Gå til innhold

Sjekket mitt barns facebookprofil...


Gjest sjokkert mor

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert mor

Min sønn har profil på facebook. Han er 13 år. Han fikk opprette profil under en avtale om at far og jeg får sjekke profilen hans av og til. (Han sitter sammen med oss når vi gjør dette).

Uansett, blant vennene hans finner vi hans egen kvinnelige lærer. Hun er riktig nok ung, 30årene, så det er ikke overraskende at hun har profil på FB, men at hun har lagt til min sønn, sin elev, som venn, finner jeg utrolig uprofesjonelt.

Vi gikk inn på lærerens profil, der hadde min sønn fullt innblikk i flere album med festbilder av læreren (og andre lærere på skolen), der hun (og de andre) opplagt var full(e). Bilder der hun var lettkledd på stranda, lettkledd til tur ut på byen etc.. Vi kunne se veggen hennes, der kolleger av henne fra skolen skriver masse private meldinger om seg og sitt liv. For ikke å snakke om statusen, der man fikk vite alt hva denne læreren gjør på fritiden...

Jeg ble helt perpleks! Min sønn skal ikke vite dette om sin egen lærer! Er ikke dette å krysse grensen for lærer/elev-forhold? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal ta denne læreren seriøst lenger. Min sønn måtte selvfølgelig slette henne fra vennelisten sin.

Hvordan ville dere reagert i samme situasjon? Synes dere denne læreren går for langt? Hva med yrkesetikken til læreren, hvor er den?

Jeg får lyst til å ta det opp med læreren og skolens ledelse, men er også litt usikker hvordan jeg skal legge det frem. Eller er det å gå for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanlig at lærere og elever legger til hverandre på FB. Hun kunne jo laget grupper slik at sønnen din ikke så fedtbildene etc. da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har definitivt brutt en grense som jeg mener hun bør konfronteres med! Hvordan du skal gjøre det har jeg ingen tips til dessverre. Jeg kjenner flere som jobber i tilsvarende yrker, og det er totalt uaktuelt for dem å legge barna/brukere/studenter til på FB.

Endret av Sunshine
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må bare le av det der. Å nei, lærer på Facebook, få tak i rektor, slett henne fra vennelista, fy så motbydelig! :gjeiper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg ville ikke ha brydd meg noe om dette, men jeg skjønner at andre reagerer. Jeg tror ikke akkuratt at ungene tar skade av dette, men kan se at læreren kan miste en del av sin autoritet, så jeg ville ikke addet elevene om jeg selv var lærer. Når det er sagt så har jeg ikke noe i mot at 13 åringer har 30 åringer på vennelista si, men akkurat når det gjelder lærer-elev forhold er det greit å holde det på et profesjonellt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har profil på facebook. Han er 13 år. Han fikk opprette profil under en avtale om at far og jeg får sjekke profilen hans av og til. (Han sitter sammen med oss når vi gjør dette).

Uansett, blant vennene hans finner vi hans egen kvinnelige lærer. Hun er riktig nok ung, 30årene, så det er ikke overraskende at hun har profil på FB, men at hun har lagt til min sønn, sin elev, som venn, finner jeg utrolig uprofesjonelt.

Vi gikk inn på lærerens profil, der hadde min sønn fullt innblikk i flere album med festbilder av læreren (og andre lærere på skolen), der hun (og de andre) opplagt var full(e). Bilder der hun var lettkledd på stranda, lettkledd til tur ut på byen etc.. Vi kunne se veggen hennes, der kolleger av henne fra skolen skriver masse private meldinger om seg og sitt liv. For ikke å snakke om statusen, der man fikk vite alt hva denne læreren gjør på fritiden...

Jeg ble helt perpleks! Min sønn skal ikke vite dette om sin egen lærer! Er ikke dette å krysse grensen for lærer/elev-forhold? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal ta denne læreren seriøst lenger. Min sønn måtte selvfølgelig slette henne fra vennelisten sin.

Hvordan ville dere reagert i samme situasjon? Synes dere denne læreren går for langt? Hva med yrkesetikken til læreren, hvor er den?

Jeg får lyst til å ta det opp med læreren og skolens ledelse, men er også litt usikker hvordan jeg skal legge det frem. Eller er det å gå for langt?

Ja, dette er jo galimatias! Vet du hva? Jeg hadde en lærer som jeg til og med besøkte hjemme!! Utenfor skoletiden, helt privat. Vi fikk pizza og greier! Fikk til og med film fra familiens siste ferietur! Helt privat og uformell omgang mellom lærere og elever hører ingen steds hjemme! Ingen kan være venn med en lærer!

Anmeld henne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt. Det er særdeles uproft av læreren. Dette hadde jeg tatt opp med henne, kanskje til og med rektor - ikke sikkert rektor vet om denne problematikken.

Det jeg synes er rarest med dette er jo hvorfor denne læreren har lyst til at elevene skal vite så mange private ting om henne..Det gjelder sikkert ikke bare fb. Man har msn,mail, sms...osv.

Lærere bør ha en viss avstand til elevene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo galimatias! Vet du hva? Jeg hadde en lærer som jeg til og med besøkte hjemme!! Utenfor skoletiden, helt privat. Vi fikk pizza og greier! Fikk til og med film fra familiens siste ferietur! Helt privat og uformell omgang mellom lærere og elever hører ingen steds hjemme! Ingen kan være venn med en lærer!

Anmeld henne!!

Jeg regner med at læreren viste frem fyllefestbildene sine, og alle de personlige hilsenene fra vennene sine i tillegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at læreren viste frem fyllefestbildene sine, og alle de personlige hilsenene fra vennene sine i tillegg?

Vet ikke hva du legger i "fyllefestbilder", men læreren var ikke avholdskvinne så det var vel ingen av oss som trodde hun drakk brus på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert mor

Hm, ja kanskje jeg og mannen min overreagerer. Men jeg mener jo at lærere skal være profesjonelle og ikke bli for private. Det er jeg sikker på de har hatt om i yrkesetikk.

Sønnen min sier at hans lærer er blitt den store "snakkisen" på skolen, og at de sjekker profilen hennes flere ganger om dagen, for å følge med på hva hun og kollegene gjør. Dette er jo selvfølgelig spennende stoff for min sønn og hans venner. Jeg synes dette er svært uheldig på mange plan.

Sønnen min fortalte at hun blant elevene har blitt kalt kjønnsdiskriminerende ting bak sin rygg, etter at partybildene på profilen hennes har blitt vist for de fleste i klassen. De har alltid hatt et godt forhold til henne, men virker som de har mistet litt av respekten for henne.

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg jobber selv som advokat, og deler ikke privatlivet mitt med klienter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er bilder folk normalt sett ikke viser frem til hvem som helst. På FB har dessverre veldig mange glemt disse sperrene fordi det "bare" er venner som ser dem . Men når venner er barn man er lærer for, foreldres venner, venners venner, kolleger osv bør man ikke legge ut andre bilder enn man ville vist til gamle tante Olga som titter igjennom familiens fotoalbum. Det er ikke unormalt at folk mister sjansen til jobbtilbud fordi de har ufordelaktige bilder av seg liggende på FB.

Jeg ville aldri vist frem fyllebilder av meg selv til barn på 12 år som jeg skulle vært et forbilde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kim_*
Vet ikke hva du legger i "fyllefestbilder", men læreren var ikke avholdskvinne så det var vel ingen av oss som trodde hun drakk brus på fest.

Jeg tror ikke at barna tar skade av det. Allikvel er vel ikke helt ok at læreren viser bilder av seg selv og de andre lærerne beruset, slik ts skriver (er ikke sikkert de andre lærerne er bekvemme med at elever har sett slike bilder en gang), eller at elevene skal se bikinibilder av læreren sin.. Ett sted går grensen!

Lærere er lærere, ansvar for barna på skolen og faglig opplæring, ikke brette ut privatlivet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fisken_*
Jeg ville aldri vist frem fyllebilder av meg selv til barn på 12 år som jeg skulle vært et forbilde for.

Heeeeelt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man ser bikinibilder kan jeg ikke se at er så farlig. Skal kvinnelige lærere ha på seg burkini når de har svømming da? Det er vi voksne som legger det seksuelle i en dame i bikini og ikke barna, det hadde vært bedre om vi lot det å gå i badetøy være naturlig og ikke noe seksuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er bilder folk normalt sett ikke viser frem til hvem som helst. På FB har dessverre veldig mange glemt disse sperrene fordi det "bare" er venner som ser dem . Men når venner er barn man er lærer for, foreldres venner, venners venner, kolleger osv bør man ikke legge ut andre bilder enn man ville vist til gamle tante Olga som titter igjennom familiens fotoalbum. Det er ikke unormalt at folk mister sjansen til jobbtilbud fordi de har ufordelaktige bilder av seg liggende på FB.

Jeg ville aldri vist frem fyllebilder av meg selv til barn på 12 år som jeg skulle vært et forbilde for.

Hvis det er bilder av en glad gjeng som holder rundt hverandre og skåler og der det ikke foregår noe verre enn det kunne vel både 12-åringen og tante Olga se disse tenker jeg. Og hadde bildene vist noe verre enn dette er det noe som sier meg at det ville kommet frem her. Det er liksom ikke helt i startinnleggets ånd å underdrive eller ta lett på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest topmodelnext
Er vanlig at lærere og elever legger til hverandre på FB. Hun kunne jo laget grupper slik at sønnen din ikke så fedtbildene etc. da.

Eg går sjølv på skulen og skulle læraren min væra min venn på fb, so hadde eg seriøst begynt å lura...

Sjølvsagt bli ho prata om blant elevane på skulen, gutane e fulle av hormoner og syns sikkert det e heilt topp å sjå bilde av læraren på stranda.. Jentene kaller ho sikkert ei h***.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er greit nok at bildene ikke trenger å være så ille, men på FB har man ingen kontroll på hva slags bilder man tagges i, hva andre skriver på sin egen wall osv. Det er mange som kan rekke å se bilder og meldinger før man får ryddet de av banen.

Personlig mener jeg uansett at man bør skille mellom privatliv og jobb i omsorgsyrker. Man kan fint invitere elever hjem uten at det blir langt nær så personlig som det fort blir på FB. Det er vel ingen her som ville lagt til pasienter på FB? Brukere på boliger for personer med spesielle behov? Som lærer er man et forbilde og en voksenperson elevene skal respektere, og TS skriver at barna har mistet respekten for læreren etter å ha sett bildene.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går sjølv på skulen og skulle læraren min væra min venn på fb, so hadde eg seriøst begynt å lura...

Sjølvsagt bli ho prata om blant elevane på skulen, gutane e fulle av hormoner og syns sikkert det e heilt topp å sjå bilde av læraren på stranda.. Jentene kaller ho sikkert ei h***.....

Tror barna må være ekstremt overbeskyttet hvis synet av en kvinne på stranda gir hore-assosiasjoner. Da jeg gikk på skolen ville ingen dummet seg sånn ut at man ville reagert med sjokk eller kåthet på en lærer i badedrakt eller bikini. Vi hadde jo svømming. Og det hendte også at vi dro på stranda. Merkelig nok hadde vi alle sett både mødre, søstre, tanter, naboer, venner og bekjente i bikini før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shady Lady

Eg er snart ferdigutdanna lærar og har tenkt mykje på akkurat dette.

Ein må jo fortsatt få vere seg sjølv til trass for at ein har eit yrke der ein skal vere eit forbilde. Så fyllebilde og bikinibilder på Facebook må ein få lov å ha.

Men å ha elevane sine på FB bør ein absolutt ikkje ha. Veit at det er mange som godkjenner alle elevar som sender venneførespurnad, men eg ville konsekvent takka nei. Om ein får spørsmål i klasserommet om kvifor (som eg sjølv har fått i praksis), så kan ein enkelt forklare at ein vil skille jobb og privatliv, og dei fleste vil akseptere dette.

Det er sjølvsagt ein viss sjanse for at elevane kan få tak i bilder likevel (via eldre søsken, foreldre osv), men då blir det ikkje dette snakket mellom elevane som det er om "alle" har denne læraren som venn.

Eg trur eigentleg ikkje det er mykje å gjere med dette. Læraren gjer vel ikkje noko gale. Det er hennar eget valg vil eg tru.

Å prate med rektor eller læraren går sjølvsagt an. Men om det fører nokon plass (eller berre vert ubehagelig for alle partar) er jo ei anna sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...