Gå til innhold

sikring i bil. hvordan ville dere reagert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Faren til dattern min (som er to år), sikrer henne som en 4-åring i bilen. Han har altså et sete som bare er sete og rygg på en måte, og hun festes med vanlig bilsete. Han legger også bilbeltet under armen hennes. Jeg har sagt i fra, men han nøler med å si at han skal sette på den puta som skal være forran og gjør det sikkert for en 2-åring. Jeg er livredd når jeg vet at de er ute og kjører og blir dessuten ganske forbanna når han ikke tar det seriøst! hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

 

 

Jeg ville nok blitt ganske hissig... Han må iallefall bruke den puten som er påtenkt. Hvis bilstolen er godkjent, vet jeg ikke om du kan nekte han å ha barnet med mindre han kjøper bakovervendt, men jeg synes du burde prate skikkelig med han og kanskje ta med noen som han har veldig mye respekt for. Men, uten tvil, han MÅ bruke setet forsvarlig slik det er påtenkt for en 2-åring. Synes det er litt rart at han ikke tenker barnets sikkerhet først, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Han hadde ikke fått lov til å kjøre med ungen min - enkelt og greit!

 

Hvor tung er jenta? Om hun er under 15 kg så vil ikke bilbeltet gjøre noe som helst om det skjer en ulykke, da hun blir for lett og sperren løses ikke ut. Om hun er tung nok, men beltet ligger under armen risikerer hun enten å bli kastet ut av beltet eller å få kraftige indre skader om det skjer en ulykke.

 

Dette kan du bare ikke tillate! Hva gjør du om det skjer noe, og du har visst om at hun sitter dårlig sikret? Dra til familievernkontoret f.eks og få snakket med noen. Ta med dokumentasjon og slikt du kan "slå i bordet" med.

Anonymous poster hash: a6fbb...c68

 

har du link til noen sider som sier at bilbeltet ikke gjør noe for barn under 15 kg? og at barnet får kraftige indre skader? jeg har prøvd å google litt, men finner ikke så mye. jeg har tenkt til å sende over info ang. konsekvenser til faren

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

ja, men det er jo det som er problemet. han har et godkjent sete. jeg bare stoler ikke på at han kommer til å bruke den puta. han har sagt han skal gjøre det, men jeg er redd han ikke kommer til. og jeg har ikke lov til å nekte han samvær når han har et godkjent sete. jeg får jo ikke kontrollert det hver gang akkurat

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

Hvis ikke bilbeltet sikrer skikkelig før 15 kg har han jo ikke det, spesielt ikke når han ikke bruker puten. I mine øyne burde ikke slik stol bli brukt før barnet er ett par år eldre og 4 kg tyngre. Da er det forsvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

har du link til noen sider som sier at bilbeltet ikke gjør noe for barn under 15 kg? og at barnet får kraftige indre skader? jeg har prøvd å google litt, men finner ikke så mye. jeg har tenkt til å sende over info ang. konsekvenser til faren

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

 

 

Du kan jo først og fremst vise ham denne:

 

Denne er jo for sikring av barn over 4 (siden de sitter absolutt tryggest bakovervendt til da), men filmen sier litt om hvorfor beltet ikke skal ligge over magen/under armen.

Anonymous poster hash: a6fbb...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har jo kontroller ang sikring av barn i bil. Det går jo an å tipse dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det vel mer på bruken av sikringsutstyr. At far har riktig utstyr er fullt mulig. Finnes kombinert utstyr 3-36 kg. Gruppe 1-2-3 i samme utstyr. Det må selvfølgelig brukes riktig. Hva som er best er noe annet enn hva som er innenfor regelverk . Les 2000/3/ef og ece 44.03 så ser dere hva som er gjeldende krav. Bare grupper oppfyller kg/høyde alt ok. Nekte samvær pga.en MENER at sikkert burde Vært bedre selv om det er innenfor? Ts.har tross alt fått barn med mannen. Hun må se dette er tull selv

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det vel mer på bruken av sikringsutstyr. At far har riktig utstyr er fullt mulig. Finnes kombinert utstyr 3-36 kg. Gruppe 1-2-3 i samme utstyr. Det må selvfølgelig brukes riktig. Hva som er best er noe annet enn hva som er innenfor regelverk . Les 2000/3/ef og ece 44.03 så ser dere hva som er gjeldende krav. Bare grupper oppfyller kg/høyde alt ok. Nekte samvær pga.en MENER at sikkert burde Vært bedre selv om det er innenfor? Ts.har tross alt fått barn med mannen. Hun må se dette er tull selv

 

Det er jo ikke innenfor når far ikke bruker sikringsutstyret riktig. At han lar barnet sitte med selen under armen er direkte livsfarlig! Hjelper lite om setet er godkjent og flott, om barnet ikke sitter trygt med beltet.

Anonymous poster hash: a6fbb...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små barn skal selvsagt sitte bakovervendt, og det er ikke noe å diskutere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ikke er forskriftsmessig sikret i bilen, så ringer man politiet og lar de ta over. Skjønner ikke gnålingen over familievernkontor og frem eller bakover, det handler om noe så enkelt som påbud og forbud. Det finnes lover som regulerer hvordan barn skal sikres i bil og følger man ikke opp kan man vente seg en kraftig bot.

 

Forskriftene sier ingenting om hvilken retning barn skal sikres utover første leveår, så at familievernkontoret kan inndra samvær på det grunnlaget tviler jeg sterkt på... Her har nok vedkommende som trodde det utelatt en del "detaljer"...



Anonymous poster hash: 1e6bd...9c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke innenfor når far ikke bruker sikringsutstyret riktig. At han lar barnet sitte med selen under armen er direkte livsfarlig! Hjelper lite om setet er godkjent og flott, om barnet ikke sitter trygt med beltet.

Anonymous poster hash: a6fbb...c68

Utstyr skal brukes riktig. Men feil bruk kan gi forenklet anmeldelse. Det blir trolig sett på som ikke bruk. Ved gjentatte ganger ksn en sikkert vurdere andre tiltak. Her er det ikke noen anmeldelser for dette. Altså ikke stoppet i noen kontroll. Derfor er å nekte samvær uaktuelt. Liv og helse er nkun truet ved en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg har vurdert det. men så tviler jeg på at han ville latt seg bli bestemt over på den måten. han har jo et sete som er lovlig for en toåring så lenge han bruker puta. problemet er at jeg ikke har noe kontroll over om han bruker den eller ikke, og jeg har jo ikke rett til å nekte han samvær. han er ikke veldig opptatt av sikring, nei. blir redd:/

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

 

Ikke vurder det. Kjøp et ordentlig sete til barnet med det samme, og plukk med deg det andre om han ikke bruker det til andre søsken. Så kan du oppbevare det for han til barnet blir 4 år!

 

Om han lar seg bestemme over? Om han protesterer, så si at du gjør dette for at barnet skal sitte sikret i bil, ikke for å såre hans ego! Man dropper ikke å sikre barnet, fordi faren blir såret!

Anonymous poster hash: 9cbd9...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr skal brukes riktig. Men feil bruk kan gi forenklet anmeldelse. Det blir trolig sett på som ikke bruk. Ved gjentatte ganger ksn en sikkert vurdere andre tiltak. Her er det ikke noen anmeldelser for dette. Altså ikke stoppet i noen kontroll. Derfor er å nekte samvær uaktuelt. Liv og helse er nkun truet ved en ulykke.

 

Nei, så klart. Så lenge han ikek blir tatt i noen kontroll er det ikke noe problem.

Bare husk å be barnet ta på seg beltet før man kræsjer, så er det ikke noe stress.

Anonymous poster hash: a6fbb...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du Googler crash test video og navnet på den stolen med pute forran, vil du se at det ikke hjelper så mye med den. Så, lette barn flyr galant ut av setet om bilen går rundt.

Anonymous poster hash: 1c9ea...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt klart. sente flere linker ang. skade i bakovervent sete vs. forovervent når han skulle gå til anskaffelse av sete. men til ingen nytte, såklart.

Anonymous poster hash: 57eb8...c4a

For et udugelig og sløvt stykke denne "mannen" høres ut som...!!!

Han tar ikk sikkerhet eller barn så alvorlig...håper han får bøter.

Anonymous poster hash: b1396...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...