Gå til innhold

Dyrt utenlandsbryllup- har ikke råd til å delta- hva bør vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du vært like positiv om bruden hadde valgt eksen til typen din som forlover?

Og driti i alle antrekkskoder i deres eget bryllup?

Jeg er ikke "positiv", jeg sier bare at jeg ville dratt.

Har tro på å vaere "the bigger person" selv om hun oppforer seg umodent.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dratt. Rett og slett fordi det er snakk om søsken.

Men om dere har veldig dårlig råd, så er det jo noe annet.

Enig. Det er dessverre en utgift dere må ta, med mindre dere har veldig dårlig råd.

Anonymous poster hash: b1eeb...199

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ærlig sak å si nei takk til invitasjoner. Spesielt når det hele foregår i et annet land. Jeg hadde sagt nei takk, og heller invitert paret på restaurant når de var kommet tilbake til Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke råd så har man ikke råd. Men jeg hadde nok strukket meg ganske langt for å dra, rett og slett fordi det er familie og de kun gifter seg en gang. Uavhengig av omstendighetene ville jeg hatet tanken på for alltid ikke vaere del av et slikt minne, og samme gjelder typen med hans sosken.

Sannsynligvis som å "banne i kjerka" på bryllupsforumet på KG, men statistikken tilsier at det kan komme både en og flere muligheter... :fnise:

Uansett hadde jeg ikke giddet å ta opp lån for å delta som gjest i et bryllup uavhengig av hvem som gifter seg. I stedet ville jeg ha takket pent nei og heller sendt en fin gave.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i andre enden, altså vært den som har invitert til dyrt utenlandsbryllup. Og jeg forventet ikke at alle jeg ba skulle komme. Jeg var overlykkelig over de som kom, takknemlig for de gavene vi fikk (som ikke var dyre, men likevel mer enn jeg forventet) og tenker at man ikke kan forvente mer når man inviterer til noe som faktisk for mange kan koste mer enn det smaker. Det er en helt ærlig sak å ikke ha råd, også når det gjelder søsken. Spesielt dersom det betyr at du og mannen må gi avkall på en ferie med ungene, for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet så kan jo forloveren være en barndomsvenninne av søsteren - som broren så i sin tid falt for. Det ville jo da være naturlig fot søsteren å fortsette vennskapet selv etter et brudd mellom bror og forlover.



Anonymous poster hash: 3a3a5...662
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke "positiv", jeg sier bare at jeg ville dratt.

Har tro på å vaere "the bigger person" selv om hun oppforer seg umodent.

Man er nok veldig forskjellig.

Ære være deg for din innstilling.

Min oppfatning er mer at jeg ikke ser noen hensikt i å skulle være "the bigger person" i forhold til selvsentrerte mennesker som tar deg for gitt. De legger uansett ikke merke til gesten eller symbolikken bak.

Så jeg velger i sånne situasjoner den løsningen som jeg trives med ut fra mitt ståsted, og har det ikke med å "ofre" meg eller min økonomi for saker som jeg ikke føler er verdt det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å sette meg inn i situasjonen din nå, og selv om jeg har et veldig godt forhold til både min egen søster og svigersøster, så hadde jeg ikke dratt på disse premissene. Hadde forklart at det ble for dyrt med reise og kostymer, og hadde det vært min søster hadde jeg også forklart at kostyme- og forloversituasjonen ble en hard nøtt å svelge.

Hadde sendt gratulasjonskort og kanskje kjøpt noen blomster.



Anonymous poster hash: eba87...8db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Svarte kjoler, kostyme og ekser hadde jeg kunne overlevd for en søster, men jeg hadde ikke lånt penger til reise og opphold. Ikke så mye for så kort tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Synes det var en ekstrem stiv pris å betale for å kunne delta i et bryllup. Og mest sannsynlig hadde jeg ikke dratt av prinsipp, selv om jeg hadde hatt økonomi til det.

Og folk synes gjester er kravstore...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg ville nok ha møtt opp i bryllupet til et søsken.

Anonymous poster hash: 2b250...bb4

Anonymous poster hash: 2b250...bb4

Ikke når hun velger trådstarters eks til forlover. Da hadde ikke jeg strukket meg ett skritt for hennes og hennes manns del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, her tenker jeg litt annerledes!

HVOR LANG TID I FORVEIEN FIKK DERE VITE OM DETTE BRYLLUPET?

De aller fleste klarer å spare opp en del over tid, ta prioriteringer på hva en faktisk vil (Si man kutter ned på kinobesøk, kaffe latter, impulshandling og slikt, over ett år, så kan man jammen spare mye!) Nå snakker jeg om de med en normal økonomi, ikke studenter uten ekstrajobb og de med generettl veldig lite å rutte med.

Dette går rett og slett på prioriteringer for de aller fleste spør du meg!

*Skal jeg kjøpe nye gardiner, pynteputer og lys til stua mi, for jeg er sååå lei det lilla...?

*Skulle vi ikke dratt på spa en tur?

*Burde vi ikke kjøpt oss ett pæretre og to epletrær i hagen?
*har vi ikke lyst på et HOME skilt i stua, en søt vallsticker på veggen over senga?
NEI, for jeg vil heller spare de pengene til å kunne dra i bryllup!

Er ikke et offer for meg, men der det det for deg, så la vere å dra i bryllup, og slutt å klag :)

Altså, jeg hadde gladlig tatt på meg en liten ekstrajobb i ett år jeg, om det gjorde til at jeg kunne delta i ett av mine søskens bryllup!
(hadde en 20% stilling på postkontor for mange år tilbake, jobbet en dag i uka og annenhver lørdag. det ble 40.000 ekstra i året det!!!!!)
Til og med til min lillebror som jeg har lite til overs for både han og samboeren, ville jeg prioritert å vere med på deres store dag og lagt til side mine følelser om dem!

Men det er meg, her må en kjenne på hva en selv føler, men si ikke det kun står på penger om man har vist om det i laaaang tid ;)




Anonymous poster hash: bdefc...d6f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ønske gaver når man selv iallefall vet at gjestene har måttet betale for å ordne reise osv.

Er det lenge til? En venninne av meg og mannen var i bryllup i Karibien, de visste det 2 år før, og sa at de skulle jammen gjøre en ferie ut av det istedetfor å tenke på det som kostnader for et bryllup.

Så de ble i to uker, og sparte opp da som sagt til en ferie.



Anonymous poster hash: e6645...8ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde strekt meg langt for å stille i bryllup til nær familie. Også om det betydde at det blei årets ferie. Og her er jo brudgommen frå dette landet. Syns du ikkje det er ok at hans familie får delta i bryllupet? Ikkje sikkert at dei har mulighet for å delta i et alternativt norsk bryllup.

Å surmule for gjestenes antrekk i ditt bryllup syns eg er skikkelig barnslig og smålig. Og at forlovaren er din manns eks? Hjelpe meg... Er du sjalu på henne? Har din mann problemer med henne? Bruden har vel valgt denne til forlovar fordi ho er ei god venninne, ikkje fordi ho er din manns eks, for å plage deg og mannen din!?

Reis ned nokon dagar i forvegen, gjerne til ein naboby. Slik kan du finne billigare billettar, og samtidig kan du og manne ha et par feriedagar på samme turen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg hadde ikke dratt slik situasjonen er. Om det var skikkelig søskenkjærlighet og de hadde mye og god kontakt hadde jeg vurdert det, men når prisen er så stiv kan de ikke forvente at alle kan delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt, men hadde latt min mann si sin ærlige mening til sine foreldre ( og i mitt stille sinn forventet økonomisk støtte derfra, flybillettene for eksempel).

Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at de skal bidra, dette er jo ikke deres idé?

Ellers, ville dratt men ikke hadde nok ikke vært den gladeste gjesten i forsamlingen.

Anonymous poster hash: bcb64...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg hadde strekt meg langt for å stille i bryllup til nær familie. Også om det betydde at det blei årets ferie. Og her er jo brudgommen frå dette landet. Syns du ikkje det er ok at hans familie får delta i bryllupet? Ikkje sikkert at dei har mulighet for å delta i et alternativt norsk bryllup.

Å surmule for gjestenes antrekk i ditt bryllup syns eg er skikkelig barnslig og smålig. Og at forlovaren er din manns eks? Hjelpe meg... Er du sjalu på henne? Har din mann problemer med henne? Bruden har vel valgt denne til forlovar fordi ho er ei god venninne, ikkje fordi ho er din manns eks, for å plage deg og mannen din!?

Reis ned nokon dagar i forvegen, gjerne til ein naboby. Slik kan du finne billigare billettar, og samtidig kan du og manne ha et par feriedagar på samme turen.

Syns dette var gode poenger jeg. Når brudgommen er fra landet dere skal til mener jeg situasjonen er en helt annen en par som legger bryllupet til "tilfeldige" destinasjoner i utlandet. Her er det jo snakk om en ganske sterk tilhørighet. Og kanskje har paret vurdert den økonomiske situasjonen til de respektive familiene og kommet frem til at det faktisk er dere som har best råd?

10 000 er ikke så mye for årets sommerferie heller (i min verden da).

Hvis det absolutt blir for dyrt for dere kan dere jo ikke dra, men hvis det bare er slik at dere må droppe ett restaurantbesøk i ny og ne syns jeg faktisk dere bør dra.

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du uansett trygt kan stryke "kostymet". Hun møtte opp i sort kjole i ditt bryllup? Da trenger absolutt ikke du å møte opp i hva det nå enn er hun ønsker at du skal gå i ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at de skal bidra, dette er jo ikke deres idé?

Ellers, ville dratt men ikke hadde nok ikke vært den gladeste gjesten i forsamlingen.

Anonymous poster hash: bcb64...15d

Fordi i min familie har foreldrene mine betalt for akkurat slikt i tilsvarende situasjon. Dette gjelder bryllupet til minstejenta, de ønsker nok like sterkt at sønn med familie er tilstede som bruden gjør det. Bryllup er i stor grad et "familiearrangement", der alle strekker seg lang for at alle de nærmeste kan delta.

Foreldre bidrar ofte MYE økonomisk når det gjelder bryllup, her ligger kostnadene i reise og opphold, for mer tradisjonelle bryllup i Norge ligger kostnadene i lokale og mat osv.

Jeg vet ingen ting om hva dette brudeparet betaler selv, og hva foreldre eventuelt spytter i, men mine foreldre har ved en anledning gladelig betalt flybilletter og opphold for mine søsken med familie, da jeg giftet meg i utlandet. Og foreldre vil også gjerne strekke seg langt for å unngå vondt blod blant barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi skal gifte oss utenlands er jeg kanskje ikke den rette til å svare.

Når fikk dere invitasjonen? - vi sendte ut 1. år i forveien.

Ang. antrekk. Hvis du har litt antenner i motsetning til svigers, ville jeg prøvd å holde meg til tema. Det er du som vil føle deg teit i bryllupet.

Jeg hadde ikke gitt gave. De hadde fått et kort. Det er jo gjestene som tar størsteparten av utgiftene. Vi betaler hotell og alle måltider bryllupshelgen vår. Gjestene må dessverre betale fly selv. De fleste kombinerer bryllupet med ferie.

Hvordan er mannen ditt sitt forhold til x-dama? Vil stemningen bli dårlig?

Det som heller mot et ja for min del, er at brudgommen er fra landet. Og det er din manns søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...