Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Nei, greit da kan man vel sette potet på lista og for min del, aldri en problemstilling jeg har vært borti men..

Selvom vi ikke er direkte påvirket av dette idag, vil jeg vel si at et ord som kommer fra den tiden, brukt som en samlebetegnelse på slaver, ikke er et ord som burde vært i bruk... Da holder man jo denne tiden i live!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hutsi og tutsiene drepte hverandre i milliontalls med macheter. Hvis ikke det er rasisme så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Man holder ikke en tidsperiode i livet bare ved å bruke en samlebetegnelse på svarthudete mennesker. Det at du får slike assosiasjoner til den tiden får være ditt problem. Det blir ikke tatt ille opp blant noen av de som har hørt meg bruke neger - og jeg kjenner en god del negere.

De som blir støtt av et slikt ord kan forsvare seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får velge selv hvordan du vil fremstå, jeg bare vet at mange ikke liker det ordet, både de som er mørke i huden og de som ikke er det..

Er en grunn til at det ikke brukes i det offentlige lenger!

Og grunnen til at de ikke forsvarer seg, er jo at mange ikke sier det rett i ansiktet på dem, men i de granske hjem rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo enige om at si at negere er stygt er mer fornærmende mot negere enn hvis man sier at det å være neger er noe man kan være stolt over? Hvorfor er ikke negerne stolte kanskje, - alle oss andre stammer jo fra negere som var det aller første menneskerasen? Alle andre raser er jo bare avartarter av den negroiderase.

Uten negere, ingen mennesker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo enige om at si at negere er stygt er mer fornærmende mot negere enn hvis man sier at det å være neger er noe man kan være stolt over? Hvorfor er ikke negerne stolte kanskje, - alle oss andre stammer jo fra negere som var det aller første menneskerasen? Alle andre raser er jo bare avartarter av den negroiderase.

Uten negere, ingen mennesker!

Det er sant det, at vi alle stammer fra Afrikanere, derfor burde vi være stolte av afrikanere også og ikke bruke et ord som stammer fra den tiden de var slaver, men heller der de er fra, som vi alle er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant det, at vi alle stammer fra Afrikanere, derfor burde vi være stolte av afrikanere også og ikke bruke et ord som stammer fra den tiden de var slaver, men heller der de er fra, som vi alle er!

Det er vel "nigger" som stammer fra slavetiden, ikke neger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, begge deler, det ordet du sa er bare en annen versjon av det ordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 1700-tallet kom også ordet Negro (neger, fra latin for svart) i bruk; både afrikaner og neger ble stort sett oppfattet som nøytrale og ble brukt både av de hvite og av de svarte selv. På 1800-tallet var også ordet nigger, som etterhvert ble sett på som sterkt rasistisk, vanlig blant hvite amerikanere, og ordet har holdt seg som et rasistisk uttrykk, brukt i brede lag av befolkningen særlig i sørstatene opp til 1970-tallet. På 1800-tallet ble Colored (farget) lansert som et høflig ord som var ment å ikke være støtende. Dette ordet ble brukt et godt stykke inn i 1900-tallet, men ble så gradvis erstattet av Negro som det mest høflige uttrykket[3]. Personer som tidligere ble omtalt som mulatter, altså personer med blandet opphav, ble fra ca. 1930 definert og omtalt som negre, på grunn av en-dråpe-regelens økte gjennomslag. Fra slutten av 1950-tallet begynte enkelte å protestere mot Negro, men ordet var vanlig til 1970-tallet og ble brukt av f.eks. Martin Luther King (i talen I Have a Dream bruker han ordet 15 ganger). Negro brukes fremdeles i endel institusjonsnavn som United Negro College Fund. Ordene Black og African, som så sent som på 1950- og 1960-tallet ble regnet som nedsettende av mange, særlig innen den eldre generasjonen svarte, ble gradvis tatt i bruk på 1960- og 1970-tallet, ikke minst takket være Black is beautiful-bevegelsen og en økende identifisering med det afrikanske kontinentet. Samtidig med at Black fikk økt popularitet foretrakk et mindretall Afro-American.

Ok, så er det tatt fra wikipedia, men satser på det er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men som du ser, var ordet bare vanlig frem til 1970-tallet og er idag ikke sett på som et ord som er riktig å bruke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men på 50- og 60-tallet var det stygt å si "black"! Så.. eh ja. Jeg gidder ikke forandre mitt ordforråd hver gang folk finner på noe nytt.

Da jeg var liten var det ikke stygt å si neger i det hele tatt - og nei, det lå ikke noe rasistisk i uttrykket. Akkurat som at det ikke gjør det for meg idag, bare fordi noen har funnet på at det er stygt å si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da står du også i stor fare for å virkelig fornærme noen og virke rasistisk, men det er et valg du må ta selv..:)

Vi får vel bare være enige og være uenige..:)

Takk for debatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da står du også i stor fare for å virkelig fornærme noen og virke rasistisk, men det er et valg du må ta selv..:)

Vi får vel bare være enige og være uenige..:)

Takk for debatt!

Takk, i like måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes FrøkenJosefine har vært flink her og forsvart mot å bruke uttrykket "neger".:) Folk er flinke til å kverulere gitt. Er det ikke bare å erkjenne at det er ufint å bruke N ordet?

"Negre" høres jo forferdelig ut, og jeg synes det er utrolig mange nordmenn som bruker det uttrykket.

Vil ikke afrikanere være et passende begrep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes FrøkenJosefine har vært flink her og forsvart mot å bruke uttrykket "neger".:) Folk er flinke til å kverulere gitt. Er det ikke bare å erkjenne at det er ufint å bruke N ordet?

"Negre" høres jo forferdelig ut, og jeg synes det er utrolig mange nordmenn som bruker det uttrykket.

Vil ikke afrikanere være et passende begrep?

Å, nei! N-ordet! :sjokkert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil rette en takk til Glukk som har ført sine argumenter svært godt. Hun har som de fleste i Norge hverken brukt eller hørt ordet neger i en rasistisk konnotasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes FrøkenJosefine har vært flink her og forsvart mot å bruke uttrykket "neger".:) Folk er flinke til å kverulere gitt. Er det ikke bare å erkjenne at det er ufint å bruke N ordet?

"Negre" høres jo forferdelig ut, og jeg synes det er utrolig mange nordmenn som bruker det uttrykket.

Vil ikke afrikanere være et passende begrep?

Så sant de er afrikanere er det sikkert greit å si afrikaner, ellers blir det jo litt misvisende og litt flaut kanskje. hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske menn/gutter roper "hore" til norske kvinner over en lav sko.

Da synes jeg neger er ganske uskyldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske menn/gutter roper "hore" til norske kvinner over en lav sko.

Da synes jeg neger er ganske uskyldig!

Det blir litt gammeldags med øye for øye, tann for tann.. Two wrongs dont make a right!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt gammeldags med øye for øye, tann for tann.. Two wrongs dont make a right!

Poenger er jo at det ikke er hundre prosent vedtatt at det er feil å bruke ordet neger i Norge. Se vedlagt link angående språkstriden om ordet neger. Flere språkprofessorer sier at det ikke er rasistisk å bruke ordet neger, men man kan være varsom med å bruke det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Neger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...