Gå til innhold

Får barnet dårlig syn om begge foredrene har det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller kan et barn av foreldre hvor begge har behov for briller/linser faktisk få normalt godt syn?



Anonymous poster hash: 44963...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er to langsynte foreldre og kun et av våre fire barn trenger briller pr nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da er et ikke gitt nei, men hva vis en er nærsynt da? Er andre som har kjennskap til dette?



Anonymous poster hash: 44963...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to langsynte foreldre og kun et av våre fire barn trenger briller pr nå.

Det er vesentlig å vite hvor gamle disse barna er. 

Anonymous poster hash: 2e19f...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Aha, da er et ikke gitt nei, men hva vis en er nærsynt da? Er andre som har kjennskap til dette?

Anonymous poster hash: 44963...bf9

 

 

 

Aha, da er et ikke gitt nei, men hva vis en er nærsynt da? Er andre som har kjennskap til dette?

Anonymous poster hash: 44963...bf9

 

Ser at jeg har skrevet langsynt og ikke nærsynt. :rodme:  

Vi er da nærsynte begge to og det er vår yngste også. (17 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vesentlig å vite hvor gamle disse barna er. 

Anonymous poster hash: 2e19f...c11

 

Tre unge voksne og en ungdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på årsaken til synsfeilen.

Husk og på at barn med foreldre uten brillebehov kan få barn med brillebehov.

Anonymous poster hash: f0e7b...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på årsaken til synsfeilen.

Husk og på at barn med foreldre uten brillebehov kan få barn med brillebehov.

Anonymous poster hash: f0e7b...324

Hvilken mulige årsaker er det å skille mellom da?

Anonymous poster hash: 44963...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er arvelig, men vet ikke om det er noe forskning på det. Jeg ser like dårlig som pappa. Er spent på hvordan det blir med barna mine

Anonymous poster hash: fdaf4...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mulige årsaker er det å skille mellom da? Anonymous poster hash: 44963...bf9

Vet du, dette må en øyelege svare på, og det vil bli en lang avhandling, som ikke er egnet på kg. De ts må spørre om er hennes spesielle og konkrete situasjon og ta dette opp med fastlegen. For dette er ikke et A4 spørsmål med A4 svar.

Anonymous poster hash: f0e7b...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av våre foreldre var 1 av foreldrene nærsynt, andre hadde normalt/godt syn. 2 av 3 (voksne) barn er nærsynt, siste har "perfekt" syn. 



Anonymous poster hash: ecb63...77e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dette må en øyelege svare på, og det vil bli en lang avhandling, som ikke er egnet på kg. De ts må spørre om er hennes spesielle og konkrete situasjon og ta dette opp med fastlegen. For dette er ikke et A4 spørsmål med A4 svar.

Anonymous poster hash: f0e7b...324

Nå er det vel slik at de fleste spørsmål og svar på KG ikke er A4 - det er mye avhandlinger her fra før av - og:

TS som mange andre liker å spørre på KG I TILLEGG TIL en fagperson. Mange elsker synsing.

Anonymous poster hash: 21938...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dette må en øyelege svare på, og det vil bli en lang avhandling, som ikke er egnet på kg. De ts må spørre om er hennes spesielle og konkrete situasjon og ta dette opp med fastlegen. For dette er ikke et A4 spørsmål med A4 svar. Anonymous poster hash: f0e7b...324

Så komplisert er det ikke. Både nærsynthet og langsynthet er arvelig, men det betyr ikke at barna automatisk får dårlig syn for det - men det er jo mer sannsynlig at de får det enn om hvis foreldrene hadde normalt syn. Som noen andre nevner; barn kan også få dårlig syn selv om foreldre har normalt syn. Har man samsynsproblematikk (skjeling etc) i familien så kan dette også ofte være arvelig.

Anonymous poster hash: 4388e...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far og bror har ørnesyn, jeg og mor er nærsynt. Mamma har skjeve hornhinner, jeg har ikke.

Ingen av mine 3 barn har dårlig syn, men så er de ikke ikke i skolealder ennå heller.

Anonymous poster hash: 926b7...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H r en forelder som er nærsynt og en som er langsynt. Jeg har ikke noe problemer med synet enda, 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre som hadde godt syn frem til nå når alderen påvirker litt mer. Men jeg bruker briller/linser. Jeg har ikke kjempedårlig syn (+0,75 og - 0,75 i skeive hornhinner). Lillebror har godt syn.

Av halvsøsken så har jeg en bror (mamma) med - 5 og på pappa si side har jeg ei lillesøster med dårlig samsyn (det har jeg og, forresten) og hun pluss lillebror har behov for avlastningsbriller (til pc og lekser). Jeg har 1 helbror og 5 halvsøsken.

Min samboer har -7,50..der har broren rundt -1 og mor hadde -9(laseroperert).

Men jeg kjenner mange hvor foreldrene har dårlig syn, men ikke barna. Og omvendt (jobber faktisk hos en optiker.. Og det er ikke gitt at barna automatisk får dårlig syn hvis foreldrene har, men det er jo mer sannsynlig. Men vi har også småbarn med høye styrker, hvor dette kommer litt som et sjokk for mor og far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreldrene mine er nærsynte. Besteforeldrene mine er nærsynte. Alle har brukt siden barndommen (alle har også pollenallergi). Vi er fire søsken og kun en bruker briller (samme har også pollenallergi).... Hurra!

Anonymous poster hash: b3009...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa; nærsynt med skjeve hornhinner

Mamma; langsynt med skjeve hornhinner

Sønn: langsynt med skjeve hornhinner

Datter; normalt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...