Gå til innhold

Treåring som ikke liker bestefar


Gjest Trolletrine

Anbefalte innlegg

Skulle ønske du hadde rett. Men det har du nok ikke, dessverre. Man kaster leker på andre når man er under to år og ikke har godt nok språkforråd til å gjøre seg forstått. Vi har reagert nettopp fordi hun alltid er så høflig og snill mot alle.

I år er hun ett år eldre, og det overrasker meg stort hvis det blir noe lekekasting i år.

Nei, man kaster ikke leker på andre som 2-åring. Håper det blir bedre denne gangen da. Dere burde snakke med henne om dette, FØR bestefar kommer på besøk.

Anonymous poster hash: 67e9e...771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hennes bestefar.

Vi har snakket litt om det i dag. Muligens kan hennes motvilje komme av at bestefaren hører dårlig,mkombinert med at han kan være litt voldsom i lek. Pga hørselen tar det akkurat litt for mange sekunder til han oppfatter hva som blir sagt, når vi ber han roe seg.

Det er første gang jeg har hørt om en 85-år gammel mann som leker så voldsomt at han må få beskjed om å roe seg :ler:.

Anonymous poster hash: 6406f...89c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Nei, man kaster ikke leker på andre som 2-åring. Håper det blir bedre denne gangen da. Dere burde snakke med henne om dette, FØR bestefar kommer på besøk. Anonymous poster hash: 67e9e...771

Hvordan mener du at mennesker skal gjøre seg forstått uten et språk? Jeg anerkjenner det ikke, men jeg syns det er høyst naturlig.

Og selvfølgelig snakker vi med henne om dette. Hvorforctror du jeg opprettet denne tråden?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Det er første gang jeg har hørt om en 85-år gammel mann som leker så voldsomt at han må få beskjed om å roe seg :ler:.Anonymous poster hash: 6406f...89c

Hehehe...ja, han er en spreking. Kombinert med dårlig hørsel så kan det noen ganger bli litt vel mye;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at mennesker skal gjøre seg forstått uten et språk? Jeg anerkjenner det ikke, men jeg syns det er høyst naturlig.

Og selvfølgelig snakker vi med henne om dette. Hvorforctror du jeg opprettet denne tråden?:-)

Ikke slå eller kaste leker? En 2-åring forstår såpass.

Dere har tydligvis ikke snakket nok da, siden du faktisk opprettet denne tråden. Jeg er bare redd for det samme skjer denne gangen også, og da kan du ikke skylde på alderen hennes mer.

Anonymous poster hash: 67e9e...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Ikke slå eller kaste leker? En 2-åring forstår såpass.Dere har tydligvis ikke snakket nok da, siden du faktisk opprettet denne tråden. Jeg er bare redd for det samme skjer denne gangen også, og da kan du ikke skylde på alderen hennes mer. Anonymous poster hash: 67e9e...771

Jeg tenker utifra et personlig og faglig ståsted at det er fullt ut forståelig at en som ennå ikke har fylt to år kan gå til det skritt å kaste en leke på en person hvis barnet føler at situasjonen er vanskelig,og at barnet opplever å ikke bli forstått. Jeg anerkjenner eller godtar det ikke, men ser på handlingen som et symptom på at noe ikke er bra. Fordi hun ikke hadde språk,kunne hun heller ikke si verbalt hva hun mente. Derimot forstår de fleste hva det betyr å få kastet en leke etter seg. Ikke greit, men jeg ser ikke på det som ufordragelig heller, ikke før fylte to år, nei.

I år derimot, er en slik oppførsel fullstendig uhørt og ufordragelig, så hvis det skjer, kan jeg si meg enig med deg. Men ikke med tanke på i fjor.

Forøvrig snakker vi mye om dette. Jeg er bare typen som liker å høre andres mening også. Er godt mulig at andre ser noe vi ikke ser, - derfor laget jeg denne tråden.

Du trenger ikke være redd for at fjorårets hendelser skal skje igjen. Jeg vil nøste opp i dette fordi jeg merker at det er ett eller annet som plager henne ift bestefaren, og sånn skal vi ikke ha det. Jeg har en høflig,velbalansert og veloppdragen datter som i år snakker svært bra for seg, så jeg tror dette skal gå bra. Men takk for omsorgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Universe

 

Jeg får veldig vondt av bestefaren. Kaste leker på han?? Jeg synes hun høres ufordragelig ut, rett og slett.

Man kaster ikke leker på andre om en annen person lukter vondt, eller hva det skulle være. Enig med andre her at dere bør spørre henne om hvorfor hun gjør slik som hun gjør, og hvorfor hun ikke liker bestefar.

Anonymous poster hash: 67e9e...771

 

Enig. Ingen skal kaste leker på folk uansett alder. Da må foreldrene gripe inn. Lekene kan være harde og vonde å få i seg. En 85 år gammel mann fortjener ikke slik oppførsel fra en 3 åring. Enig i at foreldrene må spørre hvorfor hun ikke liker han, og at slik oppførsel mot han ALDRI er lov. Da blir det straff for det. F.eks hun må på rommet sitt eller i timeout. For å lære seg at sånt er ikke lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Tror dere virkelig at vi godtok at hun kastet leker på han?! Alvorlig talt,altså- nå tolker dere jo helt vilt her....

Vi godtok det ikke,og det ble konsekvenser av det. Men det skjedde likevel. Kjempeflott at deres 1.5 åringer aldri har kastet leker eller gjort dumme ting noengang.

For siste gang- hun var ikke fylt 2 år, og det var ikke akseptabelt. Men som jeg sa,ser jeg likevel på det som et uttrykk for en frustrasjon hun ikke greide å håndtere. Det står jeg fremdeles ved.

Men ja,det er stor forskjell på en inder to og en på snart tre år.

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

De sees 1 gang i året??!

Der har du forklaringen.

Anonymous poster hash: ad214...11b

Ja, hun kjenner han jo ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker utifra et personlig og faglig ståsted at det er fullt ut forståelig at en som ennå ikke har fylt to år kan gå til det skritt å kaste en leke på en person hvis barnet føler at situasjonen er vanskelig,og at barnet opplever å ikke bli forstått. Jeg anerkjenner eller godtar det ikke, men ser på handlingen som et symptom på at noe ikke er bra. Fordi hun ikke hadde språk,kunne hun heller ikke si verbalt hva hun mente. Derimot forstår de fleste hva det betyr å få kastet en leke etter seg. Ikke greit, men jeg ser ikke på det som ufordragelig heller, ikke før fylte to år, nei.

I år derimot, er en slik oppførsel fullstendig uhørt og ufordragelig, så hvis det skjer, kan jeg si meg enig med deg. Men ikke med tanke på i fjor.

Forøvrig snakker vi mye om dette. Jeg er bare typen som liker å høre andres mening også. Er godt mulig at andre ser noe vi ikke ser, - derfor laget jeg denne tråden.

Du trenger ikke være redd for at fjorårets hendelser skal skje igjen. Jeg vil nøste opp i dette fordi jeg merker at det er ett eller annet som plager henne ift bestefaren, og sånn skal vi ikke ha det. Jeg har en høflig,velbalansert og veloppdragen datter som i år snakker svært bra for seg, så jeg tror dette skal gå bra. Men takk for omsorgen:-)

Når du sier treåringen din, og når du snakker om i fjor, går man ut i fra det ikke er snakk om 1.5 åring, men 2 åring. Var det ikke en fast tid dere fikk besøk da?

Bra dere tok tak i det da hun kastet leker. Håper hun ikke holder på slikt ellers heller.

Har dere snakket med henne og spurt henne hva det er?? Nytter ikke å bare synse hva det kan være..

Anonymous poster hash: 67e9e...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt pedagogisk riktig.

Men jeg har til tider lovd jenta mi en "premie" eller overraskelse på vei til oldeforeldrene om hun er flink å være med de:) fordi jeg vet hvor mye det betyr for de at hun sitter ned å prater litt eller kanskje synger den nye sangen eller dansen de har lært i barnehagen.

De gangene jeg har lovd en premie er hun kjempe flink og trasser ikke. Er ikke lenge hun må, og så får hun heller se litt tv eller tegne etterpå frem til vi skal gå.

Hun liker de veldig godt, men de kan også høre litt dårlig eller lukte litt rart i barns øyne. Men jeg vet de blir skuffet om hun vil gå med en gang eller bare trasser

Anonymous poster hash: 48920...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ehh...nei. Hun har flere familiemedlemmer hun kun treffer en gang eller to iløpet av året. Det er kjempestas med alle utenom bestefar.

Hun er tre år, og da er det vel ikke så mange besøkene å sammenlikne med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

 

Når du sier treåringen din, og når du snakker om i fjor, går man ut i fra det ikke er snakk om 1.5 åring, men 2 åring. Var det ikke en fast tid dere fikk besøk da?

Bra dere tok tak i det da hun kastet leker. Håper hun ikke holder på slikt ellers heller.

Har dere snakket med henne og spurt henne hva det er?? Nytter ikke å bare synse hva det kan være..

Anonymous poster hash: 67e9e...771

 

Vi pleier å få besøk av familie som bor langt borte rundt sommer/høst. Andre kommer på vinteren. Mener du at det har relevans for trådens tema?

Hun var noen mnd unna å fylle 2 år i fjor, og er noen mnd unna å fylle tre år nå, hvis det har betydning også.

Ærlig talt, hvis du mener at barnet mitt er ufordragelig, så lever jeg godt med det. Jeg vet godt hvordan jeg selv og andre oppfatter henne.

Skulle bare ønske du ikke ødelegger tråden mer, da denne avsporingen gjør at tema forsvinner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Hun er tre år, og da er det vel ikke så mange besøkene å sammenlikne med?

Vi er sosiale mennesker, så vi pleier å få besøk i hjemmett vårt, ja. Noen har hun aldri møtt før, andre ser hun sjelden og atter andre ser hun ofte. Og poenget ditt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjempevanskelig. Spesielt siden bestefar er 85 år og reiser til oss ens ærend for å besøke datteren vår :-(

Jeg er 100% sikker på at ikke noe har skjedd mellom dem, fordi de aldri har fått muligheten til å være alene. Hun vil jo ikke....

Dette. Skurrer.

 

Kommer han ikke for å besøke deg også?

Anonymous poster hash: 7941f...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har prøvd å hjelpe deg også. Man kan ikke forvente å ha et veloppdragent barn, når man selv ikke har bakkekontakt. Når du skriver at ungen din kaster leker på bestefaren sin fordi hun ikke liker han, er det en selvfølge at mange vil reagere. Håper for bestefaren sin skyld at barnet ditt vet å oppføre seg denne gangen, og viser empati.

Ja, det er forskjell på 5 måneder i så ung alder.

Anonymous poster hash: 67e9e...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trolletrine

 

Dette. Skurrer.

 

Kommer han ikke for å besøke deg også?

Anonymous poster hash: 7941f...a2c

 

Skurrer det også, nå? Greit.

Jeg snakker om en gammel mann som fikk et barnebarn han aldri trodde han skulle få. Selvfølgelig kommer han for å besøke meg og mannen også, men PRIMÆRT er årsaken min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart tid for besøk av bestefar igjen. Han er verdens snilleste mann, og er uendelig glad i datteren vår på snart tre år. Vi ses kun ca 1 gang i året pga avstand osv, men han pleier å bli hos oss en uke eller to.

I fjor da han var på besøk, var det ikke kjekt i det hele tatt. Datteren min viste med all tydelighet at hun ikke liker han,- dyttet han bort og generelt nektet å ha noe med han å gjøre. Jeg trodde alt dette var glemt til nå, og hun har den siste tiden bedt om å få se bilder av bestefar, og kan snakke mye om han, vil ringe til han osv.

Men plutselig nå, når han straks kommer på besøk igjen, så sier hun at hun ikke liker han. Jeg er virkelig redd for at dette besøket skal bli en reprise fra forrige gang. Det KAN ikke skje en gang til!

Er det noen som har forslag eller erfaring fra noe lignende?

 

Kan for øvrig tilføye at bestefar er leken og mild, og veldig gjerne vil ta henne med ut på tur, i hagen etc for å leke. Hun nekter.

Det er kanskje lett å tro at noe har skjedd mellom de to, men det kan jeg garantere ikke er tilfelle.

Vi tolererer ikke lengre at hun snakker på den måten om han, ei heller at hun sier noe slikt til han, men det preller bare av.

 

Ja, det er kjempevanskelig. Spesielt siden bestefar er 85 år og reiser til oss ens ærend for å besøke datteren vår :-(

Jeg er 100% sikker på at ikke noe har skjedd mellom dem, fordi de aldri har fått muligheten til å være alene. Hun vil jo ikke....

På begynnelsen var det kjempestas at han kom - det var kun bestefar som fikk lov til å ta på henne klær, skifte bleie ( jeg har stått ved siden av) , skulle bare leke med han osv. Så gjorde hun helomvending, ble som sagt mer og mer stygg mot han. Hun har kastet leker på han og sier stygge ting. Bestefar latet som ingenting, men jeg så hvor trist han ble sist. Han er så gammel, og han blir her ikke for alltid. Så veldig synd at alle besøk skal ende med skuffelse og tristhet.

Vi forsøkte i stor grad å ignorere i fjor, men det funket overhode ikke. Hun ble bare verre av det. Nå er vi veldig bestemte ovenfor henne at man ikke snakker slik til andre, og at de blir lei seg, men ser ikke ut til at det går helt inn...Men det er så rart, for hun er vanligvis veldig glad i oppmerksomhet, besøk og andre mennesker, så jeg skjønner det bare ikke.

Også bestefar da,- som hadde båret henne på gullstol om han kunne:-(

Hvordan vet du at de ikke har hatt muligheten til å være alene i løpet av de døgnene bestefar har vært hos dere?

Anonymous poster hash: 7941f...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du våken både dag og natt i flere uker de gangene bestefar var hos dere? Eller?



Anonymous poster hash: 7941f...a2c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

 

Jeg har prøvd å hjelpe deg også. Man kan ikke forvente å ha et veloppdragent barn, når man selv ikke har bakkekontakt. Når du skriver at ungen din kaster leker på bestefaren sin fordi hun ikke liker han, er det en selvfølge at mange vil reagere. Håper for bestefaren sin skyld at barnet ditt vet å oppføre seg denne gangen, og viser empati.

Ja, det er forskjell på 5 måneder i så ung alder.

Anonymous poster hash: 67e9e...771

 

Nå begynner jeg virkelig å lure på deg her....For siste gang- du kan godt mene at barnet mitt er ufordragelig. Jeg er uenig.

Jeg har ikke så mye mer å si til deg, da jeg ikke kan se du kommer med noe konstruktivt for denne trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...