Gå til innhold

Folk som retter på andre sine skrivefeil.


ExpectoPatronum

Anbefalte innlegg

Andres skrivefeil, ikke "andre sine" skrivefeil.

Jeg klarer ikke å ta innlegg på alvor der enhver setning inneholder grove skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83a91...67d

Innskild meg, men erru dust eller?

"Andre sine skrivefeil" er helt legitim norsk. Selv om du foretrekker genitivsversjonen, betyr ikke det at eiendomspronomen er feil, bare mer muntlig.

NØØØRD

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er flaut at såpass mange voksne mennesker har skrivefeil, men jeg orker ikke å korrigere. At det ikke heter "kjempe fint" og "spise å drikke" er ting man burde ha lært seg på ungdomsskolen.

Endret av totes_mc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Andres skrivefeil, ikke "andre sine" skrivefeil.

Jeg klarer ikke å ta innlegg på alvor der enhver setning inneholder grove skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83a91...67d

Garpegenitiv har tatt aldeles overhånd i bokmål, etter min mening. Jeg har sett "han sin" (hans), "hun sin" (hennes), "de sin" (deres), "dem sin" (deres). Til og med "min sin"! Det verste til nå er "huns". Der er det ikke garpegenitiv, men ordet er riv, ruskende feil.

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg korrigerer når det er en gjennomgående feil, som f. eks slik:

Jeg ønsker å dra til Manhatten. Manhatten høres fint ut. Mange reiser til Manhatten.

Det er nemlig ingenting som heter Manhatten, og ved at man ikke sier ifra sprer man dårlige skrivevaner. Er det bare ett ord, en gang, bryr det meg lite. Da er det mest sanssynlig bare en skrivefeil som oppstod i farta.

Du har tydeligvis aldri sett Fringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpegenitiv har tatt aldeles overhånd i bokmål, etter min mening. Jeg har sett "han sin" (hans), "hun sin" (hennes), "de sin" (deres), "dem sin" (deres). Til og med "min sin"! Det verste til nå er "huns". Der er det ikke garpegenitiv, men ordet er riv, ruskende feil.

Ja, gidameg.

Anonymous poster hash: d071f...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forbauser meg, er interessen disse, og da mener jeg verstingene, tydeligvis har for korrekt skriftspråk, på sosiale medier og uformelle fora. Det går jo til tider på bekostning av sosiale antenner, og setter dem selv i et mildt sagt uheldig lys.

Hvem bryr seg om en trådstarter skrev feil i overskriften når det er fullt forståelig? Neida, sikkert som at solen står opp, så kommer en språknazi for å påpeke feilen, og dermed latterliggjøre litt og spore av, og være uinteressante. Språkinteresserte er de heller ikke, det er svært snevert, kun begrenset til skrivefeil.

..og så kan man formelig se stoltheten lyse, når de fikk lov til å rette på noen. Stakkarslig. :P



Anonymous poster hash: b2e73...651
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det ikke er lov å skrive på dialekt her inne, bør det heller ikke være "lov" til å skrive feil... Det er greit at folk sier ifra.

"Vær dag når jeg tar bussen..." "I går hvar jeg på skolen"

Eller min personlige favoritt:

"Jeg fikk hjerneteppe på eksamen i går, hvordan er reglene om å ta opp faget igjen?"

:wow::wow::wow::wow::wow:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: Jo mer man kan om språk og lingvistikk, jo mindre bryr man seg om slike feil. De som påpeker andres skrivefeil ser jeg på som kvasiintellektuelle og selvhevdende purister, ikke som språkelskere. Ofte bruker de det som hersketeknikk, og det kan jo være riktig så effektivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det heter sjelden ikke sjeldenT.

Anonymous poster hash: 79b6a...5c9

I de rette setttingene heter det sjeldent jo..

Hvis man først skal pirke.

Endret av O'Live
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom endel forumer i dag og en ting jeg merket var når folk kommenterte på små feil som folk skrev. Som f.eks. ''Det skrives med stor forbokstav'', eller '' det er hva ikke va'' osv.

La folk ha sine skrivefeil, les heller hva saken handler om!

Var sikkert feil å skrive det her og det beklager jeg.

Det kalles hersketeknikker dette, vettu;)

Anonymous poster hash: 46a5d...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis idealet er at alle kan skrive akkurat som de lyster, trenger vi ikke språklærere i skolen, hverken i norsk eller andre språk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg får med meg helheten i HI, er ikke dette noe jeg bruker så mange hjerneceller på. Syns vi heller skal angripe Nynorsk nazistene, jeg. DET er derimot uleselig. :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom endel forumer i dag og en ting jeg merket var når folk kommenterte på små feil som folk skrev. Som f.eks. ''Det skrives med stor forbokstav'', eller '' det er hva ikke va'' osv.

La folk ha sine skrivefeil, les heller hva saken handler om!

Var sikkert feil å skrive det her og det beklager jeg.

Det heter stavefeil, ikke skrivefeil.

Anonymous poster hash: 31548...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis idealet er at alle kan skrive akkurat som de lyster, trenger vi ikke språklærere i skolen, hverken i norsk eller andre språk.

Ja, for språkopplæring er jo iiiiingenting annet enn å kunne skrive ortografisk riktig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nei.

Anonymous poster hash: 217de...3b7

Skjeldent med t kan fint brukes i rett sammenheng. Jeg takler ikke folk som "retter" fra rett til galt.

Jeg er videre "allergisk" mot å lese feil bruk av hun/henne. (Det er bare å tenke om du ville brukt "jeg" eller "meg" i samme kontekst.).

Jeg takler heller ikke ordet "sambo". INGENTING heter "sambo", med mindre du snakker om en tvekjønnet potteplante. (Eller en person med foreldre fra to forskjellige etnisiteter, hvorav en afrikansk).

Ellers er jeg enig, det er lett å forveksle bokstaver, og mange feil bør man overse. Og om man forsøker å taste på mobiltelefonen blir det ikke alltid veldig elegant språk.

Anonymous poster hash: ce3ce...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så lenge jeg får med meg helheten i HI, er ikke dette noe jeg bruker så mange hjerneceller på. Syns vi heller skal angripe Nynorsk nazistene, jeg. DET er derimot uleselig. :nigo:

Nynorsk er like lett å lese som bokmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjeldent med t kan fint brukes i rett sammenheng. Jeg takler ikke folk som "retter" fra rett til galt.

Jeg er videre "allergisk" mot å lese feil bruk av hun/henne. (Det er bare å tenke om du ville brukt "jeg" eller "meg" i samme kontekst.).

Jeg takler heller ikke ordet "sambo". INGENTING heter "sambo", med mindre du snakker om en tvekjønnet potteplante. (Eller en person med foreldre fra to forskjellige etnisiteter, hvorav en afrikansk).

Ellers er jeg enig, det er lett å forveksle bokstaver, og mange feil bør man overse. Og om man forsøker å taste på mobiltelefonen blir det ikke alltid veldig elegant språk.

Anonymous poster hash: ce3ce...313

Det heter altså ikke SKJELDENT men sjeldent. Slå opp i ordboken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, for språkopplæring er jo iiiiingenting annet enn å kunne skrive ortografisk riktig...

Denne tråden gjaldt skriftlig norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter stavefeil, ikke skrivefeil.

Anonymous poster hash: 31548...dd9

Tegnsettingsavvik, ordvalgsavvik, grafematiske avvik, skrivefeil eller stavefeil. Kall det hva du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...