Gå til innhold

Er disse ordene banneord?


Nevian

Anbefalte innlegg

Jeg anser ingen av ordene under som ordentlige banneord. Gjør du?

- Farken

- Fanken

- Fy flate

- Fy søren

- Svarte

- Helsike

- Forbasket

- Forbannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg anser dem vel ikke som banneord. Kraftuttrykk, kanskje. Jeg hadde jo ikke ropt "Helsike!" tvers over en barnehage for sport av den grunn, jeg hadde ligget unna de fleste av disse hvis jeg først var et sted der jeg burde være ekstra obs på språket, men banneord ville jeg ikke kalt dem.



Anonymous poster hash: ec236...415
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg anser dem vel ikke som banneord. Kraftuttrykk, kanskje. Jeg hadde jo ikke ropt "Helsike!" tvers over en barnehage for sport av den grunn, jeg hadde ligget unna de fleste av disse hvis jeg først var et sted der jeg burde være ekstra obs på språket, men banneord ville jeg ikke kalt dem.

Anonymous poster hash: ec236...415

Og bare så det er klart, jeg tror ikke det finnes en eneste sammenheng der jeg personlig hadde ment at de ordene der var upassende eller stygge. Jeg hadde bare ligget unna noen av dem i de settingene der jeg bør være aller mest forsiktig rent språklig. Man skal være bra skjør for å reagere på ord som det her, men noen kan sikkert finne på å reagere litt i en eller annen sammenheng.

Anonymous poster hash: ec236...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ingen av ordene under som ordentlige banneord. Gjør du?

- Farken - ikke banneord

- Fanken - på grensen

- Fy flate - ikke banneord

- Fy søren - ikke banneord

- Svarte - ikke banneord

- Helsike - Banneord

- Forbasket - ikke banneord

- Forbannet - helt klart banneord!

Anonymous poster hash: 645ff...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neeei men tror ikke jeg hadde brukt alle i undervisning på barneskolen da liksom :P

Anonymous poster hash: 04101...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ingen av ordene under som ordentlige banneord. Gjør du?

- Farken

- Fanken

- Fy flate

- Fy søren

- Svarte

- Helsike

- Forbasket

- Forbannet

Moren min regner alle disse for banneord, med unntak av fy flate og fy søren. Selv synes jeg bare helsike og forbannet er banneord, men alle bortsett fra de moren min aksepterer er jo egentlig kraftuttrykk som jeg ville vært forsiktig med å bruke rundt barn eller i profesjonelle settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i svarte hælvete for en satans svær hestkuk du er!



Anonymous poster hash: 19167...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "helsike" er i grenseland, de andre ordene anser jeg ikke som i nærheten av banneord. Hvordan kan "forbannet" være banneord? I hvilken sammenheng brukes ordet dersom det regnes som banning? Jeg anser forbannet som å være forbannet på noen og klarer ikke se at det kan være banneord :vetikke:



Anonymous poster hash: 77586...ccd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "helsike" er i grenseland, de andre ordene anser jeg ikke som i nærheten av banneord. Hvordan kan "forbannet" være banneord? I hvilken sammenheng brukes ordet dersom det regnes som banning? Jeg anser forbannet som å være forbannet på noen og klarer ikke se at det kan være banneord :vetikke:

Anonymous poster hash: 77586...ccd

Forbannet/forbanna idiot. :vetikke:

Nei, jeg ser ikke på ordene som banneord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ingen av ordene under som ordentlige banneord. Gjør du?

- Farken

- Fanken

- Fy flate

- Fy søren

- Svarte

- Helsike

- Forbasket

- Forbannet

Farken og Fanken er utbroderinger av ordet Faen.

Fy flate henspiller på Fy faen.

Søren er en av de vanligste omskrivningene for Satan i norsk.

Helsike er en variant av Helvete.

Interessant nok så er alle overnevnte banneord basert på religiøse ord, så kanskje folk som ikke er kristne skal holde seg unna dem? :P

Anonymous poster hash: ea80d...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farken og Fanken er utbroderinger av ordet Faen.

Fy flate henspiller på Fy faen.

Søren er en av de vanligste omskrivningene for Satan i norsk.

Helsike er en variant av Helvete.

Interessant nok så er alle overnevnte banneord basert på religiøse ord, så kanskje folk som ikke er kristne skal holde seg unna dem? :P

Anonymous poster hash: ea80d...3f6

Alle oversettelsene dine er riktige, med unntak av én.

Søren er ikke en omskrivning av Satan.

Det er en omskrivning av Sønnen. Men fordi man ikke skal misbruke Guds navn, så sa man ikke -Jesus! når man bannet, slik mange gjør i dag. Man turte ikke helt si -Sønnen, heller. -Søren! derimot.

Søren er faktisk blitt et herrenavn i Skandinavia, av akkurat den grunnen. Man kan ikke kalle noen Jesus, slik som i LatinAmerika, men man kunne kalle dem Søren. (Særlig om han var førstefødt sønn i heimen...)

Tviler på at dette stemmer? --> Det er ingen som med viten og vilje kaller sin førstefødte for Satan og får han døpt i Kirken... Ingen prest ville godtatt det heller. På samme måte som ingen gutter heter Lucifer.

Gutter kan imidlertid hete Kristian, Kristoffer (barnet tilegnes Kristus), Gustav (Guds vandrestav, en Gud kan regne med) og den typen ting. Og altså Søren. En pen omskrivning av Jesus Kristus, Guds enbårne sønn.

I USA er også Jesus brukt som banneord, fordi det er misbruk av Guds navn: Jesus Christ! oppfattes som banning. Omskrives til -Djees! Eller de sier -Christ!! som blir vår -Søren!

Fy flate hander om at Satan slår deg flat. Grovere varianter er -Faen hakke!

En liten digresjon knyttet til de to siste jeg nevner. Jeg syns det er litt "kult" å tenke på disse kraftuttrykkene, fordi det jo handler om demonbesettelse og poltergeist-aktivitet.

Andre "kjekke" uttrykk i samme kategorien er "Faen fløtte!" "Faen røske!" og den typen uttrykk. Rett og slett at Satan eller en demon fysisk kaster en person omkring, hakker i personen (med egnet "våpen") eller river i han. (Uæææ... :haar: )

"Faen daske!" er også en sånn greie. Nemlig å bli pult av Satan... "Faen sverte!" innebærer at man ønsker en forbannelse over noen. Altså at Satan skal sverte sjelen deres/ta dem. "Faen ta!" er jo i samme kategorien.

Masse kreativt man kan putte inn her, altså.

Snille, kristne piker sier -Fy fela! fordi fele var et instrument som ikke skulle innenfor dørstokken i kirken... Felespillere de spilte jo til dans og dans var syndig.

(Felegnikking kan jo også være...svært ubehagelig å høre på, om det gjøres feil.)

:kosteskaft:

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser ingen av ordene under som ordentlige banneord. Gjør du?

- Farken

- Fanken

- Fy flate

- Fy søren

- Svarte

- Helsike

- Forbasket

- Forbannet

Farken = Fanden (Djevelen)

Fanken = Fanden (Djevelen)

Fy Flate = Slåes flat av Satan

Fy Søren = Veldig nedsettende uttalelse om Jesus

Svarte = Helvete

Helsike = Helvete

Forbasket = Noe som det hviler en forbannelse over

Forbannet= En person/ting/situasjon som det er kommet/lagt en forbannelse over.

Alle tar utgangspunkt i at man enten påkaller Satan, eller misbruker Guds navn/ikke viser Gud tilbørlig respekt, eller at man klager over at noe er underlagt Satan/hekseri eller lignende (forbannet.)

Hilsen teolog-studenten. :) (Som altså kategoriserer alt det som ble nevnt som bannskap, bare mere og mindre grov.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "helsike" er i grenseland, de andre ordene anser jeg ikke som i nærheten av banneord. Hvordan kan "forbannet" være banneord? I hvilken sammenheng brukes ordet dersom det regnes som banning? Jeg anser forbannet som å være forbannet på noen og klarer ikke se at det kan være banneord :vetikke:

Anonymous poster hash: 77586...ccd

Din forbanna drittsekk! er banning, fordi man antyder at noen skal forbannes av Satan eller lignende svart makt, eller at de allerede er under forbannelse.

En ting kan jo også være under forbannelse. "Forbanna trerot!!" når man ikke får den opp av bakken, feks. så man får hjertesting og prolaps av å forsøke å flytte på den, når man vil lage seg plen... :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Det er lenge siden jeg sluttet med å si "herre gud!", men "helvete!" er like artig. Litt rart egentlig. :)

<--- ikke relegiøs i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Religiøs person her, som lenge hadde problemer med å ikke kutte ut enkelte vokaler i banneord som omfattet direkte misbruk av Guds navn. :fnise: (Omtrent som når jødene gjorde om Guds navn som han oppga til Moses, til "Jahve" i skriftrullene sine. )

Men nå har jeg gitt meg med det. (Når jeg har satt meg mere inn i hva religionene inneholder av dogmer og hva dette innebærer.)

Jeg er blitt en storforbruker av uttrykket "Djeesus Christus!" Altså en anglifisering av "Jesus Kristus!"

Jeg liker også "Hoppende Jesus på en hoppestokk." (Jeg ser for meg Jesus i hvit kjortel, med skjegg og glorie, på den hoppestokken... :fnise: )

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også "Hoppende Jesus på en hoppestokk." (Jeg ser for meg Jesus i hvit kjortel, med skjegg og glorie, på den hoppestokken... )

Hmm...snakker du om noen i min familie nå eller? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg anser alle som banneord, på samme måten som Tøytigern. Men ikke alle uttrykkene er like sterke. Det kommer vel mest an på sedvane.

Jeg er ikke kristen, og bruker sjelden noen av de uttrykkene. Når man ikke tror, gir ikke uttrykkene noen mening. Dvs, noen ganger bruker jeg vel fy flate, rett og slett fordi det var først i voksen alder at jeg lærte hva det betydde, og da var det godt innarbeidet hos meg.

På den annen side bruker jeg ikke "kristenbanneuttrykk" som "fy feite" eller "fy fabian", heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oversettelsene dine er riktige, med unntak av én.

Søren er ikke en omskrivning av Satan.

Det er en omskrivning av Sønnen. Men fordi man ikke skal misbruke Guds navn, så sa man ikke -Jesus! når man bannet, slik mange gjør i dag. Man turte ikke helt si -Sønnen, heller. -Søren! derimot.

Søren er faktisk blitt et herrenavn i Skandinavia, av akkurat den grunnen. Man kan ikke kalle noen Jesus, slik som i LatinAmerika, men man kunne kalle dem Søren. (Særlig om han var førstefødt sønn i heimen...)

Tviler på at dette stemmer? --> Det er ingen som med viten og vilje kaller sin førstefødte for Satan og får han døpt i Kirken... Ingen prest ville godtatt det heller. På samme måte som ingen gutter heter Lucifer.

Gutter kan imidlertid hete Kristian, Kristoffer (barnet tilegnes Kristus), Gustav (Guds vandrestav, en Gud kan regne med) og den typen ting. Og altså Søren. En pen omskrivning av Jesus Kristus, Guds enbårne sønn.

For noe tull, Tigern. Søren kommer fra det latinske navnet Severinus som igjen kommer av slektsnavnet Severus som betyr "streng". Som banneord (eller helller mildt kraftuttrykk) er det avledet av Satan. Jeg håper du bare tøysa med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...