Gå til innhold

Hvordan hjelpe en tenåring med norskfaget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rett å legge spørsmålet under "Språk" men jeg prøver:

Jeg har en datter som går i 10. klasse og i går fikk hun tilbake tentamen i norsk bokmål med 3/4 i resultat og nynorsk 3 -.

I løpet av ungdomsskolen har hun hatt 5 ulike lærere i norsk og det har vært mye rot. I høst fikk klassen visst nok endelig en dyktig lærer. Hun er flink i de andre fagene (ligger i hovedsak på 5 og 6), men norskfaget sliter hun fortsatt med. Hun sier at hun ikke kan noen ting i faget. Flere stiler hun har fått 3 i.

Tilbakemeldingen på begge tentamene var at hun hadde bommet på besvarelsen i analysedelen og stiloppgaven. Jeg er enig med læreren i det. Hun skriver ellers god norsk. Har lite skrivefeil, rett grammatikk, gode setninger og nok lange besvarelser.

Noen tips i hvordan jeg kan hjelpe henne med lære å skrive bedre stiler, analysere tekst etc. De har for eksempel aldri hjemmestiler. Skriver bare stiler på skolen som de leverer inn samme dag, så det er vanskelig å veilede henne når hun holder på med skrivingen.

Jeg har i alle år prøvd å få henne til å lese bøker på fritiden, men hun har liten lyst til det.

Noen råd?



Anonymous poster hash: 7d273...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pugg nynorsk grammatikk.

Skriv "oppskrift" over hva som må være med i et kåseri, en diktanalyse osv.

Les i nynorsk ordboken. Lær fem nye ord hver kveld, og bruk dem.

Anonymous poster hash: fc995...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bommer på oppgaven, er det der dere bør starte. Les gjerne tidligere eksamensoppgaver og snakk om hva som hadde vært en god og relevant besvarelse. Det er viktig at elevene leser nøye etter hva som spørres om. Tidligere eksamensoppgaver finner du her: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EG

Det er også viktig at hun kjenner sjangeren hun velger å skrive i, og bygger opp teksten etter den. Alle tekster skal ha innledning, hoveddel og avslutning, ellers varierer det selvsagt ettersom man velger saktekst eller skjønnlitteratur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si en ting:

Ikke press henne til å få bedre karakterer enn hun har. Innsatsen hennes er god nok, og det er nok av ungdommer som blir syke av foreldres/venners/skolens press.

PS: Sier ikke at dere presser henne, men det virker som at du vil at hun skal få bedre karakterer for å tilfredsstille deg?



Anonymous poster hash: de5f5...22b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om problemet er datteren din sin manglende kompetanse på å deffinere en analyse/ andre særskilte sjangre.

Se på forbredningsmateriale sammen med henne og gjør en vurdering på hva som kan komme av sjanger.

Deretter kan dere skrive ut noen gode eksempler på f.eks nyhetsartikkel, debattartikkel slik at hun kan bruke dette som mal på eksamen/tentamensdagen :)

Om hun er godt forbedredt til disse avgjørende dagene kan hun sikre seg femmeren med glans. Sekseren må det som regel litt ekstra til med tanke på dyphet og sammensetning.

Men ja... forbredelse til tentamen/eksamen er key! Disse dagene som avgjør standpunkt.



Anonymous poster hash: 8d792...3a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar!

For noen er karakteren 3 bra, for andre er en 3-er ikke fullt så bra. Hun er lei seg for at hun ikke oppnår bedre enn 3 og dersom hun ønsker det vil jeg prøve å hjelpe henne å forbedre den. Jeg ønsker på ingen måte å presse henne (tvert i mot), og jeg er veldig obs på flink-pike-syndromet.

Hvis hun bommer på oppgaven, er det der dere bør starte. Les gjerne tidligere eksamensoppgaver og snakk om hva som hadde vært en god og relevant besvarelse. Det er viktig at elevene leser nøye etter hva som spørres om. Tidligere eksamensoppgaver finner du her: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EG

Det er også viktig at hun kjenner sjangeren hun velger å skrive i, og bygger opp teksten etter den. Alle tekster skal ha innledning, hoveddel og avslutning, ellers varierer det selvsagt ettersom man velger saktekst eller skjønnlitteratur.

På enkelte av linkene måtte jeg ha passord for å komme inn. Kan jeg få det dersom jeg henvender meg til skola?

Nå er det jo mange år siden jeg selv gikk på ungdomsskolen, men den gang mener jeg å huske at man til tentamen/eksamen alltid kunne velge mellom å skrive en stil med tekstanalyse, drøfte et tema eller skrive en historie/ fortelling. Jeg valgte alltid en stil der noe skulle drøftes. Er det fortsatt slik?



Anonymous poster hash: 7d273...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

For noen er karakteren 3 bra, for andre er en 3-er ikke fullt så bra. Hun er lei seg for at hun ikke oppnår bedre enn 3 og dersom hun ønsker det vil jeg prøve å hjelpe henne å forbedre den. Jeg ønsker på ingen måte å presse henne (tvert i mot), og jeg er veldig obs på flink-pike-syndromet.

På enkelte av linkene måtte jeg ha passord for å komme inn. Kan jeg få det dersom jeg henvender meg til skola?

Nå er det jo mange år siden jeg selv gikk på ungdomsskolen, men den gang mener jeg å huske at man til tentamen/eksamen alltid kunne velge mellom å skrive en stil med tekstanalyse, drøfte et tema eller skrive en historie/ fortelling. Jeg valgte alltid en stil der noe skulle drøftes. Er det fortsatt slik?

Anonymous poster hash: 7d273...491

Ja, jeg glemte at det var passordbelagt, beklager. Henvend deg til skolen, så får du sikkert passord eller andre oppgaver dere kan trene på. Kommer man opp i norsk i skriftlig eksamen, har man to eksamensdager. Man skal skrive en tekst på hovedmål og en tekst på sidemål. Den ene teksten skal være saktekst (artikkel, analyse, drøftende, argumenterende tekster osv.) mens den andre skal være skjønnlitteratur (dagbok, fortelling, novelle osv). Man skal vise at man behersker begge slags sjangre og begge de norske skriftmålene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg det riktig slik:

En dag med hovedmål (bokmål) der det gis to oppgaver som begge skal besvares

- en oppgave med sakstekst (artikkel, analyse, drøftende, argumenterende tekster). Er man her garantert å få en drøftende (hun er best i drøfting og det er også det jeg føler jeg kan hjelpe henne mest med)?

- en oppgave med med skjønnlitteratur (dagbok, fortelling, novelle osv).

Legges det like mye vekt på begge oppgavene?

En dag med sidemål (nynorsk), med oppgaver likt satt opp som eksamen hovedmål.



Anonymous poster hash: 7d273...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg det riktig slik:

En dag med hovedmål (bokmål) der det gis to oppgaver som begge skal besvares

- en oppgave med sakstekst (artikkel, analyse, drøftende, argumenterende tekster). Er man her garantert å få en drøftende (hun er best i drøfting og det er også det jeg føler jeg kan hjelpe henne mest med)?

- en oppgave med med skjønnlitteratur (dagbok, fortelling, novelle osv).

Legges det like mye vekt på begge oppgavene?

En dag med sidemål (nynorsk), med oppgaver likt satt opp som eksamen hovedmål.

Anonymous poster hash: 7d273...491

Slik er det ikke lenger. Alle oppgavene åpner for ulike sjangre. Nå fokuserer fagnemnda mye mer på målgruppe og mottakerbevissthet. Det står heller ikke hvordan oppgavene vektlegges.

Mine tips til TS:

- Ikke heng dere opp i gamle eksamensoppgaver. De som kommer nå, er annerledes enn de som har vært tidligere (se over)

- Jobb med mottakerbevissthet. I mange av oppgavene står det hva slags funksjon teksten har. Svært mange elever bommer på dette. Her er det mulig å score enkle "poeng".

- Snarvei: Finn de sjangerne som eleven er fortrolig med, og utvikle dem enda mer. Hvis man kan novelle og portrettintervju godt, kan man levere en god besvarelse på absolutt alle oppgaver.

Hilsen norsklærer på tiende trinn.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Jeg husker da jeg var ung, at det å sitte å skrive på papir med blyant, det var noe jælva mas.

Dagens ungdom vil nok ha en kjempefordel av å kunne sitte å skrive på en liten laptop, så jeg ville undersøkt om nettopp dette med å kunne sitte og skrive på en datamaskin kunne være en mulighet.

Sånn om det norske språket, ville jeg undersøkt om det var noen nye ting hun kunne ha lært seg, spesielt med tanke på akkurat dét å skrive tekst med mange og kanskje lange setninger. Tanken her er at hvis man tenkes være allerede komfortabel med utfordringene til å skrive konkret, og kanskje langt om noe man ønsker å poengere, da vil jeg tro at det å arbeide med å skrive en tekst blir mer moro og noe man kan være stolt av.

Hvis jenta er slapp så å si, og litt lat, så er det nok er fordel at hun lærer å se mer kritisk på hva hun selv har skrevet, slik at hun ser nye muligheter i det å formulere seg. En start kunne være å spørre seg selv: hvordan kan jeg skrive det jeg skrev, på en annen måte som gjør teksten mer interessant. Dette kan være valg av enkelte ord, hvordan man begynner en setning og f.eks hvor detaljert eller forenklet noe bør beskrives.

Sånn om det å skrive tekst generelt, så ble jeg fortalt en gang: at man kan bevisst skrive en enkelt setning med fokus på å formulere seg akkurat slik man ønsker, for å få utnyttet alle ordene som blir skrevet ned med en setning, og kanskje også for å unngå tvetydighet og uklarhet; men med tanke på at man kanskje har med mye tekst å ha med å gjøre, så er det viktig å forstå at man til slutt har å gjøre med hele avsnitt, slik at man f.eks holder et argument innenfor et enkelt avsnitt og ikke lar et argument flyte mer tilfeldig over i neste avsnitt uten god grunn.

Sånn ellers vil jeg tro at det er viktig å ha enkelte resursser tilgjengelig, sånn som ordbok på internett, alternativt i bokform. Jeg tror det kunne vært veldig artig for jenta om hun f.eks kunne slå opp i en såkalt etymologisk ordbok, for å kanskje vite noe mer om et ords opphav eller tidligere bruk. Dessverre er slike bøker svinedyre, men formodentlig verdt pengene.

Det blir kanskje litt mye å skulle se på litteraturteori eller hva slikt kan hete, men det er nok en fordel å ha et avklart forhold til bruken av metaforer, og alt av underkategorier for det som er metaforisk med språket; sånn at man i det minste kan stoppe opp etter behov og undersøke nærmere, og så se om ikke man kan lære noe, om det så enn måtte være å bare kunne huske en type metafor som man forstår, eller å spontant korrigere en uklarhet (fordi noe ble skrevet i overført betydning og utydelig).

Siste tips, hu skal drite i å bruke 'ellipsis' hvis hun kanskje allerede gjør dét. Bruken av ellipsis er for pretensiøse idioter, som virker respektløse overfor en leser som jo nok ønsker å få tilegnet seg informasjon uten å skulle måtte gjette seg til hva skribenten mener. :D

E.eks. Dette var artig...

Er ikke lærer selv, men mener å ha fått med meg at hvis man ønsker å benytte ellipsis i en tekst, så kan man godt gjøre dette i det sitere andres utsagn, hvor en ser seg tjent med å utelukke og fjerne noe av det utvalgte materialet.

F.eks "Matprisene er for høye og jeg vil ikke finne meg i dette! (...)"

Ok, aller siste tips: Les nøye igjennom hva man selv har skrevet!!! Ikke ta til takke med å lese igjennom kun én gang, men les gjerne igjennom flere ganger for å sjekke at det i teksten ikke forekommer skrivefeil, eller andre uønskede ting.

* Oops, så mange skrivefeil. Korrigert.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vg. Hadde vi en lærer som satte opp en god mal på analysering av tekst. Det hjalp veldig.

Når hun bommer på oppgaven kan det da være at hun ikke leser skikkelig oppgaven eller at hun ikke forstår oppgaveteksten skikkelig? Hvordan er besvarelsene hennes på andre oppgaver/prøver på skolen? Kan hun ha en form for lesevansker? Lesesvake husker godt, og blir ofte ikke "avslørt" før de kommer høyt opp i klassene og kravene blir høyere, og dette er en typisk måte å avsløre slikt på. Bruker hun briller?

Når hun ikke er glad i å lese bøker, har dere prøvd med lydbøker?

Bibliotekene har ulike lydbokløsninger.

Nynorsk er ofte vanskelig for bokmålselever, også for meg som har vokst opp med nynorsk som "morsmål" og har vært "tospråklig".

Det eneste som hjelper er å lese/høre på forfattere med godt skriftspråk.

Anonymous poster hash: 7fe98...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting, norsklæreren på vg sa alltid når vi skrev stil, Husk nå på at dere skal skrive som om dere skriver for en tomsing, en tomsing som ikkje kan eller veit noe som helst. Så dykk lyt forklara tomsingen alt. Og den tomsingen dykk skriv for er meg!

Å skrive forklarelig for uvitende har vært en god hjelp for meg.

Anonymous poster hash: 7fe98...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde problemer med å skrive stil på ungdomskolen, det jeg begynte med var å lese stiler som hadde fått gode karrakterer. Etter å ha lest igjennom mange stiler over en lengre periode begynte jeg å kjenne igjen de tingene som gjorde stilen god, derifra gikk jeg fra 3-4 til at jeg skrev stilene mine på 1time på tentamen og fikk 5-6.

Men, jeg syns norskfaget slik det er nå er veldig tullette... masse epoker som man såvidt er innom, og man lærer ingenting skikkelig.

Nynorsk er det bare å pugge pugge pugge gramatikken...litt som det er med tysken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...