Gå til innhold

Dyrt utenlandsbryllup- har ikke råd til å delta- hva bør vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det et spesifikt antrekk de forventer dere bruker, eller står dere fritt til å velge hva dere vil innen et gitt tema?

Hvis du skriver hva temaet er kan kanskje noen brukere her tipse om billigere/bedre butikker enn den brudeparet oppga.



Anonymous poster hash: d42f5...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bare gitt en beskjed om at det her ble for dyrt for oss og deretter sendt en singel i posten.

Jeg skjønte ikke dette jeg :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse tingene til sammen med det faktum at mannen din ikke er særlig gira på å dra ville gjort at jeg hadde holdt meg hjemme.

Om jeg skule ha reist ville jeg sørget for å stille opp i fotsid hvit blondekjole og med et pent innpakket veggskilt fra nille.



Anonymous poster hash: 8a299...475
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet avlyst og knute på tråden for andre gang på halvannet år. Kanskje like greit å avvente hele greia før man eventuelt bruker så mye penger på noe som er over like så kjapt?

Endret av Elise72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra ditt siste innlegg hadde jeg ikke reist. Pga svigers heller ønsker x-dama inn igjen i familien, hadde det vært uaktuelt å la mannen reise alene. Uansett hvor mye jeg hadde stolt på han.

Det er en ærlig sak å si at dere verken har råd, får barnevakt osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om du ikke liker henne. Kan ikke broren hennes dra, så kan du være hjemme.



Anonymous poster hash: 240fd...c91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar fra dere alle! Her kommer litt tilleggsinfo. Vi fikk vite dato og by i aktuellt land 6 måneder før bryllupet skal stå. Det som gjør det litt spesielt utfordrende er at de har forandret på det som har vært sagt tidligere. Feks.hadde vi fått beskjed om at vi alle(inkl.barna) var inkludert i invitasjonen og at dette skulle skje i løpet av sommerferien. Da tenkte vi at vi kunne legge inn litt feriedager og ta det som en hyggelig familietur, med bryllupet som høydepunkt. Nå, derimot, har de sendt ut invitasjonen til oss voksne, uten barn, og lagt dette til en helg i høst, hvor vi ikke kan ta ut naturlig avspasering fra jobb, men må be oss fri, i tillegg til å ordne barnevakt for en hel helg. Eneste mulige barnevakt må også be seg fri fra jobb, for at vi skal få dette til. Det er dessverre ikke alle av oss som har så mange muligheter til barnevakt...vi har en liten familie og vennekrets som stort sett har fullt opp selv. Hadde vi hatt barna med, var tanken at jeg (utpå kvelden før festen hadde tatt helt av,) hadde tatt barna med på hotellrommet og blitt der med dem, mens mannen min hadde deltatt på festen videre. Når det gjelder økonomibiten, så sier det seg selv at det blir begrenset med muligheter for å flotte seg på resturanter, spa etc da barnevaktmulighetene er svært begrenset. Deretter har vi heller ikke råd til dette, siden vår økonomi de siste to år har fått gjennomgå pga uventede verkstedutgifter på våre to biler, husutgifter(da snakker vi om ting som oppstår og må fikses med EN gang, og ikke oppussing eller gardinkjøp etc). To biler er vi nødt til å ha i tidsklemma med jobb, skole, sfo osv. Så har vi jo aspektet med helse og tenner som plutselig kan gjøre et innhogg i økonomien også. Visdomstenner som må opereres ut pga akutt betennelse kr. 6000,- takk! Helseundersøkelser og behandling koster også penger og er ennå ikke avsluttet. Vi har brukt opp alle reservene våre FØR vi fikk vite at dette bryllupet skulle stå i utlandet. For øvrig har vi ingenting i mot at de velger å gjøre det slik, men vi mener at de må ta høyde for at alle da ikke kan prioritere å komme. De vil uansett få bryllupsgave, men er det riktig at vi skal være nødt til å ta opp lån for å delta? Vi forventer heller ikke at svigerforeldrene mine spytter i, for det er ikke deres valg at det blir slik. Jeg vet at min svigerfar er lite begeistret for at de velger utlandet, men igjen så tenker jeg at det er brudeparets dag og jeg unner dem en feiring i deres ånd, men ønsker at de skal ha "takhøyde" for at det finnes begrensninger for hva alle gjestene kan tillate seg å være med på. Som jeg sa i problemstillingen, så vil jeg dra om mannen min føler sterkt for det..og jeg hadde ikke kledd meg i svart i hennes bryllup selv om hun gjorde det i mitt...min manns eks...la meg si det slik; det har ligget mellom linjene i flere år at min svigerinne og svigermor helst hadde sett at det var hun som var svigerdatter...det legger jo ikke opptil at det skal være noe nært og godt forhold til meg da, synes jeg. Men, det er jo ikke dem jeg lever med, men mannen min, og han ønsket ikke å dele livet sitt med henne. Det er det jeg forholder meg til, og andre tilstelninger går noenlunde greit. Og nei, jeg er ikke nødvendigvis sjalu på eksen, men synes det er en unødvendig belastning å måtte forholde oss til. Det er likevel den økonomiske biten som gjør det vondt verre....:-( ...vi har ennå ikke bestemt oss 100%..og jeg synes det er flott at dere gidder å komme med innspill :-)

Det jeg har uthevet: nettopp. Folk må gjerne gifte seg i utlandet, men da kan de ikke forvente at alle kan eller ønsker å ta seg råd og tid til å komme.

Det at svigermor og svigerinnen gikk i svart i bryllupet deres, og valget av eksen til mannen din som forlover, synes jeg ikke er så veldig relevant her. Jeg regner med at det ikke ble gjort bevisst for å fornærme deg(?), og det blir litt smålig å bruke det som en unnskyldning til å droppe bryllupet. Etter å ha lest denne tråden tok jeg faktisk en titt på bryllupsbildene våre, og jo da - både moren min og moren til mannen gikk i svarte kjoler :-P Og jeg er rimelig sikker på at det var helt ubevisst, og holder meg for god til å bli fornærmet over det. Men alt det andre du skriver, er jo gode og absolutt gyldige grunner til å holde seg hjemme, og det er det jeg ville gjort i deres situasjon.

For det første er 10 000 kr MYE for en reise der dere sannsynligvis ikke har tid til særlig annet enn å delta i bryllupet. Hadde dere fått en fin ferie ut av det, hadde det vært noe annet, men dette virker urimelig. Og spesielt når dere ikke egentlig har råd til det og sannsynligvis må reise på lånte penger. Og attpåtil må dere reise fra barna og skaffe barnevakt? Jeg stiller meg tvilende til at svigerinnen din faktisk forventer at dere skal komme, altså blir skuffet og fornærmet hvis dere ikke gjør det. Hvis hun gjør det, er hun bortskjemt og selvsentrert, og jeg ville absolutt ikke gitt etter for henne.

Og i tillegg har ikke mannen din spesielt lyst til å dra? Virker som at dette burde være et enkelt valg. Det blir for dumt å dra bare i tilfelle bruden blir fornærmet hvis dere ikke kommer, når det finnes så mange gode og forståelige grunner til å bli hjemme. Legg vekt på økonomien og det at det er vanskelig å dra fra barna, når dere legger det frem for familien til mannen din. Og gjør noe hyggelig for dem når de kommer hjem.

Mannen min er også fra et annet land, og vi løste det ved å ha en bryllupsfest i hvert land, da vi mente det ble feil å be hele familien til en av oss om å reise til et annet land for å komme i bryllupet vårt. Hvis vi hadde tatt hele feiringen i hjemlandet til mannen min, hadde jeg IKKE forventet at noen fra min familie skulle ta seg bryet, jeg hadde bare blitt glad og takknemlig for hver person som valgte å komme. Innerst inne hadde jeg nok blitt skuffet hvis foreldrene mine ikke kom hvis de hadde økonomi til det, men ellers hadde jeg ikke forventet noe fra noen, selv ikke søsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Å ta opp lån for å dra i et bryllup synes jeg høres som en utrolig dårlig idé, og ikke noe noen burde forvente. Velger man å feire bryllup utenlands, må man ta høyde for at ikke alle kan komme.

Med tanke på at økonomibiten deres har vært uheldig i det siste, så er det jo dumt å bli kanskje sittende med et dyrt forbrukslån i tillegg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært veldig viktig for min mann så hadde jeg nok dratt, ellers hadde jeg glatt blitt hjemme.

Å bruke penger på nytt antrekk kun for den dagen derimot, hadde vært utelukket og det burde brudeparet ha forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Hadde nok latt det være mest opp til mannen min siden det er hans søster, føler han veldig på at han må/bør/vil reise så skal vi få det til, koste hva det koste vil.

Selv føler jeg nesten man bør. At dere ikke er så "nære" jeg ikke nødvendigvis er en veldig god unnskyldning. Det er vel kanskje tvert i mot en enda bedre grunn til å dra. Å droppe dette er vel ikke akkurat å ta et skritt nærmere og knytte familien tettere sammen for noen av dere, dere lager bare en større avstand, enten det er mellom deg og svigerfamilie, eller bror og lillesøster.

At de gikk i sorte kjoler eller at eksen til kjæresten din er forlover synes jeg er helt irrelevant og tåpelig å henge seg opp i. At du ikke har råd er en ærlig sak, og det er forsåvidt også en ærlig sak at man ikke vil låne til det. Selv om jeg tror nok jeg hadde gjort det, om jeg så måtte tatt opp forbrukslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør mannen dra. Da halveres nesten utgiftene, bare én må ta avspassering, og dere trenger ikke barnevakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør mannen dra. Da halveres nesten utgiftene, bare én må ta avspassering, og dere trenger ikke barnevakt.

Når han er heller lunkent innstilt, og hans mor og søster har planer om å spleise han med forloveren?

Nei, der er jeg uenig med deg.

Enten begge, eller ingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om du ikke liker henne. Kan ikke broren hennes dra, så kan du være hjemme. Anonymous poster hash: 240fd...c91

Hmmm....det er jo trist om du leser ut av min beskrivelse at jeg ikke liker svigerinnen min. Det er ikke min hensikt at det skal forstås slik. Jeg misliker ikke svigerinnen min, men har akseptert at vi er veldig forskjellige, og har forskjellige måter å prioritere på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dratt. Det er for dyrt, det skjønner jeg godt. Spesielt da dere fikk relativt kort varsel etter min mening. Og når mannen din som er bror til bruden ikke vil.. det er jo hans valg, og jeg skjønner det godt.

Jeg hadde meldt avbud og heller sendt en gave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende ut invitasjon til et utenlandsbryllup mindre enn 6 måneder i forveien, og i tillegg be gjestene reise uten barna sine syns jeg nesten er litt absurd. Mannen min og jeg giftet oss på ganske kort varsel, men selv vi klarte å få informert alle om riktig dato for bryllupet mer enn 6 måneder før (vi måtte rett og slett ringe rundt til alle den dagen vi bestemte oss slik at de kunne få tid til å planlegge sommerferien sin med tanke på om de hadde mulighet til å komme i bryllupet vårt). Ekser som forlovere og sorte kjoler i bryllup er irrelevant i denne sammenheng, det er jo rett og slett urealistisk å forvente at småbarnsforeldre uten videre skal kunne reise avgårde tidlig på høsten i periode hvor alle kommer i gang igjen på skole, i barnehage og på jobb rett etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må jo fortsatt være en fem-seks måneder til, siden det er en helg i høst.

Jeg syns det virker som om ts har bestemt seg for å ikke dra, og ønsker støtte fra oss om at det er HELT forståelig.

Men å ikke reise i et søskens bryllup finnes det ingen gode grunner for syns jeg. Søstra kan virkelig ikke noe for at dere har hatt stor tannlegeregning året før, eller ikke har barnevakt osv

Mannen bør i det minste dra. Det er søstra hans. Man velger ikke sin familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar fra dere alle! Her kommer litt tilleggsinfo. Vi fikk vite dato og by i aktuellt land 6 måneder før bryllupet skal stå. Det som gjør det litt spesielt utfordrende er at de har forandret på det som har vært sagt tidligere. Feks.hadde vi fått beskjed om at vi alle(inkl.barna) var inkludert i invitasjonen og at dette skulle skje i løpet av sommerferien. Da tenkte vi at vi kunne legge inn litt feriedager og ta det som en hyggelig familietur, med bryllupet som høydepunkt. Nå, derimot, har de sendt ut invitasjonen til oss voksne, uten barn, og lagt dette til en helg i høst, hvor vi ikke kan ta ut naturlig avspasering fra jobb, men må be oss fri, i tillegg til å ordne barnevakt for en hel helg. Eneste mulige barnevakt må også be seg fri fra jobb, for at vi skal få dette til. Det er dessverre ikke alle av oss som har så mange muligheter til barnevakt...vi har en liten familie og vennekrets som stort sett har fullt opp selv. Hadde vi hatt barna med, var tanken at jeg (utpå kvelden før festen hadde tatt helt av,) hadde tatt barna med på hotellrommet og blitt der med dem, mens mannen min hadde deltatt på festen videre. Når det gjelder økonomibiten, så sier det seg selv at det blir begrenset med muligheter for å flotte seg på resturanter, spa etc da barnevaktmulighetene er svært begrenset. Deretter har vi heller ikke råd til dette, siden vår økonomi de siste to år har fått gjennomgå pga uventede verkstedutgifter på våre to biler, husutgifter(da snakker vi om ting som oppstår og må fikses med EN gang, og ikke oppussing eller gardinkjøp etc). To biler er vi nødt til å ha i tidsklemma med jobb, skole, sfo osv. Så har vi jo aspektet med helse og tenner som plutselig kan gjøre et innhogg i økonomien også. Visdomstenner som må opereres ut pga akutt betennelse kr. 6000,- takk! Helseundersøkelser og behandling koster også penger og er ennå ikke avsluttet. Vi har brukt opp alle reservene våre FØR vi fikk vite at dette bryllupet skulle stå i utlandet. For øvrig har vi ingenting i mot at de velger å gjøre det slik, men vi mener at de må ta høyde for at alle da ikke kan prioritere å komme. De vil uansett få bryllupsgave, men er det riktig at vi skal være nødt til å ta opp lån for å delta? Vi forventer heller ikke at svigerforeldrene mine spytter i, for det er ikke deres valg at det blir slik. Jeg vet at min svigerfar er lite begeistret for at de velger utlandet, men igjen så tenker jeg at det er brudeparets dag og jeg unner dem en feiring i deres ånd, men ønsker at de skal ha "takhøyde" for at det finnes begrensninger for hva alle gjestene kan tillate seg å være med på. Som jeg sa i problemstillingen, så vil jeg dra om mannen min føler sterkt for det..og jeg hadde ikke kledd meg i svart i hennes bryllup selv om hun gjorde det i mitt...min manns eks...la meg si det slik; det har ligget mellom linjene i flere år at min svigerinne og svigermor helst hadde sett at det var hun som var svigerdatter...det legger jo ikke opptil at det skal være noe nært og godt forhold til meg da, synes jeg. Men, det er jo ikke dem jeg lever med, men mannen min, og han ønsket ikke å dele livet sitt med henne. Det er det jeg forholder meg til, og andre tilstelninger går noenlunde greit. Og nei, jeg er ikke nødvendigvis sjalu på eksen, men synes det er en unødvendig belastning å måtte forholde oss til. Det er likevel den økonomiske biten som gjør det vondt verre....:-( ...vi har ennå ikke bestemt oss 100%..og jeg synes det er flott at dere gidder å komme med innspill :-)

Fy flate. :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo fortsatt være en fem-seks måneder til, siden det er en helg i høst.

Jeg syns det virker som om ts har bestemt seg for å ikke dra, og ønsker støtte fra oss om at det er HELT forståelig.

Men å ikke reise i et søskens bryllup finnes det ingen gode grunner for syns jeg. Søstra kan virkelig ikke noe for at dere har hatt stor tannlegeregning året før, eller ikke har barnevakt osv

Mannen bør i det minste dra. Det er søstra hans. Man velger ikke sin familie.

Ikke enig all den tid eksen hans er forloveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner du flere ganger at hun som nå skal gifte seg gikk i svart i ditt bryllup? Hva er galt med det, og på hvilken måte har det noen som helst relevans for det du lurer på i denne tråden?



Anonymous poster hash: 5afba...e0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...