Gå til innhold

Sjekket mitt barns facebookprofil...


Gjest sjokkert mor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, dette er jo galimatias! Vet du hva? Jeg hadde en lærer som jeg til og med besøkte hjemme!! Utenfor skoletiden, helt privat. Vi fikk pizza og greier! Fikk til og med film fra familiens siste ferietur! Helt privat og uformell omgang mellom lærere og elever hører ingen steds hjemme! Ingen kan være venn med en lærer!

Anmeld henne!!

Det blir vel ikke helt det samme som dette her...filmen du fikk var vel ikke læreren din på julebord med kollegene, eller at du under besøket fikk lese privat post som læreren din hadde fått av andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke helt det samme som dette her...filmen du fikk var vel ikke læreren din på julebord med kollegene, eller at du under besøket fikk lese privat post som læreren din hadde fått av andre...

Kan ikke se bort fra at jeg har sett bilder fra julebord eller i hvert fall fester der det nytes alkohol, kan nok ha kikket i noen fotoalbum også, uten at det har satt varige spor. Pussig nok. Men vi var vel mer robuste før. Vi visste at voksne som ikke er avholds nyter alkohol, og ble ikke så sjokkert av å se bilder fra fest som man tydeligvis blir i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du legger i "fyllefestbilder", men læreren var ikke avholdskvinne så det var vel ingen av oss som trodde hun drakk brus på fest.

Bare for at du hadde et sånt forhold til læreren din, betyr ikke det at det er normalt eller nødvendigvis greit.

Jeg tror de fleste foreldre i dag ville reagert hvis barnet kom hjem og sa at h*n hadde blitt invitert hjem til læreren etter skoletid på pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at du hadde et sånt forhold til læreren din, betyr ikke det at det er normalt eller nødvendigvis greit.

Jeg tror de fleste foreldre i dag ville reagert hvis barnet kom hjem og sa at h*n hadde blitt invitert hjem til læreren etter skoletid på pizza.

At de fleste foreldre ville reagert på det tviler jeg på. Men at det har blitt flere hysteriske foreldre de senere år er jeg med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de fleste foreldre ville reagert på det tviler jeg på. Men at det har blitt flere hysteriske foreldre de senere år er jeg med på.

Det har nok en naturlig sammenheng med at vi mennesker er mindre private enn før. I dag snakker man om alt mulig til hvem som helst, det gjorde man ikke for 20 år siden. Mine lærere fortalte aldri om fester, sexliv, kjærester osv selv om de inviterte oss hjem på kake eller pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har nok en naturlig sammenheng med at vi mennesker er mindre private enn før. I dag snakker man om alt mulig til hvem som helst, det gjorde man ikke for 20 år siden. Mine lærere fortalte aldri om fester, sexliv, kjærester osv selv om de inviterte oss hjem på kake eller pizza.

At læreren kunne ha kjæreste var ikke noe man prøvde å holde skjult i min tid heller. Flere av lærerne mine var jo til og med gift og hadde barn. Detaljer i sexlivet snakket de ikke om, og det er vel ikke vanlig å skrive på facebook heller? I hvert fall er det få av mine venner som gjør det, all den stund de gjerne har både sine søsken, arbeidskolleger og fjerne venner som "venner". Man begrenser seg, naturlig nok.

Hadde denne læreren lagt ut detaljer fra sitt seksualliv på facebook er det noe som sier meg at vi hadde fått høre det...Som sagt, det er liksom ikke helt i trådstarters ånd å underdrive eller glatte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tora_*

Det kan jo være så enkelt som at læreren er redd for å avvise venneforespørselen fra elevene sine også da.. VELDIG MANGE barn og voksne blir superskuffet når forespørselen blir ignorert/avvist ved venneforespørsel.

Kan ikke dere som foreldre ta ansvar da og slette læreren fra vennelista, og blokkere den aktuelle profilen.. Har en sønn på 13år jeg også, som har facebook og som JEG har forklart i klartext til hvem han IKKE bør sende forespørsel til osv osv.

Hvis bikinibilder er sjokkerende, hva om dere er på samme strand en varm sommerdag..? rektor neste da å eller..? eller bor i samme nabolag og denne personen tar et glass eller 3 i sin egen hage med innsyn..? rektor neste..?

Herregud..!!! Ikke rart det er ufred i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg. Jeg klarer bare ikke å se problemet.

En trettenåring så læreren i bikini, han så henne full på bilder. Ja, hva så? Ser ikke noen grunn i håppe i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og legger konsekvent ikke til verken elever eller elevers foreldre på FB. Kunne aldri falt meg inn, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo galimatias! Vet du hva? Jeg hadde en lærer som jeg til og med besøkte hjemme!! Utenfor skoletiden, helt privat. Vi fikk pizza og greier! Fikk til og med film fra familiens siste ferietur! Helt privat og uformell omgang mellom lærere og elever hører ingen steds hjemme! Ingen kan være venn med en lærer!

Anmeld henne!!

Anmelde henne for hva da?Så vidt jeg vet,har hun ikke brutt loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gjest_Tora, vet du hvem det var som sendte venneforespørsel ?

Det kan meget godt ha vært din sønn, og at lærer syns det er vanskelig å avvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet her, er at elevene mister respekten for læreren (som TS selv skriver). Jeg er ikke lærer, men selv jeg, legger ikke ut fyllabilder på facebook. Bikinibilder ser jeg ikke noe problemer med, med mindre det er slike "babe"-poseringsbilder. Hvis jeg var læreren, så ville jeg enten latt være å legge til elever, eller legge de i en veldig begrenset gruppe. I tillegg ville jeg tenkt meg godt om før jeg la ting ut på facebook. Man tenker ikke alltid over hvem som har tilgang til den informasjonen, og hvordan den kan tolkes.

Når jeg gikk på videregående, så hadde jeg stor respekt for en lærer. Helt til jeg traff han på byn. Han var så dritings at han veltet over ende flere på dansegulvet (inkludert seg selv) og knuste glasset sitt i samme slengen. Der forsvant all respekt!

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ella_*
Min sønn har profil på facebook. Han er 13 år. Han fikk opprette profil under en avtale om at far og jeg får sjekke profilen hans av og til. (Han sitter sammen med oss når vi gjør dette).

Uansett, blant vennene hans finner vi hans egen kvinnelige lærer. Hun er riktig nok ung, 30årene, så det er ikke overraskende at hun har profil på FB, men at hun har lagt til min sønn, sin elev, som venn, finner jeg utrolig uprofesjonelt.

Vi gikk inn på lærerens profil, der hadde min sønn fullt innblikk i flere album med festbilder av læreren (og andre lærere på skolen), der hun (og de andre) opplagt var full(e). Bilder der hun var lettkledd på stranda, lettkledd til tur ut på byen etc.. Vi kunne se veggen hennes, der kolleger av henne fra skolen skriver masse private meldinger om seg og sitt liv. For ikke å snakke om statusen, der man fikk vite alt hva denne læreren gjør på fritiden...

Jeg ble helt perpleks! Min sønn skal ikke vite dette om sin egen lærer! Er ikke dette å krysse grensen for lærer/elev-forhold? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal ta denne læreren seriøst lenger. Min sønn måtte selvfølgelig slette henne fra vennelisten sin.

Hvordan ville dere reagert i samme situasjon? Synes dere denne læreren går for langt? Hva med yrkesetikken til læreren, hvor er den?

Jeg får lyst til å ta det opp med læreren og skolens ledelse, men er også litt usikker hvordan jeg skal legge det frem. Eller er det å gå for langt?

Jeg hadde nok reagert på akkurat samme måte, tror ikke sønnen din heller kan klare å ta denne læreren seriøst når han ser hvordan hun er i fritiden... syns d er uprofft og ho skulle ikke lagt han til bare av prinsippsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ella_*
Jeg er lærer, og legger konsekvent ikke til verken elever eller elevers foreldre på FB. Kunne aldri falt meg inn, faktisk.

Nei akkurat, for d ville jo være d normale som en profesjonell ville gjort.. om gutten la seg til som venn spiller vel liten rolle.. hvis ho syns d var vanskelig å avvise ham så kunne hun fortalt ham på skolen at hun ikke ønsker å dele sitt privatliv med elevene men at d ikke var personlig. simple as that

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ella_*
At de fleste foreldre ville reagert på det tviler jeg på. Men at det har blitt flere hysteriske foreldre de senere år er jeg med på.

Ja og vet du hvorfår d? Fordi nå er det flere pedofile og mer kriminalitet enn før og straffene i Norge er heelt latterlige :ler: derfor er foreldre mer obs i dag enn før, for skjer d noe med ungene så vil man angre på at man ikke tok d alvorligere eller gjorde noe med saken (nå tenker jeg ikke nødvendigvis på akkurat bare dette tilfellet men generellt sett..)

Bedre føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo rett og slett hende at hun ikke har tenkt over at dette er problematisk. At man ikke tenker over at man har festbilder liggende. Dette er ikke noe man skammer seg over eller tenker at man skal skjule, og da er det jo lett å glemme at "det er barn tilstede" i det øyeblikket man legger til barn som venner.

Kanskje burde skolen ha en uttalt politikk om at man ikke la til elever som facebookvenner? På den andre side så er jeg venner med flere av barna til mine venner, og vet at foreldrene setter pris på at de har voksne som venner slik at de blir litt "observert". Jeg har også både læreren til sønnen min og en av de ansatte på sfo som venner. Tenkte ikke over at det kunne være problematisk en gang jeg da jeg la til henne siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ella_*
Det kan jo rett og slett hende at hun ikke har tenkt over at dette er problematisk. At man ikke tenker over at man har festbilder liggende. Dette er ikke noe man skammer seg over eller tenker at man skal skjule, og da er det jo lett å glemme at "det er barn tilstede" i det øyeblikket man legger til barn som venner.

Kanskje burde skolen ha en uttalt politikk om at man ikke la til elever som facebookvenner? På den andre side så er jeg venner med flere av barna til mine venner, og vet at foreldrene setter pris på at de har voksne som venner slik at de blir litt "observert". Jeg har også både læreren til sønnen min og en av de ansatte på sfo som venner. Tenkte ikke over at det kunne være problematisk en gang jeg da jeg la til henne siste.

Ja men du er voksen så da ser jeg ikke helt problemet men en gutt som akkurat er kommet i puberteten skal ha tilgang til fest og bikini bilder av lærerinnen sin? æh.. jeg vet ikke jeg ville nok ikke suns d var så greit og like ekkelt hadde d vært hadde d vært en jente på 13 og en lærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siljen_*

Synes ikke det er noe å bli hysterisk for. Å klage lærer inn til rektor er å gå for langt. Det går an å prate med læreren hvis man mener hun har trådt over grensen, så ordner det seg. :)

Vi hadde en mannlig lærervikar på ungdomskolen som ba de pene jentene hjem. Der fikk vi vin og øl. En i gjengen ble forført av han. Det burde vi fortalt til de voksne, men vi gjorde ikke det, selv om mange av oss syntes han var kvalm. Han var råkul som lærer og ga oss frihet samtidig som han krevde at vi jobbet, men privat var han en pedo.

Sett i den sammehengen, er uskyldige bikinibilder og bilder av en festglad gjeng helt uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og vet du hvorfår d? Fordi nå er det flere pedofile og mer kriminalitet enn før og straffene i Norge er heelt latterlige :ler: derfor er foreldre mer obs i dag enn før, for skjer d noe med ungene så vil man angre på at man ikke tok d alvorligere eller gjorde noe med saken (nå tenker jeg ikke nødvendigvis på akkurat bare dette tilfellet men generellt sett..)

Bedre føre var.

Det er ikke flere pedofile nå enn før, men det er satt mer fokus på problemet og det er ikke fullt så skambelagt lenger å fortelle at man har vært offer for en pedo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...