Gå til innhold

Er det vanlig å invitere faddere?


sprett

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Lurer bare på om det er mange som kommer til å invitere fadderne sine i bryllupet? (dersom de ikke er slektninger som dere ville bedt uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er mine slektninger jeg uansett ville bedt da, men så vidt jeg vet er faddere "obligatoriske" ja. Sånn "foreldre, søsken, besteforeldre og faddere" er liksom "det minste du får det". I alle fall i min familie, men ettersom det i min familie er meget uvanlig med faddere som ikke er slektninger... ja, sannelig om jeg vet om det gjelder sånne "eksterne" også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal ikke invitere faddere. Men så skal ikke vi gifte oss i kirken, heller, da, så fadderene har vel egentlig ikke gjort jobben sin! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg er ikke døpt, men forloveden har et noen faddere. To av dem er gamle venner av foreldrene, som han ikke har spesielt mye kontakt med i dag. Det ville blitt helt unaturlig. Men det kommer kanskje an på hvor stort bryllup man skal ha også. Vi ber bare familie og gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Ettersom jeg ikke er døpt og da ikke har noen faddere, tenkte jo ikke jeg den tanken da jeg lagde gjestelisten... men etter å ha vist den til svigermor så fikk jeg litt "kjeft" for å ikke ha tenkt på min kjæres faddere, så ja, vi skal invitere hans faddere... de fleste er greie, men det er en der som han ikke har snakket med på sikkert fem år og jeg har aldri sett henne... men i bryllupet vårt skal hun! Hadde det kun vært opp til oss hadde hun ikke det, men svigers betaler 1/3 av gildet ;) (også var det bare en vi ikke hadde tenkt på fra før av... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig at faddernes "jobb" avsluttes når man blir myndig. Men hvis man har kontakt med fadderne sine (de som ikke er familie) er det kanskje naturlig å be disse.

Hos tenkte vi ikke på å invitere faddere, men vi har begge onkler som er fadder også. Og disse sa noen ord i bryllupet.

Så svaret mitt er vel egentlig nei, man inviterer ikke automatisk faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at faddere mine er de to tantene og onkelene jeg har, så blir de invitert ja :)

På hans side lever ikke fadderne lenger.

Endret av lottabrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det vanlig. I vårt bryllup hadde vi faddere som ingen hadde sett siden konfirmasjonen pga livets omstendigheter. Litt rart, men det ble satt stor pris på. En slags "avslutning" av faddergjerningen.

Vil kanskje ha noe å si hvor stort bryllup man legger opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig at faddernes "jobb" avsluttes når man blir myndig.  Men hvis man har kontakt med fadderne sine (de som ikke er familie) er det kanskje naturlig å be disse.

Hos tenkte vi ikke på å invitere faddere, men vi har begge onkler som er fadder også. Og disse sa noen ord i bryllupet.

Så svaret mitt er vel egentlig nei, man inviterer ikke automatisk faddere.

Faddernes "jobb" avsluttes når barnet står til konfirmasjon.

Og ja, faddere er såkalte "pliktgjester" i følge skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine faddere blir bedt, men det er fordi de er tanter og onkler. Min ene onkel måtte minnes på at han var fadderen min i konfirmasjonen min, så tviler på at han husker det nå også ;)

Er vel ikke en oppgave som legges veldig vekt på i min familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke fadre i vårt bryllup. Mine fadre er i familie men ikke så nært.

Samme her. Eller, de er ganske nære - men vi hadde kun foreldre og søsken i bryllupet (samt nærmeste venner), og da inviterte vi ikke fadderne. (tanter og onkler som vi har kontakt med kun via jjulekort en gang i året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi inviterer fadderene våre, men det ene paret som er mine gudforeldre har jeg ikke sett siden konfirmasjonen. Tviler derfor på at de kommer. Resten derimot har jeg mye kontakt med, så de regner jeg med stiller :) I min familie er bryllupet den siste "plikten" til faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tante av meg er fadderen min, men hun er fraskilt min (blods-)onkel og har nå egen familie. Det føles ikke riktig å invitere henne, for da må jeg også invitere hennes nye mann. Jeg kjenner ikke den nye familien hennes, så det føles ikke naturlig å invitere dem. Men jeg har også lurt på dette med tanke på at hun er fadder tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har ikke vi tenkt på i det hele tatt, siden jeg ikke er døpt har jeg heller ikke faddere. Men jeg må huske å spørre mannen hvem hans faddere er. Jeg tviler dog på at vi inviterer dem dersom det er noen utenfor familien som han ikke har mye kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke har kotakt med dem?

Tja, det vil jeg si.

Det er jo en fin anledning til at de får treffe familien igjen. For i.o.m. de har vært faddere, så har de jo (en gang?) stått familien nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det nøedvendigvis er naturlig å invitere faddere i bryllupet. Som f.eks venner av foreldrene, som kanskje verken du selv eller foreldrene dine har så mye kontakt med. Ville heller invitert personer som står deg nær NÅ.

Jeg tenker at fadderoppgavene avsluttes ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...