Gå til innhold

Noen som har lært seg bosnisk/serbisk/kroatisk her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes du at det var krevende? Hvor lang tid brukte du på det? Noen tips?



Anonymous poster hash: 5fcd3...4b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke kalle meg utlært, men jeg har studert b/k/s. Jeg tok det som enkeltmener over to år og jeg kan lese vanlige bøker og aviser, men kan glemme tyngre akademiske tekster. Jeg gjør meg også forstått muntlig, selv om jeg sikkert gjør noen feil her og der.

Det krever litt jobb siden slaviske og germanske språk er såpass forskjellige, men det er ikke det vanskeligste språket du kan lære deg heller. For meg var det til god hjelp og oppsøke språket også utenom studiene, so foreksempel å lese magasiner og aviser og høre på musikk. Da slår man gjerne opp når man støter på et ord man ikke forstår og så ser man hvordan språket kan brukes.



Anonymous poster hash: 2c092...49d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle meg utlært, men jeg har studert b/k/s. Jeg tok det som enkeltmener over to år og jeg kan lese vanlige bøker og aviser, men kan glemme tyngre akademiske tekster. Jeg gjør meg også forstått muntlig, selv om jeg sikkert gjør noen feil her og der.

Det krever litt jobb siden slaviske og germanske språk er såpass forskjellige, men det er ikke det vanskeligste språket du kan lære deg heller. For meg var det til god hjelp og oppsøke språket også utenom studiene, so foreksempel å lese magasiner og aviser og høre på musikk. Da slår man gjerne opp når man støter på et ord man ikke forstår og så ser man hvordan språket kan brukes.

Anonymous poster hash: 2c092...49d

Tok du enkeltemnene ved UIO? Krever ikke de at man er tilstede i undervisningen?

Anonymous poster hash: 5fcd3...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er målet mitt å gjøre meg forstått og kunne føre samtaler samt lese aviser og nyheter.. Hva vil du si er hovedforskjellen mellom kroatisk, serbisk og bosnisk? Jeg kommer til å legge vekt på Kroatisk..



Anonymous poster hash: 5fcd3...4b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det ved et annet universitet i Norden, vil ikke si hvilket siden det ikke er så mange nordmenn som har gjort det og jeg ønsker ikke å bli gjenkjent.

Serbisk på den ene siden og bosnisk og kroatisk på den andre er basert på to forskjellige dialekter, men nå i moderne tid er det serbisk og kroatisk som skiller seg mest fra hverandre. "Høykroatisk" er preget av purisme og man går tilbake i tid for å finne gamle slaviske ord man kan erstatte låneord med. Det er egentlig kroatene som er mest "sære" på dette med språk, men folk flest vet ikke alltid hva som er "riktig" og snakker som de er vant med fra før.

I bosnisk er alt lov fordi alle de tre gruppene er sterkt representert der og har satt sitt preg på språket, de er minst "sære". Serberne ligger et sted midt i mellom. Grammatikken er stort sett den samme med noen små unntak, forskjellene ligger i hovedsak i vokabular og rettskrivning.

Selv har jeg valgt å bruke den serbiske standarden fordi det var den som falt lettest for meg.



Anonymous poster hash: 2c092...49d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...