Gå til innhold

Barnehage 11 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, jeg ble litt tatt på senga nå, da vi plutselig (og helt uventet) fikk tilbud om barnehageplass til yngstejenta. Vi hadde søkt om plass i storebrors barnehage, men regnet uansett ikke med å få plass allerede fra nå i høst siden hun er født i oktober. (Dette er i Oslo, og i tillegg i bydelens mest populære barnehage. Storebror, som er født i september, fikk heller ikke tilbud om barnehageplass i det hele tatt før det året han ble 2).

Siden vi ikke regnet med å få plass hadde vi lagt opp til at jeg skulle ha ulønnet permisjon til oktober-november en gang, mannen skulle ta ut sine uker etter dette, og så håpet vi på barnehageplass fra januar. Dersom ikke dette gikk, kunne eventuelt mine foreldre passe henne hele våren og frem til barnehagestart høsten 2016.

Men nå fikk vi altså plutselig plass likevel, og med oppstart allerede 17.08...! Jeg tør egentlig ikke takke nei, for da er det jo absolutt ikke sikkert at vi vil få plass der fra januar. Mine foreldre kan som sagt ha henne til våren, men de bor et stykke unna oss og kjører ikke bil, så det blir en logistikkmessig kabal (som også vil stjele mye tid fra storebror) hele neste vår.

Problemet er bare at jeg sliter veldig med omstillingen inne i hodet mitt... :sjenert: Plutselig ble alle månedene jeg planla å fortsatt ha hjemme sammen med lillemor veldig amputert, og i tillegg føler jeg jo på mange måter at hun er ALT for liten til å begynne i barnehage når hun er så liten... Vi holder imidlertid også på med oppussing av hus, så for økonomiens del er det en kjempefordel om jeg begynner å jobbe igjen tidligere enn opprinnelig planlagt (vi har nå 80.000 oppspart til ulønnet permisjon som vi jo da kan bruke på oppussingen isteden).

Mannen og foreldrene mine mener at vi selvsagt må takke ja, det er visst bare jeg som har litt kvaler med dette... Vi kan heldigvis vente til 15.9. med å ta i bruk plassen, og da er hun bare drøye to uker unna å være ett år gammel. Men storebror begynte som sagt når han var nesten 2, og i mitt hode er det liksom noe som er "feil" med at de bittesmå ettåringene skal gå i barnehage...

Noen som har noen tanker om dette? Hva ville dere ha gjort?

Anonymous poster hash: 5d9f1...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk ja, la mannen ta gradert permisjon, og la barnet få fridager og korte dager der det er mulig...

Et barn på 1 år har ofte færre 'effektive' timer i barnehagen enn en 2 åring, siden 1-åringen ofte sover flere timer/oftere enn 2 åringen.

Jeg ville ikke bekymret meg (men så jobber jeg i Bhg og ser det fra 'innsiden' også) 😉

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville takket ja :) Håper selv på å få barnehageplass fra januar 2016, da er jenta mi 10 måneder :) Starter på skolen da, så hadde vært enklest for meg. I og med at jeg har noe mindre timer enn vanlig, vil hun ikke ha for lange dager i barnehagen. (Også jobber mamma der, så litt trygghet i det)

Anonymous poster hash: 1505b...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville takket ja. Oppstart ved 11 måneder er vel ikke spesielt dramatisk?

Anonymous poster hash: 14b86...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt takket ja, og gjort det slik at barnet fikk lang tilvenning, korte dager og en rolig overgang fra å være hjemme til å gå i barnehage. Det er som du vet ikke lett å få plass, så det er en risiko ved å takke nei. Fikk selv plass når min var 11,5 mnd og hadde 4 uker der jeg fortsatt var hjemme på fulltid (hadde all permisjon selv pga pappaens sykdom) slik at alt kunne tas i rolig tempo. Etter den måneden hadde hun korte dager (ca 9:30-14:30) lenge, og når hun var trygg nok fikk hun også noen fridager jevnlig. Det har gått utrolig bra, og hun stortrives i barnehagen. Nå (4 år) velger hun selv å spise frokost i barnehagen i stedet for hjemme, og hun vil absolutt ikke hjem når vi henter om det er "for tidlig". :)



Anonymous poster hash: 2d768...534
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde takket nei. Men skjønner det godt om du velger å takke ja. Jeg er sånn som helst vil være med på så mye som mulig av barnas oppvekst så lenge jeg har mulighet til det. Men jeg er ikke imot de som starter på barnehage tidlig, for jeg vet at ikke alle har den muligheten. Sier bare hva jeg ville gjort. Du vet nok best selv hva du føler er riktig.  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot plassen, utsett oppstart så lenge som mulig, og se om dere kan få en ordning med jobben så dere kan praktisere korte dager i starten. Heller fem korte dager i uken enn fire lange er min preferanse.

 

Du betaler da for litt mer enn du faktisk bruker, men i det store bildet er det ikke mange tusenlappene det er snakk om.

 

Det er mange som starter mellom 11 og 12 måneder, og det går stort sett bra til slutt selv om det er en voldsom overgang for en liten tass. :)

Endret av Sunnfjording
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme dilemma.

Utsetter lengst mulig, og vurderer redusert tid.

Anonymous poster hash: f3738...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket ja, og latt barnet hatt litt kortere dager i begynnelsen. Sønnen min begynte i bhg da han var 10mnd og det gikk fint med korte dager.

Anonymous poster hash: 884ce...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet til å takke ja, men la henne få en slow start m f.x korte dager/ færre dager el.l? Forstår godt at du vegrer deg. Jeg synes i utg.pkt 11 mnd er litt lite, men på sikt er deg jo viktig å ha en god bhg, noe dere nå har mulighet til. Det er gull verdt å være fornøyd med det stedet barna tilbringer så mye tid i. Samtidig er det jo så fint å ha litt mer tid hjemme også...særlig hvis det er det man har sett for seg. Kan dere evt takke ja, men betale et par mnd uten at hun går der og så la henne begynne når hun er 13-14 mnd? Da får du litt mer tid hjemme m henne, hun blir litt eldre før oppstart, og dere får inntekt fra din jobb litt tidligere enn planlagt (men såklart også en liten ekstra utgift ved å betale bhg de mnd)? Mange i barselgruppa mi betalte bhg-plass i mange mnd før barna egentlig startet (barn født i desember som gjerne fikk plass fra høsten da de var 8-9 mnd, men ikke startet før de var 12-13). Noen bhg syntes det var helt greit, andre krevde at barnet skulle ha noe tilknytning t bhg i den perioden, men det kunne være å bare stikke innom noen timer i uka sammen med en av foreldrene.

Anonymous poster hash: f8394...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen :)

Vi har nå takket ja, og satser på en myk start med korte dager de første ukene/månedene. Planen var uansett også hele tiden at jeg skulle jobbe maks 80 % når jeg begynner å jobbe igjen, så selv når både min og mannen sin permisjon er ferdig, vil hun få forholdsvis korte dager i barnehagen.

Som jeg skrev i HI så må plassen tas i bruk senest 15.9., så vi kan dessverre ikke betale for den i mange måneder uten at hun begynner. (Men det synes jeg i utgangspunktet er en god ting, jeg synes det blir veldig feil at de som har råd til det skal kunne okkupere barnehageplasser de egentlig ikke trenger så andre, som kanskje faktisk hadde hatt skrikende behov for den plassen, ikke får den).

Men med oppstart 15.9. er hun altså bare et par uker unna å være ett år ved oppstart, så jeg har vel landet på at jeg tror det skal gå greit. Barnehagen er i hvert fall kjempebra, og de som jobber på småbarnsavdelingen er helt fantastiske, så jeg vet at de vil gjøre alt for at lillemor skal ha det bra :)

TS

Anonymous poster hash: 5d9f1...7d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen :)

Vi har nå takket ja, og satser på en myk start med korte dager de første ukene/månedene. Planen var uansett også hele tiden at jeg skulle jobbe maks 80 % når jeg begynner å jobbe igjen, så selv når både min og mannen sin permisjon er ferdig, vil hun få forholdsvis korte dager i barnehagen.

Som jeg skrev i HI så må plassen tas i bruk senest 15.9., så vi kan dessverre ikke betale for den i mange måneder uten at hun begynner. (Men det synes jeg i utgangspunktet er en god ting, jeg synes det blir veldig feil at de som har råd til det skal kunne okkupere barnehageplasser de egentlig ikke trenger så andre, som kanskje faktisk hadde hatt skrikende behov for den plassen, ikke får den).

Men med oppstart 15.9. er hun altså bare et par uker unna å være ett år ved oppstart, så jeg har vel landet på at jeg tror det skal gå greit. Barnehagen er i hvert fall kjempebra, og de som jobber på småbarnsavdelingen er helt fantastiske, så jeg vet at de vil gjøre alt for at lillemor skal ha det bra :)

TS

Anonymous poster hash: 5d9f1...7d6

Dette kommer til å gå bra, ingenting å bekymre seg for :)

Anonymous poster hash: 26b40...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon. Her takket vi ja, mannen tar permisjon 1-2 dager i uka pluss litt hjemmekontor for at lille skal få færre og kortere dager. Jeg tar fri uten lønn når han skal ha tilvenning, slik at vi kan bruke god tid på dette (i stede for de vanlige tre dagene bruker vi ca to uker) :)

Hadde absolutt takket ja. Du har jo ikke krav på bhg-plass før august neste år, så sånnsett er du heldig :)

Anonymous poster hash: 8b513...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo hadde jeg aldri takket nei til plass- da havner du utenfor køen igjen og er avhengig av at noen slutter i akkurat den barnehagen.

I Oslo begynner veldig mange ved 11-12 mnd, og barnet ditt begynner med jevnaldrende fremfor å komme inn i ei gruppe hvor relasjoner allerede er etablert.

Jeg hadde vegret meg selv, men ser selv etter å ha prøvd 1åring o bhg at det var veldig langt fra de skrekkscenariene man blir presentert for på KG.

Ungen stortrives, det var meg som hadde størst omstillingsproblemer. Ikke barnet.

Anonymous poster hash: 4a447...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk ja, så kan dere betale for full plass mens du har henne hjemme litt til? Verdt det glatt. Eller hun kan gå 3 korte dager i uka eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du spare permpenger/dager til å la barna få lang sommerferie (6-8-10 uker), lang påskeferie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...