som spiser og sover uten noe mere styr ene eller andre veien...:)

Toåringen er ikke noe problem ene eller andre veien, på en måte hadde det vært deilig å gå uten selv om hun blir invitert. Men hun er jevnaldrende med brudeparets datter, så hvis de inviterer med barn, er det sikkert beregnet at barna skal ha hverandre å leke med.

Anonymous poster hash: b89cc...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du på en pen måte så er det på ingen måte frekt å spørre, bare si at sommeren er en travel tid og at du lurer på om de inviterer med eller uten barn siden barnevakten trenger beskjed i god tid.

Hvis det er problematisk at du spør på en sånn måte så er de overfølsomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå at om barn er invitert, så hadde du vel uansett ikke latt toåringen vere der til midnatt...? Da hadde jeg latt henne vere der i kirken, og til middagen, så når det er omdekking til kaffe hadde jeg dratt hjem med henne :)

Anonymous poster hash: 7bd99...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bedt våre gjester uten barn. Jeg har to venninner som kommer til å ha spedbarn på den tiden og selvfølgelig får de lov til å ta med dem. Vi skal ha selskapet på et hotell, så de har tenkt til å ha med hver sin søster (som også kjenner hverandre) også er de barnevakt for dem sammen. Men det er en løsning mammaene har valgt/funnet på selv altså. Jeg hadde ikke sett på det som frekt at noen gjester spør :) Det var et par som lurte på om barna var invitert (ingen babyer) og da jeg sa nei så sa de at de ikke kunne komme siden de ikke har barnevakt (de fikk invitasjonen 8 måneder før bryllupet..). Jeg ble ikke sur for det heller forsåvidt - penger spart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i invitasjonen hvem som er invitert. Invitasjoner pleier å bli sendt ut i god tid, så kanskje du får fikset barnevakt.

Om det var slik at du måtte reise langt for å delta er det en selvfølge at babyen er med. Jeg syns det kan bli urolig og slitsomt på en som er 1.5 år å delta i et bryllup.



Anonymous poster hash: 3a9c0...513
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde et spedbarn ville jeg aldri tatt det med i bryllupet. Ville ikke ødelagt brudeparets dag med barneskrik. Det går an å innrette seg. Ha barnevakt på et hotell f.eks, som kunne kommet med spedbarnet i bilen slik at man kunne ammet. Evt pumpet seg slik at barnevakta kunne gi flaske.

Anonymous poster hash: a38bd...e4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvis jeg hadde et spedbarn ville jeg aldri tatt det med i bryllupet. Ville ikke ødelagt brudeparets dag med barneskrik. Det går an å innrette seg. Ha barnevakt på et hotell f.eks, som kunne kommet med spedbarnet i bilen slik at man kunne ammet. Evt pumpet seg slik at barnevakta kunne gi flaske.

Anonymous poster hash: a38bd...e4a

Er det virkelig gitt at spedbarn skriker?

Mine har knapt gitt en lyd fra seg de, bort sett fra når de var sultne, og da har de blitt rolige med en gang de har fått mat.

Tviler på at man ødelegger en hel dag pga at ungen knyster fordi den er sulten.

De fleste foreldre har såpass vett og folkeskikk at de selvsagt forlater selskaper om babyen bare skriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville sett det som positivt å bli spurt, sånn at jeg kunne presisere at det blir barnefritt bryllup. Spesielt når jeg ser at enkelte regner med at spedbarn er invitert uansett.



Anonymous poster hash: 07180...88f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt når jeg ser at enkelte regner med at spedbarn er invitert uansett.

Anonymous poster hash: 07180...88f

Spebarn som ammes og sover i vogn er ikke det samme som å ha med barn. Om du forventer at folk skal dra fra babyer på kun få måneder, må du rulle inn. Ingen av mine kunne være borte fra meg mer enn et par timer før de var over halvåret.

Anonymous poster hash: d3478...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spebarn som ammes og sover i vogn er ikke det samme som å ha med barn.

Jo, det er å ha med barn. Og jeg har opplevd nok babyskrik i bryllup til å vite at "foreldre flest" ikke synes det er så selvsagt å ta dem med ut.

Anonymous poster hash: 07180...88f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1974

Da jeg giftet meg, så hadde vi en avtale om at nieser og nevøer, samt egne barn var frem til kaffen var over, da måtte alle under 18 år forlate selskapet. 2 par hadde babyer med seg, og det var greit. De lå i vogner og om det ble litt gråt gjorde det ikke noe, da hadde vi en avtale om at de bare reiser seg å gikk ut.

Men ta en tlf og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...