Gå til innhold

Hva betyr dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva "å gjev du batt meg" betyr? Har søkt litt, men ikke funnet noe fornuftig..



Anonymous poster hash: 467e6...9be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Å gjev" er noe i retning av "skulle ønske at du".

Batt er kanskje binde, men det kan være i en mindre konkret betydning enn å faktisk fysisk binde noen.

Anonymous poster hash: 919d9...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjev du batt meg med bast og bende

Å gjev du batt meg så bande brende

Å gjev du drog meg så fast til deg

At heile verdi kom bort for meg

Det er nok å binde, men kanskje ikke med tau nødvendigvis.

Mer i betydningen av å binde seg til noen.

Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er fra "Elsk" av Arne Garborg og det finnes sikkert drøssevis av analyser av dette der ute om man gidder å google litt tenker jeg.



Anonymous poster hash: 2bb90...d3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra "Elsk" av Arne Garborg og det finnes sikkert drøssevis av analyser av dette der ute om man gidder å google litt tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

Ok, jeg er ikke ute etter en analyse av et helt verk/dikt/hvadetnåer. Jeg ville bare vite hva selve tittelen betyr... Takk til de som har tatt seg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: 467e6...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er ikke ute etter en analyse av et helt verk/dikt/hvadetnåer. Jeg ville bare vite hva selve tittelen betyr... Takk til de som har tatt seg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: 467e6...9be

Det er et veldig vakkert dikt. "Å gjev du batt meg" betyr noe sånn som "Åh, bare du kunne binde meg", altså et utrop/ et ønske om å bli bundet. Uttrykket "å binde med bast og bende" betyr at du binder noe svært godt.

Så første setningen er et ønske om å bli bundet hardt til personen du snakker til. Neste setning betyr at du bil bli bundet/knyttet til et menneske så hardt at båndene som binder deg begynner å brenne. Tredje og fjerde setning er et ønske om å bli dratt så fast inntil et annet menneske at resten av verden forsvinner.

Å gjev du batt meg med bast og bende

Å gjev du batt meg så bande brende

Å gjev du drog meg så fast til deg

At heile verdi kom bort for meg

Anonymous poster hash: c201f...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er ikke ute etter en analyse av et helt verk/dikt/hvadetnåer. Jeg ville bare vite hva selve tittelen betyr... Takk til de som har tatt seg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: 467e6...9be

En analyse vil jo kunne fortelle deg hva denne tittelen/linjen betyr. Mest sannsynlig gir den liten (eller en annen) mening alene.

Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En analyse vil jo kunne fortelle deg hva denne tittelen/linjen betyr. Mest sannsynlig gir den liten (eller en annen) mening alene. Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

Du trenger ikke en analyse for å skjønne den linja, bare litt ekstra norskkunnskaper...

Klart det gir mening alene også.

Anonymous poster hash: 919d9...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men i dette tilfellet kan det ha flere betydninger av binde.

"Og gid du bant meg" er mitt beste forslag.



Anonymous poster hash: 2bb90...d3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men i dette tilfellet kan det ha flere betydninger av binde. "Og gid du bant meg" er mitt beste forslag. Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

Ja, men det er ikke en analyse som løser det problemet, det er tilgang til en større kontekst.

Anonymous poster hash: 919d9...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er ikke en analyse som løser det problemet, det er tilgang til en større kontekst.

Anonymous poster hash: 919d9...cc3

Fint :)

Det var bare et forslag fra meg til å finne meningen.

Anonymous poster hash: 2bb90...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...