Gå til innhold

Feil bruk av spørreord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette er det absolutt eneste som irriterer meg gramatikkmessig, jeg er altså ingen grammar-nazi. Men jeg får assosiasjoner til barneskole elever som ikke helt har lært seg dette enda. Godt mulig det har sin plass i dialekt, men ikke i skreven form. Er vel ikke lov å skrive dialekt her på forumet heller tror jeg?



Anonymous poster hash: 1df6e...265
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke at folk synes det er vanskelig å vite hva spørreord de skal bruke. Rett og slett uforståelig!

Angående det du sa om trolling: Nei, glem det forresten, dere ser det vel selv (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg kan garantere deg at den som retter bacheloroppgaven sitter og river seg i håret og trekker en karakter.

Ps. Nei, jeg skriver ikke perfekt, og har tidvis skrivefeil, men bruk av spørreord er sannelig ikke komplisert.

Nei, men det er fundamentalt mange som skriver og/å feil. Litt dumt å påpeke andres feil når man havner i baret selv. :P

Anonymous poster hash: 8a6d1...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar dette opp, du er ikke den eneste som merker deg dette.

Dialekt er noe du snakker, når du skriver bruker du enten bokmål eller nynorsk, ikke "gatespråk", eller sms språk. Samme om du kommer fra Sandviken, Møhlenpris eller Kalfaret, eller Grønnland, frogner eller Øvre Singsaker.

Hvordan tillater foreldre at barna/ungdommene snakker hjemme i dag? De de færreste foreldre bryr seg med å rette på språklige feil hos sine søte små noen gjør de samme språklige feilene selv og hva da?

Mennekser som leser mye fagliteratur og av forfattere som har et godt språkhar et langt bedre språk, både skriftlig og muntlig enn dem som ikke leser tilsvarende literatur. Det er også lettere nåde å diskutere, forstå og bli forstått og generelt forholde seg til et menneske med et godt og tilnærmet korrekt skrift og talespråk.

Jeg tror det vil bli et mer synlig skille mellom dem som evner å uttrykke swg skriftlig korrekt og dem som bruker mer og mer skriftlig ukorrekte både spørreord og andre ord. Skriftspråket gjenspeiler ofte talespråket og språklig forståelse.

Dette sagt og skrevet, personer med lese skrivevansker og kalkulasjonssvikt er unntatt.

Min norsk er heller ikke perfekt!

Anonymous poster hash: b3bbc...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte feil å si hvem parkas. Du kan bruke det men da i en spesifikk eie stil. Er akkurat som å si "hvem sin bil?" bare at du utelater sin.

Det heter uansett ikke "hvem sin bil", men "hvis bil".

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Genitiv-og-eiendomspronomen.aspx?PID=321&M=NewsV2&Action=1&NewsId=130

Høres ut som en unge når man bruker "hvem sin".

Anonymous poster hash: 8a6d1...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk synes det er vanskelig å vite hva spørreord de skal bruke. Rett og slett uforståelig!

Angående det du sa om trolling: Nei, glem det forresten, dere ser det vel selv (?)

Hvilket spørreord, ditt tulletroll.

Anonymous poster hash: b3bbc...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det er fundamentalt mange som skriver og/å feil. Litt dumt å påpeke andres feil når man havner i baret selv. :P

Anonymous poster hash: 8a6d1...d3a

Hmm mener du det skal være " å river seg i håret"? Må si meg uenig, vennligst utdyp.

Anonymous poster hash: 1b6b9...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får grøssninger av dette, det stiller for meg i samme kategrom som overdreven bruk av "dems". Dette er jo noe man lærer på barneskolen, jeg forstår ikke at det er mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket spørreord, ditt tulletroll.

Anonymous poster hash: b3bbc...85e

Det var jo liksom hele poenget da. Men det var jo bra du tok det i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm mener du det skal være " å river seg i håret"? Må si meg uenig, vennligst utdyp.

Jeg rettet det for ts sin skyld (står i første innlegget) ettersom vedkommende skrev:

men jeg kan garantere deg at den som retter bacheloroppgaven sitter å river seg i håret og trekker en karakter.

Anonymous poster hash: 8a6d1...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg rettet det for ts sin skyld (står i første innlegget) ettersom vedkommende skrev: Anonymous poster hash: 8a6d1...d3a

La være å rette ting som i utgangspunktet er riktig.

(Hvis du er i tvil, skriv setningen om til fortid. Dersom det da skal være og skal det også være det i nåtid. "Sensor satt og rev seg i håret/sensor sitter og river seg i håret").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ukorrekt. Hvem er og forblir alltid hvem.



Anonymous poster hash: 2e8ad...86c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Er det noen som har en idè om hvorfor det har blitt slik? Da jeg gikk på skolen ble dette terpet til det kjedsommelige, men så å si alle kunne det til slutt.

Nå virker det som annenhver ungdom roter med dette.

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror det har mye med populærkultur å gjøre. samfunnet har en enorm innflytelse på hvordan språket utvikles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får grøssninger av dette, det stiller for meg i samme kategrom som overdreven bruk av "dems". Dette er jo noe man lærer på barneskolen, jeg forstår ikke at det er mulig?

Snart er det vel vanlig å kunne bruke "dems" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som har en idè om hvorfor det har blitt slik? Da jeg gikk på skolen ble dette terpet til det kjedsommelige, men så å si alle kunne det til slutt.

Nå virker det som annenhver ungdom roter med dette.

Det har med dialekter på Austlandet å gjere, og eg kan tilrå deg Øystein Vangsnes' pamflett "Språkleg toleranse i Noreg - Norge for faen!", der er det eit eiga kapittel om dette, og sjølv eg blei mindre irritert av denne feilen. Eg tilrår deg artikkelen i staden for å gjengi innhaldet av di eg skriv på ein tablet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...