Gå til innhold

Hvordan hjelpe en tenåring med norskfaget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rett å legge spørsmålet under "Språk" men jeg prøver:

Jeg har en datter som går i 10. klasse og i går fikk hun tilbake tentamen i norsk bokmål med 3/4 i resultat og nynorsk 3 -.

I løpet av ungdomsskolen har hun hatt 5 ulike lærere i norsk og det har vært mye rot. I høst fikk klassen visst nok endelig en dyktig lærer. Hun er flink i de andre fagene (ligger i hovedsak på 5 og 6), men norskfaget sliter hun fortsatt med. Hun sier at hun ikke kan noen ting i faget. Flere stiler hun har fått 3 i.

Tilbakemeldingen på begge tentamene var at hun hadde bommet på besvarelsen i analysedelen og stiloppgaven. Jeg er enig med læreren i det. Hun skriver ellers god norsk. Har lite skrivefeil, rett grammatikk, gode setninger og nok lange besvarelser.

Noen tips i hvordan jeg kan hjelpe henne med lære å skrive bedre stiler, analysere tekst etc. De har for eksempel aldri hjemmestiler. Skriver bare stiler på skolen som de leverer inn samme dag, så det er vanskelig å veilede henne når hun holder på med skrivingen.

Jeg har i alle år prøvd å få henne til å lese bøker på fritiden, men hun har liten lyst til det.

Noen råd?



Anonymous poster hash: 7d273...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pugg nynorsk grammatikk.

Skriv "oppskrift" over hva som må være med i et kåseri, en diktanalyse osv.

Les i nynorsk ordboken. Lær fem nye ord hver kveld, og bruk dem.

Anonymous poster hash: fc995...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bommer på oppgaven, er det der dere bør starte. Les gjerne tidligere eksamensoppgaver og snakk om hva som hadde vært en god og relevant besvarelse. Det er viktig at elevene leser nøye etter hva som spørres om. Tidligere eksamensoppgaver finner du her: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EG